Aanschaf 335d / 335i

Als je niet weet waar je het moet plaatsen? Gebruik eerst de zoekfunctie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:21
Type Auto: BMW E91 335D 2007

Goedemiddag mede bmw liefhebbers,

Omdat ik nog niet zo lang in het bmw wereldje zit en dus ook nog niet heel erg gekend ben met alle kwaaltjes / dingen waar ik op moet letten heb ik even een topic aangemaakt.
Ik ben van plan een 335d of een 335i aan te schaffen, nu is mijn oog op de volgende auto gevallen:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... b9c5b7a618

De auto heeft al wel 255k op het klokje staan, volgens mij moet dit niet perse een probleem zijn, helemaal niet voor een diesel.
Al het kleine onderhoud zal ik gewoon zelf gaan doen, dus het gaat mij voornamelijk om het motorische gedeelte / de turbo's waar ik mij het meeste zorgen om maak.
Wat zeggen jullie van de auto? Het is lastig in te schatten natuurlijk vanaf een advertentie maar ik moet er bijna 2 uur voor rijden vandaar dat ik hier om advies vraag.

Wat zijn echt dingen waar ik op moet gaan letten bij de aanschaf van een 335d?
Of zeggen jullie bij voorbaat al, laten staan een auto met 255k op de teller.

Groeten Daan Bent


Gebruikersavatar
VossieBMW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 519
Lid geworden op: 30 mar 2016, 22:05
Type Auto: BMW M3 F80 2016

Een 335D of 335i is nogal een verschil! Zowel in gebruik, rijgedrag als kosten!
Lijkt mij relevanter dat je gaat kiezen tussen benzine of diesel....en een diesel met zoveel op de klok kan meevallen maar ook tegenvallen qua kosten!
BMW M3 F80 07- 2016 facelift
I Own The City Where Dreams Come True.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Wervelkleppen zijn de grootste kwaal van dat blok. Die kunnen in extreme gevallen afbreken en in je cilinder komen. Verder redelijk bulletproof, maar let op tijdige oliewissels en of de automaat al eens een spoeling gehad heeft. Dikke wagen wel, maar onderaan de markt qua prijs. Zorg ervoor dat je dus wel wat geld opzij zet voor reparaties en onderhoud. Voor dat bedrag ga je geen 335i vinden vermoed ik.
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Ik zou eerst eens proef gaan rijden met beide en zeker ook eens goed de kosten tegen elkaar opzetten.
Het is nogal een verschil natuurlijk een 335d of 335i.
Koppel van een diesel is natuurlijk heel fijn maar wat mij betreft gaat er niets boven een 6-cilinder benzine motor.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Sluit me aan bij voorgaande posts. Mijn E91 330d was de perfecte highway cruiser en een heerlijke diesel. Weinig tot geen grote problemen mee gehad. Wervelkleppen preventief aangepakt. Automaat 1x gespoeld bij een ZF in het Ruhrgebiet. Enige terugkerende euvel waren de gloeistiften. Ik destijds een diesel 6-pitter en heb eerst een in NL proefgereden bij een importbedrijfje (en toen dacht ik dat importeren kan ik ook prima zelf doen).

De benzine zespitter is andere koek (in positieve zin overigens). Proefrijden is daarom een must. Ik zou ook zeker eens bij mobile.de ed kijken voor het Duitse aanbod en import overwegen, vooral als het aanbod in NL tegenvalt. Ik heb mijn laatste 3 prive autos uit Duitsland gehaald en er goede ervaring mee. De E91 en F31 vrijwel helemaal zelf. De MB V6 Viano de import geheel uitbesteed ivm tijd en afstand.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Stevige km-stand wel, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Kijk of je kunt achterhalen of de automaat al eens (liefst recent) gespoeld is, de vacuumlijnen eventueel al eens aangepakt zijn en zoals ook hierboven genoemd de gloeistiften (+ module) en wervelkleppen.

Mijn 335d stond of 300.000+ km en het is nadat bovenstaande dingen aangepakt waren een betrouwbare auto gebleken. Heb alsjeblieft alleen niet de illusie dat je zoiets 'goedkoop' kunt rijden, want dat kan dus niet :lol: Er gaat 8 liter (dure) olie in voor een beurtje, banden lust ie graag en remmen formaatje pizza zijn ook een stuk duurder om te vervangen dan bij bijvoorbeeld een 318i.

Hou er bij deze 335d trouwens wel rekening mee dat het een Euro4 is, en je dus niet Antwerpen meer in mag om maar iets te noemen. Dat was de reden dat ik toendertijd een Euro5 335d heb gekocht, echter zijn die erg lastig te vinden (enkel gebouwd tussen half 2010 en eind 2011 ongeveer) en een stuk duurder.
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Zelf heb ik een 35d gehad uit 2014 (F-serie). Gekocht met 108d en verkocht met 152d
Weinig tot geen problemen gehad, behalve het stuurhuis laten reviseren. Duur geintje.
Houdt er rekening mee, dat deze diesel ook wel een slokje lust. 1 op 13 gemiddeld is haalbaar, maar je rijdt ook gemakkelijk 1 op 10. Anders dien je deze auto niet te nemen, maar het is wel iets om mee te nemen.
De f-serie is euro 6, dus daar vooralsnog geen problemen.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Ja verbruik is inderdaad wel een dingetje. Ik reed er pre-corona zo rond de 1:13,5 mee, redelijk veel snelweg. Niet erg zuinig, maar gezien het tempo waarmee de km's afgelegd werden niet verkeerd denk ik. Met veel thuiswerken en alleen kleine stukje heb ik ook wel eens 1:9,5 op een tank gezien :duh:
:Mpower: F31 330d
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Thuiswerkend met kleine stukjes doet mijn 335i 1 op 8. Dus dan liever een benzine dan een diesel :-)
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
JdBn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 371
Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
Type Auto: F31 330d

