overzicht verschil OEM naafkap vs aftermarket/Aliexpress

Alles wat niet met bmw te maken heeft kun je hier posten.
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Agv onoplettendheid heb ik 1 OEM BMW 68mm naafkap (36136783536) a €14 gekocht. Omdat een setje van 4 OEM naafkappen toch meer kost dan verwacht heb ik maar een setje naafkappen op Marktplaats gekocht. Nu heb ik 4 aftermarket naafkappen voor €12,50 (+ €4 verzendkosten).

Dit geeft me nu de mogelijkheid tot een precieze vergelijking. Hier een opsomming van de verschillen.

Ik constateer de volgende verschillen:

* OEM: made in Germany
* aftermarket: made in Italy

* OEM: logoschild + plastic houder is 1 geheel
* aftermarket: logoschild zit geklemd aan de plastic houder

* OEM: totale hoogte = 15 mm
* aftermarket: totale hoogte = 16/16,5 mm

* OEM: kleur blauw is lichter
* aftermarket: kleur blauw is donkerder

* OEM: gewicht is 22 gram
* aftermarket: gewicht is 14 gram

* OEM: meer klemmende werking in de pootjes van plastic houder
* aftermarket: minder klemmende werking in de pootjes van plastic houder

(zie foto's voor dit verschil)

* OEM: fractioneel meer bolling in logo zijde
* aftermarket: fractioneel minder bolling in logo zijde

* OEM: strakke chromen lijnen in propellor
* aftermarket: zichtbare rafels in chromen lijnen in propellor

Foto's:

Afbeelding
Boven: OEM
Onder: aftermarket

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
OEM

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
aftermarket


Conclusie:

optisch: verschil in kleur en scherpte chromen lijntjes zullen niet zichtbaar zijn bij gemonteerde naafkappen
technisch: OEM kappen hebben een betere klemming
prijs: OEM kappen zijn meer dan 4x duurder dan aftermarket kappen, waarschijnlijk is het verschil nog groter wanneer je bestelt op Aliexpress

Ik heb de BMW naafkapjes ook nog vergeleken met m'n APEX naafkapjes.

Apex naafkapjes hebben nog betere klemming oa door extra klemring.

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Knappe vergelijking :ja:

Made in Italy, deed me denken aan een bezoek aan een schroothandelaar in Italië toen ik nog voor TATA steel werkte. Dit zagen we in een geperst blok aluminium zitten :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:Hosanna:
Mooie vergelijking zo.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Waarschijnlijk zie je het verschil volgend jaar na de winter pas.
Ik vermoed dat de aftermarket doppen veel meer aangetast worden door het weer, zout enz.
Ik had dat ook met Polo van de vrouw.
Maar voor dat verschil kun je ze nog eens opnieuw kopen 😎
Laatst gewijzigd door MartijnF31 op 03 apr 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Mooie vergelijking!
Ik heb er ooit op mijn e90 ook besteld via Ali destijds, dit waren nog andere (omgevouwen lipjes van het logo op de achterkant) ging na van tijd los van elkaar en kwam zeer snel corrosie op.

Lijkt dat deze aftermarkets er wel wat degelijker uitzien. Maar het verschil zie je goed.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
MartinpH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 jul 2020, 18:16
Type Auto: F33 420iA M Sport High Executive M Sportpakket
Locatie: Hoorn
Contacteer:

via Aliexpress omdat er bij mijn wintervelgen geen caps waren geleverd
voor €7,- de 4 en je ziet of voelt totaal geen verschil
ik denk ook niet dat er in de wereld heel veel fabrieken zijn die caps maken
waarschijnlijk gewoon exact dezelfde fabrikant

Afbeelding
Het leven begint pas als je een BMW hebt


BMW 320i
BMW 316i exe

3x Honda
6x Mazda
1x buggy (ruska)
lease:
1x ford Focus
1x VW golf Variant
1x Opel Astra
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Ik zie toch duidelijk verschil bij de goedkope Ali versies hoor. En zeker minder degelijk. Draai ze maar eens om en kijk alleen al naar de bevesting hoe dat logo kapje erop bevestigd zit en kijk dan eens naar OEM. Had toevallig nog eentje gevonden in mijn garage, troep :nee:

Allemaal leuk en aardig op het eerste opzicht, maar die ali meuk is niet voor niets zo goedkoop het is het allemaal net niet..

