Auto beheersing verbeteren

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Alleen n slipcursus en driftcursus. Wil ook weer s wat soortgelijks inplannen. Volg deze even :mrgreen:


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

In mijn beleving is er maar 1 manier om je voertuigbeheersing echt significant op te schroeven en dat is driften. Schrijf je in bij Driftsport, huur een E36 en ga een hele dag dwars. Ben je meer ervaren kun je ook naar Weeze of Papenburg (Driftdagen.nl) gaan.

Al die track experiences zijn leuk om een keer te doen, idem met een 'anti-slipcursus' zoals je die vaak ziet. Je leert er echter bijzonder weinig van omdat er maar 1 manier is om voertuigbeheersing te leren: Oefenen, oefenen, oefenen. Met een middagje om de beurt een noodstop doen en 1x uitwijken train je je intuïtie niet. Als je opeens in een noodsituatie komt heb je dan tijd om na te denken wat die slipcursusmeneer jou verteld heeft?

Ik ben begonnen met 's nachts rotondes driften in de regen in m'n MX-5. Dat steeds opbouwende, veel op Papenburg gedrift met zowel eigen auto's als E36's en nu drift ik complete klaverbladen met 2 vingers in de neus en is een auto op de limiet rijden een gevoel geworden waar ik niet meer over na hoef te denken.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Nouk89 schreef: 17 feb 2022, 17:55 Even een heel oud topic omhoog schoppen maar ik vroeg me af of iemand hier weleens heeft meegedaan aan de BMW M track experience (via BMW Privileges kwam daar vandaag een mail over binnen)? Het ziet er zo leuk uit maar is het wat? Te doen zonder enige ervaring op een track, etc?
Als je eens met M wagens wilt rijden op een circuit, is dat leuk om eens mee te maken als je er nog nooit in gereden hebt. Je hebt verder geen track ervaring nodig krijg je allemaal in de briefings uitgelegd.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2020, 15:14
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

Het is ons voor nu inderdaad meer te doen om de fun, heb nog nooit in een M gereden (ben aan het twijfelen of ik een M2 als opvolger van mijn huidige wil) en ook nooit op een track. Maar goed te horen dat het prima zonder ervaring te doen is.
Dre-ier
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 dec 2018, 21:17
Type Auto: F83 M4 - E93 335i DCT

Geen idee, maar wel benieuwd want ik heb een M en zou best mee willen doen.. heb je info waar dat kan/link?
Auto-didact
Gebruikersavatar
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2020, 15:14
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

Via BMW zelf; kreeg de mail van BMW privileges. Link uit de mail doet het niet meer, dan krijg je de melding ‘u heeft zich al aangemeld als geïnteresseerde’ Misschien via deze: https://www.bmw.nl/nl/content/aftersal ... leges.html
Gebruikersavatar
Peej
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 997
Lid geworden op: 07 jul 2008, 19:08
Type Auto: F21 120i M-Sport Shadow Edition
Locatie: Dordrecht

Edit
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Ik heb 10 jaar lang elk weekend lesgegeven bij Slotemakers in Zandvoort en kan uit die ervaring vertellen dat een normale dag-cursus een heel goede basis legt voor verhoogde voertuigbeheersing. Je leert daar namelijk om van je eerste schrik af te komen en te wennen aan het feit dat de auto niet altijd netjes rechtdoor gaat. Om dan rustig te blijven en te kijken waar je heen wilt. Dit wordt eindeloos herhaald totdat je beheerst begint te reageren naar omstandigheden. Sturen naar waar je heen wilt tijdens de slip is echt stap 1 van verhoogde rijvaardigheid. Ik raad dan ook altijd mensen aan om eerst daar een dag te slippen alvorens een driftcursus oid te boeken.

Na een antislipcursus bij Slotemakers (daar rijdt ook echt een instructeur mee de gehele dag) kun je een powerslide-cursus oid bij Slotemakers boeken om nog wat meer wagenbeheersing te krijgen. Het gaat hier weer om het sturen en wordt langzaam aangevuld met gasgeven tijdens het driften.
Mocht je dat niet willen, zou ik na de basiscursus bij Slotemakers een beginnerscursus bij driftsport punt nl boeken om vervolgens een aantal keer de gevorderde cursus bij driftsport te boeken. Tijdens de driftcursus komt uiteraard het gasgeven erbij waardoor je de combinatie van sturen en gasgeven leert toepassen.

Ik doe dat zelf ook nog geregeld en huur dan de driftsport bmw. Als je samen met een maat dit doet dan vallen de kosten nog best mee. Mocht je een drift auto hebben kun je voordelig banden huren zodat je ' goedkoop' met je eigen auto kunt driften.

Na een aantal gevorderde cursussen kun je overwegen op Papenburg te driften. Papenburg is wel echt andere koek omdat snelheid hier wordt toegevoegd en omdat de baan daar minder ruime mogelijkheid heeft om fouten te maken. Ook het geweld van de professionele drifters is erg intimiderend waardoor je bijna opnieuw moet leren driften :-) met al die prikkels om je heen.

