Coderen en uitlezen

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Mocht je een K+DCAN kabel willen overnemen, ik heb nog eentje in de garage liggen van in mijn E90 codeer tijdperk:
Afbeelding
€10,- stuur ik hem je op.

Voor Bimmercode/Bimmerlink (Iphone) is een Bluetooth Veepeak BLE+ adapter ideaal. Deze werkt bij mij i.i.g perfect


Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
Daan96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:21
Type Auto: BMW E91 335D 2007

@miggel ik wil hem wel van je overnemen ;)
Kun je mij een berichtje sturen met je gegevens?

Kan ik daarmee eventueel ook bimmercode / link en evt xHP gebruiken?
Of kan dit alleen via de telefoon? Dan moet ik daarvoor ook maar adapter bestellen.

Weet iemand verder hoe ik eventueel aan INPA / ISTA+ kan komen?
Of vind ik dit inclusief de uitleg netjes op youtube zoals het meeste tegenwoordig?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Omdat ik met ISTA+ nog niet zo veel had gedaan sinds ik dat werkend had, heb ik ook 's geprobeerd om wat testen/service functions uit te voeren, zoals injectortest en lambda sensoren uitlezen. Dit soort dingen kon/kan ik met INPA wel op mn E90, maar het lijkt er op dat m'n K+DCAN adapter (INPA compatible) hiervoor niet geschikt is. Las al iets over t gebruiken van ICOM, maar dat was ik niet van plan. Misschien iemand anders met n E90 ook eens ISTA uitgeprobeerd en gemerkt dat de zgn ABL functies niet beschikbaar zijn? Basale dingen als ECU's uitlezen ed is geen probleem.

Zou wel jammer zijn omdat ISTA op mn nieuwe laptop heel wat vlotter draait. Dan moet ik voor dat soort dingen mn oude XP (edit: Win7) laptopje nog maar s aanslingeren. Een F3X gebruikt weer n andere adapter (Enet over t algemeen geloof ik) dus daar zal t misschien wel gewoon allemaal werken.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 22 sep 2021, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Combi ISTA+ en E9X wordt blijkbaar weinig gebruikt door mensen hier. Maakt ook niet uit. Ben gisteren met INPA weer 's aan de gang gegaan en dat werkt nog steeds heel goed met de E9X, dus dat blijf ik vooralsnog gewoon gebruiken. INPA heeft zelfs F3X ondersteuning. Mijn versie althans wel. ISTA+ is wel n stuk moderner, maar tot nu toe heeft voor de E9X nog steeds INPA mijn voorkeur. Enige lastige is dat mijn versie in het Duits is. M'n Engels is toch net wat beter :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Bij mijn E92 kon ik ISTA+ gewoon volledig gebruiken met zo'n goedkope K+DCAN kabel. Diagnoseplannen, service functions e.d. werkten bij mijn weten ook allemaal. Heb je je COM-instellingen allemaal goed staan?

Ik had juist problemen met INPA, dit was erg instabiel en crashte vaak.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik kan met ISTA+ wel gewoon alle ECU's uitlezen (lijkt me dan geen connectie/communicatie issue), dus dat ik alleen de service plans mis in ISTA blijft vreemd. De K+DCAN adapter heeft een 4-voudige switch. Staat nu gelijk aan hoe ik m gebruik met INPA, maar ik zou nog 's een andere positie kunnen gebruiken (K-line vs DCAN; mijn E90 is van eind 2005, dus zit zo'n beetje op de grens waarbij ze op DCAN over zijn gegaan...). Zal dat nog wel 's proberen.
Verder zou er iets kunnen zijn met de installatie (mijn ISTA+ software) zelf natuurlijk. Heb de service plans nog niet eerder gebruikt, dus weet niet of die wel beschikbaar zijn in mijn versie... niet echt een probleem voor nu. Hoop in ieder geval dat het bij n evt volgende BMW (F3x?) wel gaat werken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik kan met een K+DCAN kabel ook gewoon ISTA gebruiken en service functies aanroepen zoals NOX sensor aanmelden ed. ICOM is alleen nodig als je modules wilt coderen/upgraden.

