Hoe zit dat met die ballonbanden?
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ik denk dat het bij straatauto's idd mode is. Technisch is er geen reden of voordeel van hele platte banden, alleen maar nadelen.
Wanneer je als fabrikant of race team gebonden bent aan regels of aan een maximale wieldiameter, moet je groter en platter om bv. grotere remmen kwijt te kunnen. Een afweging van voor- en nadelen. De autofabrikanten volgen uiteraard ook het mode-beeld. Die willen dat hun auto's mooi gevonden worden en verkopen. Als het mode-beeld omkeert rijden we binnen een paar jaar weer op kleinere velgen.
Dit filmpje legt een aantal van de technische aspecten die spelen uit. Een beetje nerdy maar wel goed en feitelijk. Is trouwens uberbaupt een goed kanaal als je de techniek rondom auto's (beter) wil begrijpen.
Wanneer je als fabrikant of race team gebonden bent aan regels of aan een maximale wieldiameter, moet je groter en platter om bv. grotere remmen kwijt te kunnen. Een afweging van voor- en nadelen. De autofabrikanten volgen uiteraard ook het mode-beeld. Die willen dat hun auto's mooi gevonden worden en verkopen. Als het mode-beeld omkeert rijden we binnen een paar jaar weer op kleinere velgen.
Dit filmpje legt een aantal van de technische aspecten die spelen uit. Een beetje nerdy maar wel goed en feitelijk. Is trouwens uberbaupt een goed kanaal als je de techniek rondom auto's (beter) wil begrijpen.
- Pauwlus
- VIP Driver
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
- Type Auto: E91 318i
13” ats classics onder een e91 met opgetrokken 175-50-r13 zou er wel een beetje gek uitzien idd. Maar vroegah op mijn polo was het dan weer wel vet
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kleiner dan 17 of 18" gaat vaak niet eens passen qua remmen, maar het oog wil ook wat.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
Ik heb dit weekend ook het verschil weer goed meegemaakt.
Van 18 inch naar 20 .
Ik had ze ook al eens op de weegschaal gehad. De 18 inch zijn toch iets lichter (band en velg samen), terwijl de 20ers zonder band best licht zijn 11.3kg (Ik had in Essen 2 jaar geleden bij wat verschillende merken ook het gewicht gevraagt ) . Zijn die 20ers wel en stuk breder dan die 18inch velgen, vooral de banden.
De 20 'ers rijden een stukje zwaarder kwa sturen, maar wel meer gevoel en directer met sturen.
De 18inch zijn iets comfortabeler en de 20ers duidelijk sportiever en vind ik nog steeds erg comfortabel.
Bij mij vorige wagen was het 17 inch standaard tegenover 17 inch OZ hlt , die waren per wiel 2.5kg lichter. Ook dat kon ik echt goed merken.
Wat mij verder opvalt is dat door de jaren heen de rolomtrek steeds grote word.
Misschien niet per se bij BMW , maar vooral de andere merken die groter gaan.
Van 18 inch naar 20 .
Ik had ze ook al eens op de weegschaal gehad. De 18 inch zijn toch iets lichter (band en velg samen), terwijl de 20ers zonder band best licht zijn 11.3kg (Ik had in Essen 2 jaar geleden bij wat verschillende merken ook het gewicht gevraagt ) . Zijn die 20ers wel en stuk breder dan die 18inch velgen, vooral de banden.
De 20 'ers rijden een stukje zwaarder kwa sturen, maar wel meer gevoel en directer met sturen.
De 18inch zijn iets comfortabeler en de 20ers duidelijk sportiever en vind ik nog steeds erg comfortabel.
Bij mij vorige wagen was het 17 inch standaard tegenover 17 inch OZ hlt , die waren per wiel 2.5kg lichter. Ook dat kon ik echt goed merken.
Wat mij verder opvalt is dat door de jaren heen de rolomtrek steeds grote word.
Misschien niet per se bij BMW , maar vooral de andere merken die groter gaan.