Zo'n experience op Zandvoort met BMW Driving Experience is ook een echte beleving waarmee je vooral meer ervaring met circuitrijden en ideale-lijnen-rijden opdoet. Ondanks dat zo'n evenement echt heel gaaf is om te doen en wat een diepe indruk achterlaat denk ik dat je je wagenbeheersing er niet veel door verhoogd. Maar laat dat geen reden zijn om dit niet te boeken want rijden met een M over het (vernieuwde) circuit van Zandvoort is echt buitengewoon indrukwekkend.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

beginnerscursus bij driftsport punt nl boeken om vervolgens een aantal keer de gevorderde cursus bij driftsport te boeken. Tijdens de driftcursus komt uiteraard het gasgeven erbij waardoor je de combinatie van sturen en gasgeven leert toepassen.
Dit hebben we met wat mensen van hier 3 jaar geleden voor t laatste nog n keer gedaan:
viewtopic.php?f=96&t=22831
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Ja was erg leuk toen.
Ik ben ook wel in voor een dagje spelen.
F34 328i



Afbeelding
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

JMsterdam schreef: 21 feb 2022, 12:45 Na een antislipcursus bij Slotemakers (daar rijdt ook echt een instructeur mee de gehele dag) kun je een powerslide-cursus oid bij Slotemakers boeken om nog wat meer wagenbeheersing te krijgen. Het gaat hier weer om het sturen en wordt langzaam aangevuld met gasgeven tijdens het driften.
Ik heb die BMW-powerslide training gedaan bij Slotemakers. Het was vermakelijk om eens te doen, maar ik vond het een aanfluiting om daadwerkelijk iets te leren. Een auto die voor op normale banden staan en achter op driftslicks geeft totaal geen realistisch beeld van hoe een auto reageert.
Die auto's doen een 360 door gewoon in te sturen met die balans. Probeer op straat in een BMW maar eens 180 graden te draaien aan de handrem; je moet redelijk snelheid hebben, niet twijfelen, agressief insturen en die handrem in 1x tot aan het dak trekken anders krijg je het niet voor elkaar. Bij slotemakers kijk je naar het knopje vd handrem en je doet eerder 360 graden dan 180. Allemaal erg leuk om eens mee te maken maar heeft niks met het gedrag van een auto te maken op straat met 4 normale banden. Idem met driften op de cirkel, extreem glad en wederom extreem overstuurd op een baan waar hele stukken uit het gladde oppervlak missen waardoor de auto niks anders doet dan happen op stukken waar de coating mist en dan weer extreem glijden op stukken waar de coating nog wel zit. Een redelijk ervaren drifter is in staat om dan de drift erin te houden maar ieder ander zal daar het driften daar nooit onder controle krijgen en je krijgt gewoon geen realistisch beeld van hoe een auto reageert in de echte wereld.

Last but not least zit je vaak met 2 of 3 rijders in een auto en doe je elke oefening ca 3x per persoon. Dan is een dag snel om en zit je er vooral naast. Huur je met 2 man een hele dag een E36 zit je uren en uren achter het stuur met het zweet op de kop. Dat is imo echt de enige manier om je voertuigbeheersing echt significant op te krikken en je hebt de hele dag onwijs spektakel.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Klopt, maar je kunt ook op je eigen banden rijden , heb ik ook gedaan. Helaas slijten ze voor ook dat dan weer wel.
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2020, 15:14
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

JMsterdam schreef: 21 feb 2022, 12:45 Zo'n experience op Zandvoort met BMW Driving Experience is ook een echte beleving waarmee je vooral meer ervaring met circuitrijden en ideale-lijnen-rijden opdoet. Ondanks dat zo'n evenement echt heel gaaf is om te doen en wat een diepe indruk achterlaat denk ik dat je je wagenbeheersing er niet veel door verhoogd. Maar laat dat geen reden zijn om dit niet te boeken want rijden met een M over het (vernieuwde) circuit van Zandvoort is echt buitengewoon indrukwekkend.
Dat is goed om te horen! Dat je er niet per se veel van leert is voor mij op dit moment niet zo belangrijk, het lijkt me vooral leuk. Alleen zat ik een tijdje geleden te zoeken naar dagjes circuit rijden op Zandvoort in bijzondere auto's (niet BMW-gerelateerd, was op zoek naar een cadeautje voor mijn vader) en las ook wel vaak dat het dan tegenviel, omdat er bijvoorbeeld heel veel deelnemers waren en het een soort lopende band was.. Maar als ik het goed begrijp, is dat bij zo'n evenement niet het geval. Heb me in ieder geval als geïnteresseerde aangemeld, even het programma afwachten (echt inschrijven kon nog niet).
Dutch79 schreef: 21 feb 2022, 12:56
beginnerscursus bij driftsport punt nl boeken om vervolgens een aantal keer de gevorderde cursus bij driftsport te boeken. Tijdens de driftcursus komt uiteraard het gasgeven erbij waardoor je de combinatie van sturen en gasgeven leert toepassen.
Dit hebben we met wat mensen van hier 3 jaar geleden voor t laatste nog n keer gedaan:
viewtopic.php?f=96&t=22831
Ziet er ook wel leuk uit!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

internetboarder schreef: 21 feb 2022, 15:40 Klopt, maar je kunt ook op je eigen banden rijden , heb ik ook gedaan. Helaas slijten ze voor ook dat dan weer wel.
Ja, vooral tijdens die pirouetjes gebeurde dat denk ik. Ik had alleen achter een paar oude banden erop gelegd, maar de rand van loopvlak naar wang van de voorzijde raakte ook behoorlijk beschadigd. Het groffe asfalt vond ik wel een nadeel daar (Lelystad).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Inderdaad. Als beginneling ging ik ook overstuur door de bocht .. over dat grove asfalt ja.
F34 328i



Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”