Hier ook een motorliefhebber & rijder & tuner in hard en nieren. Hoewel de laatste jaren wat minder fanatiek dan voorheen vanwege gezin, werk, auto ook lekker, andere hobbies, drukte op de wegen en meer van dat soort onzin.
Maar deze post gaat even over de brommer hieronder waar ik gisteren een uurtje mee weg ben geweest. Dit is de nieuwe privé motor van de eigenaar van West Coast Motors in Alkmaar. Een zg. 'Club Style' special, gebouwd op basis van een 2018 Fatbob met het laatste Milwaukee Eight blok. Zelfs als je met een vergrootglas over deze motor gaat kun je niet zien dat dit een 'gebouwde' special is. Alsof'ie zo uit de fabriek komt en net uit het krat is. Perfectie tot in het kleinste detail.
De belangrijkste highlights:
- Öhlins voorvork
(volledig aangepast van een Ducati Multistrada)
- Radiale Brembo's
(zelfde donor)
- Custom kroonplaten met aangepaste offset
- BMW S1000RR achterbrug met ketting conversie
- Custom Öhlins schokbreker achter
- Marchesini gesmede magnesium velgen
- De motor staat voor & achter 6cm hoger en is 4cm korter
- Screamin' Eagle Stage 4
(CNC koppen, nokken, kleppen, throttle body, injectoren etc. etc.)
- Revolution big bore 124ci -
2.032cc!
- Custom one-of 2-1 uitlaat
- Pirelli Supercorsa semi-slicks
- De motor is 45KG lichter dan standaard
(250 KG rijklaar is écht licht voor een Harley van deze afmetingen)
Het resultaat naast het uiterlijk,
153PK and 220Nm aan het achterwiel...
Ik heb heel veel motorfietsen gehad, gereden en geraced. Vrijwel alle KTMs, R1, Fireblades, you name it. En rij al een tijd op veel Harley's, inclusief stevig getunede specials. Maar alles valt in het niets bij het geweld wat deze motor ontketend wanneer je het gas open draait...
De krachtsexplosie uit de twee enorme cylinders van
meer dan 1 liter per stuk(!) is zo bruut en geweldadig dat het bijna griezelig is. De gretigheid en kracht waarmee deze enorme v-twin op het gas bijt en toeren maakt is gewoon absurd. De acceleratie is alsof je met een voorhamer in je rug wordt geslagen. En het vermogen blijft opbouwen van 1500 tot de rode streep bij 6000 toeren > dat is echt
lijp bij deze inhoud, boring x slag. Het geluid van de enorme klappen uit de korte open pijp laat zich raden...
Het - voor een Harley - lage gewicht en de perfect afgestelde Öhlins vering maken het geheel af. De motor is verrassend wendbaar, stuurt licht en trefzeker maar is ook strak en stabiel. Erg indrukwekkend voor motor van deze afmetingen en (toch) gewicht. In de eerste en tweede versnelling (en die zijn lang...) is de motor nauwelijks aan de grond te houden of de Pirelli gaat schreeuwend in rook op. 220Nm is echt
heel veel op een rond motorbandje...
Kost een paar knaken maar dan heb je ook wat. Een prachtig voorbeeld van Old School "there is no substitute for cubic inches" .
Wat een geweldenaar!
Richard