Grinnik, dit soort discussies.. Heerlijk! Hier leer je wat van elkaar. Dankjewel allemaal voor de input.
En, zoals gezegd, mijn 'angst' zit hem met name in het gebrek aan invloed dat je hebt vanwege de electronica vs automatische bak. Natuurlijk is een fluwelen voetje koning bij gladheid ongeacht de bak. Maar waar je bij een 'handbak' het gevoel hebt zelf de baas te zijn is dat bij een automaat minder evident. In N zetten is een optie maar dat zou ik toch niet snel doen.
Maar uiteindelijk hoop ik dat de winterbanden voordelen hebben in het totale gebruik/ rijgedrag. En niet alleen bij accelereren en vertragen.
Winterbanden ja of nee?
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Thys schreef: In de (zachte) sneeuw is het overigens vaak zo dan je zonder ABS (dus met blokkerende wielen) sneller remt dan met ABS. Maar dan heb je niet zoveel (lees: geen) controle meer over het sturen.
dat is de reden waarom je abs hebt....
abs verlengd je remweg tov coventioneel remmen. het voordeel is dat je auto bestuurbaar blijft..en je dus kan corrigeren en/of ontwijken. OOk is het zo dat als je abs ingrijpt je nog steeds volle bak moet trappen. |Hoe harder..hoe beter..
Nobody said it was easy....
-
- Seriously addicted
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53
Dit is mijn 2e jaar met een BMW richting wintersport. Winter stelde vorig jaar niet veel voor hier en in Duitsland en Oostenrijk ook geen besneeuwde wegen gehad. Het zal toch geen hogere wiskunde zijn?? Er rijden in Duitsland, en ook Zuid Duitsland toch bosjes BMW's rond? En vast niet allemaal x-drive en een handbak...
Oma moet er toch ook mee op pad kunnen, en daarmee wij toch ook?
Ik heb er iig niet over nagedacht...
Oma moet er toch ook mee op pad kunnen, en daarmee wij toch ook?
Ik heb er iig niet over nagedacht...
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
jhis5h schreef:...
Het ABS stop met regelen bij 5km/h en onder die snelheid kunnen de wielen dus blokkeren.
Precies dit dus, wat Thys aangeeft... Normaal zal het ABS inderdaad onder de 5km/h stoppen met de pulserende werking (anders zou een auto theoretisch gezien ook nooit tot stilstand kunnen komen), maar bij (zeer) gladde omstandigheden heeft het systeem te weinig weerstand en zal al bij een hogere snelheid stoppen met ABS-functionaliteit.Thys schreef:Joop doelt op een situatie waar de tractie zo laag is dat de ABS geen weerstand 'voelt'. Hij zal dan denken dat het voertuig stilstaat en dus niet pulseren.
In de (zachte) sneeuw is het overigens vaak zo dan je zonder ABS (dus met blokkerende wielen) sneller remt dan met ABS. Maar dan heb je niet zoveel (lees: geen) controle meer over het sturen.
O ja, en een ABS verbeteren dat lukt mij ook niet hoor John... Dat vraagt wel om enorm veel oefening, met name onder winterse omstandigheden...
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Ik lees dit topic pas nu vandaag, winterbanden met sneeuw hebben wel zin, anders is het wat mij betreft overbodig, aangezien het in nederland niet zo vaak sneeuwt sla ik ze over.
Wel belangerijk,zomerbanden moeten genoeg profiel hebben.
Tijdens de sneeuwperiodes heb ik een zakje zout en schep in de kofferbak liggen.
En ja, met uitparkeren is het wel eens spannend
Wel belangerijk,zomerbanden moeten genoeg profiel hebben.
Tijdens de sneeuwperiodes heb ik een zakje zout en schep in de kofferbak liggen.
En ja, met uitparkeren is het wel eens spannend
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
- Driver70
- Beyond salvation
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
- Type Auto: BMW 330i
- Locatie: Amersfoort
Winterbanden hebben alleen nut in de sneeuw. Dan rij ik niet met de BMW. Dus voor mij geen winterbanden.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Zelfs als er sneeuw ligt met automaat en zomerbanden kun je rijden, maar dan rij ik( bij uitzondering) als een oud vrouwtje.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Ik leg ze er alleen op als het heel slecht is of als ik op wintersport ga, maar ik hoef niet dagelijks met de auto op pad en ik leg ze er zelf onder dus dat maakt het makkelijker.
