Welke olie te gebruiken voor mijn e46 318i n42b20a??

NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Arjan schreef:
NOS schreef:
Reden was dat er verkeerde (goedkopere 5w30LL) in werd gedaan tussendoor omdat je portemonnee dan minder geraakt werd.
En dan ligt het aan de interval :lol: Nee joh je moet er wel de goeie olie in kieperen.
NOS schreef:Neem de olie maar eens tussen je vingers. Veelal superschraal. Dopes zijn op...veel brandstof vaak ruikbaar ook.
Praktijkvoorbeelden zijn altijd goed, maar ik zou dat toch iets wetenschappelijker onderbouwd willen zien :wink:
Als de olieleveranciers zeggen dat er 50k met de olie gereden kan worden zou ik dat ook doen. CBS zou daar met de huidige LL04 nooit naar rekenen natuurlijk, dat zal altijd zo rond die interval van 30k km schommelen
Blue Raccoon schreef:@arjan Maar hoeveel kilometers rij je in een jaar?
Ca 30k km per jaar, afgelopen jaar iets meer omdat retourtje Denemarken er nog bij kwam
Vaak hoefde pas na 20.000 er een litertje in ;) en dan zijn de dopes al flink verdwenen. Maar snap je punt wetenschappelijk. Helaas is dat een discussie die in dit geval jij altijd wint. Want alle praktijkvoorbeelden die er genoemd worden is niet door wetenschap getest. Het zijn gegeven voorbeelden. Niemand laat dit ook testen op particulier niveau. En als het door 1 partij gedaan wordt krijg je de discussie dat het maar 1 partij is en wordt die in twijfel genomen.

Om in jouw straatje te blijven...
Nu zit ik niet in de staalindustrie maar doe mn best ;)


Opel gebruikte bij de f serie veel schroot in het verwerking van staal voor de carrosserieën.
Gevolg was dat de kwaliteit slecht was. Garages kunne je zeer veel praktijkvoorbeelden geven van voortijdig rotten van de bodem oa. Opel Nederland gaf dit ook toe als je de technische dienst aan de lijn had (10 jaar later). Maar niemand liet het wetenschappelijk testen...oid.
Nu zal de term schroot enzo maybe verkeerd zijn...maar je snapt wel wat ik bedoel.

Wat te denken van de vele recalls oo injectoren van fsi motoren. Slecht ontwerp..slechte oplossingen en veel ellende voor 2e en 3e eigenaren. Veelal door veel gebruik ook. Laag in toeren rijden..korte stukjes..goedkopere benzine en nee zeggen tegen additiefpakketten. Maar wetenschappelijk is het niet bewezen... 008


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Veel schroot bij de bereiding van staal doet helemaal niks met de eindkwaliteit van roestbestendigheid, dat is klinkklare onzin. Schroot heeft alleen een koel functie tijdens het proces.

De eindkwaliteit wordt bepaald door de samenstelling, het bestand zijn tegen roesten wordt bepaald door de manier van bescherming (zink, tin, verven)

Van olie naar staal maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Mijn olie is pas weer ververst (na 2000km) :lol:

Iedereen heeft het over aantal km’s, maar in mijn geval lag het aan het aantal jaren. Is daar wat zinnigs over te zeggen? CiC gaf aan vervangen, omdat het 2 jaar geleden is, maar de olie was 2000km oud... Wel gedaan ivm overige beurt en werkzaamheden, maar vroeg me de noodzaak ervan af bij die standen.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Jij kunt beter vaker olie verversen van je fietsketting :mrgreen:
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Vandaar de overstap naar snaaraandrijving 8)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Darudevampire schreef:Mijn olie is pas weer ververst (na 2000km) :lol:

Iedereen heeft het over aantal km’s, maar in mijn geval lag het aan het aantal jaren. Is daar wat zinnigs over te zeggen? CiC gaf aan vervangen, omdat het 2 jaar geleden is, maar de olie was 2000km oud... Wel gedaan ivm overige beurt en werkzaamheden, maar vroeg me de noodzaak ervan af bij die standen.

Vocht icm olie zorgt voor verzuring oa. En de brandstof die langs je veren in he cilinderkamer sijpelt zorgt ook voor slijtage.
Mooi voorbeeld is diesels die korte stukjes rijden.
Soms met als gevolg een stijgend oliepeil...
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Arjan schreef:Veel schroot bij de bereiding van staal doet helemaal niks met de eindkwaliteit van roestbestendigheid, dat is klinkklare onzin. Schroot heeft alleen een koel functie tijdens het proces.

