Raammechaniek vervangen BMW e46

Plaats reactie
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Ik heb gister het raammechaniek vervangen van mijn BMW e46 318i touring. :nou: :duh:

Allereerst wil ik de videolink delen die ik onwijs handig vond om even te kijken voordat ik het raammechaniek te lijf ging.



Ik wilde nog een klein beetje informatie/waarschuwingen geven waar op te letten en een video wat mij onwijs hielp. Sommige dingen worden in de video gezegd maar ik wil ze toch nog even benoemen voor de minder goed sprekende engels talige. Dus video kijken en nog even mijn tips bekijken en aan de slag dan maar.


Afbeelding

Deurbekleding verwijderen:
Met de sierstrip in de deur verwijderen moet je zorgen dat je altijd aan de achterkant begint, er zitten namelijk aan de voorkant bij de deurhendel plastik clipjes die afkunnen breken.

Beginnen: De deurbekleding zit in totaal met 5 schroeven vast, onder de notenhout/aluminium sierstrip 2 1x korte torx aan de achterzijde en een lange torx aan de voorzijde. De overige 3 schroeven zitten in het handvat van de deur dit zijn 3 korte torx.

Deurbekleding: Zorg dat je de deurbekleding met beleid verwijderd zodat de deurbekleding ook weer terug kan, het beste is dit gewoon met een deurbekledingsetje te doen. Dit is het setje wat ik heb gebruikt: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... oCKxPw_wcB

Folie vastzetten lekkage voorkomen: Zorg dat de dampwerende folie weer helemaal goed zit vastgekit, als dit niet overal sluit zul je lekkages krijgen. Dus gebruik iets van bitumen of polymax om na de reparatie het folie weer netjes vast te zetten.

Airco unit loshalen: Voorzichtigheid gepaard de airco unit moet los wat opzich niet zo'n probleem is tenzij je het contact aan laat staan of aanzet terwijl de unit is afgesloten. Mocht dit gebeuren dan zal je gezegend zijn met een airbag storingslampje in het dashboard.

Raamloshalen geleiders: Kun je het raam niet naar beneden doen om de 2 boutjes los te draaien uit de raamgeleider verwijder dan alvast de raam moter en duw het raam naar beneden. Let op bij het loshalen van het boutje uit de geleiders zullen er busjes in je deur kunnen vallen, het m8 boutje wat je los draait zit vast in een busje wat in het raam zelf zit. Dit busje heb je weer nodig om het raam opnieuw vast te zitten.

Raammechaniek tierap: Vergeet niet het tierapje terug te plaatsen die je bij het loshalen verwijderd hebt.

Raam vast zetten in de geleiders: Dit was een heel gedoe omdat ik het systeem niet helemaal begreep daarom probeer ik het nu uit te leggen voor het volgende slachtoffer die een raammechaniek moet doen.
In de ruit zitten 2 gaten en hier zit een rood klipje omheen met daarin een busje met schroefdraad. Dit klipje hoeft niet in de geleider te vallen maar je duwt hem er tegen aan vanaf de achterkant. Vervolgens zal je zo tegen het gat van het busje aankijken om hier vervolgens het raam aan de geleider vast te zetten met een m8 boutje. Omslachtig verhaal maar als je bezig bent en je ziet de ruit dan zul je mijn verhaal beter snappen.

Dit waren een paar tips aanmerkingen of toevoegingen hoor ik graag Succes :Hosanna:


Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”