Het nieuwe submerk van BMW: "BMW i"; Prijs i3 bekend!

Hier vind je het laatste nieuws over BMW.
Plaats reactie
Frank330i
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 feb 2014, 22:03
Type Auto: E90 330i 2006
Locatie: Top Secret

Vandaag gereden in de i3 en de i8 in het eggie mogen bewonderen bij F Breeman in Rotterdam.

De i3 rijd toch wel heerlijk en boven verwachting.
En is zeker niet langzaam jammer van de actieradius van ongeveer 300 km in het model waar ik in reed.
Moet zeggen dat je er ook prima ruimte in heb.

De i8 was ook heel mooi. Daar zou ik ook nog wel eens een proefritje in willen maken.


-- BMW E90 330i '06 -- Freude am fahren --
-- Suzuki GSX-R 1000 '07 -- Way of Life --
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Afgelopen zaterdag ook met de i3 onderweg geweest, eveneens bij Breeman. Niet helemaal voor mij om de hoek, maar kon dit mooi combineren met een andere afspraak in de buurt, dus een paar weken terug dit ritje voor afgelopen weekend gepland via de link op voorgaande pagina...

...bij aankomst even gemeld bij de dames van de i-Tour. Na de aanmelding eerst tijd voor een lekker straf bakkie koffie in de hoek waar vanuit Breeman de i Activiteiten opzet. Voor de gelegenheid was daar eveneens een i8 neergezet als lekkermakertje voor het i-merk, maar de kans dat je die wilt aanschaffen èn op korte termijn wilt rijden zal helaas niet opgaan. De i8 is tot en met 2016 uitverkocht en wordt alleen nog maar in full option uitvoering op de markt gebracht. Officieel is er nog steeds geen prijs afgegeven voor de i8 voor de Nederlandse markt, maar de basisprijs ligt ongeveer op 135k, maar in de full option gaat deze naar de 200k. De combinatie prijs en levertijd maakt dat deze i8 een niet veelvuldig te ziene auto wordt op de Nederlandse wegen. Een auto via andere wegen, bijvoorbeeld in Duitsland kopen zal vooralsnog geen soelaas bieden om sneller aan een i8 te komen.

Dan blijft de i3 vooralsnog het enige i product dat wel direct beschikbaar en leverbaar is. Je kunt alles van de vormgeving vinden, maar een eigenzinnig verschijning is het zeker. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je als een grijze muis door het verkeer beweegt, zelfs niet als je toch een muisgrijze met een blauw accentje kiest...

Het concept van de i3 is in mijn ogen geniaal van opzet. Vormgeving heeft daarmee niet zo veel van doen, aangezien de opzet is om de auto als milieuvriendelijk, met behoud van de voor een BMW kenmerkende rijeigenschappen, op de markt te zetten. Het concept is dusdanig ver doorgevoerd dat de auto, in de uitvoering zonder range-extender 0% CO2-uitstoot geeft, alle gekozen materialen 100% natuurlijk (behandeld) en hernieuwbaar zijn en dat de productie van dit voertuig ook nog eens geheel energie neutraal verloopt. Zelfs de brochure is er op aangepast. Hier geen glimmende glossy-achtige folder, maar geheel op recyclebaar papier gedrukt. Dat heet een consequent concept uitrollen.

Allemaal erg leuk, maar als petrolhead wil je toch vooral weten hoe de auto functioneerd en vooral hoe de auto rijdt. De auto die ik meekreeg was een full option auto in Solaroranje met de als optie zijnde 20" wielen. Het interieur was voorzien van interieurlijsten in een edelhoutuitvoering Eukalyptus, gecombineerd met de natuurleder bekleedde Sellaric Dalbergiabraun stoelen.
Alles heeft een erg luxe uitstraling en eenmaal achter het stuur plaatsgenomen zul je op het eerste gezicht niet zien dat je iets mist. Sterker nog, de bedieningselementen die goed gepositioneerd zijn rondom de bestuurder hebben de herkenbare BMW look and feel, waarmee alles direct vertrouwd aanvoelt. Met name als je recent of regelmatig in de laatste modelseries rondrijdt of hebt gereden.

