Goedemorgen forumgenoten,
Sinds enige weken heb ik een probleem met mijn 316TI uit 2002 (N42 blok).
Het koelvloeistoflampje brand, terwijl het koelvloeistofpijl bij een niet draaiende motor goed is.
De auto verliest geen koelvloeistof, het pijl blijft gelijk. Ook zie ik geen sporen van olie in het koelvloeistofreservoir.
Toen ik een beetje aan het wrikken was aan het de pijlsensor van de koelvloeistof brak deze wel af (viel niet in het reservoir). Het plastic was volledig zacht geworden en brak door bij elke aanraking. Ik weet niet of dat ergens op duidt.
Ook zakt het koelvloeistofniveau enorm wanneer de auto wordt gestart. Ik weet niet of dit normaal is...
Ook zit er flink wat sludge in de carter. Telkens als ik de pijlstok eruit haal zit er sludge op. Ook op de oliedop zitten wat sporen.
Ik rij enkel korte stukjes met de auto. Het zou dus condens kunnen zijn...
Echter rookt de auto ook bovengemiddeld. De rook is wit.
Ten slotte verbuikt de auto ook enorm veel olie. Zeker een liter per 500 km. Er komt ook een verbrande olielucht naar binnen via de ventilatie. Vooral bij stationair (stilstaan) is deze geur aanwezig.
Ik zie wat lichte oliesporen op het blok wat erop duidt dat hij ergens olie lekt of zweet, maar zeker niet overeenkomend met het verbruik.
Het lijkt een optelsom voor een lekke koppakking.. Ik bregeep alleen dat dit zeer zeldzaam is bij E42 blokken.
Iemand enig idee of dit inderdaad de koppaking is of dat het een ander probleem kan zijn?
Het blok is getest op lekkage (uitlaatgassen uit het koelvloeistofreservoir), maar hier was geen sprake van.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Nielss055
E46: Koelvloeistoflampje en flink olieverbruik
- Jordan
- VIP Driver
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
- Type Auto: BMW E91
Alleen kleine stukjes rijden vind een auto sowieso niet leuk. Rij je echt nooit een wat langer stuk? Sludgevorming kun je makkelijk tegengaan door dat af en toe te doen. Het olieverbruik is ook extreem te noemen, 1 liter op 500 km, wow, das best veel ja.
Ik kan je helaas niet echt van nuttige tips voorzien maar ongetwijfeld kunnen andere dat wel hier.
Succes!
Ik kan je helaas niet echt van nuttige tips voorzien maar ongetwijfeld kunnen andere dat wel hier.
Succes!
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Het N42 blok is voor wat betreft olie verbruik te vergelijken met de N46. Eer kan lekkage plaatsvinden op diverse pakkingen maar dat resulteert in de basis niet in 1L op 500km olie verbruik. Wanneer je zoveel oliev erbruikt moet dit op het blok zichtbaar zijn, is dat niet het geval dan lig het, gezien het motortype, voor de hand dat je klepseals olie lekken. Standaard probleem bij de N42/N46 blokken. Beste test is de auto een tijdje stationair te laten lopen en dan even kort vol gas te geven. Blauw/grijze rook, dan zijn het je klepseals.
Op internet veel te vinden, zoek maar eens op de woorden : n42 valve stem seals
Check in ieder geval de pakkingen/o-ringen van:
-Carter
-Kleppendeksel
-Vacuumpomp
-Olie warmtewisselaar
-Magneetventielen (in- en uitlaat; voorzijde blok, duidelijk zichtbaar)
Lekke koppakking geloof ik niet direct, staan deze blokken niet echt bekend om. Vermoed dat die ergens anders lekt wat mogelijk niet direct zichtbaar is.
Zie ook de volgende link: Smoking, Oil Consumption and Oil leaks
Op internet veel te vinden, zoek maar eens op de woorden : n42 valve stem seals
Check in ieder geval de pakkingen/o-ringen van:
-Carter
-Kleppendeksel
-Vacuumpomp
-Olie warmtewisselaar
-Magneetventielen (in- en uitlaat; voorzijde blok, duidelijk zichtbaar)
Lekke koppakking geloof ik niet direct, staan deze blokken niet echt bekend om. Vermoed dat die ergens anders lekt wat mogelijk niet direct zichtbaar is.
Zie ook de volgende link: Smoking, Oil Consumption and Oil leaks
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
Hier kan ik zeker wat mee. Hij geeft inderdaad rook wanneer hij stationair warm heeft gedraaid en ik daarna flink gasgeef. Echter is die rook blauw/wit. Zeker niet grijs.h3b schreef:Het N42 blok is voor wat betreft olie verbruik te vergelijken met de N46. Eer kan lekkage plaatsvinden op diverse pakkingen maar dat resulteert in de basis niet in 1L op 500km olie verbruik. Wanneer je zoveel oliev erbruikt moet dit op het blok zichtbaar zijn, is dat niet het geval dan lig het, gezien het motortype, voor de hand dat je klepseals olie lekken. Standaard probleem bij de N42/N46 blokken. Beste test is de auto een tijdje stationair te laten lopen en dan even kort vol gas te geven. Blauw/grijze rook, dan zijn het je klepseals.
