Goedemorgen allen!
Ik heb sinds vanmorgen problemen met mijn BMW E91 uit 2009. Hij begon eerst met stotteren in lage toeren. Paar km verder ging het motor lampje knipperen en stotterde de auto de hele tijd.
Nu heb ik met het Carly appje de auto uitgelezen en kwam met de volgende foutmeldingen.
0030E9 nitric oxide catalyst aging
002AAF Fuel pump plausibility
0029CD misfiring cylinder 1
Kan iemand mij misschien iets meer uitleggen over de foutcodes?
Mvg Jasper
Uitleg foutmelding
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Welke motor? N53 toevallig? Lijkt oa de beruchte Nox-sensor.. en/of de brandstoftoevoer.
Waarschijnlijk heb je vooral last van een probleem in de ontsteking of brandstoftoevoer.
(Laten) meten van de brandstofdruk zou een eerste check kunnen zijn. En wisselen van een bobine om te bepalen of de misfire specifiek is voor de 1e cilinder.
Waarschijnlijk heb je vooral last van een probleem in de ontsteking of brandstoftoevoer.
(Laten) meten van de brandstofdruk zou een eerste check kunnen zijn. En wisselen van een bobine om te bepalen of de misfire specifiek is voor de 1e cilinder.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 21 dec 2019, 10:12, 3 keer totaal gewijzigd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
PS: Graag eerst even voorstellen in het daarvoor bestemde topic
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58
Ik zal me zo even netjes voorstellen
De bobines zijn vervangen dus daar zal het niet aan liggen.. had al het 1 en ander gelezen over zo’n nox sensor.. die vervangen wordt je niet heel vrolijk van of heb ik dat niet goed gelezen?
De bobines zijn vervangen dus daar zal het niet aan liggen.. had al het 1 en ander gelezen over zo’n nox sensor.. die vervangen wordt je niet heel vrolijk van of heb ik dat niet goed gelezen?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Een Noxem is ook een optie in dat geval. Leesvoer: https://bimmerprofs.com/
Maar of je auto daar zo van gaat lopen durf ik niet te zeggen. Ik zou (laten) uitsluiten dat je brandstoftoevoer (pomp) nog wel goed is.
Zijn hier wel mensen die noxem gebruiken volgens mij en hier denk ik iets zinvols over kunnen zeggen..
Maar of je auto daar zo van gaat lopen durf ik niet te zeggen. Ik zou (laten) uitsluiten dat je brandstoftoevoer (pomp) nog wel goed is.
Zijn hier wel mensen die noxem gebruiken volgens mij en hier denk ik iets zinvols over kunnen zeggen..
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58
Ik zal eerst een laten uitsluiten of de brandstofpomp al dan niet stuk is. In iedergeval voordat we aan andere (dure) of onnodige reparaties beginnen!
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Vervangen van de NOx sensor stelt op zich niet veel voor (behalve dat de oude soms muurvast zit). Maar code 30E9 gaat over de NOx katalysator en niet over de sensor, de sensor heeft gemeten dat de kat. niet meer zo effectief is. Om het milieu te beschermen gaat de motor niet meer in stratified charge, dat heeft een klein nadelig effect op t verbruik en hij kan hierdoor soms een beetje ruw lopen. Dit is alleen op te lossen met een nieuwe NOx kat. of met een NOXEM.
Maar het probleem dat je ervaart heeft volgens mij niks met de NOx sensor te maken. Het kan zijn dat ‘ie stottert soms, maar dat is maar heel subtiel, niet zoals je beschrijft. Als bougies en bobines al vervangen zijn, moet je het eerder zoeken in de injectoren of de hogedruk pomp. Ik had laatst exact dezelfde 2 codes (misfire + pomp) en daar was het toch de injector(en). Beide dingen zijn zwakke punten bij de N43 trouwens.
Maar het probleem dat je ervaart heeft volgens mij niks met de NOx sensor te maken. Het kan zijn dat ‘ie stottert soms, maar dat is maar heel subtiel, niet zoals je beschrijft. Als bougies en bobines al vervangen zijn, moet je het eerder zoeken in de injectoren of de hogedruk pomp. Ik had laatst exact dezelfde 2 codes (misfire + pomp) en daar was het toch de injector(en). Beide dingen zijn zwakke punten bij de N43 trouwens.