De eindkwaliteit wordt bepaald door de samenstelling, het bestand zijn tegen roesten wordt bepaald door de manier van bescherming (zink, tin, verven)

Van olie naar staal maken :mrgreen:

Heb je een linkje naar de testen daarvan?
Of...natuur of scheikundige formules?
Mbt schroot dan he. Niet de latere beschermingen.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Schroot is gewoon gerecycled staal, als je wilt weten hoe dat eruit ziet kijk maar naar je eigen auto, daar maak ik later wel een Opel van :lol:

Daar heb je je link.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat het gerecycled is begrijp ik. Maar daar zal geheid op gecontroleerd worden? Je hebt gradaties lijkt mij? Maw..de een zal meer of minder x hebben?

Wordt een Opel uit dezelfde rol staal gemaakt als BMW of Mercedes? Lijkt mij dat er serieus bespaart kan worden op soorten staal. Iets meer of minder x erin?
Afgezien van nabehandeling.

Kom op...bron tonen :)
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik ben de bron!!!!

Schroot heb je inderdaad in verschillende gradaties:

ons interne schroot wat terugkomt vanwege afkeur,
schroot van de afvalverbranding (is vrij smerig, bevat veel oxides en koper),
draaisels (inderdaad van de draaibanken, bevat olie),
geperste vertinde pakketten,
gestolde stukken staal en ruw-ijzer (intern)

Maar het overgrote deel halen we uit het buitenland, dat is redelijk schoon maar bevat nog wel sporen van tin, molybdeen, zink etc. Wij verwerken zo'n 1,5 miljoen ton schroot per jaar.

Voor de buitendelen van BMW hoeven we niet perse het allerschoonste schroot te gebruiken, de klant (BMW) wil staal met een bepaalde treksterkte wat moet vallen binnen de specificaties. Daarin zijn over het algemeen zwavel, fosfor, mangaan en natuurlijk koolstof de belangrijkste elementen.

Voor Opel maken we geen buitendelen volgens mij, een van de kwaliteiten die we voor Opel maken bevat redelijk veel koolstof ( >0,2% ) en dat kun je slecht toepassen voor plaatwerk. Dus dat zullen wel constructiedelen zijn.

Zoals gezegd kun je staal wel maken dat het niet oxideert uit zich zelf, maar dat maken wij in IJmuiden niet. Wij maken microgelegeerd staal, gereedschapstalen maken is een ander proces daar moeten grote hoeveelheden Chroom, Nikkel en koolstof bij. Dat kan in een schrootsmelter maar niet in ons oxystaalproces.

Tot zover het college staalmaken in IJmuiden, echte geïnteresseerden kunnen een keertje komen kijken. Zullen we het nu weer hebben over olie :wink:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Action olie!
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

??? Jongens ik heb dit topic geopend om mijn vraag beantwoord te krijgen. Maar in plaats daarvan (buiten de 2 of 3 goede reacties) krijg ik totaal geen antwoord op mijn vraag, maar juist alleen maar NIET gerelateerde antwoorden/discussies die dit hele topic bevuilen.... Kan ik nog een antwoord op mijn vraag krijgen die ik eerder heb gesteld in dit topic? (Als je een beetje mijn reacties terugleest vindt je hem terug).

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24778
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat antwoord staat er toch al 002
Of wil je dat niet zien?

De rest is ruis, maar zo gaat dat hier vaker :wink:
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Als je goed terugleest vraag ik ook wat een 5w40 LL04 of LL01 olie met mijn motor zou doen. En wat hiervan de ervaringen zijn. Dat is namelijk wel olie wat ik wil proberen als dat effectief en positief blijkt.

Jaa okee een beetje offtopic kan ik begrijpen maar dit is meer off dan on topic toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13843
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

h3b schreef:LL04 dekt in ieder geval LL01 ook af, maar andersom niet, dus de huidige olie die je nu gebruikt voldoet in ieder geval zeker.
Even kort door de bocht, als de olie LL04 heeft moet je er van uitgaan dat deze conform specificatie is van BMW en er dus in mag.
Dit lijkt me duidelijk genoeg.
Voor wat betreft de viscositeit: of je nu 5W30 of 5W40 gebruikt, dat gaat voor je hoge olieverbruik amper wat uitmaken. Dan zul je toch de oorzaak moeten aanpakken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”