Ik heb jaren geleden een soortgelijke ervaring in Frankrijk gehad, ook een rijverbod - "interdiction de conduire".
In noord Frankrijk gelazerd op de péage met mijn toen bijna nieuwe 325i. 'S ochtends vroeg op een vrijwel lege weg. Dit was voor de controles bij de poortjes e.d. Een paar KM verderop door de Gendarmerie aan de kant gezet, gemeten op 231 KM/u. Direct 1000,- euro aftikken en anders achter de tralies. Oh, u heeft een Visa card? U rijdt niet meer maar als uw vrouw een rijbewijs kunt u achter ons aanrijden. Bij een groot benzinestation bleek ik dat bedrag te kunnen pinnen. Onder begeleiding van de Gendarmerie die 50cm naast me stond.
Daarna mee naar een bureau, betalen, papierwerk, vingerafdrukken en rijbewijs inleveren. Ik kreeg een verklaring mee dat mijn geldige NL rijbewijs was ingevorderd wachtend op de verdere juridische afhandeling. Pas na 7 maanden... kreeg ik mijn rijbewijs terug + een jaar rijontzegging in Frankrijk. Alsof de duivel ermee speelde ben ik in die 7 maanden in NL 2 x aangehouden voor een routinecontrole van papieren e.d. Beide keren bleek de politie geen enkel bezwaar tegen dat Franse document te hebben (ze kunnen in hun systeem uiteraard checken of je een geldig rijbewijs hebt).
Duur grapje maar in Nederland had die 231 KM/u véél meer ellende opgeleverd...
Fahrverbot / Rijverbod Duitsland
-
- VIP Driver
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Zo dat is knap klote RvL.
Ik ben in 2018 in Frankrijk gepakt door de Gendarmerie met 46 te hard. Toen de Fransman me de lasergun liet zien ging er gauw een eurootje of 500 door m'n hoofd heen. Of ik even €90 wilde betalen..
Haha al was het een nepagent, die €90 heb ik direct tevoorschijn getoverd en prettige dag nog.
Ik ben in 2018 in Frankrijk gepakt door de Gendarmerie met 46 te hard. Toen de Fransman me de lasergun liet zien ging er gauw een eurootje of 500 door m'n hoofd heen. Of ik even €90 wilde betalen..
Haha al was het een nepagent, die €90 heb ik direct tevoorschijn getoverd en prettige dag nog.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Wat zijn ze snel zeg met dat rijbewijs inleveren..... Het meest vervelende is dat ze vaak net na een bord staan (paal of mobiel) waar de snelheid terug gaat. En dan niet een paar honderd meter erna, maar echt heel kort erop. Je moet echt remmen al het bv terug gaat van 130 naar 100. Gaat een beetje zijn doel voorbij denk je dan als Hollanders
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
Nu heb ik gisten ook een bon gehad.
Heel verhaal maar geen duidelijke manier van betaling. Heeft iemand hier dit al is gehad, zie foto's.??
Ik neem aan dat ik eerst moet reageren dat ik het was een dat ik daarna pas de boete krijg.
Ik weet het moment nog wel te herinneren.
Ik moest 60 rijden in een bocht en flits daar stond ook de camera, heel vreemd in een bocht maar goed.
Heel verhaal maar geen duidelijke manier van betaling. Heeft iemand hier dit al is gehad, zie foto's.??
Ik neem aan dat ik eerst moet reageren dat ik het was een dat ik daarna pas de boete krijg.
Ik weet het moment nog wel te herinneren.
Ik moest 60 rijden in een bocht en flits daar stond ook de camera, heel vreemd in een bocht maar goed.
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Ja, je moet hier zeker op de achterkant je gegevens invullen en opsturen? Ze stellen daarmee je identiteit vast, en boete komt erna inderdaad. Zo ging het bij mij ook. Sommigen zeggen dat als je hier helemaal niet reageert, dat het dan soms overwaait..... Ik weet het niet, zover mijn Duits gaat, lees ik dat je sowieso verplicht bent te reageren, ook met boete als sanctie. Is meer om als iemand anders in jouw auto reed bijvoorbeeld.
