Dag leden,
Ik heb een 325dA op het oog, een plaatje in mijn ogen.
Heb al telefonisch contact gehad en kan de auto voor een leuke prijs meenemen.
Waar moet ik op letten? En wat zijn mankementen van deze LCI en motor?
Gaat om onderstaande auto.
https://www.autovitel.nl/occasion/24085222-bmw-3-serie/
Ben benieuwd naar jullie reacties.
325dA op het oog! Tips?
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Sorry technisch geen advies maar het is een plaatje om te zien
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Gaaf! LCI is aardig bulletproof en goed afgewerkt. Let bij de N57 op de gloeimodule en -bougies, deze staan erom bekend dat die vaak kapot zijn. Symptomen zijn een lastige koude start bij kouder weer. Nu moeilijk te controleren maar met uitlezen kom je daar wel achter. Zorg ervoor dat deze wel vervangen worden indien er foutcodes in zitten want deze zijn vereist voor een DPF regeneratie bij kouder weer. Swirl flaps zijn zo goed als geen probleem meer bij dit motorblok. Bij deze kilometerstand kan de inlaat ook aardig verstopt zijn door koolstof, dat zou een foutcode van de swirl flaps goed kunnen verklaren. Let ook op de ketting, deze is dezelfde als die van de beruchte N47 maar door de (veel) rustigere loop van de N57 rekt deze bijna niet op en staat er niet om bekend dat deze springt. Verder hebben sommige N57’s een terugroepactie op het verwarmde gedeelte van het brandstoffilter. Deze zou in sommige gevallen voor brand kunnen veroorzaken, maar dit is heel zeldzaam. Wel gaan die verwarm elementen ook wel eens kapot, zijn prijzig en bij mijn 330d moet deze nog vervangen worden. Mijn gloeimodule, bougies en dit verwarmde filter staan in de planning.
Verder zijn ze erg goed in elkaar gezet en kunnen een hoop kilometers hebben en zijn een ster op de autobahn. Mijn advies zou wel zijn om de wagen direct de EGR klep uit te laten zetten. Dit is beter voor je DPF en is een grote veroorzaker van de koolstofaanzetting. Chip erin en je hebt 300 pk en 600nm, erg lekker.
Niet schrikken van de koude start, dan klinken ze als een trekker, maar eenmaal opgewarmd moet hij heel rustig, stil en stationair heel vast op 700rpm moeten lopen. Verder ook goed op de automaat letten. Bij koude bak kan die wat nukkig zijn, maar eenmaal opgewarmd vloeiend en zonder bijgeluiden. Op 70km/h even op de cruise control en dan kijken of het toerental niet op en neer gaat. Bij de mijne begint dit nu een beetje, is de koppelomvormer, maar die laat ik voorlopig met rust. Mocht er nog meer te binnen schieten zal ik dat hier delen, maar de N57 330d die ik nu heb is by far de fijnste auto die ik gehad heb, hij zal je niet tegenvallen.
Verder zijn ze erg goed in elkaar gezet en kunnen een hoop kilometers hebben en zijn een ster op de autobahn. Mijn advies zou wel zijn om de wagen direct de EGR klep uit te laten zetten. Dit is beter voor je DPF en is een grote veroorzaker van de koolstofaanzetting. Chip erin en je hebt 300 pk en 600nm, erg lekker.
Niet schrikken van de koude start, dan klinken ze als een trekker, maar eenmaal opgewarmd moet hij heel rustig, stil en stationair heel vast op 700rpm moeten lopen. Verder ook goed op de automaat letten. Bij koude bak kan die wat nukkig zijn, maar eenmaal opgewarmd vloeiend en zonder bijgeluiden. Op 70km/h even op de cruise control en dan kijken of het toerental niet op en neer gaat. Bij de mijne begint dit nu een beetje, is de koppelomvormer, maar die laat ik voorlopig met rust. Mocht er nog meer te binnen schieten zal ik dat hier delen, maar de N57 330d die ik nu heb is by far de fijnste auto die ik gehad heb, hij zal je niet tegenvallen.
