e36 328i Coupe - Tracktool
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Goed bezig, met wat voor banden heb je gereden?
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Gaat leuk rond Wesley! Ik zou indd nog wel flink oefenen met tussengas. Maar op een gegeven moment heb je dat onder de knie en gaat t super.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Thys, bedoelt toch "ref matching" bij het terugschakelen koppeling in, en extra toeren maken,koppeling opkomen ,schakelen om toerenval te voorkomen,
Daar is een sinterkoppeling goed voor!
Daar is een sinterkoppeling goed voor!
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Dit dus.Knot schreef:Met de juiste manier van rev matching spaar je juist de koppeling omdat die het verschil niet bij hoeft te slippen!
Ik zet mn rechtervoet altijd iets aan de rechterkant van het rempedaal, koppeling in met links en dan direct daarna een dot gas met de rechterzijde van mn voet. Dan komt de motor dus op toeren, vervolgens laat ik de koppeling alweer (met gevoel!) opkomen als de motor nog aan het versnellen is. Dat zorgt ervoor dat je heel-and-toe veel soepeler wordt omdat je de motor als het ware begeleidt met de koppeling. Dit zorgt ervoor dat je met de koppeling de laatste +/- 500 rpm toerenverschil 'gladstrijkt'.
Op het moment dat bak en motor hetzelfde toerental draaien (dus geen slip meer op de koppeling) zal de koppeling ook aangrijpen, dus dan laat je het pedaal los.
Ik heb het idee dat Wesley in z'n hoofd heeft dat een koppeling slipt/slijt als je hem ingedrukt hebt en dan gas geeft. Dat is dus niet het geval. Een koppeling slipt pas op het moment dat hij gaat aangrijpen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Knot
- VIP Driver
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
- Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i
Je moet niet altijd naar tijden kijken, zorg gewoon dat het rijden een vlot/goed gevoel geeft en concentreer je op je verbeterpunten zonder direct naar de stopwatch te kijken.
Ik rem eerst helemaal af en pas op het moment dat ik daadwerkelijk ga terugschakelen trap ik de koppeling in, dat is dus als ik m al bijna uit de versnelling heb getrokken.
Enige voordeel om al terug te schakelen zonder de koppeling op te laten komen is voor mij met driften omdat ik dan met de rechterhand de handrem kan bedienen en eigenlijk geen tijd meer heb om ook nog te schakelen.
Ik rem eerst helemaal af en pas op het moment dat ik daadwerkelijk ga terugschakelen trap ik de koppeling in, dat is dus als ik m al bijna uit de versnelling heb getrokken.
Enige voordeel om al terug te schakelen zonder de koppeling op te laten komen is voor mij met driften omdat ik dan met de rechterhand de handrem kan bedienen en eigenlijk geen tijd meer heb om ook nog te schakelen.
- Z4tje
- VIP Driver
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36
Wesley, jij maakt er behoorlijk werk van
Een sinterkoppeling heeft in tegenstelling tot een gewone koppeling een korter aangrijpmoment,
Als je met de normale koppeling bv. 20 mm op je pedaal hebt is dat met de sinterkoppeling 5 mm.
Laten slippen gaat dan bijna niet meer.
Ik heb ook al zitten oefenen met rev matching maar dat is best moeilijk,
Een sinterkoppeling heeft in tegenstelling tot een gewone koppeling een korter aangrijpmoment,
Als je met de normale koppeling bv. 20 mm op je pedaal hebt is dat met de sinterkoppeling 5 mm.
Laten slippen gaat dan bijna niet meer.
Ik heb ook al zitten oefenen met rev matching maar dat is best moeilijk,
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30