Zonnepanelen aanschaffen.

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Met 9 panelen a 275 is kom ik op 2500 uit.
Op zich ok. Stel dat ik 3000 afneemt moet ik voor 500 betalen. Een paneel extra zal de kosten niet zijn op den duur. Dus 10 mag van mij ook. Maar een omvormer op 9..pakt straks weer 10 niet.
In de offertes staan typenamen van de artikelen. Maar wie zegt dat ze niet deels in China gemaakt zijn ;)
Onze bmw worden ook deels in Polen gemaakt.....

Maar wat Dutch zei..tis berekent op nu.
De gaskraan wordt steeds meer dicht gedraaid..daar ontkomen we niet aan. En dus lopen ze belastingen mis. Die gaan ze uiteraard op electra pakken. En dus stijgt de elektratax. En dat wil ik liever voor zijn.

Overigens in de toekomst..verwacht ik waterstofgas ivm een brandstofcel voor je verwarming, douche etc.
Net als bij auto.s.....
Maandag weer een gesprek. Gister.met een andere zaak
Gehad.


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Peter320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:27
Type Auto: F30 320D
Locatie: Oude Tonge

Ik heb destijds gekozen voor een bedrijf die is aangesloten bij een garantiefonds.
Er zijn maar zeer weinig zonnepanelen cowboys die hier bij aangesloten zijn.
Lees dit artikel eens voor je aankoop https://www.consumentenbond.nl/zonnepan ... nnepanelen
Greetz,

Peter

Voorstellen viewtopic.php?f=1&t=6917
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Mylife schreef:
h3b schreef:Mijn visie op dit geheel:
Alleen zonnepannelen zijn met name interessant als je nog een oud telwerk hebt (roterende schijven) zodat je 1:1 relatie hebt met terugleveren naar de netbeheerder als de zonnepanelen meer opleveren dan jezelf gebruikt, en het opnieuw afnemen van electriciteit als de zonnepanelen niets opleveren.

Heb je een moderne slimme meter, dan is de beste oplossing om een accu pakket te monteren waar je de energie in opslaat. Deze energie gebruik je als eerste voordat je weer gebruik maakt van het electriciteitsnet. Dat is met name interessant omdat het terugleveren aan de netbeheerder geen zak oplevert ten opzichte van de kosten voor afname.
De kosten voor het accupakket, bijvoorbeeld een Tesla Powerwall is een aardige aanslag zijn op je budget voor je panelen maar ik denk dat je in het geval van een slimme meter deze combinatie het beste is.

En niet te vergeten...ga niet voor de low budget chinese rommel van omvormers. Die gaan vaak binnen 5 jaar kapot en zijn relatief gezien niet erg goedkoop.
Jouw verhaal is onjuist. Zie bijvoorbeeld:

"U kunt te allen tijde uw zelf opgewekte stroom terugleveren aan het openbare net. Nederland loopt hiermee voorop, want in sommige Europese landen is dit nog steeds verboden. Zonnepaneelbezitters krijgen voor stroom die ze aan het net leveren evenveel als ze betalen voor de stroom die ze afnemen. De geleverde stroom wordt dus tegen de afgenomen stroom weggestreept. En dat zou oorspronkelijk tot 2023 zo blijven. In het regeerakkoord Rutte III staat echter dat het kabinet in 2020 een opvolger van de salderingsregeling wil invoeren. Als alternatief wordt een terugleversubsidie genoemd."
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Een accu is ook geen oplossing omdat zonnepanelen vooral in de zomermaanden energie produceren en in de winter nauwelijks. 's Zomers genereer je meer dan je kan opslaan en in de winter te weinig.