Het rijden met een elektrische auto was voor mij niet geheel nieuw. Twee jaar eerder had ik al kennis mogen maken met de MINI E, die ik ook in Rotterdam Centrum heb mogen proberen tijdens het Mobility of the Future evenement.
Instappen in de i3 dan maar. Hier gaat een compact portier open en voor mijn gevoel moet ik omhoog de auto in. Niet zo heel gek natuurlijk aangezien ik een relatief lage auto gewent ben. Eerste gedachte is die van hoge instap, hoge zit. M.a.w. dat gaat rijden als een busje, maar dat blijkt gaandeweg niet het geval. Even snel het interieur nogmaals in me opnemend, maar nu buiten de beursvloer(en) om is het ruime cabine door het ontbreken van de middentunnel, waar normaal de aandrijfas van de motor voor naar de wielen achter door heen loopt. De elektromotoren bevinden zich immers onder de laadvloer van de kattenbak, dus een aandrijfas kan achterwege blijven, net als de mechaniek t.b.v. de versnellingsbak, aangezien de auto maar één versnelling heeft.
De hele startprocedure werkt nog geheel op dezelfde manier, gelijk als op tegenwoordig ieder model: voet op de rem en één druk op de start-stop-knop. Voet van de rem en tot de conclusie komen dat er niets gebeurd. Alleen een aantal hints op het scherm geven aan dat de auto gestart is, maar aangezien dit een elektrische auto is hoor je niets. De auto in Drive zettend via de gebruikelijke manier; voet op de rem en met een draai aan de hendel bij het stuur naar D zorgt er voor dat de auto wel in Drive staat, maar dat de auto niet kruipt zoals bij een normale automaat. Ook dit is nog steeds onveranderd. De auto in beweging brengen doe je met het gaspedaal, maar loslaten van het pedaal zorgt voor een sterk remmende werking op de motor. Wanneer je er een anticiperende rijstijl op na houdt hoef je in de praktijk ook nauwelijks meer te remmen. Loslaten van het gaspedaal zorgt ervoor dat de auto zeer merkbaar afremt en zelfs tot stilstand kan laten komen.

De route leidt over verschillende weggetjes door Rotterdam en over een stukje snelweg. De slechte stukken weg bij de dealer worden goed doorstaan. De 20" breedset (155/60R20 om 175/55R20) met de relatief smalle en lage(re) sectie banden zorgen er wel voor dat de oneffenheden stevig worden doorgegeven naar het interieur en door de korte wielbasis leidt dit ook tot een licht 'schommelende' koets omdat de auto de contouren van de weg maar al te goed blijft volgen, maar leidt eigenlijk niet tot een oncomfortabel rijgedrag.
De wegen binnen de kom worden vlot genomen. De auto is merkbaar vlot en het sturen gaat met speels gemak. Je plaatst de auto altijd daar waar je hem wilt hebben. Het mooie, maar ook het verraderlijke, van deze auto is, dat je altijd als eerste bij de verkeerslichten weg bent. Optrekken gaat met speels gemak zo lijkt. Het enige wat je hoeft te doen is simpelweg het gas intrappen en afhankelijk van hoe diep je 'm intrapt kun je serieus dikke auto's het leven goed zuur maken met een 0-100 sprint van 7 seconden. De auto voelt bijvoorbeeld veel sneller aan als mijn eigen 330i waar ik toch serieus toeren moet maken en snel moet schakelen om een i3 überhaupt voor te blijven, wat op papier zou moeten lukken. Hierbij is tractie altijd ruimschoots voor handen, al zou je dat niet verwachten van dat smalle Eco rubber met een breedte van 155mm. Hier verrast de auto keer op keer. Door de drukte binnen de kom krijg ik nog niet echt de gelegenheid om de handling door de bochten op iets hogere snelheid te testen, daar waar ik inmiddels wel achter het feit van een zeer korte draaicirkel was gekomen door 'met opzet' iets verkeerd te rijden. De auto draait met een mooie korte bocht, waarbij je weer met speels gemak wegschiet. Je aan de snelheid van 50kmh houden valt op deze manier niet echt mee, door het wegblijven van het motorgeluid, het direct opspoelen van de elektromotoren en het uitblijven van het schakelen tussen versnellingen.
De weg naar de oprit wordt ingezet. Een treuzelend bestelwagentje wil niet echt doortrekken, er om heen wordt lastig, dus maar even wachten tot ik in kan voegen. Hier valt even een flinke ruimte. Gas intrappen spurt de auto direct naar relatief hoog illegale snelheden. Voordat ik er erg in heb zit ik al over de 140 en krijg ik direct een waarschuwing van de auto dat ik te hard rijd. Dat systeem om borden te lezen werkt dus ook nog eens en blijkbaar was er ook een marge van 15+ ingesteld...
De rit over het stukje snelweg gaat in alle comfort en eigenlijk wel erg lekker relaxed. De stoelen zitten goed en van enig geruis is nauwelijks sprake. Dan wordt het weer tijd om richting de dealer te rijden en onderaan de afrit krijg ik nog even de kans om de grip in de bochten te testen aangezien de verkeerslichten op groen blijven staan. De bocht kon stevig worden ingezet en er was ruimte om een mooie buiten-binnen-buiten bocht aan te snijden en verrassend genoeg krijg ik geen onderstuur daar ik die eigenlijk wel had verwacht. Erg indrukwekkend op die smalle bandjes.

