BMW E46 330i Touring

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Hier ook maar even in de showroom, was het helemaal vergeten te melden....

Vorige week de F30 320i verkocht aan Marc Huisman en ik moest toch wat anders.

Eigenlijk had het een E60, E28 of E32 moeten worden maar er was even niks waar ik echt een goed gevoel bij had. Gezien de recente marktplaats ervaringen heb ik gewoon de bekende forums even bekeken en daarna de auto van een bekende bekeken. Een E46 was al afgevinkt, alleen de M54 nog niet dus het mocht met wat moeite.

Gistermiddag de auto bekeken en het bleek eigenlijk meteen wel dat de auto als werkpaard gebruikt werd en ik een liefhebber ben die normaal gesproken niet was gaan proefrijden.... maargoed, niet voor niks tijd vrijgemaakt en wilde de auto toch een kans geven. Even snel de mat uitgeklopt en vervolgens kon er ingestapt worden. Kwam zelf binnen een aantal kilometer al een hoop puntjes tegen maar ben toch even bij Bas Roos op de koffie geweest en de auto op de brug goed nagelopen.

Het is verder natuurlijk wel een auto uit 2001 dus je mag niet verwachten dat die standaard in "mijn" staat is. Wel de juiste kleurstelling, zwart lederen sportinterieur, donkere hemel, Harman kardon, Dynavin unit, pdc achter etc. Had zelf meer van de HK audio verwacht, in ieder geval hoge tonen wat bij de E89 en F30 ontbrak maar echt veel power zit er ook niet in. De Dynavin D99 is op zich een leuk ding maar het kan nog veel beter, interface is niet altijd even handig, soms kleine knopjes op het touchscreen maar het is in ieder geval stukken beter dan het ontbreken van navigatie, mp3, ipod, usb, carkit etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De standaard opties af fabriek:

Type AW51
Model 330i - EUR
Development Code E46 (3)
Chassis TOUR
Steering LL
Doors 5
Engine M54
Displacement 3.00
Power 170
Drivetrain HECK
Transmission MECH
Color Cosmosschwarz Metallic - 303
Upholstery Standardleder/schwarz - N6SW
Production Plant REGENSBURG
Production Date 2000-12-14

169 Eu3 Exhaust Emissions Norm
226 Sports Suspension Settings
249 Multi-function For Steering Wheel
255 Sports Leather Steering Wheel
290 Lt/aly Wheels Star Spoke 44
302 Alarm System
386 Roof Rail
439 Interior Trim Finishers
441 Smokers Package
470 Child Seat Isofix Attachment
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
502 Headlight Washer System
508 Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor
522 Xenon Light
534 Automatic Air Conditioning
629 Car Telephone (gsm) W Card Reader Front
662 Radio Bmw Business Cd
674 Hifi Loudspeaker System Harman Kardon
775 Individual Roof-lining Anthracite
785 White Direction Indicator Lights
863 Europe/dealer Directory
877 Deletion Cross-over Operation
886 Dutch / On-board Documentation

411 Window Lifts, Electric
473 Armrest, Front
520 Foglights
548 Speedometer With Kilometer Reading
550 On-board Computer
832 Battery In Luggage Compartment
851 Language Version German

Wat er (naar mijn mening dan) op korte termijn moet gebeuren:

- Thermostaat vervangen (komt niet verder dan 60 graden), denk waterpomp ook meteen meepakken
- Radiateur vervangen (staat flink bol aan de onderkant), eventueel expansievat
- Lambdasensor (2e) vervangen, geeft ie een foutmelding op
- Diffrubber vervangen, is ingescheurd en bonkt flink bij gas/gaslos
- Draagarmrubbers voor vervangen
- Stabilisatorstang rubbers voor vervangen
- Uitlijnen
- Kleppendeksel pakking vervangen
- Oliefilterhuis pakking vervangen
- interieurfilter vervangen
- Schakelstangen pook (hangt afentoe als ie koud is naar de 5 ipv in midden)

Zaken die op termijn aandacht nodig hebben:

- losse ruitje van de kofferklep gaat niet open (draadbreuk, motortje, zeg het maar)
- roest op de achterklep bovenop, spatbordrand linksvoor en instaplijsten achter links en rechts
- demperhoezen achter rubbers los, stangen redelijk geroest, tzt dempers/onderstel vervangen
- remleidingen achter aardig ver heen al (had mijn vorige E46 touring ook last van)
- koppeling geeft het laatste stuk wat meer weerstand op het pedaal, vermoed drukgroep

Is lastig om een keuze te maken, of de auto met minimale onderdelen oplappen als winterauto (de eerste 1000 euro beurt zegmaar) of meteen alles in 1x aanpakken, dan ook geen diffrubber maar meteen sperklok eronder als je het toch los laat halen, koppeling meteen een sinterplaat erin.... alleen dan komen de echte rekeningen :)


Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Oh ja, voor ik het vergeet, het was een grote varkensstal binnenin, zand, stenen, tapijtpluis, dropjes, muntjes kraaltjes door het interieur, onder de achterbank etc.

