3.0 CSL Hommage @ Concorso d'Eleganza Villa d'Este

Hier vind je het laatste nieuws over BMW.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW 3.0 CSL Hommage. Eerbetoon aan tijdloze klassieker.

Te midden van gedurfde designstudies en talloze automotive schoonheden uit het verleden die zich dit jaar op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este verzamelen, presenteert BMW de BMW 3.0 CSL Hommage. Het bijzondere model, ontworpen onder leiding van Senior Vice President BMW Group Design Adrian van Hooydonk, is een eerbetoon aan de iconische BMW Coupé uit de jaren zeventig.

“De BMW Hommage-modellen laten niet alleen zien hoe trots wij zijn op ons erfgoed, maar ook hoeveel invloed het verleden heeft op onze toekomst”, zegt Adrian van Hooydonk. “De BMW 3.0 CSL Hommage is een eerbetoon aan de originele BMW 3.0 CSL, zowel op het gebied van design als lichtgewicht technologie.”

‘Coupé Sport Leichtbau’ van de 21ste eeuw.
CSL staat voor ‘Coupé Sport Leichtbau’. De lichtgewicht BMW 3.0 CSL was voorbestemd voor het racecircuit en baarde opzien met zijn aluminium motorkap, kofferbak en spoilers. Ook het gebruik van plexiglas voor de ramen was ongebruikelijk in die tijd. Waar in de zeventiger jaren vooral aluminium werd toegepast voor optimale gewichtsreductie, is de nieuwe BMW 3.0 CSL Hommage grotendeels vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit geavanceerde materiaal is sterker en lichter dan aluminium. BMW Group heeft een toonaangevende positie in de auto-industrie als het gaat om de toepassing van CFRP in serieproductie. BMW’s lichtgewicht ontwerpprincipe komt bij de BMW 3.0 CSL Hommage vooral tot uiting doordat vrijwel alle CFRP-delen tastbaar zijn.

Markant design, innovatieve aerodynamica.
Sportiviteit in zijn puurste vorm, geïnspireerd op een stijlicoon. Dat is de BMW 3.0 CSL Hommage die op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in de schijnwerpers staat. Het langwerpige ontwerp met markante luchtinlaten, indrukwekkende wielkasten en opvallende spoilers combineert stijl en state-of-the-art aerodynamica op bijzondere wijze. Kleine achteruitkijkcamera’s vervangen de buitenspiegels voor een nog lagere luchtweerstand. De, ook van de serieproductie bekende, Air Curtains en Air Breathers zorgen voor een optimale luchtstroom in de wielkasten. De spaken van de unieke 21-inch lichtmetalen wielen zijn eveneens speciaal ontworpen voor optimale aerodynamica.

Koplampen met X-patroon.
De BMW 3.0 CSL Hommage wordt ook gekenmerkt door het uitzonderlijk brede en lage frontdesign. De hooggeplaatste nieren verwijzen naar die van de originele BMW 3.0 CSL. De LED- en laserverlichting van de koplampen vormen een ‘X-patroon’, bekend van de lange-afstandsracers van weleer. De laaggeplaatste, grote carbon splitter is eveneens een moderne interpretatie van de ‘haaienneus’ van vroegere BMW’s. Andere bijzondere details zijn de grote CFRP diffuser en de LED-strip in de achterspoiler die de achterlichten met elkaar verbindt. En om het eerbetoon extra kracht bij te zetten, is de BMW 3.0 CSL Hommage uitgevoerd in de karakteristieke exterieurkleur ‘Golf Yellow’, met BMW-logo’s op de C-stijlen.

Interieur.
Het interieur van de BMW 3.0 CSL Hommage is grotendeels vervaardigd uit CFRP en combineert elegante vormen met sportieve elementen. Opvallend zijn de chique interieurdelen van hout. Geheel in lijn met het ‘uitgeklede’ interieur van de BMW 3.0 CSL is de informatiedisplay zo compact mogelijk gehouden.
Veiligheidsvoorzieningen, waaronder de brandblusser en de hoofdschakelaar, zijn rood geanodiseerd. De kuipstoelen zijn voorzien van hoogwaardige bekleding en zespuntsgordels. Achterin is er een speciale ruimte voor twee helmen en in plaats van een achterbank zijn de twee accumulatoren van het eBoost-systeem van de zescilindermotor geplaatst. Net als het exterieur weerspiegelt ook het interieur het unieke karakter van de BMW 3.0 CSL Hommage: een winnende combinatie van lichtgewicht design, sportiviteit en elegantie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's op BimmerPost of op de Perssite van BMW NL