Die tank waarbij ik 1:9,5 heb gereden had je met een 335i geen 1:8 gered hoor! :lol:

Heb het echt over stukjes van 5km ivm verbouwing huis, telkens ff gehaast op en neer als ik thuis aan het werk was en er vragen waren in de afbouwfase. Niet bevorderlijk voor het brandstofverbruik :roll:
:Mpower: F31 330d
Gebruikersavatar
Daan96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:21
Type Auto: BMW E91 335D 2007

Bedankt voor jullie reacties!!
Allereerst de hoofdreden voor een diesel:
Ik rij op dit moment een kilometer of 450 a 500 per week, (in een oude a4 met een 2.8 benzine, daar rij ik ook 1:10 mee)
Dit is volgens mij ongeveer net het omslag punt tussen een benzine of diesel, brandstof vs belasting scheelt dit niet heeel veel in de maand.

Ik heb inderdaad nu geen rekening gehouden met de onderhoudskosten tussen een 335i of 335d, hier zou ik mij dan beter in moeten verdiepen of laten voorlichten door iemand (jullie :D) met wat meer ervaring.

Misschien is het het overwegen waard om toch voor een gechipte 325d of 330d te gaan..
Toch spreekt de tunings potentie van een 335 mij toch iets meer aan...

lastig lastig lastig...

misschien toch maar eens een plek vinden waar ik de kans krijg om test ritten te maken met de verschillende auto's..
Hoewel ik het lastig vind om naar een garage te gaan, net als of te doen dat ik interesse heb en er vervolgens alleen maar kom als testpiloot.
Zelf zou ik die (onbekende) mensen ook niet in mijn auto willen hebben.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Een (goed!!!) gechipte 330d of 325d die nieuwer is met minder kilometers zou ik dan ook zeker niet laten staan. Dus geen chipper op de hoek van de straat, maar een BR, een Beek, een ATM etc. En anders kun je dat altijd zelf nog laten doen bij een gerenommeerde naam. Sowieso vind ik de LCI van de E90 een heel stuk mooier dan de pre-lci. Mijn gechipte 330d liep op 300pk en 600nm en geloof mij, dat boert ook aardig. Natuurlijk is een gechipte 335d nog sneller, maar als ik een LCI 330d zou kunnen krijgen tov een oudere 335d zou ik het wel weten. Met 500km per week zou ik inderdaad ook voor een diesel gaan voor dat budget. En eerlijk is eerlijk, er tipt weinig aan een dikke zes-cilinder van BMW in een relatief modern jasje. Ik heb ook 2 jaar enorm genoten van het koppel.

3 jaar geleden heb ik ook in een gechipte E92 335d gereden en ja, voor zover ik mij kan herinneren was dat nog beter bij de les met veel meer koppel onderin dan mijn gechipte E90 330d. Eenmaal op gang scheelde het weinig, maar de 335d was wel nog explosiever ja.

Onderhoudskosten.. Tsja, dat valt en staat met een duidelijke historie en vooral een beetje geluk. Een 335i met zo'n kilometerstand zul je ook net zo hard op kunnen leeglopen als een "slechte" 325d t/m 335d. Het blijven inmiddels auto's van vaak meer dan 10 jaar oud en dan gaat er toch van alles gebeuren. Eigenlijk letterlijk alles kan dan "fout" gaan en ja, even wat remmen vervangen op een 325-335d (of 335i) is geen goedkoop grapje. Natuurlijk kun je besparen door sommige dingen zelf te doen, maar €500,- ben je zeker kwijt voor alle 4 de wielen. En dan heb je niet eens originele onderdelen. Ik heb via eBay destijds het hele onderstel van mijn ex-330d kunnen aanpakken en dat heeft ook €1300,- gekost bij elkaar. Niet slecht voor het hele plaatje, maar niet iets wat je (ik dan) iedere maand wilt doen qua kosten. :wink:
Gebruikersavatar
Daan96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jan 2019, 19:21
Type Auto: BMW E91 335D 2007

Bedankt Jeremy, ben het inderdaad met je eens dat de LCI uitvoering van de e90 of e91 vele malen "dikker" is dan de pre-lci.
Ik ga rustig rondkijken, hier en daar een testrit proberen te maken en dan proberen een keuze te maken.

Wat betreft het "mechanische" onderhoud kan ik het meeste wel zelf of met bekende, we beschikken over een brug en het nodige gereedschap / kennis.

In ieder geval allemaal bedankt zo ver, ik ga kijken of ik een keuze kan maken :D
Importen is ook iets wat ik al vaker heb overwogen, helemaal omdat ik letterlijk op de duitse grens woon.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Ben heel benieuwd wat het gaat worden. Een dikke BMW diesel is altijd bruut. 8)
E91 320i :Mpower:
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Ik dacht op een Duits BMW-forum juist gelezen te hebben dat een 325d/330d met N57-motor veel beter te chippen is dan de 335d met altijd een M-57 motor. Een 335d zou al redelijk op het maximum zitten itt N-57??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “E9x: N00B / B00N Tech”