Rook probleem/bokken/slecht vermogen BMW 318i 143pk n42

Plaats reactie
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Beste Forum leden graag zou ik nog jullie adviezen willen over een probleem waar mijn BMW mee kampt.

De auto heb ik een week in mijn bezit en ik pak de boel flink aan alleen leg ik nu eerst de focus op het motorische gedeelte.

Toen ik de auto ophaalde bij de autohandelaar na een olie verversing etc hoorde ik een piep vanuit de motor en de verkoper ook. Het was een beetje het zelfde als een piep van een slecht waterpomp dit is na 5 min verdwenen en er was niks meer te horen.
Afgesproken dat ik het even aan zou kijken anders zou ik gewoon terug kunnen komen.

Nu begreep ik van de garage die de auto een olieverversing gaven er gewoon 10w40 in hebben gekieperd zou hier het piepende geluid door gekomen zijn? (Toch meer druk opbouw in de motor)

Ik vond de auto wel roken (blauw) alleen had de autoverkoper gezegd dit zou nog door het flushen kunnen komen.
Omdat ik dacht dat een stuk snelweg de auto wel goed zou doen ben ik 160km gaan rijden en toen gebeurde het het befaamde oranje motor management lampje ging branden :oops:

Ik ben meteen richting garage (andere) gereden om de auto uit te laten lezen voor evt storingen. Hier kwam eigenlijk 1 motorstoring uit namelijk de thermische oliepeil sensor. Deze hebben we vervangen en deze vertoond geen storingen meer. Nu alleen het rook probleem en de auto bokt ook op lage toeren en heeft weinig vermogen.

Als eerste stap om dit probleem te verhelpen is de garage toch opnieuw begonnen met flushen en de voorgeschreven olie in de auto te doen gewoon 5w30. Brandstoffilter en luchtfilter zijn vervangen en de carter ontluchting zat niet dicht.
De auto rookt en bokt nog steeds, monteur heeft idee dat auto soms op 3 cilinders loopt. :roll:

De carter ontluchting is wel 50.000 geleden gedaan. Bougies zijn gitzwart en worden morgen vervangen en brandstof filter is al vernieuwd.

Mochten het niet de bougies zijn hebben jullie nog ideeen in welke hoek we het moeten zoeken?

Met vriendelijke groet en vast bedankt Maarten


h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Voor het roken, en lijkt me ook voor de zwarte bougies is dit een gevalletje van versleten klepseals. Zie ook onderstaande.
De tip onderaan is er niet voor niets, controleer ook je distributie ketting, mogelijk is deze ook al te ver opgerekt en kan dus ook problemen geven. Het onregelmatig lopen kan aan de bougies liggen maar kan net zo goed ook versleten bobines zijn. Begin eerst maar eens met de klepseals en ketting en vanuit daar weer verder kijken.

Customers complaints:

Oil consumption is high (1lt per 600km) and smoking – 318 E46 and 320 E90
Light puffs of smoke from exhaust on idle and pull off -smoke just increases – 7 Series and X5 mentioned above
The Problem:

The valve stem seals harden and swell in the head due to age and heat. Valve stem seals allow for small amounts of oil to lubricate the valve guides. The seal has a lip (oil- metre) on it. When the seals age or harden there is no resistance and the high intake vacuum sucks oil into the combustion chamber. The oil burns in the chamber and this will make the car smoke. The longer the car goes on with this problem the bigger the coke build up on the valve guide and this could cause a loss of power.
The solution:

Remove the head and replace the valve stem seals. Depending on the model it is advisable to recon the head and while you there replace the timing chain. Diagram below shows the valve and seal

Bron: http://www.tunetech.co.za/smoking-oil-c ... oil-leaks/
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Vriendelijk bedankt voor je informatie ik ben inderdaad aan het bekijken waar ik voor een gunstig prijsje kan laten doen.
Ik twijfel alleen nog uit angst als ik dit laat doen en het blijkt dat er nog iets onderliggends is er een nog een dikke rekening komt. Ik overweg ook nog een andere motor met minder kilometrage of zeg jij van waag de gok?
Maik
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 nov 2014, 14:31
Type Auto: 123d E87 LCI, 323ci Cabrio E46, Z3 2.8 E36/7, MINI JCW R53, 325xi E90

Op het moment dat je een andere motor koopt en het is geen nieuwe of gereviseerde weet je eigenlijk ook niet wat je koopt met het risico dat hij al snel een zelfde soort problemen gaat krijgen (overigens kan het net zo goed niet gebeuren). Ik zou dus, als je zoveel geld wilt investeren, dit blok volledig opknappen dan weet je zeker dat wat je hebt goed is.
Niets rijdt zo fijn als een 6 in lijn
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Piep Van De Waterpomp? ???

Eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gehoord.
Flushen en blauwe rook...eigenlijk ook niet.

Denk dat je eerder een kat in de zak hebt gekocht en niet weet waar je aan begint. Niet lullig bedoeld trouwens..