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
De N57 is een Euro 5 dus (voorlopig) nog nergens beperkingen voor. Omslagpunt bij een nieuwe is inderdaad hoog. De aanschafprijs van tweedehands diesel is over het algemeen minder dan een soortgelijke benzine, dus mede daarom komt het omslagpunt (nog) lager te liggen. Even snel berekend ligt het omslagpunt bij mij bij 18250 km per jaar tov mijn vorige 330i. Met 25000+ per jaar zit ik daar ruim overheen. Plus ik vind de 330d lekkerder rijden dan de 330i en minder tanken is ook fijn.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Op de foto's een plaatje, maar ik heb mijn twijfels over de kilometerstand tussen het moment van export en op kenteken zetten in Nederland.
Waarom? op 14 maart 2013 staat de km-stand op 96K (nog bij de Duitse dealer) en eerstvolgende stempel is 19 november 2016 met een km-stand van 111K bij de NL-dealer. In ruim 3,5 jaar tijd niet meer dan 15K afgelegd, terwijl deze auto in Duitsland ruim 30K per jaar reed (en auto is eind oktober 2016 naar NL geëxporteerd), zou mij argwanend maken. Ik zou dit extra goed checken bij de dealer en aan de hand van de staat van de auto. Er zou zo maar eens een echte km-stand van 310K bij kunnen horen ipv 210K
Waarom? op 14 maart 2013 staat de km-stand op 96K (nog bij de Duitse dealer) en eerstvolgende stempel is 19 november 2016 met een km-stand van 111K bij de NL-dealer. In ruim 3,5 jaar tijd niet meer dan 15K afgelegd, terwijl deze auto in Duitsland ruim 30K per jaar reed (en auto is eind oktober 2016 naar NL geëxporteerd), zou mij argwanend maken. Ik zou dit extra goed checken bij de dealer en aan de hand van de staat van de auto. Er zou zo maar eens een echte km-stand van 310K bij kunnen horen ipv 210K
BMW 330D M Sport EB (F31)
-
- VIP Driver
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54
Op de kleur van de auto en de maat en type velgen na identiek aan mijn E91 325dA M-sport uit oktober 2010 (zelf geïmporteerd uit D).
Zoals boven aangehaald door o.a. ‘330d’ bijzonder fijne auto. Vrijwel probleemloze motor. Hoewel pk/Nm niet eens veel verschillen van 320d, is naar mijn mening een zescilinder een ander niveau. Versnellen, hogere snelheden, het gaat zoveel rustiger en gemakkelijker. Afgelopen weekeinde nog gemerkt op terugreis vanuit Tarn (Frankrijk).
Ik heb mijn egr ook dicht laten zetten, bewust niet gechipt want snel genoeg voor mij en ik wil met deze auto nog door tot mijn pensioen en dan zal er ca. 450k op staan.
Ik lees veel op Motor-Talk (Duits autoforum) en daar wordt ook lovend geschreven over N57. En veel over de kennelijk onvermijdelijk aantrekkelijke ‘Kernfeldoptimierung’ (chippen).
Over gloeibougies en gloeimodule lees ik er amper iets, wel over dichtgekoekte ASB (Ansaugbrücke), daarom dus egr dichtzetten. Idd ivm met N47 relatief weinig kettingproblemen, maar niet probleemloos. Daarom wissel ik elke 10 -12k de motorolie, schijnt te helpen. Ook heb ik itt tot wat BMW zegt (life time vulling) de automaat laten spoelen bij ZF in Dortmund. Merkte geen verschil maar de bak moet nog even mee.
Opmerking mbt kilometrage idd natrekken. In Duitsland schijnt met meer dan 50% van de wat oudere auto’s met kilometerstand gerommeld te zijn. Ik kan het eigenlijk niet geloven....
Succes met je beslissing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoals boven aangehaald door o.a. ‘330d’ bijzonder fijne auto. Vrijwel probleemloze motor. Hoewel pk/Nm niet eens veel verschillen van 320d, is naar mijn mening een zescilinder een ander niveau. Versnellen, hogere snelheden, het gaat zoveel rustiger en gemakkelijker. Afgelopen weekeinde nog gemerkt op terugreis vanuit Tarn (Frankrijk).
Ik heb mijn egr ook dicht laten zetten, bewust niet gechipt want snel genoeg voor mij en ik wil met deze auto nog door tot mijn pensioen en dan zal er ca. 450k op staan.
Ik lees veel op Motor-Talk (Duits autoforum) en daar wordt ook lovend geschreven over N57. En veel over de kennelijk onvermijdelijk aantrekkelijke ‘Kernfeldoptimierung’ (chippen).
