Uitnodiging preview F30 in Rijswijk (ZH)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

@Inc.... waar is het beeldmateriaal? :mrgreen:


Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

JanKees schreef:
De dikste diesel op het programma is de 320d... blijkbaar komen de dikke diesels pas in 2013?
Inc71, ik dacht in de planning die tijdens de presentatie getoond werd te zien dat de samen met de xDrive en de ActiveHybrid 3 in september 2012 de 330d toegevoegd wordt. Over een eventuele 325d (met 2,0l 4-cilinder??) en 335d is niet gerept.
My mistake... maar dat klopt idd, zal het ff aanpassen :ja:
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

highperformance schreef:@Inc.... waar is het beeldmateriaal? :mrgreen:
..is er niet... 1 bewaker per auto... onmogelijk om te filmen... met de minicamera. Telefoons werden gesealed...

Met foto's moeten we dus wachten tot de 13e...
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

inc71 schreef:
JanKees schreef: Inc71, ik dacht in de planning die tijdens de presentatie getoond werd te zien dat de samen met de xDrive en de ActiveHybrid 3 in september 2012 de 330d toegevoegd wordt. Over een eventuele 325d (met 2,0l 4-cilinder??) en 335d is niet gerept.
My mistake... maar dat klopt idd, zal het ff aanpassen :ja:
De 335d komt in 2013; de 330d juli 2012 (productie)...
...heb ik uit zeer betrouwbare bron.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
cajo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 841
Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:20
Type Auto: G20 330i (High Executive)

Weet iemand misschien ook of en wanneer er een 318i komt?
In Rijswijk werd er tijdens de presentatie alleen gemeld dat de 316i in November komt.

Ben ook wel benieuwd of de wielen van de E90/92 gewoon passen onder de F30, is daar al wat van bekend?

:zwaai:
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

inc71 schreef:
highperformance schreef:@Inc.... waar is het beeldmateriaal? :mrgreen:
..is er niet... 1 bewaker per auto... onmogelijk om te filmen... met de minicamera. Telefoons werden gesealed...

Met foto's moeten we dus wachten tot de 13e...
Valt me van je tegen, Inc is dus niet van INspector Cadget (oké, ik speel vals)?
Afbeelding
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

cajo schreef: Ben ook wel benieuwd of de wielen van de E90/92 gewoon passen onder de F30, is daar al wat van bekend?
:zwaai:
Volgens http://felgenkatalog.auto-treff.com/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft de streamline velg van de 320d EDE een ET waarde van 31, deze staat onder de E90 vermeld, maar ook onder de F30. Dat zou betekenen dat ze allebei ET 31 kunnen hebben en dat dus vrijwel alle velgen van de E9x wel zullen passen.

Maar garanderen durf ik niet. :wink:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

cajo schreef:Weet iemand misschien ook of en wanneer er een 318i komt?
In Rijswijk werd er tijdens de presentatie alleen gemeld dat de 316i in November komt.

Ben ook wel benieuwd of de wielen van de E90/92 gewoon passen onder de F30, is daar al wat van bekend?

:zwaai:
De omvang van de wielen is iig groter dan bij de E90, dus de banden moeten ietsje hoger zijn, bij een maat van 225, is de hoogte nu 40 ipv 35 zag ik. Qua ET waardes weet ik het niet.

Ik denk niet dat er geen 318i komt voorlopig. De 1.6 uit de 118i heeft nu 170 pk, de 2 liter turbo uit 320i heeft er 184. Het verschil lijkt me te klein, maar je weet nooit natuurlijk.
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
cajo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 841
Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:20
Type Auto: G20 330i (High Executive)

inc71 schreef:
cajo schreef:Weet iemand misschien ook of en wanneer er een 318i komt?
In Rijswijk werd er tijdens de presentatie alleen gemeld dat de 316i in November komt.

Ben ook wel benieuwd of de wielen van de E90/92 gewoon passen onder de F30, is daar al wat van bekend?

:zwaai:
De omvang van de wielen is iig groter dan bij de E90, dus de banden moeten ietsje hoger zijn, bij een maat van 225, is de hoogte nu 40 ipv 35 zag ik. Qua ET waardes weet ik het niet.

