BMW e46 330i sedan daily/trackday

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Nee, ben klaar voor dit seizoen. Volgend jaar wil wel een keer een trackday/vrij rijden doen op assen en zandvoort. Dit jaar alleen 2 tripjes naar de nordschleife gemaakt. Wilde wel wat vaker maar door tijdgebrek en weersvoorspellingen niet van gekomen :nee:


Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Weervoorspellingen?

Ik hoop juist dat het de 25ste regent. :autotje spelen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Regen is misschien wel leuk op assen, lijkt me wel leuk om eens te proberen daar. Maar op de nordschleife waar er nauwelijks uitloop is, hoeft van mij niet. Hou me auto liever uit de vangrail :mrgreen:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Op Assen kan je weinig raken. Baan is wel spekglad als het regent.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Helaas niet naar Assen geweest. Mijn maat zei op het laatste moment af en ik wilde niet met maar 1 auto naar het circuit gaan 004 . Intussen wel een paar puntjes kunnen verhelpen aan de auto;

- Brandstofpomp is vervangen en het probleem van het niet kunnen rijden met een wat legere tank is daarmee verholpen. Technisch geen moeilijke klus, maar de boel zat aardig verroest vast dus toch nog 2 uur mee bezig geweest i.c.m. de nodige kruipolie. Mocht je dit ooit doen; niet vergeten een slangklemmetje mee te bestellen voor een slang buitendiameter van ongeveer 10-12 mm.

- De koppelingsschakelaar gerepareerd; de auto schakelt nu veeeel beter en cruise control doet het daardoor ook weer. Ik had al een nieuwe schakelaar gekocht (kostte maar 7,-) n.a.v. een melding in INPA dat deze defect is. Maar helaas kon ik deze niet gebruiken. In mijn bmw zit blijkbaar een 3 polige en had dus een 2 polige gekocht. Ik heb dus nog een schakelaar over. Gelukkig bleek het defect bij de oude schakelaar een kapot afdekdopje te zijn die de o.a. de veer van het koppel-schakelmechanisme op zijn plaats houdt. Met een beetje ducttape dit kunnen repareren en nu wordt het koppelen weer correct waargenomen. Dit scheelt veel met het schakelen; eerst zakte het toerental pas na een seconde of 2 bij het koppelen (soms steeg het toerental zelfs nog wat na het intrappen van de koppeling!) waar dit nu weer direct gaat.

16 December hopelijk nog vrij rijden op CPZ meepikken, als mijn maat mij niet in de steek laat :wink:
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Nog een vraag overigens; Ik wilde kijken wat ik aan mijn E46 kan coderen, echter krijg ik mijn systeem alleen werkend met INPA. Onder het stuur zitten 2 aansluitingen; een ronde 20 pins en een rechthoekige 16 pins. Ik heb een OBD kabel met een rechthoekig en gebruik deze en hiermee lukt het alleen de om de auto uit te lezen en lukt coderen niet. Dien ik een ronde 20 pin naar rechthoekig 16 pin verloopje te kopen om dit werkend te krijgen? Ik zag dat er zelfs gratis software was om je M54 ECU te programmeren met opties om o.a. launch control / DTC maps en max RPM e.d. aan te passen. Max RPM zou ik bijvoorbeeld willen verlagen naar iets van 6200-6500 RPM i.v.m. oliepomp(moer) problemen.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Afgelopen zaterdag op zandvoort geweest en ditmaal lekker kunnen rijden! 3 sessies afgewerkt op een vochtige baan dus het was veel glibberen en glijden. Het was ditmaal ook lekker rustig dus kon mij ook richten op het verbeteren van mijn eigen rijkunsten. Ik heb er nog filmpjes van gemaakt voor de liefhebbers;
Spoiler


De versleten zomerbanden die er nu onderliggen geven mij nog niet veel vertrouwen om harder te gaan. Pas in de laatste sessie kreeg ik het remmen i.c.m. terugschakelen wat meer onder de knie. Zo terugkijkend zie ik nog een hoop verbeterpunten die nog een hoop seconden op zullen leveren! Volgende keer zal ergens in het voorjaar zijn op semi slicks. Ben benieuwd of mijn remmen het dan ook nog goed gaan uithouden.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Weer eens een update: een dikke week geleden rondjes gedraaid op Assen. Eerste keer daar. Qua rijden wat minder uitdagend dan Zandvoort, maar wel meer uitloopstroken zodat je wat meer kan proberen zonder kans op schade :ja: . Op winterbanden die er nog op lagen vanwege de lage temperature de afgelopen tijd wat niet een denderend succes was; wielspin bij 100 per uur aan het einde van een bocht was geen uitzondering. Snelste ronden waren 2:23's. Merkte al flink verschil tussen de tweede en derde sessie. Derde sessie zonder bijrijder van 80 kg; topsnelheid meteen 5-10 km/u hoger op de rechte stukken! Ook maar eens werk gaan maken van het strippen. Nu zit alles er nog in aangezien ik heb dagelijks gebruik voor woon-werk verkeer. De achterbank kan ik echter wil missen dus die zal er zo uitgaan.

