Amber - e46 touring

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005

Moderators: Beheerder, Moderator team

Plaats reactie
Tinker
Just getting started
Just getting started
Type Auto: e46 touring

26 aug 2020, 19:21

Het duurde even voor ik dit deel van het forum had gevonden, maar ik vind het altijd wel leuk om mijn auto avonturen te delen. Voorheen jaren Fiat Seicento gereden, maar nooit een liefhebber geweest. Was enkel helemaal weg van de wegligging, en simpele motor swaps met onverantwoord vermogen. Ondertussen 7 Seicento's verder, waarvan er nog een snelle in bezit is, werd het tijd voor een fijnere daily. Via oude contacten van een demontage bedrijf kwam daarmee deze e46 touring op mijn pad. Ik heb altijd al een e46 compact willen hebben ivm de prachtige neus, maar ik mis toch de praktische kant van een station.

Ze kwam binnen als een niet lopende touring met het bekende ketting geleider probleem. Hierdoor een tandje versprongen waardoor ze niet meer liep, maar de (eerste) eigenaar wilde er geen geld meer in steken. Na een snelle look-around besloten haar over te nemen nadat ik haar lopend heb gemaakt. Ik werk al sinds jaren aan autos dus het sleutelen gaat me gelukkig goed af, maar in stereotype BMW fashion, mag ik me nog gaan ontfermen over de storingen haha. (in 3 dagen tijd, 3 verschillende storingen gehad)

Eerst even een plaatje tijdens APK.
Afbeelding

N42B20A met 222.xxx op de teller.

Wat is er gedaan:
- Nieuwe ketting/geleider/spanner/krukas keering/the works....
- Na de rit naar huis wilde hij niet meer starten, uitgelezen op storing intake cam sensor. Schoongemaakt en liep weer.

Wat moet er nog gedaan worden:
- dan wel/dan niet p0171 storing oplossen *
- Blauwe rook/inhouden bron opsporen *
- Airbag lampje (uitgelezen op bijrijder sensor mat)
- Raam mechanisme RV
- Onderzijde olie vrij maken van pre-reparatie
- 17inch LM eronder (geloof imitatie M3 velgen?) met nieuw rubber
- Sleutel fixen

Morgen ga ik een retourtje Roermond > Alkmaar doen en als hij dan geen gekke fratsen meer heeft zal de huidige daily seicento de deur uitgaan, en kan ik gaan wennen aan het BMW leven :cool:

* Ik heb al de nodige research gedaan, en het artikel waar ik mij het meeste in thuis voelde kwam hier op uit:
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ailing-CVV

Wetende dat de auto 6 maanden stil heeft gestaan, en de vorige eigenaar geen lange stukken heeft gereden, zal de kans groot zijn dat ik een verstopte CCV heb wat de blauwe rook enkel bij lang stationair draaien, of hard accelereren zou verklaren. Verder wil ik komend weekend nog een keer alle sensoren schoonmaken, en dan hoop ik het ergste achter de rug te hebben. Ik zie het niet direct zitten om meteen de kop te voorzien van nieuwe klepseals haha.

Alle input van ervaren BMW monteurs is daarom ook altijd welkom!

Date a car guy. We brake parts, not hearts...
BastV1982
Being a part of it
Being a part of it
Type Auto: BMW E92 325i

29 aug 2020, 00:01

Mooi begin, altijd leuk om te lezen.
Maaruh Roermond? Dan woon je niet heel ver van me vandaan (Swalmen hier).
Tinker
Just getting started
Just getting started

29 aug 2020, 15:39

beter toch! :p

Vandaag eens naar het raam mechanisme gekeken, en is inderdaad aan vervanging toe. Zal maandag worden opgepikt en geplaatst. Verder ook nog eens verder gekeken naar eventuele CCV falen. De symptomen zouden hiervoor zijn een slecht lopende motor als de dop eraf komt, en een vacuum bij de oliedop. Lijkt me duidelijk zo (zie YouTube url)... Vanavond even een nieuwe set bestellen van Febi, en dan is hopelijk het roken en alle gerelateerde foutcodes ook voorbij.

Heeft iemand ervaring met het schoonstomen van een motor dmv (tijdelijke) gedeminiraliseerde water injectie? Mijn swapped fiat heb ik hier een tijdje op laten draaien ivm vermogenwinst, maar ook de motor werd hierdoor brandschoon. Maar met de electra van een BMW ben ik hier toch wat voorzichtiger mee.