Ik denk niet dat er geen 318i komt voorlopig. De 1.6 uit de 118i heeft nu 170 pk, de 2 liter turbo uit 320i heeft er 184. Het verschil lijkt me te klein, maar je weet nooit natuurlijk.
Dank voor je antwoord, De F30 lijkt me erg mooi in het wit trouwens vond de lichte uitvoering (grijs)in Rijswijk erg mooi de strakke lijnen kwamen mooi tot uiting.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW Insider Scott26 had het volgende te melden over de 330d/335d en X-drive:
What you have to remember is that many are making comparisons on how VW can have diesels such as the Jetta and think BMW can do the same.
For one thing in the US it is very difficult for BMW to offer a 3er in terms of how VW position the TDi Jetta. No matter what VW will have you believe the Jetta is not a premium car, neither is VW a premium brand.

For example the US BMW Customer would not accept the standard specification of a typical BMW 320d in all it's basic glory - cloth seats , minimal equipment - that is not the US perception of a BMW and for people to say that "BMW Should do that!" and many have including journalists, it is just not feasible.

A four cylinder diesel will come to the US Market but will be in the X1 SAV.
The next Diesel introduction will be the X3 , but do not hope for 535d and 335d as the lukewarm reaction to the 335d shows that BMW diesel in the US market works for SAV's , less so for core sedans.

In europe , the Geneva show in March will see the 330d and 335d added to the range along with xDrive.

Voor het echte nieuws over de F30 3er moet je dus naar Genève in maart dit jaar...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
ramonF30
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1445
Lid geworden op: 29 mar 2009, 19:34
Type Auto: 2007-2012 BMW E90 318i HE 2012-2017 BMW F30 2.0i HE sportline. 2012-? F48 18i Msport
Locatie: Spijkenisse

Ik ga de 30ste een kijkje nemen, eind van de middag
BMW F30- 320iA- high executive- Sportline- sport transmissie- 18" style 397
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Zo morgen eens kijken van 13.00-14.15u. bij de heren...
...en zien of het ergens op lijkt. :wink:
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1989
Lid geworden op: 08 aug 2010, 15:31
Type Auto: VW Polo R-line Edition
Locatie: Oost-Brabant

Joop schreef:Zo morgen eens kijken van 13.00-14.15u. bij de heren...
...en zien of het ergens op lijkt. :wink:
Veel plezier vandaag, gaat helemaal goed komen dat beloof ik je :ja:
VW Polo R-line Edition (2014)
BMW 320i Graphite HE (2006) verkocht
BMW 318i Executive (1998) verkocht
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Nou Joop, ben benieuwd wat je ons vertellen gaat als echte autocritici :ja:
F10 535IX
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Vanmiddag even langs geweest bij de heren in Rijswijk...

...gelijk bij binnenkomst een beetje geheimzinnig gedoe v.w.b. gebruik van de mobiele telefoons i.v.m. het maken van foto's (alsof er nog een hoek is van de auto die niet gefotografeerd is in die berg persfoto's), maar goed. Even in een zakje gedaan; degene die me wil bellen moet dan maar even wachten...

In een hapje en drankje was voorzien, naast een geweldige F13 650i Coupe M-sport een erg nette donkergrijze vierdeurs E30 318i met BBS kruisspaakvelgjes...

Maar goed daar kwamen we niet voor, alhoewel die titaangrijze 650i eigenlijk al genoeg de aandacht trok in de entreehal. We kwamen voor de nieuwe 3er. Om iets over enen werden we verzocht naar de afgeschermde ruimte te gaan naast de entreehal alwaar vier auto's onder een doek stonden en waar eerst een algemene powerpoint-presentatie over de nieuwe 3er getoond werd. Daarin werd heel kort even het een en ander uitgelegd over de nieuwigheden van de 3er en welke nieuwe opties zijn over komen waaien uit de series boven de 3. Niet heel veel nieuws onder de zon in dit geval. Het meeste was inmiddels al bekend getuige het F30 3-serie nieuws-topic op dit forum.

Na de presentatie was het tijd om het doek, voor de zoveelste keer, van alle vier de auto's te halen. Onder die doeken komen de inmiddels uit dit topic bekende Imperialblau 335i in Luxury Line, de Havanna 328i in Modern Line en twee maal een Sport Line uitgevoerde auto, waarvan één 335i in Glaciersilber en één 328i in Melbourne Rot. Met andere woorden: het zijn precies dezelfde auto's die ook in de verkorte brochure van de 3er te zien zijn.

