BMW e46 330i sedan daily/trackday

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Goed bezig.


"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

@Martin: Ik heb een breedset met 7,5J voor en 8,5J achter. De gekozen maten horen goed bij de velgbreedte. Het kan zijn dat ik hierdoor wat meer onderstuur heb, maar maakt de auto wel wat voorspelbaarder. Met 8J's zou ik ook gewoon voor 225 breedte gaan. Scheelt ook mooi 80,- op een set.

@Lex: de Hugenholz zelf gaat wel goed, maar dat heuveltje op trekt ie niet lekker. Onder de 4500 RPM doet dit blok niet veel en kom dan met iets van 3500 RPM die bocht uit. Twijfel ook of ik daar niet in zijn 2 omhoog moet gaan i.p.v. in zijn 3. Ik vind het lastig om in die kleine remzone voor hugenholz (/ na de Gerlach bocht) nog naar zijn 2 te gaan namelijk.
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Ok duidelijk, dan snap ik je keuze wel. Heb je ook fotos van je auto? :coolpics:
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Ik zet hem voor de gerlach bocht al in zijn 2 dan vol gas over de remzone en dan vol in de ankers tot halverwege de hugenholtz en dan meteen het gas er op. Zo pak ik hem altijd
Race it, break it, fix it, race it and break it again
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Martin325i schreef:Ok duidelijk, dan snap ik je keuze wel. Heb je ook fotos van je auto? :coolpics:
Fotootje toegevoegd aan de OP. Inmiddels dus voor de eerste keer op Zolder geweest; niet het meest uitdagende circuit imo. Twee sessies gedaan waarvan de eerste met bijrijder en de tweede zonder. Zit een flinke bult in dat circuit die je wel wat wagenziek (kan) maken. Eerste sectie is wel leuk, maar daarna maar weinig bochten waar je ballen voor nodig hebt (althans met mijn auto). Remmen hebben het goed gehouden! Achterste remblokken zijn inmiddels op. Komen gewoon weer Zimmerman remblokjes op van 25,- per set, hebben het goed gedaan aangezien de remmerij achter overbemeten is t.o.v. voorzijde.

Het was overigens erg rustig op de baan. Ik denk maar maximaal 10 auto's, dus dat was erg chill :ja: . Helaas in de 4de of 5de ronde met een behoorlijke gang door de grindbak gegaan bij bocht 1. Ik was niet vol geconcentreerd want ik zag mijn KVS temperatuur net daarvoor wat oplopen en remde en schakelde daardoor wat te laat. Gelukkig alleen wat lakschade aan vooral mijn rechterachtervelg.

Filmpje (er staan nog meer filmpjes op m'n kanaal Fast Berry :lol: ) :
Spoiler
Schuiver:

Sessie:
Best Lap 2:04,9 :
Spoiler
Best lap:
Inmiddels ook OMP kuipstoelen gekocht + 6-punts gordels. Zal voor bevestiging stoelen nog een mounting moeten knutselen. Dit weekend ga ik ook alvast een beetje strippen (deurpanelen en wat isolatie materiaal) denk ik. Verder nog achterremmen en een oliebeurtje.

Oh ja, na wat snelle bochten naar rechts merk ik al dat de brandstof toevoer hapert als de tank minder dan halfvol is (had ik bijvoorbeeld ook na bocht 3 last van in mijn snelste rondje op zolder). Hoe is dit relatief eenvoudig te verhelpen? Ik ga liever niet lassen aan de brandstoftank. Iets van een tweede brandstofpomp mogelijk in het linkerdeel van de tank?
/Edit: Inmiddels gevonden dat ik 'fuel starvation' kan voorkomen met een M3 Fuel Baffle van slechts een paar tientjes! Binnenkort bestellen en bij de brandstofpomp monteren dus.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

- M3 Baffle geïnstalleerd. Hopelijk kan ik mijn tank nu gewoon leegrijden op het circuit zonder brandstofdruk tekort.
- ECU aangepast :Hosanna: : 1. Max RPM voor tweede t/m 5de versnelling naar 6800 RPM (zal hier alleen gebruik voor maken als je voor een bocht anders nog net zou willen opschakelen) 2. Gewenste koelwater temp wat omlaag gezet; 3 graden overall en hier en daar nog een paar graden meer omlaag in het gebied dat ik alleen op het circuit aanspreek. 3. Pedaal reponse naar eigen voorkeur aangepast (meer linear) en daarbij max. throttle body opening van 81 naar 85% gezet voor gebied boven de 3500 RPM (denk niet dat dat iets doet, maar kwaad kan het ook niet).
- Aluminium inleg op de pedalen (+10 pk 008 )
- Aan de achterzijde, vooral de kofferbak, wat extra gewicht eruit gehaald, Iets van 5 a 10 kilo.

To Do:

- Kuipstoelen erin
- Meer gewicht uit het midden van de auto verwijderen (vloerkleed en geluids-isolatie achterbank).
- Misschien nog paar dingetjes aan VANOS, Fuel injection / Timing e.d. in ECU aanpassen.