Ik rij dagelijks op de motor 54km enkele reis naar mijn werk. Zonder winterbanden uiteraard, die zijn er amper en niet in mijn maat. Gelukkig veel snelweg, maar wel altijd vroeg op pad voor de spits. Met de motor moet je natuurlijk goed uitkijken als er sneeuw ligt, maar aangezien je koppelt en gas geeft met de hand kun je dat veel beter doseren.
Alleen als het sneeuwt tijdens het rijden wordt het vervelend, sneeuw blijft op je vizier liggen dus moet je met de hand eraf vegen. 1 hand aan het stuur is dan minder fijn. Maar ik rij dan nog verbazing wekkend veel auto's voorbij als de weg wit is, je moet gewoon blijven rijden waar je rijdt en niet van baan wisselen als je er niet af hoeft.
Ik rij dagelijks op de motor 54km enkele reis naar mijn werk. Zonder winterbanden uiteraard, die zijn er amper en niet in mijn maat. Gelukkig veel snelweg, maar wel altijd vroeg op pad voor de spits. Met de motor moet je natuurlijk goed uitkijken als er sneeuw ligt, maar aangezien je koppelt en gas geeft met de hand kun je dat veel beter doseren.
Alleen als het sneeuwt tijdens het rijden wordt het vervelend, sneeuw blijft op je vizier liggen dus moet je met de hand eraf vegen. 1 hand aan het stuur is dan minder fijn. Maar ik rij dan nog verbazing wekkend veel auto's voorbij als de weg wit is, je moet gewoon blijven rijden waar je rijdt en niet van baan wisselen als je er niet af hoeft.
- Mylife
- VIP Driver
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
- Type Auto: 528i M-Sport
Motorrijden in winterse weersomstandigheden is voor mij niet weggelegd. Ik moet er niet aan denken om te moeten anticiperen / ingrijpen als een ander van baan wisselt, nog net even de afslag pakt o.i.d. zonder mij gezien te hebben. Nog nagelaten dat ik zelf ook weleens een foutje maak.
De auto (of motor) op zomerbanden laten staan als er sneeuw ligt is denk ik veruit het veiligst t.o.v. winterbanden.
De auto (of motor) op zomerbanden laten staan als er sneeuw ligt is denk ik veruit het veiligst t.o.v. winterbanden.
528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
- HappyGuy
- Just getting started
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 apr 2014, 20:20
- Type Auto: G20 330e m performance
- Locatie: 070
De klemtoon in deze zin is wel erg belangrijk..Mylife schreef: De auto (of motor) op zomerbanden laten staan als er sneeuw ligt is denk ik veruit het veiligst t.o.v. winterbanden.
G20 2020 330e
F31 2016 320i aut.
F30 2012 320i
E91 2009 318d aut.
F31 2016 320i aut.
F30 2012 320i
E91 2009 318d aut.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Motorrijden zou ik ook niet doen in sneeuw, maar met winterbanden in sneeuw is normaal gesproken goed te doen. Niet van huis gaan als er sneeuw ligt kan een dag of wat, maar met 1 of 2 weken sneeuw (wat ook vaker voorkomt) is voor mij geen optie (werk, boodschappen, etc..). Het leven gaat dan ook gewoon door.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 apr 2013, 12:30
Niet helemaal waar, hoe sneller de band, hoe lastiger het wordt met koud en nat weer.Thys schreef:Gebruik je de auto in de sneeuw/ijzer/andere winterse neerslag, neem dan winterbanden. Zolang het asfalt alleen nat is, blijft een zomerband beter. Ongeacht de temperatuur. Zodra er sneeuw oid licht is een winterband vele malen beter.
Die P-Zero's die onder mijn F31 geleverd werden, beginnen te kraken met koud weer en de grip neemt dan ontzettend af. Even gasgeven en hop, weg grip. Met winterbanden gewoon 100% grip en dus ook gewoon met koud en alleen nat weer voor mij een hele verbetering.
- HappyGuy
- Just getting started
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 15 apr 2014, 20:20
- Type Auto: G20 330e m performance
- Locatie: 070
Ze zitten dr onder! Rijden gaat prima en verbruik is zelfs wat afgenomen. Nu maar wachten op de eerste sneeuw
G20 2020 330e
F31 2016 320i aut.
F30 2012 320i
E91 2009 318d aut.
F31 2016 320i aut.
F30 2012 320i
E91 2009 318d aut.