Zonnepanelen aanschaffen.

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Aanpassingen huis staan ff stil.... en ben dus zoekende naar andere dingen.
(Eind maart gaat se keuken eruit en wordt er afgestuced,gespoten en een houten vloer in.)

De keuken krijgt een grote koelkast, vriezer, 2 ovens., 2 warmhoudlades , quoocker, plafondunit afzuigsysteem en vaatwasser. Overigens wel zoveel mogelijk aa+.
Nu is mn wasmachine en condensdroger nog wel oude troep (10 jaar oud) en zijn icm mn plasma de grootste verbruikers in huis. (Alle lampen zijn led).

Volgend jaar willen we een nieuwe wasmachine en warmtepompdroger kopen. Ook een OLED tv. Dus allen weer zuiniger.

Ik ben 5 soms 6 dagen werkend. Mm vriendin werkt 3 dagen per week. En de kids zijn 3 om 0.
Die oudste zit soms achter de tablet of tv..maar veel nog niet.

Mm dataverbruik is nog 2250 kWh (2-2016 tot 2-2017).
2-2017 tm nu is nog 2100 kwh. Niet zo heel veel dus nog.

Nu ben ik bezig met zonnepanelen en ook hier is een wereld voor mij open gegaan met omvormers, soorten panelen etc etc.
De meeste offertes kiezen echter voor een opbrengt van circa 2500 kWh omdat we toch zuinig omgaan. Maar....mn kids worden groter en ook die gaan meer gebruiken. Dus ik zou zelf voor bv 3000 kWh gaan. Maybe later bv elektrische vloerverwarming in de badkamer?
Ut blijft een huis uit 1962 dus volledig nul op de meter gaat niet lukken. (Niet erg).
Maar niemand wil daar echt aan. Ze geven aan..de saldering staat niet tov de uitgave cq investering.

Overigens is huren of leasen of een combi huurkoop ook hot.

Ven benieuwd naar ervaringen en gebruik hier...


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

NOS schreef:dataverbruik is nog 2250 kWh
Die bijzondere grootheid/eenheid combinatie kende ik nog niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:27
Type Auto: F30 320D
Locatie: Oude Tonge

Ik heb 8 panelen pal op het zuiden laten plaatsen.(2.1kwh)
In nov 2016 geplaatst en na een jaar heeft me dat 400 euro opgeleverd.
Terugverdientijd voor mij dus ongeveer 7 jaar.
De investering levert meer op als rente op mijn spaarrekening. :ja:
Greetz,

Peter

Voorstellen viewtopic.php?f=1&t=6917
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Ik was me ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Ga dit even volgen maar ben nog niet veel verder dan jij bent nu.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ook al n tijdje aan t onderzoeken, maar de terugverdientijd is gebasseerd op apparatuur die niet kapot gaat en de huidige stroomprijzen. Garantie wisselt en dekt niet alles. Dus bv 7 jaar kan ook zo maar langer worden.
Prijzen van panelen dalen ook en worden beter dus wachten is net perse geld mislopen. Ik kijk t nog even aan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Interessant topic!
Ik ben ook zodra de tuin af is en een nieuwe keuken/badkamer erin gezet is van plan om zonnepanelen te zetten. Ik blijf dit ook eens even volgen :)
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Mijn visie op dit geheel:
Alleen zonnepannelen zijn met name interessant als je nog een oud telwerk hebt (roterende schijven) zodat je 1:1 relatie hebt met terugleveren naar de netbeheerder als de zonnepanelen meer opleveren dan jezelf gebruikt, en het opnieuw afnemen van electriciteit als de zonnepanelen niets opleveren.

Heb je een moderne slimme meter, dan is de beste oplossing om een accu pakket te monteren waar je de energie in opslaat. Deze energie gebruik je als eerste voordat je weer gebruik maakt van het electriciteitsnet. Dat is met name interessant omdat het terugleveren aan de netbeheerder geen zak oplevert ten opzichte van de kosten voor afname.
De kosten voor het accupakket, bijvoorbeeld een Tesla Powerwall is een aardige aanslag zijn op je budget voor je panelen maar ik denk dat je in het geval van een slimme meter deze combinatie het beste is.

