Martin's E46 325Ci Tracktool
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Voornamelijk veel preventief onderhoud, te denken aan koelsysteem, carterventilatie, bobines bougies, draagarmrubbers en ga zo maar door. Performance gerichte upgrades zijn bilstein b14 onderstel, pagid endurance remblokken en de Recaro’s. Alleszins geen hardcore/dedicated tracktool aangezien er ook op straat mee wordt gereden. Maar de auto is geen daily, worden alleen fun ritjes mee gemaakt.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En subframe op scheurtjes checken/versterken waarschijnlijk. Want dat is toch wel 1 vd serieuze issues bij de E46 heb ik begrepen.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Subframe verstevigen staat inderdaad op de wenslijst. Op dit moment is het geen probleem, maar preventief wil ik het gedaan hebben. Verder staat o.a. een lsd, sportdemper (supersprint, eisenmann oid), semi slicks, alcantara stuurtje op het lijstje.
Wellicht over een aantal jaar als ik serieuzer/vaker circuit ga rijden er een dedicated tracktool van maken. Dus leeghalen en een rolkooi erin, maar zover is het nog lang niet.
Motorisch ben ik niets van plan eigenlijk. Er valt meer winst te halen door meer ervaring te opdoen en beter leren rijden
Wellicht over een aantal jaar als ik serieuzer/vaker circuit ga rijden er een dedicated tracktool van maken. Dus leeghalen en een rolkooi erin, maar zover is het nog lang niet.
Motorisch ben ik niets van plan eigenlijk. Er valt meer winst te halen door meer ervaring te opdoen en beter leren rijden
-
- Just getting started
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59
Ik heb een eismann eind demper die geeft wel een mooi geluid kan ik je vertellen, alleen heb ik een spaghetti spruitstuk, een supersprint uitlaat lijn en dan die eismann einddemper, maar als ik vanuit brabant naar zandvoort rijd voor een trackday dan moet ik daar wel eerst een uurtje bijkomen van het geluid van de auto
Race it, break it, fix it, race it and break it again
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Is het interieur gestript? Daarom overweeg ik ook alleen een einddemper en niet de hele uitlaatlijn.
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Lekker bezig mannen! Hier nog een circuit rijder (e46 330i). Ik zal mijn 'eigen' topic weer eens updaten. @Martin: ik zou beginnen met semi-slicks. Ik heb er nu Nankangs NS-2R's onderzitten en dat scheelt een bult grip voor weinig geld (inclusief monteren/balanceren was ik 450,- kwijt via bandenleader). LSD vind ik bij mijn 330i (nog?) niet nodig. Heb met de semi-slicks soms wat wielspin bij bochten die je in zijn 2 uit komt, maar niet veel. Lijkt mij bij een 325i daarom ook wat overbodig. Wellicht als de auto gestript is dat het een ander verhaal wordt. Ik heb alleen achterbank eruit en dakhemel voor die halve cm extra hoofdruimte.
De (gratis) trackaddict app is overigens erg handig. Kun je je rondetijden en ook je lijnen bijhouden, waardoor je makkelijk kan analyseren waar je tijd laat liggen.
De (gratis) trackaddict app is overigens erg handig. Kun je je rondetijden en ook je lijnen bijhouden, waardoor je makkelijk kan analyseren waar je tijd laat liggen.
-
- Just getting started
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59
Nee ik heb nog een volledig interieur omdat de wagen nog als daily word gebruikt tot begin volgend jaar dan word hij helemaal gestript en komt er een laskooi in die door gelast word naar het subframe. Dan moet ik ook gaan overwegen een goed stel oordoppen te kopen denk ikMartin325i schreef:Is het interieur gestript? Daarom overweeg ik ook alleen een einddemper en niet de hele uitlaatlijn.
