BMW presenteert de Concept iX3

Hier vind je het laatste nieuws over BMW.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Blijft wel even wennen die Kia grilletjes op de i-Concepts van BMW...
...maar BMW zet de elektrificering in ieder geval door met in dit geval de iX3 Concept, gebaseerd op de huidige X3 welke op de Autobeurs van Beijing 2018 is gepresenteerd:
BMW PressClub schreef: De BMW Concept iX3

BMW Group breidt zijn elektrificatiestrategie uit en presenteert een volledig elektrisch aangedreven variant van de BMW X3: de BMW Concept iX3. De auto maakt zijn debuut op de ‘Auto China 2018’ in Beijing. De BMW Concept iX3 is een voorbode van de uitbreiding van het gamma van BMW.

BMW Group breidt zijn elektrificatiestrategie uit en presenteert een volledig elektrisch aangedreven variant van de BMW X3: de BMW Concept iX3. De auto maakt zijn debuut op de ‘Auto China 2018’ in Beijing. De BMW Concept iX3 is een voorbode van de uitbreiding van het gamma van BMW. Het eerste volledig elektrisch aangedreven model van BMW (BMW i is immers een submerk binnen BMW Group) is een volwaardige Sports Activity Vehicle (SAV) – een compromisloze auto als het gaat om functionaliteit en comfort.

De BMW Concept iX3 onderstreept het voornemen van BMW Group om zijn leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit te versterken. De uitbreiding van het gamma van lokaal emissievrije voertuigen is een van de belangrijkste actiepunten binnen de ACES activiteiten (Automated, Connected, Electrified en Services) waarop de groep de transformatie baseert van de mobiliteitssector in het kader van de strategie NUMBER ONE > NEXT. Andere belangrijke punten zijn semi-autonoom rijden, connectiviteit van het hoogste niveau en nieuwe digitale diensten. Onder de generieke term “iNext" werkt BMW Group aan het toekomstige gamma en daarin speelt de BMW Concept iX3 een essentiële rol.

Een van de innovaties in de BMW Concept iX3 is de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie. Een groot voordeel van deze elektrische aandrijving van de toekomst is de samenvoeging van elektromotor, transmissie en aandrijfelektronica in één elektrische aandrijvingscomponent. Bovendien omvat de vijfde generatie van het elektrische aandrijfsysteem nieuwe, krachtigere batterijen. Dit nieuwe technologiepakket zorgt voor aanzienlijke vooruitgang op het gebied van prestaties, actieradius, gewicht, indeling en flexibiliteit. Het maakt zijn debuut in de volledig elektrisch aangedreven SAV. De ongeëvenaarde expertise van BMW i speelde ook een prominente rol in de ontwikkeling van de vijfde generatie van de elektrische aandrijving. De overdracht van aandrijftechnologie die oorspronkelijk voor BMW i was ontwikkeld naar andere merken van BMW Group gaat hiermee nog een stap verder.

Volledig elektrisch aangedreven auto’s van BMW worden voortaan voorzien van het BMW i logo. Zo ook de conceptauto, zowel op de zijkanten als op de achterzijde. BMW eDrive technologie is inmiddels al onderdeel van het plug-inhybride aandrijfsysteem van de BMW iPerformance modellen en van de MINI Cooper S E Countryman ALL4. In de BMW Concept iX3 biedt de technologie in deze verregaand geïntegreerde ontwikkelingsfase volledig elektrische mobiliteit. De uiteindelijke productieversie van de elektrisch aangedreven SAV profiteert daardoor ook van de technologische basis van de aandrijflijn van de BMW iNext, die in 2021 wordt gepresenteerd.

Flexibele architectuur maakt duurzame mobiliteit mogelijk.
Met de wereldpremière van de BMW Concept iX3 begint BMW Group een nieuw hoofdstuk van zijn elektrificatiestrategie. In de toekomst bieden de flexibele en verder ontwikkelde voertuigplatformen van BMW Group allerlei vormen van voor-, achter- en vierwielaandrijving. Dat effent het pad voor alle merken van de groep om hun modellen aan te bieden met uiteenlopende aandrijfsystemen. Dat betekent dat een verbrandingsmotor, plug-inhybride aandrijving of een batterij-elektrische aandrijflijn in elk model kan worden toegepast.