Voordat ik de foto's kon schieten ben ik 2 avonden aan het schoonmaken geweest!
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ziet er netjes uit! :ja:
BMW335dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 979
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:27
Type Auto: M4 COMP. SAKHIR ORANGE 2
Locatie: Amsterdam

Hi Knot, dit is wel een hele gave limousine die je gescoord hebt hoor heel erg netjes en geloof me ik weet wat je bedoelt met 2 dagen bezig geweest met troep eruit te halen, nog wat oud geld kunnen vinden?
:D

:welkom: en geniet ervan
Gewoon lekker genieten :Mpower: :koffie:
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Mwah, zoiets kreeg ik m mee, en dan ook nog al dat zand tussen de rubber randen enz als je echt goed gaat schoonmaken, gelekte olie bij de thuiskomer achterin enz enz enz :(

Afbeelding

Afbeelding

Stap er nu iig weer met een fris gevoel in.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Leuk ding hoor :ja:
:koffie:
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Ziet er uit als een prima auto.
Leuk om zo een beetje bezig te blijven met BMW's :ja:
Goed dat je toch door het vuil heen hebt gekeken. Scheelt weer een hoop als alles schoon is.
Veel plezier er mee :ja:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Ziet er goed uit :ja:
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

Mooi ding, heb je alweer aardig netjes gemaakt zag ik op driving-fun :ja: :ja: :ja:
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Nu alleen de technische slag nog... kijken of ik me in kan houden om niet alles te laten fixen.....
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Maaareeh, will it drift? :autotje spelen: :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Pas voorzichtig geprobeerd met ASC uit maar dat werkt niet met de winterbandjes, gaat ie meteen op het binnenste wiel.

Alleen als je op echt glad/oud/grijs asfalt gas geeft of wat ruiger inzet dan komt ie om. Dus als je versleten kale bandjes erop zet zal ie best gaan, maar ideaal is het niet. Kan ie wel een sperklok (duur bij E46) en stugger onderstel gebruiken, wie weet.

Eerst het lijstje wat ik hierboven gepost heb (de noodzaak items) aanpakken, dan eerst eens rijden en wie weet wat de tijd brengt. De vorige E36 328i zat ongeveer 20.000 euro in, het idee was toen ik die auto verkocht heb (voor 3.000) om het wat rustiger aan te doen :)
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

Nou, die Dynavin D99 is helaas niet zo dynamisch als zijn jongere broers (N6 etc) maar je kunt iig wel via de microSD de kaarten updaten. Staat nu IGO R3 Here Europe Q3-2015 op, wat recenter dan het 2013 materiaal waar ie mee kwam. Het andere microSD slot een kaartje met MP3 in gedaan.

Nu alleen nog even zoeken hoe je aan die plaatjes komt want dit moet als het even kan natuurlijk een zwarte E46 touring worden :tooth:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Knot
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 366
Lid geworden op: 13 aug 2015, 12:20
Type Auto: BMW E84 X1 sDrive20i

De E46 staat er weer netjes bij, niet alles 100% opgelapt maar dat heeft ook met toekomstige keuzes te maken.

- Radiateur vervangen
- Thermostaat vervangen
- Waterpomp vervangen
- Koelvloeistof ververst
- Multiriem airco vervangen
- Klepdekselpakking vervangen (was compleet uitgehard)
- Oliefilterhuispakking vervangen (zelfde verhaal, moest eraf getikt worden)
- Motor gereinigd (lag nogal wat gelekte olie overal)
- Draagarmrubbers voor vervangen
- Stabilisatorstangrubbers voor vervangen
- Uitgelijnd
- Schakelmechanisme gangbaar gemaakt
- Kogelgewricht schakelstang vervangen
- Druklager koppeling vervangen
- Remleidingen achter getectyleerd
- Handrem afgesteld
- Apk keuring

Hebben het diffrubber nog even laten zitten omdat het zonde is van het arbeid als ik er mogelijk toch een sperklok in wil, dan moet ie er toch weer onderuit gehaald worden. Remleidingen achter voor het mooie een keer vervangen bij de volgende apk of onderhoud. Bak eraf geweest, olie zag er nog fris uit, is al eens vervangen, die busjes schoongemaakt en nieuw kogelgewricht erop, schakelt nu weer strak, geen ergernis meer gelukkig.

Draagarm en stabirubbers en uitlijnen ook veel beter, auto zwabbert nu tenminste niet meer en reageert op stuurinput, nu merk je weer meer dat het dempers met ervaring zijn...

Koelsysteem compleet vervangen, hij wordt nu netjes 97/98 graden op de OBC afgelezen, eerst was dat na een hoop kilometers 58 graden als je mazzel had. Grappig om te zien dat na een reset van het gemiddelde verbruik dat ook af bleef nemen bij een constante 120km/u omdat de motor nu wel warm wordt, beter loopt en bij gaat regelen. Begon erop te letten toen het 8,8L/100km was en ergens bij Utrecht zat ik op 7,3L/100km! Dat zijn toch betere resultaten in vergelijk met voorheen.

De vlinderklep vond ik niet helemaal goed open staan, ondanks dat ik m schoongemaakt en gangbaar gemaakt had. Kon je pas zien op de brug, zat een stang/pin doorheen die via vacuum de klep bediend, die pin lag eruit en daardoor heeft de klep wellicht jarenlang niet open gekund. Stangetje netjes teruggeplaatst en nu staat de klep wel haaks in de uitlaatlijn, dus ideaal voor de flow. Slangetje laat ik er lekker af, laat maar open staan.

Nu op naar aanpak van de roest en kijken of ik het losse ruitje achter open krijg, motortje of draadbreuk oid. Met de afstandbediening gaat hij ook niet open dus lijkt niet in die schakelaar onder de wisser te zitten.
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

....en hoelang ga je van deze genieten, aangezien het niet je eerste keus was .
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”