Uitleg foutmelding

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Vanzanten77
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58

Goedemorgen allen!

Ik heb sinds vanmorgen problemen met mijn BMW E91 uit 2009. Hij begon eerst met stotteren in lage toeren. Paar km verder ging het motor lampje knipperen en stotterde de auto de hele tijd.

Nu heb ik met het Carly appje de auto uitgelezen en kwam met de volgende foutmeldingen.

0030E9 nitric oxide catalyst aging
002AAF Fuel pump plausibility
0029CD misfiring cylinder 1

Kan iemand mij misschien iets meer uitleggen over de foutcodes?

Mvg Jasper


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Welke motor? N53 toevallig? Lijkt oa de beruchte Nox-sensor.. en/of de brandstoftoevoer.
Waarschijnlijk heb je vooral last van een probleem in de ontsteking of brandstoftoevoer.
(Laten) meten van de brandstofdruk zou een eerste check kunnen zijn. En wisselen van een bobine om te bepalen of de misfire specifiek is voor de 1e cilinder.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 21 dec 2019, 10:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Vanzanten77
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58

318i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

PS: Graag eerst even voorstellen in het daarvoor bestemde topic :wink:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Vanzanten77
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58

Ik zal me zo even netjes voorstellen 👍🏼

De bobines zijn vervangen dus daar zal het niet aan liggen.. had al het 1 en ander gelezen over zo’n nox sensor.. die vervangen wordt je niet heel vrolijk van of heb ik dat niet goed gelezen?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Een Noxem is ook een optie in dat geval. Leesvoer: https://bimmerprofs.com/
Maar of je auto daar zo van gaat lopen durf ik niet te zeggen. Ik zou (laten) uitsluiten dat je brandstoftoevoer (pomp) nog wel goed is.
Zijn hier wel mensen die noxem gebruiken volgens mij en hier denk ik iets zinvols over kunnen zeggen.. 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Vanzanten77
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:58

Ik zal eerst een laten uitsluiten of de brandstofpomp al dan niet stuk is. In iedergeval voordat we aan andere (dure) of onnodige reparaties beginnen!
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Vervangen van de NOx sensor stelt op zich niet veel voor (behalve dat de oude soms muurvast zit). Maar code 30E9 gaat over de NOx katalysator en niet over de sensor, de sensor heeft gemeten dat de kat. niet meer zo effectief is. Om het milieu te beschermen gaat de motor niet meer in stratified charge, dat heeft een klein nadelig effect op t verbruik en hij kan hierdoor soms een beetje ruw lopen. Dit is alleen op te lossen met een nieuwe NOx kat. of met een NOXEM.

Maar het probleem dat je ervaart heeft volgens mij niks met de NOx sensor te maken. Het kan zijn dat ‘ie stottert soms, maar dat is maar heel subtiel, niet zoals je beschrijft. Als bougies en bobines al vervangen zijn, moet je het eerder zoeken in de injectoren of de hogedruk pomp. Ik had laatst exact dezelfde 2 codes (misfire + pomp) en daar was het toch de injector(en). Beide dingen zijn zwakke punten bij de N43 trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”