Hoe eerder je zonnepanelen installeert, hoe eerder je ze hebt terug verdient.
Mylife, je hebt voor nu helemaal gelijk. Voor de komende paar jaar is salderen inderdaad nog dekkend. Mijn antwoord was te kort door de bocht. Maar het probleem gaat wel vanzelf komen aangezien Nederland uit de pas loopt met Europa en gaat compenseren middels een subsidie. Hier mag je redelijkerwijs vanuit gaan dat deze subsidiepot gaandeweg verminderd danwel de pot eerder op is dan verwacht. Zeker als meer en meer mensen zonnepanelen plaatsen en salderen.
Voor de komende jaren dus geen probleem maar op termijn gaat een 'powerwall' dus zeker uitkomst bieden.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

nu moet dat alleen weer goed gaan werken. Tesla is nou niet echt het betrouwbaartse merk :P
Gister een tijd een tesla onder handen gehad op hybdride cursus. Tis geen state of the art techniek. Een renault zoe is ong 20 jaar verder...... Maar das weer een ander onderwerp.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Even een rekensommetje.
"Volgens het NIBUD is het gemiddeld verbruik per huishouden zo'n 3000 kWh per jaar, terwijl toezichthouder ACM 3495 kWh aangeeft (2016)." https://www.gaslicht.com/energiebespari ... ieverbruik
Laten we uitgaan van 3000 kWh, dat is gemiddeld 8,2 kWh per dag. (Wellicht 's zomers wat minder en in de winter wat meer)

De zonne-energie installatie van het plaatje, 3500 Wp, leverde in 2016 in totaal 3220 kWh op. In mei zelfs zo'n 15,5 kWh per dag. Daarmee kun je mooi een Tesla Powerwall van 13,5 kWh opladen, je houdt dan nog stroom over wat je terug moet leveren. In de maanden oktober t/m februari leverde deze installatie echter minder dan 7 kWh op (ongeveer p/d: okt 6,4 - nov 3,1 - dec 2,3 - jan 2,8 - feb 4,9). Dat is minder dan wat een huishouden p/d verbruikt en te weinig om een accu buffer vol te laden waardoor je stroom moet inkopen.

De totale kosten van een Tesla Powerwall worden geschat op 8000 - 9000 euro. Daar kan hetzelfde huishouden bij de huidige energieprijzen meer dan 16 jaar stroom voor kopen.

Het idee is leuk, maar als je het mij vraagt is een accu buffer in Nederland voorlopig niet zinvol. Tenzij je een hele grote (en kostbare) zonne-energie installatie met een buffer accu aanschaft zul je in de wintermaanden stroom moeten inkopen en in de zomer heb je al snel een overschot.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Mijns inziens moet je ook kritisch kijken of je altijd de maximale opbrengst gaat halen. Ligt je dak daar goed genoeg voor? Geen bomen in de weg etc? Dat kan behoorlijk van invloed zijn op het rendement en dus op de terugverdientijd.

Uiteindelijk zal elektra in Nederland steeds duurder worden, dus een installatie van zonnepanelen wordt steeds sneller interessant. De salderingsregeling zal op de schop gaan, waardoor het volgens mij het meest interessant wordt om 'zelfvoorzienend' te zijn. In de toekomst eventueel in combinatie met een elektrische auto, zodat je ook bespaart op de hoge kosten van fossiele brandstoffen. Toch zou ik zeker wel kijken of het rendabel is en of je lang genoeg blijft wonen.

Terugverdientijd ligt meestal ergens op 7-10 jaar, maar dan is er geen rekening gehouden met andere investeringen. Pomp je die 5k in je hypotheek, haal je ook een besparing op je maandlasten. Of zet het op de beurs en pak een paar procent. Dan heb je het over 10 jaar tijd over significante verschillen. De rekensom zal dus voor iedereen anders zijn.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Update...




Salderen zal ook na 2023 mogelijk zijn. Ligt helemaal aan je meter. Als je een ouderwetse hebt (draaischijf)..dan draait die trg. En die is niet te controleren. Dus..is salderen nog steeds mogelijk. Nadeel is dat je niet orecies weet wat je salderen aangezien het ding niet kan loggen.
Ik heb helaas een digitale. Maar die wel kan stilstaan..als het goed is. Daar ben ik nog mee bezig. Een slimme (die ze kostenloos leveren ) kan wel online registeren. En dus is nsalderen dan einde verhaal....
Dus..laat je geen slimme aansmeren. Ding is nergens goed voor als je panelen wilt.
Voorlopig ben je dan gedekt.