En niet te vergeten...ga niet voor de low budget chinese rommel van omvormers. Die gaan vaak binnen 5 jaar kapot en zijn relatief gezien niet erg goedkoop.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Ja die tesla accu zou een optie zijn als salderen straks afgeschaft gaat worden.
Gelijk meenemen is iets wat prijzig.
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

h3b schreef:Mijn visie op dit geheel:
Alleen zonnepannelen zijn met name interessant als je nog een oud telwerk hebt (roterende schijven) zodat je 1:1 relatie hebt met terugleveren naar de netbeheerder als de zonnepanelen meer opleveren dan jezelf gebruikt, en het opnieuw afnemen van electriciteit als de zonnepanelen niets opleveren.

Heb je een moderne slimme meter, dan is de beste oplossing om een accu pakket te monteren waar je de energie in opslaat. Deze energie gebruik je als eerste voordat je weer gebruik maakt van het electriciteitsnet. Dat is met name interessant omdat het terugleveren aan de netbeheerder geen zak oplevert ten opzichte van de kosten voor afname.
De kosten voor het accupakket, bijvoorbeeld een Tesla Powerwall is een aardige aanslag zijn op je budget voor je panelen maar ik denk dat je in het geval van een slimme meter deze combinatie het beste is.

En niet te vergeten...ga niet voor de low budget chinese rommel van omvormers. Die gaan vaak binnen 5 jaar kapot en zijn relatief gezien niet erg goedkoop.
Jouw verhaal is onjuist. Zie bijvoorbeeld:

"U kunt te allen tijde uw zelf opgewekte stroom terugleveren aan het openbare net. Nederland loopt hiermee voorop, want in sommige Europese landen is dit nog steeds verboden. Zonnepaneelbezitters krijgen voor stroom die ze aan het net leveren evenveel als ze betalen voor de stroom die ze afnemen. De geleverde stroom wordt dus tegen de afgenomen stroom weggestreept. En dat zou oorspronkelijk tot 2023 zo blijven. In het regeerakkoord Rutte III staat echter dat het kabinet in 2020 een opvolger van de salderingsregeling wil invoeren. Als alternatief wordt een terugleversubsidie genoemd."
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Een accu is ook geen oplossing omdat zonnepanelen vooral in de zomermaanden energie produceren en in de winter nauwelijks. 's Zomers genereer je meer dan je kan opslaan en in de winter te weinig.

Hoe eerder je zonnepanelen installeert, hoe eerder je ze hebt terug verdient.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

M
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Ook in de winter haal je stroom binnen als het zonnig is. Het is ook mogelijk om panelen uit te schakelen bij teveel opbrengst die optie is nu alleen niet in gebruik omdat hier niemand in is geintresseerd.
Laatst gewijzigd door Mr Bullet op 01 feb 2018, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:27
Type Auto: F30 320D
Locatie: Oude Tonge

Mr Bullet schreef:Ook in de winter haal je stroom binnen als het zonnig is. Het is ook mogelijk om panelen uit te schakelen bij teveel opbrengst die optie is nu alleen niet in gebruik omdat hier niet in is geintresseerd.
Klopt. Volgens de app vandaag al 1.3 kwh opgewekt.
Greetz,

Peter

Voorstellen viewtopic.php?f=1&t=6917
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Ja mijn collega vertelde net ook dat hij al 1,2 had opgewekt
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Ter illustratie:

Afbeelding
"Deze grafiek laat de opbrengstverdeling in 2016 per maand zien van een goed werkende zonnepaneleninstallatie. Deze staat in het midden van het land en heeft een geïnstalleerd vermogen van 3500Wp (14 panelen van 250Wp). In 2016 leverde de zonnepanelen een opbrengst van 3220 kWh tegen een opbrengst van 3250 kWh in 2015" http://www.energiebusiness.nl/2017/01/1 ... elen-2016/
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
Springbok
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 687
Lid geworden op: 25 apr 2016, 22:47
Type Auto: BMW F31 330i M-Sport Shadow

Ik was er afgelopen maanden ook naar aan het kijken, maar even op hold gezet gezien onzekerheden mbt salderingsregeling..
BMW F31 330i :Mpower: Sport Shadow - Alpinweiss - 2018
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”