Allereerst de buitenkant van de auto. Zoals een paar forumleden al aangaven is de auto nog steeds erg herkenbaar als een 3 serie sedan. Zou je kort door de bocht willen reageren dan hebben enkel de achterlichtunits en de koplampen, doorlopend tot de nieren en de voorbumper een goede facelift gehad. Echter wat ook al op de foto's te zien was, is de neus die behoorlijk sterk afloopt, uitlopend in een redelijk rechtopstaande grille. Het front had mijns inziens wel iets hoger mogen zijn om die sterk aflopende motorkap iets te maskeren. Hierbij moet wel gezegd worden dat het in het echt minder zichtbaar is als op de foto's. Dit is nou eenmaal een verdergaande realiteit dan een trend in vormgeving: alles wordt voor de veiligheid van de voetgangers in het werk gesteld. Zacht zullen ze zeker landen op die lange motorkap.
Dan de naad onder aan de motorkap. Ook hier op het forum is deze al menigmaal aangehaald. Is deze naad storend? Ja en nee. Ga je er op letten, met name bij de zilverkleurige auto, dan ga je echt afvragen of de kap niet tot boven op de nieren en koplampen door had kunnen lopen. Bij de donkere kleuren en op de rode viel dit eigenlijk veel minder op.
Vervolgens de koplamunits. Deze lopen door tot op de grille. Persoonlijk vind ik het erg geslaagd. Het zorgt voor een spannender (lees: minder braaf) voorkomen dan wanneer de 3 een gelijksoortige neus als de 5er had gekregen. Het maakt 'm iets agressiever kijkend en zorgt daarmee voor meer "road presence". Iets wat de 3 serie zeker mag uitstralen, aangezien het een sportiever model blijft in het BMW modelgamma.
De voorbumper krijgt zoals bekend meerdere vormen van expressie mee afhankelijk van de gekozen uitvoering (Lines). Dit zal volledig afhankelijk zijn van persoonlijke voorkeur, maar de bumperinserts van de Sport Line uitvoering overtuigt mij het meest. Geen overbodige fratsen en vormen, maar een heel subtiel zilverkleurig streepje naast de mistlampen.
De achterzijde van de auto is gewoon erg netjes en fraai vormgegeven; volgens mij is een ieder het er wel mee eens dat die geheel klopt en stijlvol uitgevoerd is. Vanachter een kleine 5 serie zo je wilt; aan de andere kant ook heel herkenbaar als 3 serie, zeker met de LCI uitvoering van de E90 in het achterhoofd hebbend.
Dan de getoonde velgen onder de auto. Onder de auto's zaten minimaal 18" velgen als gevolg van de dikst gemotoriseerde uitvoeringen (328i en 335i). De 18" velgen onder de Sport Line (styling 397), de Modern Line (styling 415) en Luxury Line (styling 416) spraken me wel aan. Er zit voldoende diepte in de diverse velgen zodat het visueel ook wat lijkt. De 19" (styling 401) optie onder de Sport Line spraken mij totaal niet aan. Ik vond de velg de vlak ogen en daardoor wellicht ook wat goedkoop ogen. Voorlopig zijn de genoemde 18" velgontwerpen wel de meest aansprekende. De andere velgopties zullen in de loop van dit jaar wel in real life voorbijkomen om goed te beoordelen.