Wat nu te vinden van de auto? De auto is een mooi alternatief voor een benzine- en/of dieselauto als je niet buiten de ring van Amsterdam of de buiten de Randstad hoeft te komen. De actieradius is toereikend tot zeg 130-160 in Comfort modus en ca. 200km in Eco Pro+ modus, uitlopend tot een 300km met de uitvoering voorzien van Range Extender. Daarbij is het vooral een snelle auto, waar je met een spaarzame conventionele auto niet tegenop kan. Vind maar eens een 116i of 118d die sneller is dan deze i3. Het snel door het stadsverkeer heen bewegen wordt nog eens versterkt door de korte koets, de korte wielbasis en de directe stuurinrichting die snel reageert op de stuurbewegingen. Je zou het eigenlijk een heel sportief stadsautootje mogen noemen die het niet schuwt om een stuk snelweg mee te pakken, al is de auto daar in eerste instantie niet voor bedoelt. Ook voelt de auto lichtvoetig aan, zeker gezien de eerdere ervaring met de dik 1800kg wegende MINI E. De i3 weegt door de constructieve opzet in carbon en aluminium 'slechts' 1100kg (1195kg rijklaar). Tel daarbij de 170PK en wederom kom je tot sportieve conclusies, die toch echt buiten de concept gedachte zouden zijn gebleven.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Op het concept als geheel kan ik weinig fouts bespeuren. Bij het snelle bochtenwerk moet je misschien iets schrap zetten om niet van de stoelen af te glijden. Een sportstoeloptie is (vooralsnog) niet beschikbaar. Over stoelen en zitten gesproken, zit je toch relatief hoog, dat was bij het instappen merkbaar. Tijdens het normaal rijden merk je daar echter niet veel van. Je hebt door de relatief hoge schouderlijn en het diep ogende (en zijnde) dashboard wel het idee dat je best laag zit. Gaat het iets sportiever de bocht door, dan merk je toch wel dat je hoger dan gemiddeld zit.
Dan het sturen. Dat gaat mooi kort en direct. Echter de stuurbekrachtiging had er van mij afgelaten mogen worden. Die is naar mijn mening te licht bekrachtigd en eigenlijk met de smalle bandjes volstrekt onnodig. Voordelen van het katen vervallen is hogere efficiency op energieverbruik en beter voor het stuurgevoel. Als je nog een bekrachtiging wil toepassen, dan enkel bij parkeerbewegingen.
Allemaal nog niet geheel spannend te noemen en wellicht ook nog niet negatief. Mis je het motorgeluid? Wellicht de omstander en de overige weggebruiker die je niet hoort aankomen, maar in de auto mis je eigenlijk niets. Het enige wat wellicht in het gebruik een nadeel zou kunnen zijn is uiteindelijk het rijbereik van de auto en het moeten opladen van de auto. Bij normaal laden op 220V ben je 8u kwijt voor een vol accupakket. Met het optionele laadapparaat wordt dit terug gebracht naar 5-6u, waar je met de snellaadoptie een 20minuten kwijt bent om de accu's weer voor 80% op te laden. Even tijd voor een bakkie dus. Wil je hier tijdens de dag je niet druk over maken, dan is de keuze voor de range extender een logische. Zit je zonder en is een laadpaal niet voorhanden, of heb je even geen tijd om elektrisch te laden dan is de dichtstbijzijnde benzinepomp de uitgelezen mogelijkheid om toch snel weer onderweg te kunnen, al zul je wel voor je gevoel van pomp naar pomp hobbelen als je een lange afstand moet afleggen.