Arjan
Administrator
Administrator
Type Auto: Gran Coupé

30 aug 2020, 07:09

Reinigen met water hier nog niet voorbij zien komen.
Tinker
Just getting started
Just getting started

30 aug 2020, 10:33

Wat raden de members hier aan om het blok intern mee te reinigen?
Arjan
Administrator
Administrator
Type Auto: Gran Coupé

06 sep 2020, 08:25

Die benzine blokken worden met walnoten schoongeblazen, diesel reinigen eigenlijk niet gezien. Ja, wel onderdelen schoonmaken (smoorklep, inlaatspruitstuk, verwijderen wervelkeppen, EGR delete, DPF delete. Ik zou daar eerder voor kiezen dan met water schoonstomen. De gemiddelde BMW diesel (vanaf de M47) zijn op onderdelen vaak heel goor, rest van het blok eigenlijk niet.
Tinker
Just getting started
Just getting started

06 sep 2020, 12:56

Bedankt voor je reactie!

Dit weekend had ik eigenlijk de CCV willen vervangen, maar dat is er niet meer van gekomen. Komende week poging 2. Zijn er nog meer voordelen te halen uit deze "mods"? EGR delete ben ik uiteraard van op de hoogte.
Tinker
Just getting started
Just getting started

14 sep 2020, 19:05

Afgelopen weekend het CCV verhaal vervangen, en uiteraard nieuwer inlaat pakkingen geplaatst. Het vermogen is weer terug, en de oliedop test laat zien dat het CCV inderdaad aan vervanging toe was. Maar helaas... hij rookt nogsteeds. Wel minder regelmatig, maar nogsteeds aanwezig bij warme motor, en nogsteeds enkel bij wegrijden. Inlaat kleppen zagen er netjes uit, dus geen reden tot verdenking van de klepseals, maar dit kan natuurlijk schoon zijn gehouden door de port injectie. Volgende stap toch nog eens een compressie test doen en hopen dat de kleppen nog goed sluiten zodat ik de ringen kan uitsluiten. Heb voor woensdag al een afspraak bij de dealer staan om de rest ook eens na te laten kijken, en fatsoendelijk uit te lezen. Tijdens mijn 600km rondje nederland wel wat frapante dingen mee mogen maken:

- Centraal deur vergrendeling werkt ook niet lekker met de knop IN de auto. Afstandsbediening had het zowiezo nog nooit gedaan in mijn bezet, terwijl de batterij vol is. (doorgemeten)
- Olie lampje gaf geel aan, maar na een liter olie erbij te hebben gegooid zat het pijlstok weer op max niveau. Is die oranje olie lamp een hele vroege aanduiding, of betekend dit iets anders? (zal vanavond nog even googlen)
- 2 keer de melding cat efficienty. Lijkt me een in olie doordrenkte post cat lambda sonde vanwege de oude CCV, dus zal ik komende week eens schoonmaken.

Verder wel genoten van het toename in power. Geen tractor tafferelen meer bij wegrijden haha

Hier nog even de nieuwe "oliedop test"
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver

14 sep 2020, 19:50

Kan me vergissen, maar klepseals hebben toch niks met compressie te maken. Dat zijn de klep’zittingen’ die dat doen. De lekkende klepseals zitten hoger en zijn de afsluiting voor de klep’steel’ (tussen nokkenas en inlaat).
Tinker
Just getting started
Just getting started

14 sep 2020, 20:10

Heb je helemaal gelijk in. Ik sluit de lekkende seals uit omdat de klepstelen van de inlaat kleppen er allemaal brandschoon uit zagen. Het verhaal met de compressie staat hier los van. Ik gaf enkel aan dat ik hoop dat de kleppen goed sluiten (in de klepzittingen dus), zodat ik correcte metingen krijg en wat meer kan vertellen over de zuiger veren.
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: E46 325Ci en E39 525iA

14 sep 2020, 20:41

Tinker schreef:
14 sep 2020, 19:05
- Olie lampje gaf geel aan, maar na een liter olie erbij te hebben gegooid zat het pijlstok weer op max niveau. Is die oranje olie lamp een hele vroege aanduiding, of betekend dit iets anders? (zal vanavond nog even googlen)
Voor zover ik weet en heb meegemaakt betekent een geel olielampje 1 van 2 dingen. Oliepeil te laag (-1L van vol) of olieniveausensor defect. Bij een laag oliepeil gaat het lampje aan direct na het afzetten van de motor. Bij een defecte sensor gaat hij kort na het starten van de motor branden voor ongeveer 15 seconden.
Tinker
Just getting started
Just getting started

14 sep 2020, 21:05

Okay, ik zal er de eerst volgende keer eens op letten. Ik was een dikke 15 minuten onderweg toen het oranje lampje ging branden. Toen meteen even een tankstation opgezocht, motor afgezet (niet op het lampje gelet), olie gekocht en bijgevuld. Na het starten ging het rode lampje direct uit. Kan er zo helaas niet veel uithalen. Is een oranje lampje terug te vinden in de log van de ECU?
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”