In serie laten leggen is goedkoper dan parralel. Wordt vaak niet gemeld in de offerte. Ook naar vragen dus.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

Volgens mij zijn jouw conclusies een beetje voorbarig NOS.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Maybe...tis ook gebaseerd op kijken naar andere. En zien wat mn buuf doet.
Daar draait ie dus trg. Maar ze weet niet hoeveel. Wat ook als nadeel gezien kannworden. Alles loggen is leuk..maar er zit een keerzijde aan.
2020 was eerst einde salderen..das nu 2023 geworden. Mogelijk erna subsidie...
Zoek maar es bij meters geschikt voor salderen.

Maar aan elke meter zit een einde. Officieel mogen ze ongevraagd een nieuwe plaatsen. Ze kunnen het op ijking gooien. Je mag wel de slimme weigeren.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Je kunt een slimme meter weigeren. Maar dan krijg je wel een digitale (domme) meter. Die is niet op afstand uit te lezen maar onderscheidt wel de afname van de levering. Dus dan ben je al overgeleverd aan de regels. Veel energieleveranciers eisen al een digitale meter (slim of niet) als je overgaat op zonenergie.

Maar ik verwacht ook dat na 2020 er wel een regeling blijft bestaan. Als Nederland namelijk de doelstellingen wil halen die ze afgesproken hebben op dit gebied hebben ze de particulieren die overgaan op zonenergie echt nodig. Dus helemaal laten vallen van salderen zal echt niet gebeuren.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

@ NOS, niet lullig bedoelt maar dit klinkt toch een beetje als iets met klok en klepel. In mijn eerste post staat al wat op dit moment het vooruitzicht is voor salderen.

Een meter staat alleen stil als de stroom die je opwerkt gelijkt is aan de stroom die op dat moment wordt gebruikt in je huis. Dit kan ook nog te maken hebben met fase verdeling. Voor vele is het echter zo dat je overdag stroom opwerkt, maar dan niet thuis bent om het te gebruiken.

Meten hoeveel stroom je panelen genereren kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een omvormer te gebruiken die dit logt.
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
Peter320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:27
Type Auto: F30 320D
Locatie: Oude Tonge

Iedereen die zonnepanelen plaatst en dit registreert, krijgt een gratis slimme meter aangeboden door de netbeheerder.
Het is in Nederland verplicht om de zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder (Netcode art. 2.1.5.1).
Je kan inderdaad een slimme meter weigeren, maar let er wel op dat het plaatsen hiervan nu nog gratis is.
Er komt een tijd aan dat het verplicht wordt en de vraag is of het dan nog gratis is.
Ik werk zelf bij een netbeheerder in het project slimme meter aanbieding en de doelstelling die door Economische Zaken is opgelegd aan de netbeheerders is dat iedereen een gratis slimme meter aanbieding krijgt en dat er eind 2020 daarvan 80% geplaatst moet zijn.
Of er na 2020 een verplichting komt bij de aanleg van zonnepanelen weet ik niet, maar hou er wel rekening mee.
Greetz,

Peter

Voorstellen viewtopic.php?f=1&t=6917
Gebruikersavatar
Wenzel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 128
Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
Type Auto: BMW 520e (G30)


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Mijn zonnepanelen zijn in augustus 2014 geplaatst en ook aangemeld bij Enexis. Maar tot op heden geen gratis slimme meter gehad of aangeboden gekregen. Is het iets nieuws?
Gebruikersavatar
Peter320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 apr 2012, 22:27
Type Auto: F30 320D
Locatie: Oude Tonge

Dat zou kunnen, want in 2015 is de gratis aanbieding begonnen. Je moet voor eind 2020 een aanbieding gehad hebben, want dat is Enexis verplicht.
Kijk even op Enexis.nl op het planningsoverzicht
Greetz,

Peter

Voorstellen viewtopic.php?f=1&t=6917
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Mylife schreef: Een meter staat alleen stil als de stroom die je opwerkt gelijkt is aan de stroom die op dat moment wordt gebruikt in je huis. Dit kan ook nog te maken hebben met fase verdeling. Voor vele is het echter zo dat je overdag stroom opwerkt, maar dan niet thuis bent om het te gebruiken.
Een mooie oplossing voor dit probleem is een warmtepomp die de elektrische energie dan direct kan omzetten in warmte, die je opslaat in een vat water. Van daaruit kan je die warmte gebruiken voor vloerverwarming of douche.
Of bovenstaand financieel aantrekkelijk is betwijfel ik, maar om pieken en dalen op te vangen wel zo efficiënt.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”