BMW 328i E46 sedan ombouw naar circuit / trackday auto

Plaats hier de foto's van jouw BMW 3 serie van voor 2005
Plaats reactie
Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

Na een dagje Trackday op Zandvoort was ik verkocht, ik wil een eigen Trackday wagen voor mijzelf.

BMW daar ligt mij hart,

na een:
E36 325i sedan
E36 325i aut coupe
523i aut
528i aut station
530d aut station

Na 5x BMW, het merk verlaten en gekozen voor nieuwe (2008) Volkswagen T5 dubbel cabine gekocht. De eerste werd na 2 jaar total loss gereden door een Pool en er kwam weer een nieuwe T5 (2011). Deze bus gebruik ik tot op heden nog steeds en is voor mij als inbouwer ideaal. Dubbel cabine icm LWB biedt ruim plek aan 5 volwassenen en je kunt genoeg gereedschap meenemen.

Jaar geleden ging het weer prikkelen en ik kocht een voor de prive kilometers een F30 335i 8)

zoals altijd een BMW, 6 cilinder is altijd een goede basis.

Terug naar de te Trackday wagen, ik ging opzoek naar een 3 serie, 6 cilinder, handgeschakeld en ik kwam uit op een

BMW E46 328i 10/1998 met 334.000km op de teller.

Auto is knetterhard en eerste stap was om hem weer APK goed gekeurd te krijgen.

Het probleem was een deurgreep LV niet van buitenaf was te openen, nieuwe deurgreepje en klaar. APK was geregeld.

volgende stappen:
olie ververst
setje zomerbanden aanschaffen (bij aankoop op winterbanden)
beginnen met interieur er uit halen
bitumen verwijderen
overbodig metaal er uitzagen
wielbouten vervangen voor tapeinden

Nu wilde ik voordat ik serieus geld ga investeren in auto weten of motor het nog goed doet. Even bij een van mij grootste opdrachtgever Beek Autoracing op de Dyno.
Ghisbert perste er 195.6 pk uit 002 Niet slecht 19 jaar oud en +2.6 pk :D

volgende stap was overbodige zaken te verwijderen zoals
- complet audio installatie (radio, CD wisselaar, speakers, versteker en alle bedrading van het systeem)
- airbag systeeem ( bijrijders, airbag gordijnen, deur, sensors, kabels en besturingskast)
- stoelen en banken eruit

zal snel foto's plaatsen

Nu alles klaarmaken voor de rolkooi die er volgende week inkomt, wordt vervolgt.


Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

Worstel nog wel met 2 zaken,

welke schroefset, gele Koni met Eibach verlagingsveren, of toch voor Intrax gaan? Of iemand goede ervaringen met iets beter betaalbaar dan Intrax.

En nu zit er standaard diff onder met 2,93 en ik heb nu 16 inch. Ik wil graag Toyo R888R gaan monteren en met 16 inch kan ik dan voor kleinere rolomtrek maat gaan rijden.

Of beter de diff veranderen, wie kan mij van advies dienen?
Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

Inmiddels paar maanden verder.

Gekozen voor:
- Intrax 1K set
- rondom Tarox schrijfremmen met F2000 profiel
- Tarox 116 remblokken voor en 114 achter
- Whiteline stab. voor en achter
- Alle bussen in subframe achter Power Flex Black Edition
- M3 draagarmen voor
- carterpan E39 omgebouwd met olie schotje
- moer van oliepomp vastgelast
- semi slicks R888R
-

Subframe verstevigd met metalen platen, deze met Epoxy lijm gelijmd.

Op dit moment bezig met body goed kaal maken en dan gaat hij in de Hammerite.

Als body netjes is kan ik beginnen met opbouw van achterzijde.
Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Mooi project Johan, bedankt voor het laten zien gisteren. Ben benieuwd naar het eindresultaat :ja:
Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

Inmiddels paar maanden verder, begint klaar te komen voor circuit.

-Stoelen zitten erin
-nieuwe remleidingen
-handrem hydraulische (dubbele versie)
-veerpootbrug achter gemaakt
-koelwater pijpen hadden het begeven en deze is vervangen
-Olie afscheider systeem vervangen
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Mooi project inderdaad. Ben benieuwd wat voor gewicht je nog overhoudt na alle aanpassingen. Ga je je motor nog standaard laten? Het 2.8 blok is wat geknepen aan de inlaat kant meen ik, dus relatief makkelijk om er wat pk's bij te krijgen.
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Grappig om dit te lezen...

Ik heb tijdens de vakantie hier veelvuldig over gesproken met mijn zwager. We zijn het ook aan het overwegen alleen dan gewoon zonder kenteken zodat je niet ieder jaar apk proof hoeft te zijn. We hebben een trailer beschikbaar namelijk.

Ik ga je project volgen :Klappen:
Huupke
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11:53
Type Auto: BMW E90 320d EDE Lux
Locatie: Boxtel

Gaaf project man. Er zijn er meer die een E46 ombouwen tot track car, wellicht wat uit te wisselen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?
Johaninbouwer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2016, 22:24

inmiddels weer maanden verder.

Uitlaat systeem aangepakt, RVS headers, eerst volgende demper leeggehaald en de rest is RVS van Bastuck.

Mooie dubbele 76 mm uitlaat eindemper.

Zijn nu nog 2 stappen die ik wil maken.

1e is andere ratio van diff van 2.93 naar 3.38 / 3.46 en gelijk een sper daar in laten bouwen.

2e intake van de M50 er op maken (meer lucht)

Begint al een mooie trackday wagen te worden, waar bij als ik hem heel hou, ik hopelijk nog heel veel plezier aan ga beleven.
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Showroom & Projecten”