Eerste ervaringen F31 (330d m-sport)

Plaats reactie
Rakker
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 nov 2011, 11:13
Type Auto: BMW 330d touring m-sport (2012)

Hallo allen,

zo nu alvast een review over mijn eerste kilometers (inmidddels alweer 4600) met de 330d.(f31 m-sport)

Belangrijkste conclusie.... .Het is een topauto.

Na de eerste kilometers gereden te hebben met mijn nieuwe aanwinst begin ik me meer en meer thuis te voelen in deze bolide.Wat me eigenlijk nog het meeste verbaasd is dat met het rode leer en toch het alu ik toch een warm gevoel in de auto krijg. (vertrouwd) Zeker 's avonds met de sfeerverlichting.

Elke morgen even keurig wachten tot ie op temperatuur is en dan iets meer vragen af en toe.
Grappig genoeg rijdt ik meestal in de comfort stand (ja ik ben 1 van de gelukkigen die een adaptief onderstel tot zijn beschikking heeft). Door de auto in deze stand te zetten is ie zeer comfortabel maar door het hoge koppel rijdt je echt mooi vlot bij het minimaal aanraken van het gaspedaal. Ik rij door dit onderstel eigenlijk rustiger dan dat ik dat met mijn 320d M-sport 2011 automaat deedt. Doordat de E90 veel stugger was voelde ie toch iets meer aan als een kart en betrap ik me er nu op dat ik in die auto wat meer scheurde. De comfort stand in de nieuwe F31 is voor mij persoonlijk dan ook een heel goede aanwinst.

Dan de sport stand.....Je voel de auto direct alerter worden en de automaat schakelt een tandje terug. De auto wordt straffer. Wat een verandering....Wat een verschil. Tevens kan dan de automaat ook nog in de DS stand en dan is het helemaal feest. Grettig aan het gas en eigenlijk op elke moment de juiste versnelling te pakken. Dit zal ook mede door het hoge koppel komen. De auto gaat er als een speer vandoor als je er om vraagt en laat mooi strak bochtengedrag zien. Dan is er ook nog de mogelijkheid om aan de flippers te trekken. Bij lekker gassen en schakelen met de flippers weet je dat de automaat de versnelling op de snelst mogelijke manier aan je voorlegt. Bij fors acceleren voel je de schokken bij het opschakelen...Het leuke is dat ie dit in de normale en ds mode niet doet.. .Het is echt alleen merkbaar met de flippers dat je het volledige van de auto gaat vragen.

Dan de eco-pro stand... Tja het werkt wel echt heb ik gemerkt, want ik kom verder op een tank. Maar om eerlijk te zijn is het gasrespons erg erg langzaam en het wordt een beetje een sukkelaar. (voor zover je daar van kan spreken)

Voor de rest niets dan lof over het fantastische onderstel. In de comfort stand heb je een heerlijke snelle reisgenoot en en in de sportstand een mooie strak sturende sport-auto die bergen aan vermmogen heeft.

De 3.0 twin-powered turbo is alert op de momenten dat het nodig is en trapt je vol in je rug waneer je erom vraagt. Pff wat een power in die diesel en wat een koppel. Heerlijk!!

Mede omdat ik eigenlijk veel in de comfort stand rij is de motor echt een heerlijke reisgenoot. Zelden doorhalen in de toeren want dat is niet nodig. Het koppel zorgt ervoor dat je met rustig beroeren van het gaspedaal je menig weggebruiker alleen maar in je achteruitkijkspiegel ziet. :oops:

Ook op de lange afstanden is ie gewoon top. En zeker op hoge snelheden mooi stabiel en wekt ie het volle vertrouwen... Ik heb de 250 al een keer aangetikt en dat doet ie dus gewoon lekker zonder blikken of blozen. :twisted:

Dan het navi systeem. In mijn vorige 3 had ik ook de laatste versie die beschikbaar was voor de E90 aangezien het om model 2001 ging.
Maar toch deze zit grafisch nog net even iets beter in elkaar en de kleuren zijn helderder.Het scherm nog groter 001 een heerlijk systeem en icm de ihpone is het gewoon top! Ook de aanwijzingen zijn iets beter.

