Pakkingen, ketting, stilstaan problemen.

Plaats reactie
Bimmer-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2020, 11:54

Hallo forum Bimmers,

Wie kan me op weg helpen met het volgende, waar ik maar slecht zicht op krijg, mijn e46 Bimmer, bj. 2002, Touring 318i, heeft olielekkage en elektronica (?) problemen.

Na een bezoekje aan een universele garage kwam de monteur met de opmerking dat, er meerdere motor pakkingen zouden lekken en het branden van de dashboard lampjes, het onregelmatig lopen/bokken, tot regelmatig stilstaan, zou komen door de (timing, opgerekte ketting) motorketting.

A. Is bovenstaande een correct conclusie?
B. Wat zijn de kosten (incl. uurloon) inzake een nieuwe ketting en pakkingen?
C. Is het financieel nog zinvol (bimmer is verder 100%) om te repareren?

Als leek kan ik dit slecht beoordelen, ook heb ik al naar andere wagens gekeken echter de markt is grotendeels volslagen onbetrouwbaar gebleken, meestal mankeert er wel iets aan de wagen of het verkoop verhaal.

Een nette wagen met, max. 150.000 km, volledige onderhoud historie, apk, correcte prijs en tellerstand is er bijna niet.

Als jullie tips hebben hoor ik die graag.

Alvast bedankt.


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Je kan beter de vraag andersom stellen. Hoeveel wil jij er aan uitgeven?
500 euro is zo gedaan als bv je carterpan los moet.... en als die lekt..lekt er geheid meer. En je ketting is al helemaal veel geld. Tuurlijk kan j zeggen dat hij het waard is. Maar nogmaals..wst wil jij uitgeven.....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
robinhoed
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2020, 19:15

Geen verstand om te beoordelen of op basis van jouw omschrijving of de juiste diagnose is gemaakt.

Maar heb hiervoor een Peugeot met de bekende thp problemen gehad (zelfde design als BMW 1 serie en mini 1e generatie)

Dus kan vertellen dat het bokken/inhouden inderdaad kan liggen aan een uitgerekte ketting. Hierbij hoor je soms ook wat geratel bij een koude start. Andere optie is vervuiling van de inlaat of cilinder.

Maar goed neem aan dat de garage zelf je een goede prijsindicatie kan geven?

Een ketting zelf is niet zo duur, zit hem meer in arbeidsloon. Een garage kan pas echt zeggen wat het kost als ze de boel open maken. Mijn peugeot had bv plastic kettinggeleiders waar stukken van waren afgebroken en komen dan in carter terecht en zeefje oilepomp raakt verstopt en dan moet de carter ook los. Als dit toch openligt kost het vervangen van de pakkingen vrijwel niets natuurlijk ;-)

Denk aan prijzen tussen de 600-900 euro voor vervangen van een ketting afhankelijk wat men aantreft.

Indien ook vervuild komt er snel 400-600 schoinmaak boven op. Maar dit kan men vrij snel evalueren met een camera en speelt bij jouw type auto wellicht helemaal niet.

Is het het waard? Wat koop je ervoor terug en is dit probleem vrij? Een kwestie van inruilwaarde vs. budget een vraag die jij alleen kan beantwoorden. Of 1000 investeren en wellicht jaren lekker door blijven rijden.

Dillema dillema's

Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”