M135i zie ik als tracktool niet voor me.
Kun je in de basis nogsteeds beter een 130i pakken of een 135i coupe gebruiken...
BMW e46 330i sedan daily/trackday
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ik zou op circuit nog steeds voor een 130i gaan. Voornamelijk ivm temperatuurhuishouding. Bij een turbomotor heb je gewoon grotere kans op issues/noodloop ed. Zeker met standaard motor.
Ik zou wel voor een handbak gaan. Zf8 en zf6 met xhp zijn beide niet écht geschikt voor circuit. Althans niet op een full-spec tracktool met (semi-)slicks en weinig gewicht erin. Als funauto die normaal op straat rijdt en zo nu en dan eens het circuit ziet is het geen probleem.
Je moet zo min mogelijk electronica aan boord houden. Dat is bij een E8x makkelijker dan bij een F2x. Ik zou een pre lci 130i nemen, met hydraulische stuurbekrachtiging en een handbak.
Ik zou wel voor een handbak gaan. Zf8 en zf6 met xhp zijn beide niet écht geschikt voor circuit. Althans niet op een full-spec tracktool met (semi-)slicks en weinig gewicht erin. Als funauto die normaal op straat rijdt en zo nu en dan eens het circuit ziet is het geen probleem.
Je moet zo min mogelijk electronica aan boord houden. Dat is bij een E8x makkelijker dan bij een F2x. Ik zou een pre lci 130i nemen, met hydraulische stuurbekrachtiging en een handbak.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Koelslang inmiddels gefixed. Had er ook en nieuwe expansievatdop opgezet met 200 kPa overdruk i.p.v. de 140 kPa die erop zat. Deze lijkt echter niet goed te functioneren? Koelslang klapt helemaal in elkaar nadat de motor afkoelt; als ik de de expansievatdop weer los draai voel ik de lucht weer in het koelsysteem zuigen en vormt de koelslang terug naar een normalere vorm. Oude dop maar weer gebruiken dan? Hoort de expansievat dop bij het koelsysteem van de e46 vacuum te voorkomen (nadat de motor is afgekoelt)?
Veerpoten niet meer opgeboord; oogt toch niet heel lekker en twijfel of de bilstein B16's erdan nog wel fatsoenlijk onder passen zonder de voorpoten te vervormen bij het aandraaien van de drie moeren op de veerpoot. Wellicht toch maar camber plates gaan zoeken, want ik zie wel dat mijn banden veel te hard slijten aan de buitenzijde t.o.v. de binnenzijde. Iemand enig idee welke camber plates compatible zijn met de bilsteins B16 (volgens mij PSS9)? Ik heb ze nog nooit geheel los gehad namelijk dus weet niet welk top mounts erop zitten en dus welke camber plates ik zou kunnen gebruiken.
M.b.t. een eventueel volgende tracktool; ik hou van schakelflippers (wellicht door mijn simrace verleden). Zijn er ook DCT (geen SMG) BMW's met atmo motoren buiten de (te) dure M modellen? Ik lees inderdaad n.a.v. de opmerkingen van Thys dat de N54 motor niet super is voor het circuit i.v.m. temperatuur huishouding.
Veerpoten niet meer opgeboord; oogt toch niet heel lekker en twijfel of de bilstein B16's erdan nog wel fatsoenlijk onder passen zonder de voorpoten te vervormen bij het aandraaien van de drie moeren op de veerpoot. Wellicht toch maar camber plates gaan zoeken, want ik zie wel dat mijn banden veel te hard slijten aan de buitenzijde t.o.v. de binnenzijde. Iemand enig idee welke camber plates compatible zijn met de bilsteins B16 (volgens mij PSS9)? Ik heb ze nog nooit geheel los gehad namelijk dus weet niet welk top mounts erop zitten en dus welke camber plates ik zou kunnen gebruiken.
M.b.t. een eventueel volgende tracktool; ik hou van schakelflippers (wellicht door mijn simrace verleden). Zijn er ook DCT (geen SMG) BMW's met atmo motoren buiten de (te) dure M modellen? Ik lees inderdaad n.a.v. de opmerkingen van Thys dat de N54 motor niet super is voor het circuit i.v.m. temperatuur huishouding.
-
- VIP Driver
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27
Maar weer eens een update;
Afgelopen zondag naar Zolder geweest. Daar zit ik inmiddels ruim onder de 2 minuten. 1:58 geklokt met een rijdende chicane in het rondje, dus verwacht dat 1:56 mogelijk is met de huidige setup. Vorige keer dat ik op zolder was maar tot een 2:04 gekomen, dit was nog met wat meer gewicht in de auto (geen kuipstoelen o.a.) en nog de NS2'r semi slicks i.p.v. de AR1's en zonder de M3 'fuel baffle'. Die laatste werkte erg goed aangezien ik nu geen problemen meer heb met de brandstoftoevoer naar de motor na veel bochten rechtsaf (die heb je op zolder er 3 achter elkaar in de eerste sectie). Voor 20,- daarmee de goedkoopste mod qua euro's per gewonnen seconden rondentijd .
Ik heb weer de oude expansievat dop gebruikt overigens. Deze zou al openen bij een druk van 140 kPa en lijkt mij daardoor wat vriendelijker voor koelslangen en radiateur.
Wel wat andere problemen;
Remblokken voor, HAWK HT-10, gingen er dit keer erg hard aan (van zo'n 6 a 7 mm voering naar minder dan 2 in 2 sessies van een half uur). Ben aan het kijken voor nieuwe. De gele pagids RSL1/2 zien er interessant uit en beloven een wat langere levensduur. Iemand die hier ervaring mee heeft? en zo ja, een goedkoop adresje? Goedkoopste die ik tegen kwam (op eBay) was iets van 180,- voor setje RSL2 blokkken voor.