Over gloeibougies en gloeimodule lees ik er amper iets, wel over dichtgekoekte ASB (Ansaugbrücke), daarom dus egr dichtzetten. Idd ivm met N47 relatief weinig kettingproblemen, maar niet probleemloos. Daarom wissel ik elke 10 -12k de motorolie, schijnt te helpen. Ook heb ik itt tot wat BMW zegt (life time vulling) de automaat laten spoelen bij ZF in Dortmund. Merkte geen verschil maar de bak moet nog even mee.
Opmerking mbt kilometrage idd natrekken. In Duitsland schijnt met meer dan 50% van de wat oudere auto’s met kilometerstand gerommeld te zijn. Ik kan het eigenlijk niet geloven....
Succes met je beslissing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- RRenken
- VIP Driver
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50
Bedankt allemaal voor de reacties! Daar ga ik zeker allemaal gebruik van maken.
Of het per definitie rendabel is? Denk het niet. Ik rij 16 tot 18k per jaar, maar vind het niet erg om iets meer te betalen.
Wat is het verbruik van zo'n auto, op lange ritten? Is gemiddeld 750km haalbaar op 1 tank?
Als ik de auto ga bezichtigen neem ik de laptop met software wel even mee voor het uitlezen etc.
Probleem is, enkele reis is 2u30min... dus helaas rij je niet 'even' op en neer...
Heb dit direct gisteravond nog teruggekoppeld naar het bedrijf.
Ben benieuwd naar hun reactie.
Of het per definitie rendabel is? Denk het niet. Ik rij 16 tot 18k per jaar, maar vind het niet erg om iets meer te betalen.
Wat is het verbruik van zo'n auto, op lange ritten? Is gemiddeld 750km haalbaar op 1 tank?
Als ik de auto ga bezichtigen neem ik de laptop met software wel even mee voor het uitlezen etc.
Probleem is, enkele reis is 2u30min... dus helaas rij je niet 'even' op en neer...
Goed opgemerkt, had ik zo snel niet in de gaten.Hugo330D schreef: ↑03 aug 2020, 20:02 Op de foto's een plaatje, maar ik heb mijn twijfels over de kilometerstand tussen het moment van export en op kenteken zetten in Nederland.
Waarom? op 14 maart 2013 staat de km-stand op 96K (nog bij de Duitse dealer) en eerstvolgende stempel is 19 november 2016 met een km-stand van 111K bij de NL-dealer. In ruim 3,5 jaar tijd niet meer dan 15K afgelegd, terwijl deze auto in Duitsland ruim 30K per jaar reed (en auto is eind oktober 2016 naar NL geëxporteerd), zou mij argwanend maken. Ik zou dit extra goed checken bij de dealer en aan de hand van de staat van de auto. Er zou zo maar eens een echte km-stand van 310K bij kunnen horen ipv 210K
Heb dit direct gisteravond nog teruggekoppeld naar het bedrijf.
Ben benieuwd naar hun reactie.
Laatst gewijzigd door RRenken op 04 aug 2020, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Ik wissel mijn olie iedere 20.000km, of +/- 9 maanden. Is dat ook goed of is dat al te ruim?
750km is goed te halen, maar met rustig stadsverkeer. Als je je een beetje gedraagt kun je er 800 uit halen en op de snelweg is 900 makkelijk mogelijk. Ik heb laatst 1 op 19 gehaald.
750km is goed te halen, maar met rustig stadsverkeer. Als je je een beetje gedraagt kun je er 800 uit halen en op de snelweg is 900 makkelijk mogelijk. Ik heb laatst 1 op 19 gehaald.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
@Ricardo: ben bang dat de dealer hier niet zo veel over weet en mogelijke km-fraude zal (als dit is gebeurd) ergens rondom exportmoment in oktober 2016 plaatsgevonden hebben. Je mist ruim 3 jaar historie waar mogelijk iemand heeft rondgereden in deze auto zonder onderhoud bij de dealer. In die periode kan makkelijk 100K aan kilometers gereden zijn (heel eerlijk geloof ik niet in een diesel die 15K in 3,5 jaar heeft gereden, want dit zijn geen auto's die je schorst en er was geen corona in die periode ). Helaas voor jou geldt in Duitsland geen verplichte registratie van km-stand. Je zou als je echt interesse hebt die dealer kunnen bellen waar de auto tot 2013 in onderhoud was (wie weet heeft hij nog bruikbare info over de auto / km.stand) of de dealer waar die sinds 2016 in onderhoud is geweest. Succes !