Zou ik er zelf een willen? Als ik in een stad als Amsterdam zou werken en wonen en ik zou niet of slechts kort buiten de Ring hoeven te zijn dan zou ik een volmondig ja uitroepen. Er zou wel een autootje voor in het weekend erbij moeten komen om toch nog bij tijd en wijle even te genieten van de conventionele voorstuwingsmogelijkheden en het ronken van een heerlijke zes in lijn. Met de coupe door de Maastunnel was stiekem toch wel erg lekker. Raampje omlaag en gas geven maar... :autotje spelen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Mooi stukje leesvoer van onze forum testdriver :ja:
F10 535IX
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Top Joop, met plezier gelezen :ja:
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Lekker stukkie Joop. Een auto die ik waardeer voor zijn technische hoogwaardigheid maar verder zo de schredder in kan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1665
Lid geworden op: 12 aug 2012, 18:43
Type Auto: F36 - 435D - Gran Coupe High Executive M-Sport
Locatie: Flevopolder

highperformance schreef:Lekker stukkie Joop. Een auto die ik waardeer voor zijn technische hoogwaardigheid maar verder zo de schredder in kan :mrgreen:
Mooie review Joop!


Ik kan 'm idd ook totaal niet mooi vinden. Maar wellicht wel de toekomst?
---------------------------------------------------------------
'20 - ?'? : BMW F36 2016 435D - Gran Coupe High Executive - M-sport x-drive
'12 - '15: BMW E92 2007 335D - Coupe High Executive - M-sport
CaptainPeter
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1760
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:14
Type Auto: F20 lci 118iA Exe Sportline
Locatie: Zuid Holland

Mooi verslag Joop.... :ja:

Vind het eigenlijk een beetje jammer dat die Range Extender niet wat groter is,
zodat je wat meer mogenlijkheden heb vwb de actieradius.

Dan zou het een serieuze kandidaad voor mij kunnen zijn,
zonder het benauwde gevoel van "haal ik het of haal ik het niet"!

Uiterlijk is natuurlijk wennen, maar in die oranje kleur wel redelijk te pruimen.
Weer eens wat anders....
BMW 118i Sportline.......Het Verhaal!

Zin en vooral.......Onzin!

"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
-Ayrton Senna-
CaptainPeter
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1760
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:14
Type Auto: F20 lci 118iA Exe Sportline
Locatie: Zuid Holland

ff opgezocht...

Extra actieradius met Range Extender mag niet groter zijn dan puur elektisch (verschil).
Anders valt de i3 niet in de categorie "elektrisch", met de bijbehorende belasting consequenties.
BMW 118i Sportline.......Het Verhaal!

Zin en vooral.......Onzin!

"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
-Ayrton Senna-
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

300 km lijkt me voor rond huis prima. Op vakantie is 't wat anders..
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

De (Duitse) prijslijst van de i8 is te downloaden.

http://www.bimmertoday.de/wp-content/up ... n-2014.pdf
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

In Nederland is de prijs inmiddls vastgesteld op 149k
BMW Nederland schreef:BMW i8 plug-in hybride sportcoupé vanaf €149.000.

Rijswijk. BMW Group Nederland introduceert de BMW i8 in de zeer luxe First Edition-uitvoering vanaf € 149.000. De levering van deze unieke plug-in hybride 2+2 sportcoupé start komende zomer. Hoogstaande prestaties – een topsnelheid van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden – gaan samen met het verbruik en de uitstoot van een compacte stadsauto. Een brandstofconsumptie van gemiddeld 2,1 l/100 km is haalbaar, bij een CO2-emissie van 49 g/km.