Zou eerst je auto laten bekijken op problemen en aankomende reparaties. Een aankoopkeuring dus. Helaas heb j hem al gekocht.
Zo heb je een id van de beaamde kosten en kan je besluiten om de boel te fixen of de aankoop ongedaan te maken.
Want je goedkoop wordt serieus duurkoop.
Nobody said it was easy....
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Ik ben inderdaad ook bang dat het een kat in de zak is, de auto wordt vandaag bekeken door de garage met wat er allemaal mis is met het motorblok. Mochten er uit de diagnose blijken dat het alleen de seals en de ketting vervangen zijn dan gaan we gelijk over tot reparatie. Mochten de olieschraap veren etc ook moeten dan gaan we een ander plan maken. Reviseren heb ik na gevraagd en kost tussen de 5 a 7 duizend euro vinden jullie dit ook een reeel bedrag? Hebben jullie nog iemand die jullie aanraden voor een revisie?

:duh: :duh:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

hoe is de auto voor de rest? aircosysteem, lagers, dempers/ rollen etc etc?
Nobody said it was easy....
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Ik heb al een flinke reparatielijst aangepakt:

Remklauwen zaten vast
Einddemper rot
Ruitensproeierpomp verroest/kapot
Handrem werkt niet deze repareer ik met blokken vervangen achter
Oliepeilsensor
Remvloeistof verversen (nog niet gedaan gebeurd met remleidingen)
Raammechaniek rechts
Lekkage rechter deur/ bijrijders kant

Dit heb ik uitgevoerd nu nog remleidingen achter voor de rest is de auto helemaal strak en functioneert alles optimaal alsof die nieuw is.
Airco/klimate werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Qositaon
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 609
Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
Type Auto: BMW 335i e93
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Maarten1984 schreef:Ik ben inderdaad ook bang dat het een kat in de zak is, de auto wordt vandaag bekeken door de garage met wat er allemaal mis is met het motorblok. Mochten er uit de diagnose blijken dat het alleen de seals en de ketting vervangen zijn dan gaan we gelijk over tot reparatie. Mochten de olieschraap veren etc ook moeten dan gaan we een ander plan maken. Reviseren heb ik na gevraagd en kost tussen de 5 a 7 duizend euro vinden jullie dit ook een reeel bedrag? Hebben jullie nog iemand die jullie aanraden voor een revisie?

:duh: :duh:
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, ik was ff afgerond naar beneden 8000 euro kwijt voor een ruilmotor met 10.000km incl uitbouwen oude motor, omhangen randspullen (turbo, startmotor, etc, etc) en weer inbouwen voor mijn 335i uit 2011. Ik denk dat het blok dat in jouw auto moet goedkoper is.
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland

Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)

Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Voor zo ver goed nieuws, gasklephuis gereinigd, er zaten 4 bougies in die waren erg vervuild die vervangen. De auto bokt nu niet meer en het vermogen is ook terug. Ik ga nu 500km ermee rijden en daarna klepseals en ketting laten vervangen :Klappen:

Hoe erg de bougies vervuilen ga ik bekijken aankomende 500km dit kan ook achterstallig onderhoud zijn aangezien het pollenfilter ook zo zwart was om iemand een asma aanval te bezorgen.
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Ik heb de auto live uit laten lezen bij Bavaria cars in nootdorp. Deze mannen zijn zeer kundig en helemaal Bmw minded.
Carterontluchting en Bobines vervangen en probleem is verholpen. Wel bedankt voor al jullie suggesties.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Top!

Bedankt voor de terugkoppeling :ja:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mooi dat t is verholpen.
Bavaria cars kende ik nog niet. Ze doen ook VAG zie ik dus niet perse n BMW specialist maar zullen er ongetwijfeld genoeg van weten. Niet eens ver uit de buurt, dus zal t s onthouden.
https://bavariacars.nl
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Maarten1984
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mar 2017, 10:23
Type Auto: BMW e46 318 i

Bavaria Cars is wel echt een aangenaam bedrijf moet ik zeggen.
Allereerst belde ik naar ze om advies te vragen voor een diagnose met mijn rookproblemen :D .

Ik mocht gelijk langskomen en de diagnose en die was grondig inclusief live uitlezen was 25,-euro.
Zelf ben ik technisch behoorlijk aangelegd en heb ik ook mijn tweede automonteur diploma vroeger gehaald dus ik weet ook het 1 en ander waardoor ik gewoon hoorde dat deze man veel verstand had van BMW.

Diagnose: Meneer doet de kap open en luistert eerst even naar hoe de motor klinkt en verteld mij precies wat hij denkt wat het is. Vervolgens sluit hij de computer aan om dit te bevestigen. Super gewoon niet gelijk naar de computer rennen.

Voor de diagnose is 25euro natuurlijk geen geld automaan vroeg hier meteen 130 euro voor.

Verwacht geen velours op de grond gewoon een kleine garage met een e30 m3 en een Z3 in de showroom die voor het circuit gemaakt zijn en thats it 001

Fijne ervaring en zeker een aanrader
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Maarten1984 schreef:Verwacht geen velours op de grond gewoon een kleine garage met een e30 m3 en een Z3 in de showroom die voor het circuit gemaakt zijn en thats it 001
Dat klinkt precies als mijn garage haha, geen showroom maar wel zijn persoonlijke trackbeestje :mrgreen:
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”