Ik wilde camber plates voor installeren op de bilsteins schokbreker set. Echter zijn deze zo in elkaar gezet (met loctite denk ik) dat ik een dolgedraaid 6 kant verder ben en de top mount er onmogelijk afkrijg. Wellicht toch maar de veerpoot slots opboren en het camber/caster plate setje verkopen en de bilsteins zoals ze zijn laten zitten. Mocht daar interesse voor zijn verneem ik dit graag. Het betreft de volgende camber/caster set die geschikt is ter vervanging van de OEM top mount van een e46: https://silverproject.eu/product/camber ... oilovers/
De schokdemper verstelling van 1 vd 2 schokdempers achter zit al tijden vast waardoor de schokdemper in een vrij zachte stand blijft staan. Iemand een gouden truc om deze los te krijgen? Heb Biesheuvel (importeur Bilstein spul) gemaild, maar die durfde het niet te zeggen hoe dit aan te pakken. Ik zal Bilstein Duitsland eens mailen. Ik heb zelf alleen penetratie olie geprobeerd. Griptang op de knop zetten wil ik doen als het geen risico oplevert dat bij het afbreken van de verstel knop de olie er niet uit loopt. Iemand die dit weet? Mocht dit niet werken overweeg ik de Bilstein B6 schokdemper set (voor alleen de achterzijde, kosten 400,-), die ook in 10 stappen af te stellen is. Echter is mijn auto redelijk verlaagd en is de B6 set eigenlijk voor de standaard rijhoogte ontwikkeld; niet ideaal dus. Iemand die nog een alternatief betaalbaar stug schokdemper setje voor de achteras weet?
Motorkapkabel is gesneuveld; zowel de kabelhouder die onder de kap zit (deze is van het frame afgescheurd), als de binnenmantel van de kabel die de cabine in loopt; wat een bagger systeem . Nieuwe besteld en bekijken of ik dit nog kan fixen
Afgelopen zondag naar Zolder geweest. Daar zit ik inmiddels ruim onder de 2 minuten. 1:58 geklokt met een rijdende chicane in het rondje, dus verwacht dat 1:56 mogelijk is met de huidige setup. Vorige keer dat ik op zolder was maar tot een 2:04 gekomen, dit was nog met wat meer gewicht in de auto (geen kuipstoelen o.a.) en nog de NS2'r semi slicks i.p.v. de AR1's en zonder de M3 'fuel baffle'. Die laatste werkte erg goed aangezien ik nu geen problemen meer heb met de brandstoftoevoer naar de motor na veel bochten rechtsaf (die heb je op zolder er 3 achter elkaar in de eerste sectie). Voor 20,- daarmee de goedkoopste mod qua euro's per gewonnen seconden rondentijd .
Ik heb weer de oude expansievat dop gebruikt overigens. Deze zou al openen bij een druk van 140 kPa en lijkt mij daardoor wat vriendelijker voor koelslangen en radiateur.
Wel wat andere problemen;
Remblokken voor, HAWK HT-10, gingen er dit keer erg hard aan (van zo'n 6 a 7 mm voering naar minder dan 2 in 2 sessies van een half uur). Ben aan het kijken voor nieuwe. De gele pagids RSL1/2 zien er interessant uit en beloven een wat langere levensduur. Iemand die hier ervaring mee heeft? en zo ja, een goedkoop adresje? Goedkoopste die ik tegen kwam (op eBay) was iets van 180,- voor setje RSL2 blokkken voor.
Ik wilde camber plates voor installeren op de bilsteins schokbreker set. Echter zijn deze zo in elkaar gezet (met loctite denk ik) dat ik een dolgedraaid 6 kant verder ben en de top mount er onmogelijk afkrijg. Wellicht toch maar de veerpoot slots opboren en het camber/caster plate setje verkopen en de bilsteins zoals ze zijn laten zitten. Mocht daar interesse voor zijn verneem ik dit graag. Het betreft de volgende camber/caster set die geschikt is ter vervanging van de OEM top mount van een e46: https://silverproject.eu/product/camber ... oilovers/
De schokdemper verstelling van 1 vd 2 schokdempers achter zit al tijden vast waardoor de schokdemper in een vrij zachte stand blijft staan. Iemand een gouden truc om deze los te krijgen? Heb Biesheuvel (importeur Bilstein spul) gemaild, maar die durfde het niet te zeggen hoe dit aan te pakken. Ik zal Bilstein Duitsland eens mailen. Ik heb zelf alleen penetratie olie geprobeerd. Griptang op de knop zetten wil ik doen als het geen risico oplevert dat bij het afbreken van de verstel knop de olie er niet uit loopt. Iemand die dit weet? Mocht dit niet werken overweeg ik de Bilstein B6 schokdemper set (voor alleen de achterzijde, kosten 400,-), die ook in 10 stappen af te stellen is. Echter is mijn auto redelijk verlaagd en is de B6 set eigenlijk voor de standaard rijhoogte ontwikkeld; niet ideaal dus. Iemand die nog een alternatief betaalbaar stug schokdemper setje voor de achteras weet?
Motorkapkabel is gesneuveld; zowel de kabelhouder die onder de kap zit (deze is van het frame afgescheurd), als de binnenmantel van de kabel die de cabine in loopt; wat een bagger systeem . Nieuwe besteld en bekijken of ik dit nog kan fixen