Ik vroeg me af, wie heeft er naar de BMW (die in mijn geval als dagelijks vervoer gebruikt wordt) nog iets ernaast staan voor de fun? Een (semi-)klassieker, yougtimer, misschien een kitcar of motorfiets?
Ik trap af met de A112 Abarth. Ik heb deze gekocht zonder kenteken in 2014, had sinds de jaren '90 meegereden in de Coppa Mille / Coppa Abarth, een cupklasse voor auto's met 1 liter cilinderinhoud en een Abarth klasse (A112's, klassieke 500's). Aan de ene kant dus een 'zwaar' leven gehad al circuitauto, maar omdat deze altijd binnen heeft gestaan is de grootste zorg deze italiaan grotendeels bespaard gebleven: roest. Verder is ie compleet leeg vanbinnen met kuipstoelen en short-(short-short-short-)shifter, voorzien van knoeperharde (eigenlijk niet ideaal voor buiten het circuit) vering en demping, spatbordverbreders en relatief brede wieltjes. Motorisch is er wel wat aan geprutst (dit woord is bewust gekozen..) maar eigenlijk gewoon bone-stock met als het meezit zo'n 70pk uit 1050cc. Zelf heb ik er eigenlijk weinig aan gedaan behalve het minimale om er terug een kenteken op te krijgen. Schokdempers moesten vervangen worden, remmen terug gangbaar gemaakt, onderstel opgeknapt en wat randzaken (verwarming, spiegelverstelling, ruitensproeier, dat soort dingen) zijn terug gemonteerd. Later nog een keer de uitlaat laten vervangen (ding maakte echt te veel herrie, was niet vol te houden in de auto boven de 100km/u) en nog wat bracing gemonteerd onder de auto en tussen de veerpoten, samen met de camberplates.
Het rijdt wel ehm... interessant Kneiterharde vering, hoop lawaai, niet meewerkende versnellingsbak (synchro's zijn berucht bij deze auto's), geen rembekrachtiging maar het is zeker wel lollig om er mee rond te scheuren en je trekt er een hoop bekijks mee
Klassieker/youngtimer/speeltje naast de BMW?
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Mijn daily is mijn fiets, mijn fun auto ís mijn BMW
- dinanthardeman
- Just getting started
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 02 jul 2016, 13:04
- Type Auto: BMW 328i F31
- JdBn
- VIP Driver
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
- Type Auto: F31 330d
Zo'n Kever is ook leuk ja
Zou eigenlijk nog wel eens iets anders willen, wel semi-klassieker ivm wegenbelasting maar liever iets wat ietsje praktischer/comfortabeler is en waarvan het dak open kan. Een X1/9 heb ik al heel lang een zwak voor... En ze zijn nog goed betaalbaar voor wat het is. Heerlijke wigvorm en de interieurs die in die tijd te kiezen waren zijn echt heerlijk retro-seventies met vaak felle kleuren of bruin leer.
Smalle bumpers, klein lipje, paar goede wielen: meer heeft zo'n ding niet nodig.
Zou eigenlijk nog wel eens iets anders willen, wel semi-klassieker ivm wegenbelasting maar liever iets wat ietsje praktischer/comfortabeler is en waarvan het dak open kan. Een X1/9 heb ik al heel lang een zwak voor... En ze zijn nog goed betaalbaar voor wat het is. Heerlijke wigvorm en de interieurs die in die tijd te kiezen waren zijn echt heerlijk retro-seventies met vaak felle kleuren of bruin leer.
Smalle bumpers, klein lipje, paar goede wielen: meer heeft zo'n ding niet nodig.
F31 330d
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Ik heb nog een hele tijd een Alfa Spider erbij gehad voor de cabrio tochtjes.
Maar met mijn huidige Z4 werd hij overbodig. Het is weliswaar geen oudje (bwjr 2002) maar hij rijdt nog steeds rond in NL.
Nu toch wel weer op zoek voor iets anders voor erbij.