Omdat ik veel 's avonds lange afstanden rij ben ik blij met de grootlicht-assistent en adaptieve koplampen.
Vooral de grootlicht-assistent heeft mij doen verbazen. Keurig schakelt ie om en om de koplampen terug als er tegeliggers zijn, en keurig drukt ie het licht naar de zijkanten bij opkomende medeweggebruikers die in de zelfde richting rijden. TOP TOP TOP!! Erg mooi staaltje techniek.

Ok zoals jullie kunnen lezen is het eigenlijk alleen maar lof tot nu toe...Is er dan niets wat me niet geheel aanstaat? Jawel hoor maar het zijn niet direct de ergste euvels maar toch ze zijn er. Hier een paar die mij niet geheel aanstaan...

Bediening op het stuur werkt mooi en het wordt mooi weergegeven in het display van je klokkenpaneel. Wat me daarbij niet altijd geheel aanstaat is dat als je je grote info-scherm ook op radio hebt staan deze niet meescrollt door de zenders alsje de stuurbediening gebruikt.

De cruise-control... Erg fijn systeem en zeker omdat je eigenlijk een handgas tot je beschikking hebt. Enige wat irritant eraan is, is het telkens weer aan moeten zetten van het systeem als de auto uit is geweest. Makkelijker als dit gewoon permanent aan was geweest........

Dan de start-stop functie...Tja ik snap em wel.... Het zall inderdaad beter zijn voor het milieu..Maar ik erger me er aan. Kijk hij start snel genoeg weer op dat is het probleem niet. Maar stel je bent lekker een potje aan het blazen geweest op de autobahn en draait even de autobahn af voor een kopje koffie. Je draait de snelweg af, het tankstation terrein op, en parkeert de auto....Boem en direct stopt ie....Zo ook de turbo die lekker heeft staan meeblazen. Gevolgen die dit kan hebben hoef ik niet uit te leggen aan de mensen hier denk ik. Dan tevens de startmotor die elke keer op zijn donder krijgt. Het is allemaal erg mooi uitgedacht maar op de lange termijn weet ik niet of het wel zo goed is voor de levensduur en het onderhoudt van de auto. Zodra ik dan ook meestal instap druk ik het systeem maar even uit. Niet altijd maar als ik het dan ook vergeet uit te schakelen zet ik em meestal direct uit. Snap de insteek van het syteem maar kan er niet met lof over spreken. Ook nadelig...Het kan niet permanent uit.

Dan het voor mij het laatste punt van ergenis... De bekerhouders en het kapje eroverheen. Ten eerste dat kapje had of mooi moeten wegschuiven in de console of er gewoon niet moeten zitten. Dit opbergen in het dasboardkastje met een netje vind ik goedkoop en lastig onder het rijden.
Persoonlijk vind ik het geheel met kapje erop iets mooier ogen dus bij mij zit ie er meestal gewoon op. Nadeel...Als ik een lange afstand rij moet ik dat stomme kapje opbergen in het dasboardkastje waar je vervolgens niet goed bij kan (rijderspositie) en het netje ook niet echt meewerkt....Afschaffen dus zo'n systeem. Waarom niet het mooie systeem uit de E90 die mooi uitschuiven met een lichte aanraking?

Vervolgens zijn de bekerhouders groot en passen zich niet aan op de grote van je drinken... een flesje water bijvoorbeeld of blikje redbull rammelt gewoon in de houder. Ik gok bij een klein kopje koffie dat je bang moet zijn dat de koffie je niet tegemoet komt of door de auto zeilt, bij een stevige remactie of bij wat forser optrekken. Een complete misser als je het mij vraagt. Indien iemand hier aan mooie oplossing voor heeft dan hou ik me graag aanbevolen.