-
- Just getting started
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:47
- Type Auto: F20 LCI 116D Sportline
Toch ook nog even reageren. Woon zelf in Duitsland en heb dit zelf ook al eens meegemaakt Aan de andere kant, ik ben geen jurist dus pin me er niet op vast.
Het werd al aangeduid hierboven, maar er is een wezenlijk verschil in de afhandeling van de boetes in Duitsland tov Nederland. In Nederland krijgt de kentekenhouder een boete en wordt vriedenljk verzocht deze te betalen. Mocht iemand anders deze ovetreding hebben begaan (auto uitgeleend) dan is dat het probleem van de kentekenhouder. In Duitsland moet justitie de overtreder vaststellen om de boete te kunnen incasseren. Dat achterhalen mag maximaal 3 maanden duren. Mocht dat niet lukken? Jammer voor de duitse justitie, mazzel voor de overtreder.
Hoe gaat dat dan in de praktijk:
- Er wordt een ovetreding vastgesteld. Niet een staande houding, want dan is de ovetreder uiteraard bekend.
- Kentekenhouder wordt aangeschreven dat er een ovetreding is vastgesteld en er wordt om informate verzocht. Dit is in eerste instantie puur om de ovetreder vast te kunnen stellen.
- Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) Kentekenhouder is niet de ovetreder; Dan netjes het formulier invullen en aangeven dat je niet de ovetreder bent. Niets meer, niets minder.
2) Kentekenhouder is wel de ovetreder; Net doen of je neus bloedt en niet reageren. Het is, geldt ook voor punt 1, aan de duitse justitie om de ovetreder te achterhalen.
Dat achterhalen gaat zo ver dat als je ergens in Duitsland een, in mijn geval, snelheidsovertreding begaat, de duitse politie van je eigen woonplaats, omdat ik uiteraard niet op de brief had gereageerd, je een bezoekje komt brengen om te kunnen vaststellen of jij de persoon op de foto bent. Dat ging in mijn geval "fout" doordat deze agent, omdat ik niet thuis was, zich bij mijn buren meldde en deze in al hun naiviteit het verhaal aan deze agent bevestigden omdat ik het er met hen over had gehad. Als zij zich van de domme hadden gehouden dan was het waarschijnlijk niet gelukt om de identiteit van de overtreder vast te stellen. Omdat de identiteit nu wel was vastgesteld werd de eigenlijk boete gestuurd en deze heb ik "netjes' betaald.
Let wel! Dit verhaal gaat alleen op als je niet wordt staande gehouden. BIj een staande houding wordt op dat moment de ovetreder vastgesteld en ben je toch de klos. Dus bovenstaande is geen vrijbrief om het gas maar in te trappen en als het fout gaat maar te doen of je neus bloedt. Aan de andere kant, voel je niet bezwaard om wel te doen of je neus bloedt als je wel een brief krijgt, de Duitsers zelf zijn geen haar beter
Het werd al aangeduid hierboven, maar er is een wezenlijk verschil in de afhandeling van de boetes in Duitsland tov Nederland. In Nederland krijgt de kentekenhouder een boete en wordt vriedenljk verzocht deze te betalen. Mocht iemand anders deze ovetreding hebben begaan (auto uitgeleend) dan is dat het probleem van de kentekenhouder. In Duitsland moet justitie de overtreder vaststellen om de boete te kunnen incasseren. Dat achterhalen mag maximaal 3 maanden duren. Mocht dat niet lukken? Jammer voor de duitse justitie, mazzel voor de overtreder.
Hoe gaat dat dan in de praktijk:
- Er wordt een ovetreding vastgesteld. Niet een staande houding, want dan is de ovetreder uiteraard bekend.
- Kentekenhouder wordt aangeschreven dat er een ovetreding is vastgesteld en er wordt om informate verzocht. Dit is in eerste instantie puur om de ovetreder vast te kunnen stellen.
- Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) Kentekenhouder is niet de ovetreder; Dan netjes het formulier invullen en aangeven dat je niet de ovetreder bent. Niets meer, niets minder.