Ik zou dus nog eens naar de kabel/software/configuratie kijken.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ok, t moet dus kunnen bij de E90 (ISTA+ / k+DCAN). Ik ga eerst die verschillende standen vd schakelaar nog 's vergelijken dan.
Wat bij INPA zou ook bij ISTA+ moeten werken lijkt me, maar je weet nooit.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

Ik heb afgelopen weekend een pre-LCI (mid 2007) E93 330i gekocht en kan 'm volgende week ophalen.
Graag zou ik wat zaken willen gaan uitlezen om beter beeld te krijgen van de motorische toestand (foutcodes, staat van de injectoren/Lambda/NOx etc) en daarnaast wat dingen willen configureren/coderen (verlichting, inklappen spiegels, etc etc). In principe heb ik een tool dus maar korte tijd nodig.

Dit is de eerste BMW en ben nog niet handig met de OBD2 mogelijkheden. Ik heb wel een vrij standaard ELM327 dongel (wifi, want iOS) maar zie dat die niet perse compatible is met Carly en/of Bimmercode. Voor mijn 2007 pre-LCI lees ik dat Bimmercode misschien sowieso niet lekker werkt. Bovendien vind ik de licentieprijzen ook wel vrij fors als ik nog niet weet of het mij doel gaat dienen.

In dit topic lees ik ook over k+DCAN icm ISTA/INPA software. Ik snap dat ik dan de laptop aan de auto moet hangen ipv de smartphone, maar als dat zonder veel kosten mij verder kan helpen misschien een beter optie dan Carly/Bimmercode.

Kan iemand mij adviseren wat voor mij handig is en evt op weg helpen met ISTA/INPA? Een k+DCAN Kabel is te koop op Amazon/Ali zag ik, maar waar/hoe verkrijg ik de software en vind ik documentatie/instructie?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

INPA/ISTA kun je eigenlijk niet legaal aan komen als consument omdat t dealersoftware is. Maar als je zoekt komt je t uiteraard wel ergens tegen. Links oid kunnen we hier (openbaar) dus sowieso niet posten.
Maar naast Carly kun je ook eerst eens (de gratis versie van) Bimmerlink proberen. Ook n app voor je smartphone.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gnoe
Just getting started
Just getting started
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
Type Auto: E93 330i / MB C350e

OK ik loop misschien wat hard van stapel en idd eerst maar eens kijken wat ik met de standaard OBD2 Wifi adapter en Iphone apps kan uitlezen.
Ik zal wel vast een USB K+DCAN kabel bij ome Ali bestellen als ik meer wil en met INPA/ISTA wil gaan rommelen. Als ik het goed begreep moet ik er eentje hebben met schakelaar zoals deze: https://www.aliexpress.com/item/33048882754.html
Thx!
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Waarom een schakelaar, wat doet die dan? Ik had er eentje zonder schakelaar.

Ali geeft aan dat het ook niet echt nodig is

IK raden u kiezen geen schakelaar omdat het meer goedkoop.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Kun je switchen tussen K+line en DCAN. Hoeft misschien niet maar mijne heeft er ook eentje.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ah zo :ja:
Gebruikersavatar
Tinuske84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 04 dec 2021, 17:03
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Venray

Gnoe schreef: 03 mar 2022, 22:10 OK ik loop misschien wat hard van stapel en idd eerst maar eens kijken wat ik met de standaard OBD2 Wifi adapter en Iphone apps kan uitlezen.
Ik zal wel vast een USB K+DCAN kabel bij ome Ali bestellen als ik meer wil en met INPA/ISTA wil gaan rommelen. Als ik het goed begreep moet ik er eentje hebben met schakelaar zoals deze: https://www.aliexpress.com/item/33048882754.html
Thx!
Zou je kunnen laten weten als het werkt?

Ben ook nog opzoek naar iets om mijn BMW uit te lezen en service meldingen te resetten. :D
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”