[318is m42] andere e36 coupe
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
Na 2 weken fietsen had ik het wel weer gehad en ben op zoek gegaan naar een vervangende coupe. Had nog even getwijfeld of ik voor een e30 ging, maar speel het voor nu even op "safe". Zou naar 2 coupé's gaan kijken, maar de eerste reed zo goed dat ik die maar gelijk heb meegenomen. Een service historie van vier jaar waaronder een nieuwe koppeling en onder een proefrit werkte alles perfect. Het minpuntje is de roest, maar ga denk ik toch is voor een straatracer. Tis even goed met duur spuitwerk en het "netjes houden". Mogelijk dat ik na de roest behandeld te hebben deze ga wrappen, moet alleen kijken naar een mooie kleur. Hier alvast de eerste foto's:
Had nog het interieur liggen van de vorige dus die heb ik er gelijk ingezet:
Moet alleen even kijken wat ik met de hemel ga doen, die wordt nu op zijn plek gehouden met speltjes De motor draait in deze auto onwijs goed, hij is alleen oud en zweet aardig onderaan het blok, maar hoop hiermee de wintermaanden mee door te komen zodat ik die volgend jaar kan gaan fixen.
Wherever the road will bring me: carpe diem
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Top! Ook 1 van de laatste M42's geloof ik.
Heb er nog over getwijfeld voor een 318is te gaan. Maar m'n MX-5 heeft al 140 pk en minder kg, en ik wilde toch wat meer power. Dus toch maar voor de M50 gegaan
Heb er nog over getwijfeld voor een 318is te gaan. Maar m'n MX-5 heeft al 140 pk en minder kg, en ik wilde toch wat meer power. Dus toch maar voor de M50 gegaan
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
Haha, ooit ga ik ook voor een 6 cilinder, maar we moeten even voor nu blijven dromen
Nu was mijn originele idee om het blok uit mijn andere IS over te zetten, na complete revisie, maar denk toch dat zo'n plan voor nu een beetje hoog gegrepen is. Waar ik aan zat te denken was de complete intake en cilinderkop over te zetten naar de huidige IS. Het enige werk wat aan die onderdelen is gedaan van de huidige IS, is een klepdeksel pakking die vervangen is. Daarnaast lekt dit blok wat olie en wil die pakkingen gaan vervangen.
Eerst ga ik het blok wat nog in mijn achtertuin ligt testen op compressie, want wil niet een zelfde probleem creëren met het stationair draaien.
Nu zit er 1 verschil tussen dit blok en dat is een extra regelklep bij de carterventilatie (crankcase vent valve).
Kan ik de cilinderkop en intake 1 op 1 overzetten?
Nu was mijn originele idee om het blok uit mijn andere IS over te zetten, na complete revisie, maar denk toch dat zo'n plan voor nu een beetje hoog gegrepen is. Waar ik aan zat te denken was de complete intake en cilinderkop over te zetten naar de huidige IS. Het enige werk wat aan die onderdelen is gedaan van de huidige IS, is een klepdeksel pakking die vervangen is. Daarnaast lekt dit blok wat olie en wil die pakkingen gaan vervangen.
Eerst ga ik het blok wat nog in mijn achtertuin ligt testen op compressie, want wil niet een zelfde probleem creëren met het stationair draaien.
Nu zit er 1 verschil tussen dit blok en dat is een extra regelklep bij de carterventilatie (crankcase vent valve).
Kan ik de cilinderkop en intake 1 op 1 overzetten?
Wherever the road will bring me: carpe diem
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
Zo, tis alweer een tijdje geleden, maar onderhand toch wat dingetjes gedaan aan deze IS
De roest aan het scherm RA was toch iets meer aanwezig dan gehoopt
Dus deze even getackeld en in de primer gezet:
Daarnaast begon het toch wel te jeuken. Had op mn vorige IS zo'n gave velgenset zitten (18" M5 look a likes), maar daarvan was er eentje gebroken. Nu vond ik toevallig op MP een setje van dezelfde maat voor een leuk prijsje. Die dus maar gehaald:
Nu heb ik er 7 Nieuwe bandjes had ik nog liggen:
En er gelijk maar onder gezet:
Begint weer wat te worden. De kleur van de primer bevalt me eigenlijk wel. Misschien dat ik de hele auto erin ga zetten
De roest aan het scherm RA was toch iets meer aanwezig dan gehoopt
Dus deze even getackeld en in de primer gezet:
Daarnaast begon het toch wel te jeuken. Had op mn vorige IS zo'n gave velgenset zitten (18" M5 look a likes), maar daarvan was er eentje gebroken. Nu vond ik toevallig op MP een setje van dezelfde maat voor een leuk prijsje. Die dus maar gehaald:
Nu heb ik er 7 Nieuwe bandjes had ik nog liggen:
En er gelijk maar onder gezet:
Begint weer wat te worden. De kleur van de primer bevalt me eigenlijk wel. Misschien dat ik de hele auto erin ga zetten
Wherever the road will bring me: carpe diem
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
Zo afgelopen weekend maar is wat aan de schokdempers gedaan... hij stuiterde nogal. Was ook niet zo raar toen ik de dempers eronderuit haalde:
De demper zakte al netjes in elkaar door hun eigen gewicht Maar rijd nu weer een stuk strakker