Nou dat waren dan ook echt wel alle negatieve punten op een rij....Misschien niet allemaal even erg maar in mijn ogen en beleving had dit mooier danwel beter gekunt.

Ik heb de auto vergeleken met de C-klasse estate en ook de A4 avant. Deze twee hoogwaardige concurrenten doen het ook al jaren aardig. Bij de Audi moet ik gewoon bekennen dat ik niet heel lekker zat zelfs niet met de sportstoelen. (zal persoonlijk zijn) Bij de C-klasse waren de stoelen beter maar vond ik het gevoel met de auto te gevoelloos (sportpakket) t.o.v de BMW. Ook motorisch komen beide concurrenten gewoon tekort. De mercedes is voor mijn gevoel de sloomste van de 3. (c350cdi). De audi (3.0tdi) is zeer zeker beter bij de les maar vond ik persoonlijk wat te rauw t.ov. van der verfijnde loop van de zescilinder van BMW.

De motor en het onderstel waren voor mij de belangrijkste keus. Daar blinkt de BMW uit op elk vlak. Dit is gewoon de nieuwe maatstaaf. Ja ik ben wat subjectiever omdat BMW gewoon altijd mijn voorkeur heeft ook al zou de mercedes of de Audi beter zijn voor mijn gevoel. Ik zou alsnog voor de BMW gaan.

Toch ben ik van mening dat ik in deze toch objectief genoeg ben geweest om te kunnen concluderen dat de BMW echt de nieuwe maatstaaf is. Rij-eigenschappen en prestaties zijn de belangrijkste daar in. Maar kleine zaken zoals het automatische openen van de achterklep..tja het zijn maar kleine dingen maar ook daar is de BMW net een stapje voor.

Verder moet ik wel bekennen dat ik de afwerking in de Audi en Mercedes allebei gewoon helemaal top vindt. Gewoon super strak en erg degelijk gebouwd voor je gevoel. Kleine misser bij de audi...De knopjes rondom de automaat voelen wat rammelig en goedkoop aan. Ze rammelen niet onder het rijden hoor maar het aanraken geeft niet het degelijke gevoel.....De merc is dan net iets beter. BMW mist ook wel een paar kleine puntjes op het gebied van afwerking ook wel t.o.v deze directe concurrenten, maar des al niettemin maakt ie het meer dan goed op alle andere vlakken.


Bij deze wil ik BMW bedanken voor weer zo'n fijn automobiel.... U zijt geprezen. :Hosanna: :Hosanna: :Hosanna:

Mvg Thijs


LucP
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2012, 15:50
Type Auto: F31 330d M-Sport ordered
Locatie: Antwerp

Weer een fijn verhaal en het maakt het wachten op de mijne weer wat moeilijker 002 Levering is voorzien in de loop van volgende week en ondertussen kijk ik nog eens op m'n telefoon of ik geen gemiste oproep heb van de dealer 008
Tom87
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1657
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:41
Type Auto: BMW E90

mooi verhaal :ja:
Rakker
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 nov 2011, 11:13
Type Auto: BMW 330d touring m-sport (2012)

LucP schreef:Weer een fijn verhaal en het maakt het wachten op de mijne weer wat moeilijker 002 Levering is voorzien in de loop van volgende week en ondertussen kijk ik nog eens op m'n telefoon of ik geen gemiste oproep heb van de dealer 008

Wat heb je precies besteld? Met welke lekkernij en welke kleur enzovoort:):)
Heerlijk mobiel is het... Beter keus kon je echt niet maken!!!
LucP
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2012, 15:50
Type Auto: F31 330d M-Sport ordered
Locatie: Antwerp

