Beste manier om te ontroesten

Plaats reactie
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Sinds 30-11 heb ik een Bmw E36. Afgelopen zaterdag bij de Doe-het-Zelf garage geweest om de onderkant eens te bekijken. Aantal roestplekken aanwezig, onder andere bij de kriksteunpunten en wielophanging. De kriksteunpunten zullen gelast moet worden, dit zal in de zomer gebeuren. Verdere roest was echter erg oppervlakkig. Plan is dus om de oppervlakkige roest te verwijderen met een staalborstel en te behandelen met antiroestmiddelen. Maar wat zijn de beste middelen om te gebruiken? Wat raden jullie aan?

Link naar foto’s van de onderkant: https://imgur.com/a/SUSar


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Best veel roest. Zou dat eerder laten stralen oid..
Maar Rustyco schijnt ook goed te zijn.
Hier wat opties:
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/?an ... iddelen,60
Heb met name Noverox gebruikt in t verleden, maar dat is dan voor kleine plekjes.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Begint al lekker te rotten. Bekend bij e36. En ook al e46 gehad die dit lekker doen. Mijn inziens. Geen klap aan doen en lekker rojden. En sparen voor wat nieuwers.
Trgenhouden doe j toch niet meer.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Klinkt bot van NOS maar klopt wel, toch kun je een tussenoplossing kiezen door krik steunen te lassen en de rest met een dunne substantie te behandelen zoals afgewerkte olie. met de staalborstel ga je toch de helft niet raken
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Zo, deze auto kon wel heel zn leven aan de kust gestaan hebben oid.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

de auto heeft 271.000km gelopen. Veel van de roest is in werkelijkheid oppervlakkig, alleen bij de kriksteunpunten is het echt rot, dit zal tzt dan ook gelast gaan geworden. Daarnaast zit veel van de roest op het subframe en niet zozeer op de body
Ik wil alles zoveel mogelijk kaal maken met een staalborstel en er RX5 en 10 op te smeren oid
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

performance schreef:Klinkt bot van NOS maar klopt wel, toch kun je een tussenoplossing kiezen door krik steunen te lassen en de rest met een dunne substantie te behandelen zoals afgewerkte olie. met de staalborstel ga je toch de helft niet raken

Een mes is bot...ik ben gewoon eerlijk :p
Maar snap je.

Dat novorex en wat al niet meer...leuk maar als het van binnen komt rem je het alleen maar af. Als dat je doel is ok. Maar afkeur is het voorlopig niet. En je zal er niet jaren mee knorren toch? Roest last nogal ruk.
Nobody said it was easy....
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Doel is toch wel om er 3-4 jaar mee te blijven rijden. Heb de auto sinds 30-11 dus nog maar net. Ik wil uitbreiding van roest dus zoveel mogelijk beperken en behandelen
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Onderdelen demonteren en laten stralen en spuiten met bodyschutz of bitumen.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
beamer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 apr 2011, 22:53
Type Auto: 320i e91
Locatie: Fryslan

Alles heel goed laten drogen, holle ruimtes in de ML spuiten.
Daarna de roest dik insmeren met molybdeenvet. Dit trekt in je roest en laat niet meer los.
thomth
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07

Ik ga volgend weekend beginnen met kaal maken met een staalborstel. Wanneer dit niet wil ga ik verder kijken om het te laten stralen

Iemand hier ervaringen mee?
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”