Race it, break it, fix it, race it and break it again
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
@fritsieBMW
Wenslijst met mods was in een willekeurige volgorde, maar semi's en subframe aanpakken zullen de eerstvolgende mods zijn. Ik kreeg van mijn specialist de tip om de dnrt banden te proberen.
Zal die app eens opzoeken, misschien dat ik er wat aan heb, ik rij namelijk niet op tijd
@lex
Ah, duidelijk, leuk vooruitzicht. De herrie zal natuurlijk flink meer zijn bij een kale auto, dus misschien niet onverstandig
Wenslijst met mods was in een willekeurige volgorde, maar semi's en subframe aanpakken zullen de eerstvolgende mods zijn. Ik kreeg van mijn specialist de tip om de dnrt banden te proberen.
Zal die app eens opzoeken, misschien dat ik er wat aan heb, ik rij namelijk niet op tijd
@lex
Ah, duidelijk, leuk vooruitzicht. De herrie zal natuurlijk flink meer zijn bij een kale auto, dus misschien niet onverstandig
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Dit topic even afstoffen. Afgelopen 2 jaar is er niet veel aan de auto veranderd, maar toch maar even een update.
De verkleurde 'blauw paarse' hoedenplank heb ik weer zwart gemaakt met wat motip spray. Staat toch wat netter.
Verder is de carroserie verstevigd bij de achterste ophangpunten van het subframe, ter voorkoming van scheuren ivm circuit gebruik:
Sinds dit voorjaar heb ik wat gewicht uit de auto gehaald, aangezien de achterbank toch niet meer toegankelijk was ivm met de racaro's. En met de komst van mijn zoontje zullen we toch nooit met z'n 3e met deze auto op pad gaan. Totaal is er nu net geen 100kg uit, wat ongeveer gelijk staat aan 12pk uitgaande van het rijklaar gewicht. Lijkt niets, maar het is duidelijk merkbaar tijdens (tussen)acceleratie
Hopelijk einde van de zomer een paar rondjes op de nordschleife draaien.
De verkleurde 'blauw paarse' hoedenplank heb ik weer zwart gemaakt met wat motip spray. Staat toch wat netter.
Verder is de carroserie verstevigd bij de achterste ophangpunten van het subframe, ter voorkoming van scheuren ivm circuit gebruik:
Sinds dit voorjaar heb ik wat gewicht uit de auto gehaald, aangezien de achterbank toch niet meer toegankelijk was ivm met de racaro's. En met de komst van mijn zoontje zullen we toch nooit met z'n 3e met deze auto op pad gaan. Totaal is er nu net geen 100kg uit, wat ongeveer gelijk staat aan 12pk uitgaande van het rijklaar gewicht. Lijkt niets, maar het is duidelijk merkbaar tijdens (tussen)acceleratie
Hopelijk einde van de zomer een paar rondjes op de nordschleife draaien.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Hangt af van hoe je 'achter' definieert. Ik denk dat de correcte manier hiervoor is 'achter de achteras'. Alles tussen de voor- en achterwielen is dus het midden. Het meeste gewicht komt uit het midden, ongeveer 70kg (waarvan 27kg van de voorstoelen tov de recaro's). De overige 30kg komt uit achter. Zoals je scherp opmerkt is de verhouding licht verschoven. Ik ben met deze setup nog niet de baan opgeweest dus moeilijk te zeggen hoeveel impact het werkelijk heeft, maar denk dat allemaal wel meevalt. De serieuzere trackday BMW's hebben tenslotte ook nog alles aan boord vanaf de neus t/m het dashboard (tenzij je ook de 'onnodige' motoraanbouwdelen zoals airco gaat verwijderen).
Was nog vergeten te vermelden dat aangezien het subframe toch eraf lag gelijk de subframerubbers zijn vervangen voor een stuggere variant, powerflex zwart
Was nog vergeten te vermelden dat aangezien het subframe toch eraf lag gelijk de subframerubbers zijn vervangen voor een stuggere variant, powerflex zwart