De introductie van de vijfde generatie van de elektrische aandrijftechnologie maakt de integratie van die technologie in diverse voertuigarchitecturen opnieuw makkelijker. De afzonderlijke componenten van BMW eDrive onderscheiden zich door hun lagere gewicht, de schaalbaarheid en de extreem compacte constructie. Daarbij komt dat ze in een flexibele, modulaire designstructuur passen en daardoor op diverse manieren kunnen worden toegepast. De manier waarop BMW verregaand geïntegreerde elektrische aandrijfsystemen benadert, kan in de toekomst ook worden toegepast op een groot aantal uiteenlopende modellen. Om dat potentieel te benutten, maakt de architectuur van de huidige en toekomstige modellen van alle merken van BMW Group het mogelijk diverse aandrijflijnen te integreren. Daardoor kan BMW Group voldoen aan de steeds groter wordende vraag naar elektrische auto’s en tegelijkertijd specifieke doelgroepen bedienen.

De BMW X3 waarop de conceptauto is gebaseerd, is een van de eerste modellen met de vereiste flexibele architectuur. Bovendien is de BMW Concept iX3 uitgerust met een speciaal ontwikkeld subframe voor de achteras en specifieke integratie van het onderstel.

Schaalbare componenten, flexibele productie.
De vijfde generatie van de BMW eDrive technologie onderscheidt zich door het extreem compacte design. De elektromotor, de transmissie en de aandrijfelektronica zijn nu ondergebracht in één aparte component, waardoor het veel eenvoudiger is om het te integreren in verschillende voertuigarchitecturen. Verder maakt de modulaire constructie het mogelijk om deze aan te passen aan het vereiste prestatieniveau en de beschikbare ruimte. Een ander opvallend aspect is dat voor de elektromotor geen zeldzame aardmetalen benodigd zijn en dat betekent dat BMW Group niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid.

De modulaire benadering van de aandrijflijn is verder geoptimaliseerd met de ontwikkeling van de volgende generatie hoogspanningsbatterij. Door de toepassing van de kennis en ervaring van BMW i en de deskundigheid op het gebied van celtechnologie en -design zijn de prestaties, de energiedichtheid, het laadvermogen en de duurzaamheid van de batterij verder verbeterd. Bovendien maakt de fabricage van batterijcelprototypen een volledige analyse en begrip mogelijk van het proces van waardecreatie voor de cellen. Ook bereidt het potentiële leveranciers voor op de productie van de cellen volgens specifieke vereisten.

Net als de voertuigstructuren en de eDrive technologie van de toekomst is ook het internationale productienetwerk van BMW Group ingericht op het hoogste niveau van flexibiliteit – in dit geval voor de productie van modellen met elektrische aandrijving. Nu al rollen modellen met geëlektrificeerde aandrijving van de band in tien productielocaties van BMW Group over de hele wereld. De eDrive componenten voor deze voertuigen worden geleverd door fabrieken in Dingolfing (Duitsland), Shenyang (China) en Spartanburg (Verenigde Staten). De fabriek van BMW Group in Dingolfing is het expertisecentrum binnen het productienetwerk op het gebied van elektrische aandrijfsystemen.

De toekomstige productieversie van de BMW Concept iX3 wordt gefabriceerd door de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China.

BMW Concept iX3 met meer dan 200 kW (270 pk) sterke elektromotor en actieradius volgens WLTP van meer dan 400 km.
De BMW Concept iX3 is een nieuwe mijlpaal op de weg naar lokaal emissievrije mobiliteit in het kader van de elektrificatiestrategie van BMW Group. En opnieuw is het een SAV die de weg bereidt voor een nieuwe en baanbrekende vorm van rijplezier waar BMW om bekendstaat. De huidige BMW X5 xDrive40e iPerformance (brandstofverbruik 3,3-3,4 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd 15,3-15,4 kWh/100 km en gecombineerde CO2-emissie 77-78 g/km) debuteerde in 2015 als het eerste plug-inhybride model van BMW. En de BMW ActiveHybrid X6 uit 2009 was ‘s werelds eerste Sports Activity Coupe (SAC) met hybrideaandrijving.

De BMW Concept iX3 is de voorbode van de samensmelting van het veelzijdige rijplezier waar de BMW X modellen om vermaard zijn, met lokaal emissievrije aandrijving. De vijfde generatie van de elektromotor die voor de SAV is ontwikkeld, heeft een vermogen van meer dan 200 kW (270 pk). De eveneens voor dit model ontwikkelde hoogspanningsbatterij heeft een nettocapaciteit van meer dan 70 kWh, wat genoeg is om de volledig elektrische SAV een actieradius te geven van meer dan 400 kilometer in de WLTP-testcyclus. Een ander kenmerk van de hoogspanningsbatterij voor de vijfde generatie van de eDrive technologie is zijn geoptimaliseerde laadvermogen. Het energie-opslagsysteem is voorzien van een nieuw ontwikkelde Charging Control Unit en is ontworpen voor snelladers die tot 150 kW genereren. De hoogspanningsbatterij kan in slechts 30 minuten worden opgeladen bij zo’n snellaadstation.

