BMW 3-serie mogelijk met 3 cilindermotoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
snarf66
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:36
Type Auto: BMW e90 320i
Locatie: Landgraaf

en ik maar wennen aan het geluidsverschil tussen mijn oude 6 cylinder en mijn huidige 4. :)
Zou hem wel eens willen horen en en testrit maken.
Ik hoop niet dat ze hier ook kapot bezuinigen 001 001


doe altijd datgene waarvan je denkt dat dit het beste is voor je BMW.
Peter328i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
Locatie: Arnhem

Heeft niks met aanpassingvermogen van de chauffeur te maken, anders zou ik geen rijbewijs en chauffeurspas hebben en werkzaam zijn als testrijder 003

Een motorfiets is vele malen lichter dan een 3 serie, veel succes met de motorfiets motor in een 3 serie die 11000 rpm draait, het zal meer herrie maken dan kracht geven
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

Peter328i schreef:Heeft niks met aanpassingvermogen van de chauffeur te maken, anders zou ik geen rijbewijs en chauffeurspas hebben en werkzaam zijn als testrijder 003

Een motorfiets is vele malen lichter dan een 3 serie, veel succes met de motorfiets motor in een 3 serie die 11000 rpm draait, het zal meer herrie maken dan kracht geven
half leasend nederland is in de afgelopen jaren van de dikke pk rijke bak naar een "eco" bakje gegaan. ze leverden dan de helft of meer aan pk in. maar het accelereren moest nog wel even vlot gaan en ook 140+ moest nog gewoon.
daar zijn die apparaten niet op berekend en uiteraard krijg je dan een veel hoger brandstof verbruik dan de opgegeven cijfers. dat zou ook gelden voor elke 3 serie als we constant 70% van het vermogen aanspreken.
ook is het gevoel met die eco bakjes minder waardoor er ook minder goed op gepast word, koud hard optrekken is ineens geen enkel probleem meer enz

een motorfiets is inderdaad minder zwaar maar qua luchtweerstand doen ze niet voor elkaar onder helaas. de te overwinnen krachten zijn niet heel verschillend dus...
bovendien, ik had hiervoor 1000cc met 120 pk, daarvoor 600cc met 110 pk.
zo zullen een hoop motoren richting de 100pk per liter gaan, de meeste huidige motoren halen dat niet.
meer pk per liter betekend ook minder betrouwbaar ;)

al met al doen motoren het dan nog niet slecht, zo veel wat tegen ze werkt en dan toch lang mee gaan :Hosanna:
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Peter328i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
Locatie: Arnhem

Luchtweerstand misschien niet, maar wel gewicht en rolweerstand.
Bij motorfietsen heeft men relatief weinig koppel onderin omdat het motoren zijn met een hoogtoerig karakter, bij hoge toerentallen geven deze wel pk's maar dit zou niet rijdbaar zijn in een middenklasse auto.
Natuurlijk werkt zoiets wel wanneer men een zware motorfiets motor in een lichte auto legt (smart hayabusha), alleen denk ik niet dat dit economisch rijd en een lage uitstoot heeft vanwege de hoge toerentallen.
Over het algemeen is downsizing niet zo erg maar een rijderswagen zoals de 3 serie heeft al steeds meer vermogen nodig om leuk te zijn en dan gaat men een 3 cilinder monteren...

Jammer dat ze eind jaren 80 niet doorgegegaan zijn met de 325e, deze was voor een 6 cilinder motor best mooi zuinig en reed lekker soepel :).
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

Peter328i schreef:\
Jammer dat ze eind jaren 80 niet doorgegegaan zijn met de 325e, deze was voor een 6 cilinder motor best mooi zuinig en reed lekker soepel :).
ik ken de 325 e niet maar ik ben het met je eens dat downsizing icm de moderne auto niet altijd een goed idee is

downsizing zou moeten beginnen bij het gewicht, niet bij het blok

hoogtoerig hoeft niet te betekenen dat er geen vermogen lager in de toeren is.
de mijne kan 10.000 maar vanaf 3 is er al veel meer vermogen, net als bij een hoop auto's

als een motorfiets motor alleen in een lichte auto kan, waarom is die smart dan zo loeisnel?
een veel lichtere motor zou de smart ook nog wel naar voren krijgen op een acceptabele manier.

een 3 cilinder kan dus misschien wel prima in een 3 serie (een 3 in een 3 :P ) als deze maar niet klein gehouden word. er zijn bijvoorbeeld ook 3 cilinders die boven de 2000 cc komen. dit is al meer dan de kleinste bwm 4 cilinder had in de afgelopen modellen.
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 series nieuws”