Maar met mijn huidige Z4 werd hij overbodig. Het is weliswaar geen oudje (bwjr 2002) maar hij rijdt nog steeds rond in NL.
Nu toch wel weer op zoek voor iets anders voor erbij.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- robinhoed
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 29 mar 2020, 19:15
Ik heb een peugeot 203 uit 1959 en sinds 3 jaar in bezit.
Vorig jaar meegedaan aan een 6 daagse rally voor klassieke auto's in Griekenland wat een spannend avontuur was.
Zeker gezien het feit we ernaar toe zijn gereden met onze 45 pk, met name over de binnenwegen. Dus een tocht van 5200 km door 7 landen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Vorig jaar meegedaan aan een 6 daagse rally voor klassieke auto's in Griekenland wat een spannend avontuur was.
Zeker gezien het feit we ernaar toe zijn gereden met onze 45 pk, met name over de binnenwegen. Dus een tocht van 5200 km door 7 landen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Heel gaaf inderdaad!
Mijn speeltje naast m'n BMW is een motor. In de bijna 35 jaar dat ik fanatiek motor rij en aan motorsport deed (trail, Enduro en Supermotard) zijn er heel veel motoren de revue gepasseerd. Qua merk het meeste KTMs trouwens. En toen werd het tijd voor iets anders.
Mijn huidige motor is deze Harley XR1200 X. Nieuw gekocht in 2011 en de eerste motor die ik nooit meer weg zal doen. Dit model is qua uiterlijk geïnspireerd op de Harley Flattrack racers van vroeger. Behalve het aantal cilinders heeft’ie technisch niets met de beroemde XR750 & 1000 racers gemeen. Hij is kort in productie geweest en er zijn er maar ca. 11.000 gemaakt. Dat is heel weinig voor een Harley. Dit model kwam uit nadat Buell (toen al eigendom van HD) ter ziele ging. Voor deze XR hebben ze de laatste 1200 ‘Buell motor’ gebruikt met het meeste vermogen, een aangepast smeersysteem & oliepomp etc.
Hoewel de motor in eerste aanblik vrij standaard oogt, wat ook de bedoeling was, is er veel aan gedaan. Custom made Öhlins vering voor & achter. De buitenkant van de vork is de standaard USD Kayaba maar het binnenwerk is volledig Öhlins. De prime-drive is aangepast, daarachter een versterkte race-koppeling en een aangepaste eindoverbrenging met een one-off gefreesde poelie voor. Verder een enorme lijst aan cosmetische aanpassingen die te lang is om op te noemen.
Samen met de grootste Buell specialist in Nederland en Europa (Twin Motorcycles) is op deze motor een ‘bold-on’ performance kit ontwikkeld bestaande uit de 2-in-1 uitlaat, een nieuwe airbox met K&N, en re-mapping van de injectie & ontsteking. De aanzuigkelk (velocity stack) in de airbox was het afstudeerproject van een TNO student. Alles bij elkaar ca. 9 maanden werk. Het is haast niet voor te stellen hoeveel werk en hoe moeilijk dit was. Allerlei uitaat-diameters, bocht-lengtes, Y-joints, type einddempers… we hebben zeker 10 protypen aanzuigkelken gemaakt en getest… en dan de bijpassende mapping van brandstof en ontsteking nog.
Prototype airbox
Proto van een van de vele stacks
Eindeloos testen op de dyno
Een proto van de uitlaat bij een bekende Nederlandse fabrikant van motoruitlaten
De motor heeft met een paar tussenpozen pakweg 4 maanden op de dyno gestaan en we hebben een complete achterband versleten met de vele runs. Maar het eindresultaat mocht er zijn. Deze kit gaf minimaal 18 PK en 25 Nm winst met een veel bredere en mooiere vermogensafgifte over het hele toeren bereik. En 12 KG gewichtsbesparing. Tot op de dag van vandaag is dit de beste kit die ooit voor deze motor is ontwikkeld. Supergaaf project!
In de Pyreneeën, op reis altijd omringt door een trosje KTMs.