Dan het interieur; de plek waar je als bestuurder de meeste tijd doorbrengt. Een allereerste blik geeft wel een goed gevoel. Al had het voor mij iets minder 'funky' mogen zijn. De vormen sierlijsten op het dashboard vind ik eigenlijk meer bij een 1 serie passen dan bij een chiquere 3 serie. Wat dat aangaat hadden ze voor mij het dashboard van de 5 serie mogen verkleinen voor deze 3 serie.
De bedieningselementen voor de airco en radio, die gelijk zijn aan die van de 1 serie zitten wel op een logischere en meer harmonische wijze in het dashboard. De onderdelen sluiten gewoon mooier aan op de rest van de middenconsole. Ontwerp van de tunnel is daarentegen wel goed en overzichtelijke vormgegeven. De tunnelontwerp is aangepast aan het naar je toe gedraaide deel van de middenconsole. Eindelijk weer een stukje traditie terug. De bedieningselementen lijken hiermee ook allemaal op de juiste plaats te zitten.
Achter het stuur kruipend en de sportstoel verstellend valt me op dat de vorm van de sportstoel ook aangepast is. Het is op dit korte tijdsbestek een beetje lastig beoordelen of het een verbetering is, maar vooralsnog ben ik nog licht negatief over de stoel. De onderrug wordt minder goed ondersteunt dan in de sportstoel uit de E9x; wellicht is dat nog een fijnafstelling. Het stuurwiel is ook aangepast en ligt goed in de hand. De afwerking van het stuur komt me iets te plastiekerig over, waar is dat heerlijke leder gebleven uit voorgaande modellen? Twee van de vier auto's waren uitgerust met de 8-traps automaat. Hierbij hoorde ook het stuurwiel met de flippers aan het stuur. Ook dit vond ik geen succes. Om de flippers goed te kunnen bedienen moet je je vingers tussen al de 'stokken' op de stuurkolom door manoeuvreren, waardoor je wellicht ongewild toch een keer met je groot licht seint of je voorruit een goede wasbeurt geeft. Een beetje meer ruimte was prettiger geweest. De schakkelpaddles zelf zijn groot genoeg en laten zich wel goed bedienen.
De cockpit laat gelukkig weer de vier vertrouwde klokken zien. Bij de Modern Line en de Sport Line krijgen de tellers een eigen ontwerp mee. Voor mij had dat eerlijk gezegd niet gehoeven, al is die van de Sport Line met de rode bies in de teller nog wel redelijk subtiel.
Het laatste is het radio- cq. Idrive-scherm wat in het dashboard gestoken is. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit of dit de fraaiste oplossing is, maar vooralsnog lijkt het wel te kloppen met de lijnvoering in het dashboard, welke achter het scherm naar beneden over de sierlijst duikt.

Ik wil nog een paar woorden vuil maken aan de diverse Lines in relatie tot het interieur. De Sport Line is wat mij betreft de best geslaagde uitvoering. Het rode biesje kom je overal tegen en zorgt wel letterlijk voor extra kleur in het verder erg zwarte interieur. Bij de Melbourne Rot uitgevoerde auto zou ik persoonlijk niet voor het rode biesje bij de interieurlijsten kiezen. De rode kleur van het biesje is net te afwijkend van de buitenkant; gemiste kans mijns inziens. Het geborstelde aluminium is wel erg netjes en voelt gewoon goed aan, net als de rest van de gebruikte materialen in het interieur.
In de Luxury Line is het niet heel veel anders. De modern ogende lijsten in de vorm van hoogglans zwart of geborsteld aluminium uit de Sport Line worden nu vervangen door glad gepolijste houten exemplaren. Je moet er wel een beetje van houden, maar zorgen daarentegen wel voor een luxe uitstraling. Het Sattelbraune leder deed het erg goed, al had ik het persoonlijk met de Anthrazit lijsten van de Luxury Line gekozen.
Daarnaast de voorlopig laatste Line: de Modern Line. Dat is echt een uitvoering waar ik persoonlijk niets mee heb en kan. De naamvoering van de Line lijkt enkel met de keuze van uitvoering van de interieurlijsten overeen te komen als zijnde modern idee, maar het geheel beige interieur is voor mij verre van modern. Wat mij dan met name stoort is dat de bedieningselementen op de middenconsole, de rand van het Idrive-scherm, de knoppen op het stuur en de stuurkolom wel in het zwarte plastic zijn uitgevoerd. In mijn ogen erg storend in het geheel. Beter geweest zou het zijn om deze toch ook in beige uit te voeren. Een gemiste kans.
Om nog even op die 'moderne' houten lijsten terug te komen. Deze waren voorzien van een boomschorsachtig reliëf. Een frivool gekozen oplossing en in die zin een hippe of moderne keuze; vraag me wel af of dit niet beter in het interieur van de 1 serie terug had moeten komen op wat voor wijze dan ook. Naar mijn idee een beetje misplaatst. De mat houten afgewerkte interieurlijsten uit de 5er/6er/7er hadden daarentegen hier erg goed gepast.

Al met al een vermakelijk uurtje met de auto's, al wacht ik wel op wat de coupe (als 3 of 4 serie, ook daar is bij BMW NL nog niets over bekend) gaat brengen. De sedan is in mijn ogen geslaagd en al met al weer een stap vooruit op de E90 sedan. De Sport Line uitgevoerde auto sprak mij het meest aan; alleen zou ik 'm zelf niet in Glaciersilber nemen. Het rood staat 'm erg goed, net als waarschijnlijk de twee witte kleuren die straks leverbaar zijn. Toch zou ik zelf toch voor Mineralgrau of toch weer Saphireschwarz gaan.

Nu nog even zien te regelen of we er in Februari mee kunnen sturen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste wat mij betreft.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 series nieuws”