Ben onderhand aan het uitzoeken hoe ik de auto in mat grijs kan zetten op een goedkope manier. Nu dacht ik eerst enkel aan primer, maar dit is niet waterafstotend! Dus verder aan het zoeken in de motip reeks naar een mat grijs variant. Heb bij een vriend de remklauwen liggen zodat ik die kan stralen en netjes vuurrood kan spuiten. Dit wordt hopelijk het resultaat als ik klaar ben(weet dat het niet het correcte model is):
De demper zakte al netjes in elkaar door hun eigen gewicht Maar rijd nu weer een stuk strakker
Ben onderhand aan het uitzoeken hoe ik de auto in mat grijs kan zetten op een goedkope manier. Nu dacht ik eerst enkel aan primer, maar dit is niet waterafstotend! Dus verder aan het zoeken in de motip reeks naar een mat grijs variant. Heb bij een vriend de remklauwen liggen zodat ik die kan stralen en netjes vuurrood kan spuiten. Dit wordt hopelijk het resultaat als ik klaar ben(weet dat het niet het correcte model is):
Wherever the road will bring me: carpe diem
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Waarom niet plastidippen
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
De huidige laklaag is in zo'n slechte staat dat ik waarschijnlijk een groot deel zowiezo moet opschuren of de blanke lak eraf halen. Dus dan kan ik op zn minst proberen voor een permanente lak te gaan en altijd er nog voor kiezen plastidip erop te zetten mocht het tegen vallen. Als dat namelijk lukt kost het me een kwart van wat mij plastidip kost (met de eenmalige kosten van apparatuur meegerekend) als ik het allemaal zelf doe.
Kan het op z'n minst proberen en hoorde dat plastidip na 2(?) jaar lelijk wordt?
Kan het op z'n minst proberen en hoorde dat plastidip na 2(?) jaar lelijk wordt?
Wherever the road will bring me: carpe diem
- Quispie
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
- Type Auto: BMW E36 318is coupe '92
Dit is best een tijdje geleden dat ik wat heb neer gezet
Kort na de vorige post begon mijn blower heel raar te doen. Onwijs veel geluid te maken en op het laatst liep deze compleet vast. Erg leuk midden in de vochtige winter met nog net geen regenbui van je vooruit af iedere morgen . Mijn vorige BMW voor een groot deel uit elkaar gehaald, maar was die motor dus vergeten Voor €50 (kon geen andere vinden) een vervangende besteld en met veel moeite erin gezet. Ik haalde de motor eruit en de lager was compleet opgegeten en had een vachtje met metaal vijzel afgezet:
Ook maar meteen een nieuwe afdek kap onder de ruitenwissers gezet voor een betere water afvoer en die andere viel van ellende uit elkaar.
Na een toevallige aanbieding van een goedkoop schroefsetje dacht ik laat ik die er eens onder zetten. Kan deze weer is naar beneden. Dit bleek geen moment te vroeg. Ook de schokdempers voor deden niets meer en zelfs een veer was compleet gebroken Een paar dagen geleden heb ik een setje draagarmen met stuurstangen eronder gezet waardoor ik eindelijk mijn 18" M5 look-a-likes ook voor kon zetten. Meteen een 2e hands sport demper via Marktplaats weten te vinden en eronder gezet.
De voorophanging nu
En het huidige eindresultaat:
Nu wilde ik hem laten uitlijnen... krijgen ze de bouten van de achter ophanging niet los... dus die eerst maar weer gaan vervangen... ASAP rijd nu op nankang NS-II rondom en bevalt me onwijs goed. Ga met snelheden door bochten heen die ik dacht fysiek niet mogelijk waren
Kort na de vorige post begon mijn blower heel raar te doen. Onwijs veel geluid te maken en op het laatst liep deze compleet vast. Erg leuk midden in de vochtige winter met nog net geen regenbui van je vooruit af iedere morgen . Mijn vorige BMW voor een groot deel uit elkaar gehaald, maar was die motor dus vergeten Voor €50 (kon geen andere vinden) een vervangende besteld en met veel moeite erin gezet. Ik haalde de motor eruit en de lager was compleet opgegeten en had een vachtje met metaal vijzel afgezet:
Ook maar meteen een nieuwe afdek kap onder de ruitenwissers gezet voor een betere water afvoer en die andere viel van ellende uit elkaar.
Na een toevallige aanbieding van een goedkoop schroefsetje dacht ik laat ik die er eens onder zetten. Kan deze weer is naar beneden. Dit bleek geen moment te vroeg. Ook de schokdempers voor deden niets meer en zelfs een veer was compleet gebroken Een paar dagen geleden heb ik een setje draagarmen met stuurstangen eronder gezet waardoor ik eindelijk mijn 18" M5 look-a-likes ook voor kon zetten. Meteen een 2e hands sport demper via Marktplaats weten te vinden en eronder gezet.
De voorophanging nu
En het huidige eindresultaat:
Nu wilde ik hem laten uitlijnen... krijgen ze de bouten van de achter ophanging niet los... dus die eerst maar weer gaan vervangen... ASAP rijd nu op nankang NS-II rondom en bevalt me onwijs goed. Ga met snelheden door bochten heen die ik dacht fysiek niet mogelijk waren
Wherever the road will bring me: carpe diem