2) Kentekenhouder is wel de ovetreder; Net doen of je neus bloedt en niet reageren. Het is, geldt ook voor punt 1, aan de duitse justitie om de ovetreder te achterhalen.
Dat achterhalen gaat zo ver dat als je ergens in Duitsland een, in mijn geval, snelheidsovertreding begaat, de duitse politie van je eigen woonplaats, omdat ik uiteraard niet op de brief had gereageerd, je een bezoekje komt brengen om te kunnen vaststellen of jij de persoon op de foto bent. Dat ging in mijn geval "fout" doordat deze agent, omdat ik niet thuis was, zich bij mijn buren meldde en deze in al hun naiviteit het verhaal aan deze agent bevestigden omdat ik het er met hen over had gehad. Als zij zich van de domme hadden gehouden dan was het waarschijnlijk niet gelukt om de identiteit van de overtreder vast te stellen. Omdat de identiteit nu wel was vastgesteld werd de eigenlijk boete gestuurd en deze heb ik "netjes' betaald.
Let wel! Dit verhaal gaat alleen op als je niet wordt staande gehouden. BIj een staande houding wordt op dat moment de ovetreder vastgesteld en ben je toch de klos. Dus bovenstaande is geen vrijbrief om het gas maar in te trappen en als het fout gaat maar te doen of je neus bloedt. Aan de andere kant, voel je niet bezwaard om wel te doen of je neus bloedt als je wel een brief krijgt, de Duitsers zelf zijn geen haar beter
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Ik denk verstandig om gewoon te reageren, ook aangezien het geen megabedrag is:
"Was droht, wenn ich außerorts 21 bis 30 km/h zu schnell bin?
Fahren Sie außerhalb geschlossener Ortschaften 21 bis 30 km/h zu schnell, droht ein Bußgeld von 70 bis 80 Euro und ein Punkt in Flensburg. Ein Fahrverbot droht ab 26 km/h zu schnell außerorts. Hier finden Sie die Bußgeldtabelle."
Als je nu geflitst wordt bij de Oosterburen, is het een stuk strenger en duurder geworden. Voor deze overtreding zou ik voor 70-80 euro geen gezeur willen hebben, maar dat is verder aan jou. Het genoemde "fahrverbot" vanaf 26 km/u te snel buiten bebouwde kom geldt voor overtredingen vanaf 28 april 2020.
"Was droht, wenn ich außerorts 21 bis 30 km/h zu schnell bin?
Fahren Sie außerhalb geschlossener Ortschaften 21 bis 30 km/h zu schnell, droht ein Bußgeld von 70 bis 80 Euro und ein Punkt in Flensburg. Ein Fahrverbot droht ab 26 km/h zu schnell außerorts. Hier finden Sie die Bußgeldtabelle."
Als je nu geflitst wordt bij de Oosterburen, is het een stuk strenger en duurder geworden. Voor deze overtreding zou ik voor 70-80 euro geen gezeur willen hebben, maar dat is verder aan jou. Het genoemde "fahrverbot" vanaf 26 km/u te snel buiten bebouwde kom geldt voor overtredingen vanaf 28 april 2020.
BMW 330D M Sport EB (F31)
-
- Just getting started
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:47
- Type Auto: F20 LCI 116D Sportline
Ik denk dat dat wel meevalt. Als ze niet binnen 3 maanden de zaak rond krijgen zal het onderzoek worden stopgezet. Tis niet zo dat als je dan een jaar later wordt aangehouden je alsnog het haasje bent. Mocht je in die 3 maanden onderzoekstijd worden aangehouden zal men in het ergste geval een identiteit vast kunnen stellen en zul je alsnog de boete ontvangen. Als je dan niet betaald (cq niet op reageert) heb je wel een probleem.internetboarder schreef: ↑09 mei 2020, 11:13 Tja maar wat als ik niet reageer en ik kom in Duitsland en ik wordt staande gehouden. Denk dat ik dan de pisang ben.
Maar goed je hebt gelijk hoor, wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten. En als je je een beetje aan de verkeersregels houdt zal het qua boete ook wel meevallen, alhoewel onlangs het allemaal wel strakker is geworden zoals Hugo33D ook al aangeeft.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i