Wat verbruik van een 330D betreft: ik rijd gemiddeld zo 1 op 14 en zuiniger kan zeker, maar dan moet je braaf 110 rijden op de snelweg en niet teveel stadsritjes hebben. Olie ververs ik ieder jaar / 15.000km (20K max. bij veel snelwegkms), omdat ik er in geloof dat dit een behoud is voor je motor (ben geen grote fan van longlife). Tot nu toe geen merkbaar olieverbruik (afkloppen ). Meeste is verder al wel door de anderen gezegd over het N57-blok.
Wat verbruik van een 330D betreft: ik rijd gemiddeld zo 1 op 14 en zuiniger kan zeker, maar dan moet je braaf 110 rijden op de snelweg en niet teveel stadsritjes hebben. Olie ververs ik ieder jaar / 15.000km (20K max. bij veel snelwegkms), omdat ik er in geloof dat dit een behoud is voor je motor (ben geen grote fan van longlife). Tot nu toe geen merkbaar olieverbruik (afkloppen ). Meeste is verder al wel door de anderen gezegd over het N57-blok.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Schitterende wagen met de juiste opties.
Bovenstaand verhaal klinkt inderdaad niet zo schitterend. Wie is de laatste eigenaar geweest in Duitsland?? Misschien kun je deze achterhalen.
Door de tellerbak te verwijderen kun je zien of deze is open geweest, maar weet niet of met dit soort modellen het digitaal kan worden gedaan. En of Vitel dit wil doen.
En de open dakdragers laten vervangen door dichte variant. Maar da's optisch
Bovenstaand verhaal klinkt inderdaad niet zo schitterend. Wie is de laatste eigenaar geweest in Duitsland?? Misschien kun je deze achterhalen.
Door de tellerbak te verwijderen kun je zien of deze is open geweest, maar weet niet of met dit soort modellen het digitaal kan worden gedaan. En of Vitel dit wil doen.
En de open dakdragers laten vervangen door dichte variant. Maar da's optisch
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ik zou me ook weer niet ál te druk maken over die kmstand. Mijn vader heeft een 330d maar rijd er in de praktijk ook te weinig mee om uit te kunnen voor een diesel. Maar hij vindt een diesel lekkerder rijden en neemt de extra kosten voor lief, prima toch?
Ik heb zelf een 535d uit 2008, deze kocht ik met 124dkm 2 maand terug. Dat is net 10dkm per jaar. Ook bijzonder weinig voor een diesel.
Ik heb zelf een 535d uit 2008, deze kocht ik met 124dkm 2 maand terug. Dat is net 10dkm per jaar. Ook bijzonder weinig voor een diesel.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- RRenken
- VIP Driver
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50
Zie onderstaande reactie van AutoVitel.
Zo'n auto als dit zou echt niet 2 jaar te koop staan lijkt me..... toch?
Helder, maar naar mijn inziens is het wel raar dat de auto dan bijna twee jaar 'te koop' heeft gestaan?Beste Ricardo,
Ik heb even een screenshot gemaakt vanuit ons BMW AOS systeem, hierin is de onderhoudshiostorie vastgelegd die in Duitsland is uitgevoerd. Hierin zie je ook dat de BMW op 09-2014 nog binnen is geweest bij de dealer en er nog 16.000km voor de beurt te rijden is. Dit wil zeggen dat er dat jaar nog ongeveer 14.000km mee gereden is.
vanaf dat moment heeft de auto hoogstwaarschijnlijk bij de dealer te koop gestaan en ondertussen is de BMW aan Nederland verkocht. In oktober 2016 is de BMW in Nederland feitelijk verkocht en op naam gekomen waardoor eerste toelating nationaal 2016 is.
Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden. Helaas hebben wij geen avond openstelling, mede wegens minimale bezetting ivm vakantietijd. Wel zijn op zaterdag geopend, wellicht dat dat zou passen.
Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
AutoVitel.nl
Zo'n auto als dit zou echt niet 2 jaar te koop staan lijkt me..... toch?
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here