Komende donderdag ga ik naar Vrij Rijden Zandvoort, nog meer die a.s. donderdag gaan?
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

FritsieBMW schreef:
Martin325i schreef:Ok duidelijk, dan snap ik je keuze wel. Heb je ook fotos van je auto? :coolpics:
Fotootje toegevoegd aan de OP. Inmiddels dus voor de eerste keer op Zolder geweest; niet het meest uitdagende circuit imo. Twee sessies gedaan waarvan de eerste met bijrijder en de tweede zonder. Zit een flinke bult in dat circuit die je wel wat wagenziek (kan) maken. Eerste sectie is wel leuk, maar daarna maar weinig bochten waar je ballen voor nodig hebt (althans met mijn auto). Remmen hebben het goed gehouden! Achterste remblokken zijn inmiddels op. Komen gewoon weer Zimmerman remblokjes op van 25,- per set, hebben het goed gedaan aangezien de remmerij achter overbemeten is t.o.v. voorzijde.

Het was overigens erg rustig op de baan. Ik denk maar maximaal 10 auto's, dus dat was erg chill :ja: . Helaas in de 4de of 5de ronde met een behoorlijke gang door de grindbak gegaan bij bocht 1. Ik was niet vol geconcentreerd want ik zag mijn KVS temperatuur net daarvoor wat oplopen en remde en schakelde daardoor wat te laat. Gelukkig alleen wat lakschade aan vooral mijn rechterachtervelg.

Filmpje (er staan nog meer filmpjes op m'n kanaal Fast Berry :lol: ) :
Spoiler
Schuiver:

Sessie:
Best Lap 2:04,9 :
Spoiler
Best lap:
Inmiddels ook OMP kuipstoelen gekocht + 6-punts gordels. Zal voor bevestiging stoelen nog een mounting moeten knutselen. Dit weekend ga ik ook alvast een beetje strippen (deurpanelen en wat isolatie materiaal) denk ik. Verder nog achterremmen en een oliebeurtje.

Oh ja, na wat snelle bochten naar rechts merk ik al dat de brandstof toevoer hapert als de tank minder dan halfvol is (had ik bijvoorbeeld ook na bocht 3 last van in mijn snelste rondje op zolder). Hoe is dit relatief eenvoudig te verhelpen? Ik ga liever niet lassen aan de brandstoftank. Iets van een tweede brandstofpomp mogelijk in het linkerdeel van de tank?
/Edit: Inmiddels gevonden dat ik 'fuel starvation' kan voorkomen met een M3 Fuel Baffle van slechts een paar tientjes! Binnenkort bestellen en bij de brandstofpomp monteren dus.

Weinig uitdagend op Zolder?
Ik had er altijd de grootste lol. Met het slechte asfalt en de positieve en negatieve verkanting wel degelijk een uitdagend circuit. Om serieus hard te gaan moet je het circuit echt wel goed kennen.
Nobody said it was easy....
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Ik kan helaas niet donderdag. Ik hoop 22 september weer te kunnen rijden. Maar het zal waarschijnlijk pas 12 oktober zijn :(
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Ik lees dat je kuipstoelen en 6 puntsgordels gekocht hebt.
Die stoelen is niks mis mee maar ik kan in je topic niet terug lezen of er al een kooi in de auto zit.
Ik ga er dus van uit dat die er niet in zit. 6 punts gordels zitten heel fijn maar zijn niet veilig als je zonder kooi rijdt.
Je zit namelijk vast in de stoel en kan niet voorover bukken. Als je op je dak gaat heb je een hele grote kans om je nek te breken waarbij je in de normale 3 punts gordel nog de mogelijkheid hebt om naar voren te gaan. Daarnaast is de bevestiging van de gordels ook niet geweldig zonder kooi.
Gewoon een tip, het is aan je zelf of je er iets mee doet maar ik zou ze er nog niet in zetten.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

+1.

4/5/6-punts gordels zonder een kooi is een no-go.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Goed bezig :Hosanna:

Kuipstoelen monteren en je 3 punts gordel blijven gebruiken tot de kooi erin zit :ja:

Ik heb mijn Recaros op een alu plaat gemonteerd. Op de plaat eerst rails (mijn vriendin rijdt er ook weleens in) en dan sidemounts. Je kunt de originele punten niet gebruiken aangezien je stoel dan niet recht voor het stuur zit. Deze moet zo veel mogelijk naar rechts, tegen de tunnel aan. De plaat zit overigens vast op de originele bevestigingspunten.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Bedankt voor de tips mannen! Ik was mij daar inderdaad niet van bewust. Kuipstoelen zullen er voorlopig nog niet inzitten overigens, dus geen zorgen. Zullen er dan ook zeker niet i.c.m. 6 punts gordel in komen zonder kooi.
M.b.t. de gewone drie punts gordel en daarvan de bevestiging linksonder die normaal aan je stoel rail zit; Hoe kan je deze bevestiging het beste i.c.m. kuipstoelen realiseren? Extra plaatje met gat aan je sidemounts lassen?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Bij de 130i heb ik het oog van de gordel onder de slede vast gezet. Dus de achterste bout van de slede naar de auto er doorheen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Staat de gordelbevestiging van de gordel dan niet onder een hoek van 90 graden t.o.v. wat deze hoort te zijn? Heb je hier misschien een foto van :? ?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Als ik vd week bij de auto kom maak ik even een foto.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”