Mijn speeltje naast m'n BMW is een motor. In de bijna 35 jaar dat ik fanatiek motor rij en aan motorsport deed (trail, Enduro en Supermotard) zijn er heel veel motoren de revue gepasseerd. Qua merk het meeste KTMs trouwens. En toen werd het tijd voor iets anders.
Mijn huidige motor is deze Harley XR1200 X. Nieuw gekocht in 2011 en de eerste motor die ik nooit meer weg zal doen. Dit model is qua uiterlijk geïnspireerd op de Harley Flattrack racers van vroeger. Behalve het aantal cilinders heeft’ie technisch niets met de beroemde XR750 & 1000 racers gemeen. Hij is kort in productie geweest en er zijn er maar ca. 11.000 gemaakt. Dat is heel weinig voor een Harley. Dit model kwam uit nadat Buell (toen al eigendom van HD) ter ziele ging. Voor deze XR hebben ze de laatste 1200 ‘Buell motor’ gebruikt met het meeste vermogen, een aangepast smeersysteem & oliepomp etc.
Hoewel de motor in eerste aanblik vrij standaard oogt, wat ook de bedoeling was, is er veel aan gedaan. Custom made Öhlins vering voor & achter. De buitenkant van de vork is de standaard USD Kayaba maar het binnenwerk is volledig Öhlins. De prime-drive is aangepast, daarachter een versterkte race-koppeling en een aangepaste eindoverbrenging met een one-off gefreesde poelie voor. Verder een enorme lijst aan cosmetische aanpassingen die te lang is om op te noemen.
Samen met de grootste Buell specialist in Nederland en Europa (Twin Motorcycles) is op deze motor een ‘bold-on’ performance kit ontwikkeld bestaande uit de 2-in-1 uitlaat, een nieuwe airbox met K&N, en re-mapping van de injectie & ontsteking. De aanzuigkelk (velocity stack) in de airbox was het afstudeerproject van een TNO student. Alles bij elkaar ca. 9 maanden werk. Het is haast niet voor te stellen hoeveel werk en hoe moeilijk dit was. Allerlei uitaat-diameters, bocht-lengtes, Y-joints, type einddempers… we hebben zeker 10 protypen aanzuigkelken gemaakt en getest… en dan de bijpassende mapping van brandstof en ontsteking nog.
Prototype airbox
Proto van een van de vele stacks
Eindeloos testen op de dyno
Een proto van de uitlaat bij een bekende Nederlandse fabrikant van motoruitlaten
De motor heeft met een paar tussenpozen pakweg 4 maanden op de dyno gestaan en we hebben een complete achterband versleten met de vele runs. Maar het eindresultaat mocht er zijn. Deze kit gaf minimaal 18 PK en 25 Nm winst met een veel bredere en mooiere vermogensafgifte over het hele toeren bereik. En 12 KG gewichtsbesparing. Tot op de dag van vandaag is dit de beste kit die ooit voor deze motor is ontwikkeld. Supergaaf project!
In de Pyreneeën, op reis altijd omringt door een trosje KTMs.
-
- Just getting started
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 05 feb 2022, 13:32
- Type Auto: X3 G01 Xdrive alpinweiß
Leuk filmpje over reastauratie BMW 507
https://fb.watch/ceMjTX71ML/
https://fb.watch/ceMjTX71ML/
BMW X3 Xdrive alpin weiß
- JdBn
- VIP Driver
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
- Type Auto: F31 330d
Gaaf zo'n brievenbus
Had eigenlijk afgelopen weekend willen gaan slalommen in op circuit Lelystad met de A112 Abarth, maar helaas geveld door Corona (al was het afgelopen zaterdag nog maar 'het staartje') en het weer hielp ook niet echt mee. Van de zomer herkansing
Had eigenlijk afgelopen weekend willen gaan slalommen in op circuit Lelystad met de A112 Abarth, maar helaas geveld door Corona (al was het afgelopen zaterdag nog maar 'het staartje') en het weer hielp ook niet echt mee. Van de zomer herkansing
F31 330d