Rakker schreef:
LucP schreef:Weer een fijn verhaal en het maakt het wachten op de mijne weer wat moeilijker 002 Levering is voorzien in de loop van volgende week en ondertussen kijk ik nog eens op m'n telefoon of ik geen gemiste oproep heb van de dealer 008

Wat heb je precies besteld? Met welke lekkernij en welke kleur enzovoort:):)
Heerlijk mobiel is het... Beter keus kon je echt niet maken!!!
Ik ben de zot (volgens mijn vrouw) die de rode 330D touring met rood interieurd besteld heeft :D

Zie ook : http://www.bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=66&t=8755" onclick="window.open(this.href);return false; :Klappen:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Goed verhaal dude :ja:
Ray
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1266
Lid geworden op: 04 okt 2012, 01:38
Type Auto: F31 320iA HE M-Sport
Locatie: Omgeving Breda

LucP schreef:Weer een fijn verhaal en het maakt het wachten op de mijne weer wat moeilijker 002

.....ondertussen kijk ik nog eens op m'n telefoon of ik geen gemiste oproep heb van de dealer 008
+1 :nou:

Grtz,
Ray
Laatst gewijzigd door Ray op 21 nov 2012, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
My F31 320iA M HE | Every day - Bimmer day :mrgreen:
Rakker
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 136
Lid geworden op: 28 nov 2011, 11:13
Type Auto: BMW 330d touring m-sport (2012)

Ik ben de zot (volgens mijn vrouw) die de rode 330D touring met rood interieurd besteld heeft :D

Zie ook : http://www.bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=66&t=8755" onclick="window.open(this.href);return false; :Klappen:[/quote]


ach dat is stom want ik had er zelf nog op gereageerd... .Maar gedurfde combi maar wel Ballen,.
Ga je geen spijt van krijgen 001
LucP
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2012, 15:50
Type Auto: F31 330d M-Sport ordered
Locatie: Antwerp

Rakker schreef:Ik ben de zot (volgens mijn vrouw) die de rode 330D touring met rood interieurd besteld heeft :D

Zie ook : http://www.bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=66&t=8755" onclick="window.open(this.href);return false; :Klappen:

ach dat is stom want ik had er zelf nog op gereageerd... .Maar gedurfde combi maar wel Ballen,.
Ga je geen spijt van krijgen 001[/quote]

Is niet stom, is gewoon beneveling van de geest door al dat BMW lekkers hier 001
Fedde
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2068
Lid geworden op: 01 aug 2011, 23:00
Type Auto: Superb

Leuk te lezen, fijn dat ie zo bevalt! Het klinkt ook gewoon dik, 330d.

Heel, heel veel plezier ermee!
bmw136i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:28

hele mooie auto...

waar ik toch benieuwd naar ben, is het gemiddelde verbruik bij normale rijstijl ?
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Leuk stukje om te lezen, had iets korter gemogen :wink:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Mooie uitgebreide review :ja:

Rick is al wat ouder, die kan dat allemaal niet meer onthouden :mrgreen:
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Mooie test :ja:
F10 535IX
Gebruikersavatar
MTBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2012, 22:07
Type Auto: F31 328iA M-Sport & BMW 118i

Dan de start-stop functie...Tja ik snap em wel.... Het zall inderdaad beter zijn voor het milieu..Maar ik erger me er aan. Kijk hij start snel genoeg weer op dat is het probleem niet. Maar stel je bent lekker een potje aan het blazen geweest op de autobahn en draait even de autobahn af voor een kopje koffie. Je draait de snelweg af, het tankstation terrein op, en parkeert de auto....Boem en direct stopt ie....Zo ook de turbo die lekker heeft staan meeblazen.
Mooie uitvoering heb je :cool:. Dik blok ook. Hoe zit het in the UK eigenlijk met bijtelling? Dat kennen ze daar toch niet?
Wat betreft het start/stop systeem, je kunt toch boven de startknop even het knopje indrukken? Dan blijft tie lopen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 series nieuws”