Winterbanden ja of nee?

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie

Winterbanden?

Ja
102
81%
Misschien
8
6%
Nee
16
13%
 
Totaal aantal stemmen: 126
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

De winter komt eraan...

De afgelopen 5 jaar heb ik nog nooit gebruik gemaakt van winterbanden en waarschijnlijk dit jaar ook niet. Ik ben wel benieuwd wat de rest doet dus wel of geen winterbanden voor jullie?
Laatst gewijzigd door dannyvdberg op 13 okt 2015, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Davidreg
Just getting started
Just getting started
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 jan 2014, 23:13
Type Auto: 320i lci 2009 touring

Nooit gehad.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Hangt van meerdere dingen af, heb je hem écht nodig of kan je hem laten staan wanneer er sneeuw ligt?

Als je móet, dan zeg ik jazeker.. vooral als je nog redelijk wat vermogen hebt ook. Het is gewoon een kwestie van extra veiligheid.. En ik vind banden zeer belangrijk en vaak onderschat, als je wel wegglijd en wat aantikt zal iedereen hetzelfde reageren; had ik maar..
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je mobiel wilt blijven als er sneeuw valt een must. Zeker als je een sportieve zomerband hebt icm achterwielaandrijving wordt t dan al snel gevaarlijk. Maar ja, blijft moeilijk te voorspellen of we dit jaar sneeuw gaan zien. Ik zit dagelijks op de weg en wil dus geen risico nemen.
Kortere remweg en betere grip bij lage temperaturen is inmiddels ook wel ruimschoots bewezen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ottokar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 apr 2015, 11:45
Type Auto: F15 X5 40e
Locatie: Kuala Lumpur, Maleisië

Ik heb al een aantal situaties meegemaakt, waarbij ik blij was met de winterbanden, zeker met achterwielaandrijving. Ik kan mij ook nog goed herinneren, dat ik op weg was in sneeuw en koude naar kwik fit, om the wisselen van zomer- naar winterbanden. Slipperen en schuiven, zonder grip. Terug met de winterbanden erop, was een wereld van verschil. :ja:

Maar het moet wel eerst echt koud worden en met winterse neerslag / sneeuw. :lol:
6 in line, it's all fine.
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Moet altijd lachen om deze discussie, die ieder jaar gevoerd wordt. is net als de zwarte pieten discussie, rond deze periode, een verplicht nummertje :Dubbel:

Vaak genoeg gezien dat een BMW zonder winterbanden niet van zijn plek komt. Je zag de auto links en naar rechts zwenken. Dat is geen fraai gezicht. In Nederland is het lastig te zeggen of het gaat sneeuwen. Vaak valt het mee.
Uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers. Daarom zet ik de winterbanden rond november/december er onder.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

zet ze als bovenstaand ook rond die tijd erop.
overigens geen 19 inch oid...gewone simpele 17inch.
Wel een amerk..maar ook dat zegt geen moer. Gaat ie..dan gaat ie. Kan geen dtc,asr of wat dan ook tegen op. Sneeuw en ijzel is gewoon glijden. het is ook een extra iets waar je niet op moet vertrouwen. gewoon kalm blijven rijden en anticiperen.
Momentjes van gek doen...die plan ik in :P

ow..ben gewoon voor zwarte pieten. :ja: maar zak me daar niet teveel in uiten :lol:
Laatst gewijzigd door NOS op 13 okt 2015, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nobody said it was easy....
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Iedereen die wel eens met een brede/sportieve zomerband i.c.m. met achterwiel aandrijving heeft gereden in de sneeuw zal hier ja antwoorden. Het is gewoon echt een verschil van dag en nacht.

Ook ik heb wel eens al glibberend en glijdend net aan de winterbandel wissel weten te bereiken op een dag met flink veel sneeuw en op de terugweg mogen ervaren hoe ontzettend groot het verschil is tussen in de sneeuw rijden met een zomer en winterband.

Mijn ervaring is overigens ook dat er ook wel degelijk enorm veel verschil is tussen de verschillende beschikbare winterbanden.
Mijn eerste set was Pirerelli SotoZero. Absoluut een ENORM verschil met mijn zomerset (Michelin PS2) maar de Continental WinterContact die er nu onder liggen zijn weer van een totaal andere (betere) klasse.
Laatst gewijzigd door Acidfever op 13 okt 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
E90 330D automaat
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

Voor beide wagens heb ik een setje winterbanden om de hierboven genoemde redenen. Dus binnenkort gaan ze er onder.
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Heb zelf ook goede ervaringen met vredestein wintrac xtremes in de sneeuw... ploegde zo door balen sneeuw (van dat soort dagen dat je maar 3 auto's tegenkomt in 5 min rijden)
Gebruikersavatar
Twix
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 mei 2014, 15:11
Type Auto: E91 335i
Locatie: Apeldoorn

Hier ben je vrij om te doen wat je wil maar in sommige landen ben je verplicht om ze eronder te hebben.
Kijk maar op de site van de ANWB.
Het niet gebruiken van winterbanden als dit wel verplicht is, heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid bij verkeersongevallen. Ook is er de kans op een verkeersboete.
Dus mocht je ze er niet eronder hebben en je moet even uitwijken naar bv. Duitsland.....

Ik doe ze er wel onder.
17" stalenvelgen, Fulda,
Laatst gewijzigd door Twix op 14 okt 2015, 11:30, 4 keer totaal gewijzigd.
335i
Noahfem7
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1183
Lid geworden op: 20 jul 2009, 18:27
Type Auto: BMW 320D
Locatie: Antwerpen

1 winter gereden op 225-40 255-35 in 18", zomerbanden welteverstaan. Vanaf er ook maar iets van sneeuw viel of er lag prut was dit hopeloos... Om schrik van te krijgen in feite. Ook al heb ik maar 163pk...
Vanaf toen een setje staal in 16" met een deftige winterband eromheen. Weeeeeereld van verschil. Ik doe een 100km per werkdag, vooral autosnelweg.
Ik zeg dus JA
E90, 320D, 163pk, alu styling 162, getinte achterste ruiten, xenon, DPF, sportophanging, zwart leren sportinterieur, elektrisch uitklapbare trekhaak, sportstuur met bediening, M-schakelpook en M-handrem, OEM-blacklines, swirl-flaps.... GONE !!!!
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Gebruik je de auto in de sneeuw/ijzer/andere winterse neerslag, neem dan winterbanden. Zolang het asfalt alleen nat is, blijft een zomerband beter. Ongeacht de temperatuur. Zodra er sneeuw oid licht is een winterband vele malen beter.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Winterbanden? Ja! Al veel profijt van gehad onder echte winterse omstandigheden in NL en richting de wintersport (lees: sneeuw en ijzel).

Maar montage pas als het echt koud blijft overdag (lees: onder het vriespunt) en bij voorkeur ook echt sneeuwt. Anders blijven de zomerwielen onder de auto.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Tsja voor mij is het een makkelijke keuze, dit jaar waarschijnlijk weer met de auto op wintersport dus dan heb ik ze er wel onder. Hebben hun nut wel bewezen afgelopen winter in de sneeuw.
En daarnaast is het verplicht in Duitsland en Zwitserland.
In nederland is de kans groot dat je ze niet nodig hebt. heb ze volgensmij vorig jaar rond 5 december pas gemonteerd dus dat zal nu ook wel zo ongeveer rond die tijd zijn. tenzij we weer een bak sneeuw krijgen maar ik verwacht het niet....
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”