Of je er nu kapjes besteld of decals of stickers, het verschil zie je altijd als je ze naast OEM houd. Dat is gewoon een feit.
Ik zag in je andere topic ook dat je M performance stickers had geplakt, een leek ziet het niet, maar ook dat zijn geen OEM stickers zo te zien (niets persoonlijks btw!) 008

Had destijds ook van die wiel M logootjes besteld voor de velgen van de 5 serie, die was toen 1 kwijt. Ook 2 of 3 euro voor 6 stuks. Toen ik ze kreeg meteen verschil met OEM, kleuren klopte niet exact, lettertype klopte niet. Heb ze ook nog ergens liggen, toch maar OEM besteld destijds..

Nu beginnen ze tegenwoordig wel steeds betere replica’s te maken maar voor een degelijkere replica betaal je ook weer wat meer.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande post. Ik heb eens het embleem voor de motorkap en achterklep besteld bij Ali. Op het eerste gezicht zag het er het prima uit, maar na 1 winter was het niks meer. Sterker nog, je kon zo met je vinger de witte kleur weg vegen. Kwalitatief is het niet te vergelijken met OEM, het is gewoon rommel :nee:

Ongetwijfeld geldt dit ook voor naafkapjes, stickers etc. In mijn ogen zonde om op een mooie BMW te monteren/plakken, maar ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Ik heb voor mijn huidige set velgen ook een setje van ome Ali van 6,50 met free shipping. voor het geld prima en zien er goed (genoeg) uit, liever 1x per 2 jaar zo'n setje dan bij BMW het 5 voudige betalen.
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Zelfde hier. De 118i had door de vorige eigenaar “net nieuwe logo’s” op de motorkap en kofferklep. De auto in augustus gekocht en na een warme zonnige september was het “wit” van de logo’s geler dan de 118i met saharazand. Gelijk nieuwe originele gekocht en die zijn na de hittegolf van vorige zomer (en vorige week één dag :mrgreen: ) nog spierwit.
Gebruikersavatar
frankko1979
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 dec 2019, 19:05

Martin325i schreef:Ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande post. Ik heb eens het embleem voor de motorkap en achterklep besteld bij Ali. Op het eerste gezicht zag het er het prima uit, maar na 1 winter was het niks meer. Sterker nog, je kon zo met je vinger de witte kleur weg vegen. Kwalitatief is het niet te vergelijken met OEM, het is gewoon rommel :nee:

Ongetwijfeld geldt dit ook voor naafkapjes, stickers etc. In mijn ogen zonde om op een mooie BMW te monteren/plakken, maar ieder zijn ding.
Ik sluit mij hier bij aan. Ali shit hoort niet op een premium merk als BMW. Daarbij is het in deze tijden beter om de lokale ondernemer te steunen. Win win.
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Soms besteld de lokale ondernemer ook bij Ali 😄👍
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Toch nog een verrassende wending in het hele verhaal... :roll:

Ik heb besloten dat ik toch 4x de OEM BMW kap wilde gaan monteren dus heb nog eens 3 naafkappen besteld bij Ekris. Groot was m'n verbazing toen ik de bestelling uitpakte.

Afbeelding

De 3 naafkappen uit de 2e bestelling zijn bijna gelijk aan m'n aftermarket naafkappen, maar hebben wel gewoon de originele BMW prijs. :duh:

Afbeelding

Dus grijs plastic met BMW letters & originele BMW artikelcode & made in Germany, maar toch met een inferieur klemmechanisme waar de logo zijde geklemd zit tegen het plastic binnenwerk. Daarnaast nog een miniem kleurverschil in het blauw van het logo en verschil in relief in de BMW letters.

Omdat ik toch liever de meer degelijke zwarte uitvoering van de naafkapjes wilde hebben heb ik Ekris gemaild. Zij kwamen met de melding: we hebben alleen maar grijze naafkappen op voorraad liggen, maar... ze waren bereid om 3 zwarte kappen uit een set wielen te halen en die om te ruilen voor de grijze naafkappen. Zo gezegd zo gedaan. :D
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 13 apr 2021, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Dan lijkt wat Kevin schetst nog waar ook :Dubbel: Ekris heeft misschien wel zijn vooraadje aangevult met Ali meuk haha. :lol: :lol: maar wel een flinke domper dan ja :nee:

Mocht je ze niet omgeruild krijgen, ik heb nog 4 OEM naafkappen liggen (zwart) gezien ik OEM floating wheelcaps heb geplaats op de mijne.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

@Miggel88:

dank voor je aanbod maar Ekris heeft me geholpen door uit een bestaande wielenset 3 zwarte kapjes te halen ( 006 ) zodat ik een complete set heb van 4 zwarte OEM naafkapjes.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic”