BMW e46 330i sedan daily/trackday

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Plaats reactie
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Nog een BMW, ja nog een BMW! Na een tweetal jaren een BMW e90 330i aut. gereden te hebben wilde ik een wat goedkopere auto en een handbak als daily auto die ik ook vaker op het circuit ga rijden (met de e90 slechts 1x gedaan). Mocht ik deze in de prak rijden of flink stukken mee hebben, dan doet dit wat minder pijn in de portemonnee dan bij de e90. Na maandenlang potentiele scheurhokken te hebben bekeken op occasions sites de knoop doorgehakt en een BMW e46 330i sedan bj. 2000 uit Duitsland gehaald. Grote voordeel van deze auto voor mij was dat hier al een Bilstein B16 set onder zit en het frame achter bij het subframe al verstevigd is. Verder was hier al een hoop aan gedaan; o.a. vrijwel alle rubbers in de ophanging en alle pakkingen in en rondom het blok vervangen, nieuwe remschijven en blokken, radiateur, carterventilatie, waterpomp, aircopomp, alle vloeistoffen ververst en dan vergeet ik nog het een en ander. Bovendien was de prijs aantrekkelijk genoeg om overstag te gaan. Ik wil en kan er best een beetje aan klussen overigens, maar voor grotere klussen ontbreekt mij (voorlopig) de faciliteiten.


Na aankoop bleek al dat ik wel wat moet klussen. De motor ging in noodloop bij vol doortrekken in Duitsland; afwijking op cylinder 6. Deze bobine eruit getrokken en hier leek een soort van roestaanslag op de te zitten. Zowel op de bobine als de ruimte waarin je de bobine drukt. Duidt dit op een versleten bougie? Ik heb alvast 1 nieuwe bobine en 6 nieuwe bougies besteld. Ook nog een aliexpress short shifter overigens. Voor de 2 tientjes toch even aankijken of het wat is.

Eind oktober komt de auto op kenteken en hoop ik dus een aantal anderen hier te vergezellen op de circuits!

De e90 gaat overigens een jaartje op stalling, over een jaartje ga ik deze auto weer rijden en ga ik de e46 of verkopen of van kenteken halen en een trekhaak+trailer aanschaffen voor de e90 en van de e46 een echte track auto maken (volledig strippen, kooi etc.). Afhankelijk van hoe leuk ik het circuitrijden blijf vinden zal ik deze keuze maken.

Ik wil maar een beperkt aantal zaken wijzigen/aanpakken in willekeurige volgorde:

- Mogelijk kuipstoelen (kijk eerst 1x aan met helm hoe slecht ik pas met mijn 1m92)
- Veerpootbrug
- Semi-slicks (na kort rijden gewone zomerbandjes)
- Paar gewichtsbesparingen zonder comfort in te leveren
- Airco moet ook nog gevuld worden (althans, ik hoop dat dat het is)
- Bougies vervangen
- Paar interieur zaken bijwerken

Nog wat vragen overigens;

- Heeft er iemand nog een leuk 17 of 18 inch (velgen)setje liggen? Heb de auto gekocht met winterbanden namelijk en wil dus een setje om semi-slicks onder te zetten.
- Iemand die kan bevestigen of de roestaanslag waarschijnlijk door een versleten bougie komt? Of vocht in de kamer?
- De (sport)stoelen zijn relatief hoog of het dak laag. Ik ben 1m92 lang en kan zonder helm nog goed zitten, maar met helm moet ik de positie aanpassen naar niet de meest ideale positive. Ik kan goedkoop een setje kuipstoelen aan komen, maar het moeilijke (e nook relatief dure) zijn eigenlijk de montage lijsten. Iemand die hier een leuk adres van heeft of zelf nog iets heeft liggen?

Alvast bedankt en wie weet tot ziens :Mpower:

Fotootje;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door FritsieBMW op 19 jul 2018, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Je plannen klinken goed!

Wat betreft de montage van kuipjes kun je beste de sidemounts (met eventueel glijrails, als er ook andere mensen in moeten rijden) direct op een aluminium plaat monteren. De alu plaat zet je vast op de originele gaten in de bodem. Er valt flink wat hoofdruimte te winnen zo, omdat de e46 een hoge zit heeft. Zelf ben ik 2 meter en kwam zonder helm al bijna tegen de hemel met de sportstoelen er in. Nu met de recaro's genoeg ruimte met helm op en dan heb ik nog rails ertussen die al gauw 2,5-3cm in beslag nemen.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Inmiddels alle bougies vervangen, sommige zaten verrekte vast en hadden een hoop kruipolie nodig om die los te krijgen. Overigens hadden meerdere bobines flinke wat "roestpoeder" erop zitten. De kamers en de bobines zo schoon mogelijk gemaakt en weer terug geplaatst. Ik had nog één nieuwe bobine besteld, maar die houd ik nog achter de hand.

Auto blijft wel een melding geven dat de lambdasonde 2 na de katalysator niet opwarmt. Volgens mij niet zo'n probleem om dat zo te laten. Wellicht dat ik de bedrading nog eens na loop op corrosie/kabelbreuk.

Tevens een breedsetje bmw oem 68 styling kunnen scoren voor een zacht prijsje net over de grens in Duitsland (ebay kleinanzeigen, aanrader voor mensen die dicht bij de grens wonen!). Zomerbanden die daar op zitten zijn bijna op (2 a 2.5 mm profiel zit er nog op), maar prima dus om helemaal kaal te rijden voor ik overstap op semi's.

RDW keuring ook gehad en BPM betaald (zat nog 2 tientjes BPM op). Over klein weekje op kenteken en dan 4 November vrij rijden op CPZ als alles meezit :Hosanna:

@Martin; bedankt voor de tips. Kuipstoelen staan nog even in de ijskast, tenzij het echt klote gaat met helm op achter het stuur.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Het gaat niet om het lage zitten met kuipstoelen. Het gaat om de veel betere controle die je dan over de auto hebt. Je bent niet meer bezig jezelf op je plek te houden, je bent puur bezig met rijden.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

+1, stevige zitpositie rijdt meer ontspannen. Voor de lange mensen is de lagere zit ook erg prettig 005

Styling 68 is een mooie velg, ook nog eens relatief licht :ja:
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Het idee is mooi maar een daily en het circuit bijten elkaar wel een beetje. Om een beetje te knallen zou ik geen straat remblokken gebruiken en liever ook geen straatbanden. Zonder kooi kan op zich wel want dan rij je toch in de tour.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Het klopt dat een daily/trackday elkaar bijten. Daarom wil ook maar maximaal 1 jaar deze auto als daily gaan rijden en er steeds meer een trackday auto van maken. Dat is ook de reden waarom ik voorlopig nog niet aan kuipstoelen wil; zijn doorgaans wat harder (en dat wil je ook voor direct gevoel met de auto) dan de standaard sportstoelen. Ik merk dat het meeste comfort bij mijn auto nu uit de banden ('slechts' 17 inch) en uit de stoel komt en dat het overige allemaal nogal stijf is.

Sinds dit weekend staat de auto op kenteken en is het ook mijn daily. Al 1x een probleem tegengekomen. 1x gereden met een brandend (hand)rem, ABS en DSC/TC? lampje. Vermoedelijk heeft de ABS sensor geen lang leven meer? Bij de volgende rit verdwenen de lampjes weer.
Verder gaat het schakelen af en toe nog met wat horten stoten. Ben geen schakelbak gewend, maar heb ik andere (nieuwere) wagens gereden die toch een stuk soepeler van het ene naar het andere verzet gaan. Ik hoop dat het een kwestie van gewenning is en er verder niks mankeert in de aandrijflijn.

Oh ja, nog een eigenaardigheid; wanneer ik de achterruit verwarming inschakel wordt de ontvangst van de radio (of het geluid uit de boxen althans) zeer slecht. Stoort verder niet echt aangezien je die toch vrijwel nooit hebt aanstaan.

Heb er al veel zin in voor a.s. zaterdag :ja: . Nog een hoop te leren (vooral wat betreft schakelen, ook i.c.m. remmen), maar dat maakt het alleen maar uitdagender!