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Die kleur is me een beetje teveel maar verder is het een snoepje, hier is bmw groot mee geworden dus ik zeg neem maar in productie, dat verzacht de pijn van de voorwielaandrijving en driepit motortjes weer
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Kleurtje is natuurlijk eveneens een knipoog naar de oorspronkelijke E9 3.0CSL:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Daar heb je wel een punt, de kleur is een onderdeel van de nostalgie, maar ik had liever wit met die mooie M kleuren schuin er over heen gezien.( ook nostalgie) :Mpower:
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Harrympower
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 dec 2014, 01:05
Type Auto: E46 ///m3 cabrio, e30 ///m3
Locatie: Drachten
Contacteer:

mooi ontwerp,.. in mijn ogen een gelukte hommage. :ja:
Only OEM
E46 ///M3 cabrio individual
E36///M3 cabrio(ex)
E30 ///M3
E30 325i(ex)
E21 323i edition S (ex)
E21 320 (ex)
Mike
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1989
Lid geworden op: 08 aug 2010, 15:31
Type Auto: VW Polo R-line Edition
Locatie: Oost-Brabant

Lekker futuristisch :!: Erg mooi ontwerp en gaaf dat het een hommage is aan de 3.0 CLS :ja:
VW Polo R-line Edition (2014)
BMW 320i Graphite HE (2006) verkocht
BMW 318i Executive (1998) verkocht
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Mooi! Ben benieuwd welke elementen we straks terug gaan zien in de nieuwe modellen.
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Aaaaarrrrg 3.0 CSL.....na de 2002 turbo mijn alltime favo :In love: :In love:

Laat die foto's van dat nieuwerwetse ding maar weg... :wink:
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Ze mogen hem van mij zo weer maken,zal alleen niet te betalen zijn :autotje spelen:
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ongelooflijk dat er mensen zijn die die daadwerkelijk mooi vinden. :roll:

Wat een gedrocht zeg. Met zulke nieren kan hij ongewijzigd verschijnen in een Cars-film met pratende auto's.

:yuck:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Inderdaad Thys, naar mijn mening ook een afschuwelijke Opel Manta achtige hillbilly auto.
De titel 'Hommage' onwaardig.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Als geheel bevalt de auto wel, alleen de voorkant had wel wat subtieler gestyled mogen worden, iets te veel vormwil. Het staande grilletje, zij het wat uitvergroot, klopt wel, allen de happy-face onderlip vindt ik ook wat minder en de koplampen zijn in verhouding met de grille aan de kleine kant, al zal dat ook een technischere achtergrond hebben, aangezien de lichtunits kleiner kunnen met de laatste techniek zonder aan lichtopbrengst in te leveren. Dat overlopen in de motorkap grijpen van de schermen voor is ook eigenlijk too much...

De hommage aan de 1972 Turbo en M1 van een paar jaar op hetzelfde evenement was wel veel stijlvoller en meer passend bij het evenement.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Ottokar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 apr 2015, 11:45
Type Auto: F15 X5 40e
Locatie: Kuala Lumpur, Maleisië

Wanneer ik het positief benader, vind ik het vooral mooi, dat de hommage de eer laat aan het origineel, die is zo-veel mooier. Met respect naar de klassieker dus, dus geslaagd. :ja:
6 in line, it's all fine.
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Ik vind elke poging die BMW doet om de sportiviteit van het merk te benadrukken de moeite waard.
Ik zou alleen nog liever zien dat ze de moeite staken in het maken van een echte supercar.
Een die net als de M1 in kleine oplage gebouwd zou kunnen worden en gewoon een beest was met carbon/alluminium/ en veel M///power.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Ottokar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 apr 2015, 11:45
Type Auto: F15 X5 40e
Locatie: Kuala Lumpur, Maleisië

Helemaal eens :ja:
6 in line, it's all fine.
Plaats reactie

Terug naar “BMW Nieuws”