Martin's E46 325Ci Tracktool

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Plaats reactie
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Lachen een mede 325 circuit rijder! Hoe bevalt het en wat heb je allemaal gedaan aan je wagen voor op het circuit?


Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

:cool:

Voornamelijk veel preventief onderhoud, te denken aan koelsysteem, carterventilatie, bobines bougies, draagarmrubbers en ga zo maar door. Performance gerichte upgrades zijn bilstein b14 onderstel, pagid endurance remblokken en de Recaro’s. Alleszins geen hardcore/dedicated tracktool aangezien er ook op straat mee wordt gereden. Maar de auto is geen daily, worden alleen fun ritjes mee gemaakt.
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Netjes Netjes, ben je van plan verder nog dingen te doen aan de wagen? Motorisch tunen en zo?
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

En subframe op scheurtjes checken/versterken waarschijnlijk. Want dat is toch wel 1 vd serieuze issues bij de E46 heb ik begrepen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Subframe verstevigen staat inderdaad op de wenslijst. Op dit moment is het geen probleem, maar preventief wil ik het gedaan hebben. Verder staat o.a. een lsd, sportdemper (supersprint, eisenmann oid), semi slicks, alcantara stuurtje op het lijstje.
Wellicht over een aantal jaar als ik serieuzer/vaker circuit ga rijden er een dedicated tracktool van maken. Dus leeghalen en een rolkooi erin, maar zover is het nog lang niet.

Motorisch ben ik niets van plan eigenlijk. Er valt meer winst te halen door meer ervaring te opdoen en beter leren rijden :ja:
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Ik heb een eismann eind demper die geeft wel een mooi geluid kan ik je vertellen, alleen heb ik een spaghetti spruitstuk, een supersprint uitlaat lijn en dan die eismann einddemper, maar als ik vanuit brabant naar zandvoort rijd voor een trackday dan moet ik daar wel eerst een uurtje bijkomen van het geluid van de auto :roll:
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Is het interieur gestript? Daarom overweeg ik ook alleen een einddemper en niet de hele uitlaatlijn.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Lekker bezig mannen! Hier nog een circuit rijder (e46 330i). Ik zal mijn 'eigen' topic weer eens updaten. @Martin: ik zou beginnen met semi-slicks. Ik heb er nu Nankangs NS-2R's onderzitten en dat scheelt een bult grip voor weinig geld (inclusief monteren/balanceren was ik 450,- kwijt via bandenleader). LSD vind ik bij mijn 330i (nog?) niet nodig. Heb met de semi-slicks soms wat wielspin bij bochten die je in zijn 2 uit komt, maar niet veel. Lijkt mij bij een 325i daarom ook wat overbodig. Wellicht als de auto gestript is dat het een ander verhaal wordt. Ik heb alleen achterbank eruit en dakhemel voor die halve cm extra hoofdruimte.

De (gratis) trackaddict app is overigens erg handig. Kun je je rondetijden en ook je lijnen bijhouden, waardoor je makkelijk kan analyseren waar je tijd laat liggen.
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Martin325i schreef:Is het interieur gestript? Daarom overweeg ik ook alleen een einddemper en niet de hele uitlaatlijn.
Nee ik heb nog een volledig interieur omdat de wagen nog als daily word gebruikt tot begin volgend jaar dan word hij helemaal gestript en komt er een laskooi in die door gelast word naar het subframe. Dan moet ik ook gaan overwegen een goed stel oordoppen te kopen denk ik
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

@fritsieBMW
Wenslijst met mods was in een willekeurige volgorde, maar semi's en subframe aanpakken zullen de eerstvolgende mods zijn. Ik kreeg van mijn specialist de tip om de dnrt banden te proberen.
Zal die app eens opzoeken, misschien dat ik er wat aan heb, ik rij namelijk niet op tijd :P

@lex
Ah, duidelijk, leuk vooruitzicht. De herrie zal natuurlijk flink meer zijn bij een kale auto, dus misschien niet onverstandig :lol:
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Dit topic even afstoffen. Afgelopen 2 jaar is er niet veel aan de auto veranderd, maar toch maar even een update.

De verkleurde 'blauw paarse' hoedenplank heb ik weer zwart gemaakt met wat motip spray. Staat toch wat netter.
Afbeelding


Verder is de carroserie verstevigd bij de achterste ophangpunten van het subframe, ter voorkoming van scheuren ivm circuit gebruik:

Afbeelding

Afbeelding


Sinds dit voorjaar heb ik wat gewicht uit de auto gehaald, aangezien de achterbank toch niet meer toegankelijk was ivm met de racaro's. En met de komst van mijn zoontje zullen we toch nooit met z'n 3e met deze auto op pad gaan. Totaal is er nu net geen 100kg uit, wat ongeveer gelijk staat aan 12pk uitgaande van het rijklaar gewicht. Lijkt niets, maar het is duidelijk merkbaar tijdens (tussen)acceleratie :ja:

Afbeelding

Afbeelding


Hopelijk einde van de zomer een paar rondjes op de nordschleife draaien.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Lekker bezig :ja:
E91 320i :Mpower:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Wat blijft er over van de bekende 50:50 gewichtsverdeling als je alleen de achterkant lichter gaat maken, krijg je dan niet last van onderstuur?
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Hangt af van hoe je 'achter' definieert. Ik denk dat de correcte manier hiervoor is 'achter de achteras'. Alles tussen de voor- en achterwielen is dus het midden. Het meeste gewicht komt uit het midden, ongeveer 70kg (waarvan 27kg van de voorstoelen tov de recaro's). De overige 30kg komt uit achter. Zoals je scherp opmerkt is de verhouding licht verschoven. Ik ben met deze setup nog niet de baan opgeweest dus moeilijk te zeggen hoeveel impact het werkelijk heeft, maar denk dat allemaal wel meevalt. De serieuzere trackday BMW's hebben tenslotte ook nog alles aan boord vanaf de neus t/m het dashboard (tenzij je ook de 'onnodige' motoraanbouwdelen zoals airco gaat verwijderen).

Was nog vergeten te vermelden dat aangezien het subframe toch eraf lag gelijk de subframerubbers zijn vervangen voor een stuggere variant, powerflex zwart :mrgreen:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Goed bezig!
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”