Nog meer mensen die naar CPZ gaan a.s. zaterdag?
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Wat betreft het schakelen, CDV (clutch delay valve) eruit halen, als dit nog niet is gedaan. Geeft iets meer gevoel in het schakelen, doordat de koppeling niet vertraagd wordt. Eventueel hardyschijf, middenlager en diffrubbers (de achterste is meestal het probleem) controleren als je trillingen/dreunen/gebonk ervaart in de aandrijflijn. Verder is het wennen als je geen schakelbak gewend bent.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Inmiddels terug van CPZ. Helaas maar 1 sessie kunnen doen! Na de eerste sessie dachten we dat er een leiding was gesprongen van de stuurbekrachtingspomp naar het stuurhuis en dat dit niet meer te repareren was. Er lag een flinke plas rode ATF olie onder de auto en er stond geen olie meer in het reservoir. Linkerwiel er afgehaald en splash shield aan een kant los. Meenden te zien dat er stalen bocht lek was, hier straalde de olie uit bij het starten van de motor. Helaas dus af moeten laten slepen :(. Dat is het nadeel als je geen trailer hebt natuurlijk (waar ik nu ook niet de ruimte voor zou hebben overigens). Dat was een duur ritje (retourrit van 250 km) naar de garage hier in de buurt met de autoambulance (250,- en dan ben ik nog gematst). Garage zegt nu dat er een slang niet goed vast zat... aaaargggh! Wellicht hadden we toch wat langer moeten kijken wat er nu aan de hand was en lekte het niet bij de bocht, maar wellicht bij de aansluiting erboven. Helaas, is nu niks meer aan te doen en is het uiteindelijk ook gemaakt, alleen duurder grapje dan nodig natuurlijk en een hoop geregel.

Afgelopen vrijdag ook nog stilgevallen met nog 10 a 15 liter benzine in de tank op de snelweg in de file (was ook goed klote aangezien ik net niks meer in mijn auto had liggen verder om de auto leeg te hebben voor het circuit). Kon nog net de vluchtstrook halen. Helaas bij de laatste keer dat de auto nog een drupje benzine kreeg en daarbij voorwaarts bokte de vangrail nog net geschampt met mijn rechtervoorwielkast. De lak van de auto was nog zo mooi, zeker voor deze leeftijd, dus wel balen van de schaafplek die daar nu zit. Ik lees op internet dat het stilvallen ligt aan een brandstofpomp die langzaam aan het overlijden is en de brandstof niet meer van het ene naar het andere compartiment gepompt krijgt. Die dus ook maar een nieuwe besteld en z.s.m. monteren.

Het goede nieuws is wel dat de BMW lekker ligt op het circuit; Bilstein sportonderstel doet goed zijn werk! Ook zijn de remmen meer dan uitstekend. Motorisch bleef de watertemp ook strak in het midden dus ook dat lijkt mij goed te gaan. Moet alleen nog oefenen met tussengas.. bij terugschakelen tijdens het remmen slipt de achtertrein namelijk weg bij het opkomen van de koppeling. Mijn rem pakt ook al 'hoog' (door nieuwe blokken wellicht?) waardoor het extra lastig is om nog een blipje gas te geven bij het koppelen, aangezien het gaspedaal dan nog vrij ver van je rem af staat. Iemand nog een goede tip?

CDV zal ik nog eens naar kijken, kan goed zijn de vorige eigenaar die er uit heeft gehaald. Baal nog wel een beetje dat hij de stuurpompslang niet goed had bevestigd (hij had zelf de stuurbekrachtingspomp vervangen). Afijn niet teveel meer achterom kijken; over 2,5 week naar Assen. Wordt mijn eerste keer daar.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

FritsieBMW schreef:Mijn rem pakt ook al 'hoog' (door nieuwe blokken wellicht?) waardoor het extra lastig is om nog een blipje gas te geven bij het koppelen, aangezien het gaspedaal dan nog vrij ver van je rem af staat. Iemand nog een goede tip?
Ja, oefenen. Lukt vanzelf ;-).
FritsieBMW schreef: over 2,5 week naar Assen. Wordt mijn eerste keer daar.
Ga je naar Vrij rijden op Assen? Of een andere dag?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

25 November met vrij rijden ga ik naar Assen inderdaad. Jij ook Thys?

Het bonken/bokken bij schakelen ligt denk ik aan de diff rubbers; ik ervaar een beetje dezelfde 'sensatie' wanneer ik abrupt gas loslaat en vervolgens in trap. De koppeling verdenk ik derhalve niet meer.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat voor diff rubber doel je op?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

FritsieBMW schreef:25 November met vrij rijden ga ik naar Assen inderdaad. Jij ook Thys?
Ja ik ben er ook even.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Dutch79 schreef:Wat voor diff rubber doel je op?
Rubbere bussen waarin het differentieel aan het subframe hangt
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Martin325i schreef: Rubbere bussen waarin het differentieel aan het subframe hangt
Kom jij ook naar Vrijrijden Assen Martin?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”