Welk (eerste) lasapparaat

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Allen,

Al enige tijd zit ik erover te denken een lasapparaat aan te schaffen voor kleine projectjes in en om het huis en aan onze auto's. Momenteel heb ik dit altijd opgelost door dit soort acties uit te besteden of anders te fixeren (bout/moer/lijmen/etc...), echter trekt een nieuw project mij over de streep.

Ik deins nooit terug voor uitdagingen en ben erg leergierig/autodidactisch aangelegd. Dat gezegd hebbende heb ik momenteel 0,0 laservaring (werk wel met elektriciteit, maar dan wat gecontroleerder :lol:). Wie kan mij de goede richting in wijzen voor een goed 'starters' lasapparaat?

Welke opties kan ik hierbij het beste kiezen (lastrafo, lasinverter, MIG, TIG) voor mijn soort doeleinden en, ook niet onbelangrijk, wat is de beste keuze in de range van €250-€350.


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

ik las mig. minder mooi persoonlijk om te lassen als het je gaat om mooie rupsen te leggen in het zicht.
Maar wel makkelijker. Tig vind ik schitterend om te zien als je het echt goed kan...

https://www.google.nl/search?q=tigcraft ... 4965089036
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Meerendeel zal geen zichtwerk zijn, de momenten dat het wel zichtwerk is kan met extra effort MIG ook netjes zijn?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik doe bijna alles, tig, Mig en elektrode. Met een tig apparaat kan je ook elektrode lassen. Nadeel van tig en Mig is dat je een gasfles nodig hebt. Kost je minstens 150-175€ alleen al. Dus met jouw budget blijft er alleen een elektrode apparaat over denk ik, dus ik zou je budget iets bijstellen naar boven. Je ook kiezen voor een tig apparaat waarmee je dus ook elektrode kan lassen. Dan kun je in de toekomst altijd nog uitbreiden met een tig toorts en gasfles. Maar met 250-350€ zou ik 2e hands iets zoeken. 150ampere is zwaar genoeg voor kleine klusjes, zeker aan auto's. Anders ga je al snel naar 400v aansluiting, wat je misschien niet hebt.
Met een Mig apparaat kun je ook mooi lassen hoor, en is het gemakkelijkst om te leren. Elektrode is wat lastiger netjes te lassen, en tig nog moeilijker.
Inverters zijn trouwens duurder dan Trafo's, maar wel veel lichter. Voor veel hobbyisten is gewicht niet belangrijk, dus zou ik voor de goedkoopste gaan.
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

3ph/N/PE 400V is geen probleem, heb een aansluiting in de schuur en garage hiervoor gemaakt toen ik er kwam wonen (tezamen met een nieuwe meterkast).

Bedankt voor je feedback zover, zou dan voor mijn doeleinden zonder gasfles even het makkelijkst vinden denk ik. Zeker om te starten is elektrode wellicht de beste keuze (al zijn de elektrodes al snel te dik voor secuur werk)?

https://www.hornbach.nl/shop/GYS-Lasapp ... tikel.html
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

zou ook gebruikt zoeken. dingen kosten niet zoveel dan.
Ik las ook veel uit het zicht. Maar vind het toch altijd leuk om mooie rupsen te leggen...zover dat gaat met roest soms :P
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

overigens....goed zoeken voor je fles.
IK heb een fles waarmee ik serieus lang doe. (niet zo een 2 meter hoge maar een kleine) en betaal de 1e x iets van 80 euro. Daarna is het een ruilsysteem en kost het mij maar 30 ex btw....
En ik doe er best lang mee.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb mezelf ook Mig leren lassen. Sindskortkort 2e apparaat ( deze keer nieuw). Alleen ga je dat met je budget niet redden. Voordeel tov elektrode is echter wel dat je dun materiaal netjes kunt lassen.
Wat ik heb gelast is oa uitlaat, plaatwerk, frames voor tafeltjes, kentekenplaathouder, etc...
Mijn mig inverter kan overigens ook elektrode aan.
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/ind ... aat-mw160e
Totaal kom je al gauw aan 700,-. Denk aan fles, helm, draad, draadtang,...
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 03 jan 2018, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Rustbuster heeft altijd leuke spulletjes staan idd, zal me eens verdiepen in een MIG variant met elektrode mogelijkheid. Dan kan ik het eerst zonder gas proberen
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dan heb je de optionele MMA-toorts nodig. Heb m zelf ook erbij gekocht, alleen nog niet gebruikt :mrgreen:
Als beginner met MIG starten kan ook prima. Heel moeilijk is t niet als je m goed hebt ingesteld.
Apparaat werkt heerlijk. Vorige MIG waar ik mee begon was een ouderwetse en dat lastte toch echt n stuk minder fijn.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”