De BMW i8 is 4.689 mm lang, 1.942 mm breed en 1.293 mm hoog. Het is een sportcoupé met klassieke stijlelementen, zoals de lange voorkant, de korte overhang voor en achter en de aflopende daklijn. Maar ook met innovatieve, onderscheidende elementen als de vleugeldeuren en het Black Belt Design van BMW i. Om gewicht te besparen is het passagierscompartiment van de BMW i8 gemaakt van het ijzersterke en vederlichte CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Mede dankzij deze lichtgewicht Life-module weegt de BMW i8 slechts 1.485 kg (DIN), vergelijkbaar met dat van een middenklasse auto.
De van aluminium en magnesium vervaardigde Drive-module herbergt achterin de volledig nieuw ontwikkelde 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor met 170 kW (231 pk) vermogen. Centraal in de Drive-module is het lithium-ion-accupakket met diverse elektronische regelunits ondergebracht. Voorin in de module bevindt zich de elektromotor met 96 kW (131 pk) vermogen. Deze bouwwijze levert een laag zwaartepunt op en een voor de wegligging gunstige gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter.

Tot 37 kilometer elektrisch rijden.
Met een volle accu is het mogelijk een afstand tot 37 kilometer puur elektrisch af te leggen, met een maximumsnelheid van 120 km/u. Aan de andere kant biedt de BMW i8 indrukwekkende prestaties met veel tractie en een sportieve wegligging, mede dankzij de standaard Dynamic Damper Control. Benzinemotor en elektromotor leveren een gezamenlijk vermogen van 266 kW (362 pk) en een koppel van 570 Nm. De meeste kracht gaat daarbij naar de achterwielen. Die worden via een zestrapsautomaat aangedreven door de benzinemotor. De elektromotor drijft de voorwielen aan via een tweetrapsautomaat. Het hybridesysteem zorgt daarbij voor een uitgebalanceerd weggedrag en het voor BMW kenmerkende rijplezier, maar dan wel met baanbrekende efficiency.

First Edition.
De BMW i8 wordt geleverd in de zeer complete First Edition-uitvoering. Het uiterlijk wordt onder meer gekenmerkt door de lichtmetalen 20-inch wielen met daarachter goed zichtbare, speciale BMW i remklauwen met accenten in BMW i Blau. De koplampen, bochtverlichting, parkeerverlichting, richtingaanwijzers en derde remlicht zijn voorzien van LED-techniek. Naast alle veiligheids- en comfortvoorzieningen is de auto standaard voorzien van lederen bekleding, een zeer uitgebreid pakket online-diensten van BMW ConnectedDrive en elektrisch verwarmbare en verstelbare voorstoelen. Fraaie details zijn onder meer de matzwart lederen motorafdekking en de van krasbestendig, diep zwart keramiek gemaakte versnellingspook. In het dashboard zijn een hoogwaardig hifisysteem van Harman Kardon en het navigatiesysteem BMW Professional geïntegreerd. Navigatie- en rij-informatie is perfect zichtbaar voor de bestuurder dankzij BMW Head-up Display. De BMW i8 First Edition is zo compleet uitgerust dat alleen nog optioneel de in de binnenspiegel geïntegreerde garagedeuropener, BMW i interieurdesign ‘Halo’ en een internetabonnement te bestellen zijn. Eind 2014 is ook laserlicht als optie mogelijk. De BMW i8 is ’s werelds eerste productieauto met laserlichttechnologie.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik meen opgevangen te hebben dat ze allemaal al verkocht zijn?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

De folder is nu ook beschikbaar voor download:
http://www.bimmertoday.de/wp-content/up ... g-2014.pdf

Voor mensen zoals ik die kwijlen van deze brok innovatie. :wink:
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Mooi stukje Joop, het is dus best een goed rijdend apparaat, itt tot de verwachting van een auto met zo'n vorm.
Thys schreef:300 km lijkt me voor rond huis prima. Op vakantie is 't wat anders..
Daar hebben ze een goede oplossing voor:

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... _i3__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

NickB schreef:
Thys schreef:300 km lijkt me voor rond huis prima. Op vakantie is 't wat anders..
Daar hebben ze een goede oplossing voor:

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... _i3__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Super slim zeg, doen ze goed.
Plaats reactie

Terug naar “BMW Nieuws”