Bmw 318Ti projectauto

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Voor mijn jongste zoon heb ik een leuke 318ti inMONTREALBLAU METALLIC (297) gekocht.
Het plan is deze op te knappen en hem weer in goede conditie te brengen.
Toen ik hem kocht zag de auto er redelijk uit, wel zag ik al dat er qua onderhoud achterstand was maar voor 900 euro mag je de verwachtingen ook niet te hoog stellen.
Dingen die we bij aanschaf direct hadden gezien.
Olielekkage bovenkant motor, versleten schijven, uitlaat lekt op koppeling naar middendemper.
Koppeling in laatste fase.
Dit weekend de auto op de brug gezet en toen gezien dat de rechter stabilisatorstang bevestiging compleet uitgescheurd is, ik ben dus maar begonnen om deze weer op te bouwen met vers plaatwerk. Ik vraag we wel af of dit gebruikelijk is want zoals ik het zie is de stabi stang er compleet uitgescheurd en daarnaa door corrosie verder verdwenen
Afbeelding


Verder vertoont de wagen geen extreme roestvorming.
Gelijk ook op zoek naar een leuk interrieur en beter passende velgen.

Afbeelding


mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Vanreijmersdal
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 156
Lid geworden op: 23 dec 2015, 09:40

Oh interessant, ga ik zeker volgen.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Stabi is een bekend puntje van de E36, zeker bij de compact.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Thys@ weet je zo nog meer punten die zwak zijn en gecontroleerd moeten worden?
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Zo tijd over ? :mrgreen: wel leuk weer een project :ja:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Haha, nou eigenlijk geen tijd over maar ik heb ruim een jaar de tijd voor dat ie hoeft te rijden dus kan rustig aan.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Z4tje schreef:Thys@ weet je zo nog meer punten die zwak zijn en gecontroleerd moeten worden?
Ik neem aan dat het een straatauto wordt en niet een tracktool/drifter oid?

Als het een straatauto wordt dan moet je vooral controleren op roest. Haal je wielkuipen er eens uit, dan zie je wat voor tuin daarachter ligt. Maak de wielkastranden goed schoon als je wielkuipen eruit zijn.

Haal ook de sideskirts er eens af. Trek de zwarte doppen uit de krikpunten en laat ze er ook uit. Die doppen zijn de oorzaak van roest op de krikpunten.

De stabi aan de voorkant ben je al achter gekomen. Je kunt complete 'bakjes' krijgen waar de stabi op hoort. Deze dien je dan vast te lassen aan de chassisbalk.

Motortje weet ik niet zoveel vanaf maar volgens mij is de M44 betrouwbaar. Ik heb me ooit eens verdiept in de M42 en het staat me bij dat de zwakke puntjes van de M42 aangepakt zijn in de M44.

Verder is de 318ti gewoon de leukste auto voor het geld. RWD, achteras van een E30 en een potent torretje voorin welke niet al teveel weegt waardoor hij nog leuk stuurt ook!
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Het wordt geen trackauto, het is de bedoeling om hem zo op te knappen dat er nog een aantal jaren goed in gereden kan worden.
Uiteraard met oog voor detail, stiekem wil ik hem wel bewaren maar dat zal wel niet gebeuren.
Van die roest klopt wel, ik heb in de achterbak rechts achter helemaal onderin al een nat stuk isolatie gevonden?
Wielkuipen zal ik eens schoon gaan maken en op zoek gaan naar roest
mocht de roest ook in de koker balken zitten moet gaan bedenken of ik dat wel kan repareren?
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Hoewel het niet de bedoeling is om de auto te gaan tunen moet de koppeling vervangen worden,
Ik lees op een engels forum dat het M44 blok in de eerste en tweede versnelling nogal traag is door het dual mass vliegwiel.
Zij adviseren daar een 325i vliegwiel en koppeling te plaatsen om de rijkarakteristiek vlotter te maken.
Ik ga er van uit dat ze bedoelen van de E 36 325 i.
Zou het verstandig zijn om een gebruikt vliegwiel te zoeken of is dat beter om nieuw te kopen?
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vliegwiel hoeft in principe niet nieuw.

Ik heb nog wel een M43B16 vliegwiel en koppeling, past dat niet? Is volgens mij ook enkelmassa. Weet ik niet zeker overigens.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Pfff, dat zou ik uit moeten zoeken, bij de E46 330 heb ik de tandjes geteld om zeker te weten of ie goed was.
Als we de bak er af halen ga ik maar ff kijken wat er nu zit, als het past zou ik hem wel willen overzetten :ja:
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Quispie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jun 2015, 11:32
Type Auto: BMW E36 318is coupe '92

@Thys,
Motortje weet ik niet zoveel vanaf maar volgens mij is de M44 betrouwbaar. Ik heb me ooit eens verdiept in de M42 en het staat me bij dat de zwakke puntjes van de M42 aangepakt zijn in de M44.
Het is echt idioot om de verschillen tussen de e36 reeks van zowel het M42 blok als het M44 blok te zien. Gek genoeg zit in mijn M42 (uit 94) al veel aanpassingen op de intake en de onsteking is iets aangepast. Wat wel een probleem met zich meebrengt en erg jammer is, kan vrij weinig hergebruiken qua intake voor mijn huidige M42 hoewel deze slechts 2 jaar jonger is.

De motor schijnt idd erg betrouwbaar te zijn en mijn huidige geeft me iedere dag een mega smile. Wat mij echter wel door Schmiedmann werd verteld is de ketting met kettingspanner een probleem kan veroorzaken. Deze kan spanning verliezen en voor een slecht draaiende motor zorgen. Maar dit is voor een M42 weet niet of dit ook nog geld voor een M44.

Gaaf project :ja: ga ik zeker in de gate houden
Wherever the road will bring me: carpe diem
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Het M44 blok wordt erg geprezen, ik zou zo niet alle verschillen weten met het M42 blok maar blijkbaar hebben ze veel geoefend om zover te komen.
Lastig als je met donorauto's werkt, al die verschillen.
De 4 pitter is wel een lekker blok om aan te werken want je kunt overal wel goed bij.
Dit weekend gaan we de remmen reviseren en nieuwe ventileerde schijven erop.
Ik hoop dat de oude klauwen gaan passen want er zaten massieve schijven op.
Verder moeten we op zoek naar roest, maar thys heeft al wat goede tips gegeven dus na Zaterdag weet ik meer.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik zal je nog een tip geven, als je switcht naar geventileerd schijven gaan je klauwen niet passen. Been there, done that.

Je moet de remklauwen van een model hebben die wel geventileerde schijven heeft. De zescilinders bijvoorbeeld.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Was ik al bang voor, passen ze van de 320 of 328i wel zonder aanpassingen?
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”