Qua banden leg ik er nu 17 inch Nankang NS-2R banden (de straatlegale) onder in de hoop meer grip te hebben. Ik vroeg mij af wat de optimale bandendruk is voor deze banden met een standaard bmw 330i? Ik dacht zelf eraan om met 2.2 voor en 2.4 bar achter te beginnen.
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Hoi, ik ben nieuw op het form en heb even je topic gelezen. Heb je de ecu van je wagen al kunnen bewerken? En ik zou je toerental niet omlaag doen je blok moet het toch hebben van de hoge toeren. Ik heb eens gehoord dag je een oliepomp met 4 schroeven kan kopen aan het tandwiel ipv 1 en die gaat nooit kapot. Qua banden houd ik altijd rekening met het weer en het feit dat he banden lucht verliezen als je maximaal gaat door de bochten dat is een questie uittesten.
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Lekker bezig. Op Assen kan je met een 330i wel onder de 2:10 rijden met semi’s.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Inmiddels paar dingetjes aan de auto gedaan. De Nankangs Semi-Slicks (17 inch) liggen er onder. Dit zijn dezelfde banden als die bij DNRT worden gebruikt, maar van een iets harder compound welke wel straatlegaal is. Deze banden geven wel wat meer afrol geluid dan andere banden, maar ik vind het niet hinderlijk bij mijn dagelijkse gebruik. De achterbank die er uit is geeft meer extra geluid in de auto! Bandenspanning heb ik nu op 2.1 bar voor en 2.2 achter zitten. Verschil met de winterbanden waarmee ik eerder op Assen reed is denk ik zo’n 10 a 12 seconden per rondje daar! Ik ben van 0.9-1.0 G naar ongeveer 1.2 G in de bochten gegaan. Verder nog bak, diff en motorolie vervangen. Ook de peilstok o-ring in de carterpan vervangen, die leek te lekken, maar mijn olie verbruik is nog steeds even hoog helaas.

Aan de ECU heb ik nog niet gerommeld. Ik twijfel of ik dat ga doen zo lang de auto ook dagelijks gebruikt wordt; ben bang dat het flashen een keer verkeerd gaat en heb momenteel geen reserve ECU liggen. Ik kon overigens eerst niet coderen bij de e46; dit bleek aan een kapot draadje in de INPA kabel te liggen.

Ben nog een keer Zandvoort (in de regen, 2:21 snelste tijd zonder bijrijder) en Assen (droog ditmaal, 2:14 met bijrijder) geweest. Sub 2:10 op Assen moet wel lukken zonder bijrijder (scheelt ongeveer 2 a 3 seconden) en een rondje waarin ik de betere sector tijden bij elkaar rijdt. Morgen naar Vrij Rijden op Zandvoort; ben benieuwd wat hoe de nieuwe Hawk HT-10 remblokken op de vooras het daar gaan doen. De standaard Zimmerman blokken op de vooras gingen er op Assen in het droge erg hard aan namelijk dus nu maar iets anders gemonteerd.
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Lekker bezig :cool:

Welke treadwear hebben die NS2R’s, 180? Of heb je de 120? Welke maat? Vergelijken met winterbanden is een beetje appels peren. Ben wel benieuwd hoeveel beter ze zijn tov duurdere straatbanden zoals mijn PS4’s. Heb je ze al in het nat gereden op het circuit? Lees veel goede verhalen over droog, bij nat en koud weer schijnbaar lastiger om op temperatuur te krijgen. Zoek een setje banden voor trackdays voor als de extra velgen opgeknapt zijn 005
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Threadwear 180. Het zijn de volgende banden:
Vooras:
Nankang NS-2R 215/45 ZR17 91W XL, Semi-Slick, 180 STREET (Personen zomer)
Achteras:
Nankang NS-2R 235/40 ZR17 94W XL, Medium, MFS, Semi-Slick (Personen zomer)

Ook twee sessies mee in het nat gereden, en daarmee had ik veel meer vertrouwen dan op afgesleten zomer banden (Michelin Premacy's). Ik had de verhalen dat ze tricky zouden zijn in de regen ook gelezen en vindt dat dus meevallen, maar heb dus ook niet heel goed referentie material.

Gisteren kwam ik niet verder dan een schamele 2:16 op in het droge (met bijrijder) in Zandvoort. De sessies waren allen uitverkocht en in 2 vd 3 sessies heb ik helaas maar 2 a 3 ronden op snelheid kunnen rijden door de 60 km/u vlag die veelvuldig gezwaaid werd. In de laatste sessie ervan lag er zelfs een auto op zijn kop bij Bos Uit, dus een rode vlag. Ambulance erbij, hoop dat die coureur er goed van is gekomen. Alleen in de tweede sessie die ik had een paar ronden achter elkaar kunnen rijden zonder al te veel verkeer om ritme te kunnen krijgen, waarin ik dus ook die 2:16 reed. Het gewicht van de auto doet mij wel goed pijn, want met name bij het uit accellereren van de hugenholtz word ik aan alle kanten voorbij gereden door gestripte auto's met gelijke of zelfs mindere motorisering, om ze na scheivlak vervolgens weer tegen te komen.

Ben wel heel blij met de Hawk HT-10 remblokken voor! Had eerst vaak last van een trillende vooras bij het aanremmen, nu helemaal geen last meer van dankzij de nieuwe remblokken, dus zeker het extra geld waard (130,- voor de vooras) voor mij t.o.v. de standaard Zimmerman remblokken (30,- voor de vooras). Hoop volgende week naar Vrij Rijden op Zolder te gaan en dat het dan ook wat rustiger is, want zo was het soms geen doen om lekker wat rondjes te draaien.
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Ik rijd ook met een volledig interieur, maar ik haal juist vaak mensen in in de hugenholtz bocht. Ik word vaak in de Renault bocht ingehaald maar ik pak ze altijd bij de s bocht, ik heb keramische remmen en dan kan je lekker laat remmen en veel remmen veel te vroeg.
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Waarom specifiek die maten gekozen en niet 225/45/17 of 235/45/17 rondom?

Goed om te horen dat de banden ook met nat bevallen, denk dat ik ze ook ga proberen als ik eindelijk klaar ben met mijn velgen.
Wil het liefst 235/45/17 rondom (8J velgen), maar deze zijn aanzienlijk duurder dan 225/45/17. €100 om €80 per stuk, dus het zullen de 225 worden.
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”