Elektrische mobiliteit betekent ook onderscheid in design.
Het BMW logo en de nierengrille tonen de banden met het merk BMW i. De gesloten grille – dat vermindert de luchtweerstand en biedt dus aerodynamisch voordeel – met de BMW i-Blue contouren zetten het thema BMW i Vision Dynamics voort die werd ingezet door de BMW i Vision Dynamics.
Andere kenmerken van de BMW Concept iX3 zijn de BMW i Blue accenten rond het merklogo op de grille en langs de dorpels en een diffuser in carrosseriekleur, geïntegreerd in het paneel onder de achterbumper. Deze stijlelementen contrasteren scherp met de matte carrosseriekleur Moonstone Silver. De conceptauto is verder voorzien van lichtmetalen wielen van een aerodynamisch geoptimaliseerd design.

Behalve het werelddebuut van de BMW Concept iX3 en het concept van de BMW i Vision Dynamics biedt de stand van BMW Group in Beijing ook ruimte voor de belichting van het onderscheidende design van BMW i ten opzichte van BMW. De vormgeving van de BMW i Vision Dynamics kenmerkt zich door de vernieuwende designtaal die exclusief is voor de auto’s van BMW i. Het herkenbare uiterlijk van de auto’s van BMW i kenmerkt ook de toekomstige modellen van het merk. Het studiemodel van het eerste volledig elektrische model van BMW kenmerkt zich nadrukkelijk met zijn robuuste maar verfijnde uitstraling als allround SAV; dat uiterlijk heeft natuurlijk niets te lijden onder de emissievrije aandrijflijn die zich onder in de auto bevindt. De elektrische aandrijving is slechts af te leiden uit de designelementen in de designtaal van BMW i, zoals hierboven beschreven.

Over BMW i.
BMW i is een merk van BMW Group, gericht op connected mobiliteitsdiensten, vooruitstrevende voertuigconcepten en een nieuwe invulling van het begrip premium – geleid door het streven naar duurzaamheid. BMW i is actief in 54 landen, met de elektrische BMW i3 voor in de stad, de plug-inhybride sportauto BMW i8 en de plug-inhybride BMW iPerformance modellen.

BMW i spreekt nieuwe doelgroepen aan voor BMW Group en dient als broedplaats voor innovatie. Technologieën die succesvol debuteerden in de auto’s van BMW i worden vervolgens ook toegepast in de modellen van BMW.

BMW i heeft bovendien nauwe banden met bedrijven als DriveNow (autodelen), ReachNow (autodelen 2.0), ChargeNow (eenvoudig toegang tot ‘s werelds grootste netwerk van oplaadpunten), ParkNow (eenvoudig vinden, reserveren en betalen van parkeerruimte), participatiemaatschappij BMW i Ventures (investeerder in start-ups die gericht zijn op stedelijke mobiliteit), BMW Energy (energie-optimalisatiediensten) en het Centre of Competence for Urban Mobility (consultancy voor steden).


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Persfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Zoals ik al zei, dit Is verschrikkelijk :shock:
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Mwa, moet wel zeggen dat Hyundai/Kia natuurlijk alles jat van ze germans, desalniettemin is dit zeker wennen geblazen
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13843
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Rare neus...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

Waarom in godsnaam moet zo'n elektriek geval altijd zo afwijken van de gewone modellen? Niet te geloven wat een gedrochten neus.
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
Gebruikersavatar
Scott
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:06
Type Auto: BMW M550D F10 & BMW 335i F30 M Performance
Locatie: Nederland

Interessant verhaal. Het is mij alleen niet duidelijk wat ze bedoelen met de iNext die in 2021 gepresenteert gaat worden. Ook geen woord over de i4, waar ik hoge verwachtingen van heb. Zelf ben ik niet zo van de SUV auto’s maar ik vind deze zeer geslaagd, modern en niet over de top. De blauwe flappen aan de achterkant mogen ze wat mij betreft weglaten. Dit is toch 100 keer mooier dan de i3.

Mij ideale elektrische auto is een 3-serie met tenminste 500 km echte actieradius, 0-100 in 4 seconden en een top snelheid van 230km/u. Met ZF automaat (dus zuiniger en krachtiger op hogere snelheden) en als krent in de pap een ASD (Active Sound Dinges) om niet overdreven een ouderwets roffeltje te geven.
BMW 330e iPerformance M-Performance 314 pk / 505 Nm
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Tis....wel apart....ja..... :shock:
Plaats reactie

Terug naar “BMW Nieuws”