Op internet veel te vinden, zoek maar eens op de woorden : n42 valve stem seals
Check in ieder geval de pakkingen/o-ringen van:
-Carter
-Kleppendeksel
-Vacuumpomp
-Olie warmtewisselaar
-Magneetventielen (in- en uitlaat; voorzijde blok, duidelijk zichtbaar)
Lekke koppakking geloof ik niet direct, staan deze blokken niet echt bekend om. Vermoed dat die ergens anders lekt wat mogelijk niet direct zichtbaar is.
Zie ook de volgende link: Smoking, Oil Consumption and Oil leaks
En het waarschuwingslampje voor de koelvloeistof?
Storing in de sensor?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Km-stand? Carterventilatie nog nooit vervangen?
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Ik vond de rook zelf wat blauw/grijzig bij mijn E90. Zeker niet donker grijs eerder wit grijs. Denk dat de kleur dan wel klopt.
Wat betreft die koelvloeistof; Ik durf ook niet te zeggen of het normaal is dat het niveau ineens zakt. Als die normaal gesproken, met motor uit, op peil staat zou ik verwachten dat dit prima is en dat je mogelijk een sensor probleem hebt. Mogelijk dat daar een ander forumlid iets over kan zeggen. Eventueel uitlezen om er achter te komen welke sensor het exact is waar de melding vandaan komt. Weet niet of er meerdere sensoren in zitten die dit kunnen registreren.
Wat betreft de sludge; Zoals Jordan ook al aangeeft. Meer kilometers maken om het blok goed warm te krijgen zodat de kans krijgt om te verdampen. Dan desnoods maar een blokje omrijden.
Wat betreft die koelvloeistof; Ik durf ook niet te zeggen of het normaal is dat het niveau ineens zakt. Als die normaal gesproken, met motor uit, op peil staat zou ik verwachten dat dit prima is en dat je mogelijk een sensor probleem hebt. Mogelijk dat daar een ander forumlid iets over kan zeggen. Eventueel uitlezen om er achter te komen welke sensor het exact is waar de melding vandaan komt. Weet niet of er meerdere sensoren in zitten die dit kunnen registreren.
Wat betreft de sludge; Zoals Jordan ook al aangeeft. Meer kilometers maken om het blok goed warm te krijgen zodat de kans krijgt om te verdampen. Dan desnoods maar een blokje omrijden.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
KM Stand is 193xxx. Carterventilatie is compleet vervangen in 2014. Facturen zijn aanwezig.Dutch79 schreef:Km-stand? Carterventilatie nog nooit vervangen?
Dan klinkt het inderdaad logisch. De storing zat inderdaad op de censor onder het koelvloeistofreservoir.h3b schreef:Ik vond de rook zelf wat blauw/grijzig bij mijn E90. Zeker niet donker grijs eerder wit grijs. Denk dat de kleur dan wel klopt.
Wat betreft die koelvloeistof; Ik durf ook niet te zeggen of het normaal is dat het niveau ineens zakt. Als die normaal gesproken, met motor uit, op peil staat zou ik verwachten dat dit prima is en dat je mogelijk een sensor probleem hebt. Mogelijk dat daar een ander forumlid iets over kan zeggen. Eventueel uitlezen om er achter te komen welke sensor het exact is waar de melding vandaan komt. Weet niet of er meerdere sensoren in zitten die dit kunnen registreren.
Wat betreft de sludge; Zoals Jordan ook al aangeeft. Meer kilometers maken om het blok goed warm te krijgen zodat de kans krijgt om te verdampen. Dan desnoods maar een blokje omrijden.
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
De auto is nagekeken en de hele carterventilatie blijkt vol te zitten met sludge.
Waarschijnlijk is dat ook het probleem. De carterventilatie wordt nu gereinigd en er komt nieuwe olie op.
Ik houd jullie op de hoogte!
Waarschijnlijk is dat ook het probleem. De carterventilatie wordt nu gereinigd en er komt nieuwe olie op.
Ik houd jullie op de hoogte!
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Binnen 3 jaar na nieuwe carterventilatie?! Wordt ie alleen voor de supermarkt gebruikt ofzo?
edit: stond al in de startpost zie ik. Zo zie je dat af en toe een lange rit echt wel belangrijk is!
En goede olie en voldoende verversen!
edit: stond al in de startpost zie ik. Zo zie je dat af en toe een lange rit echt wel belangrijk is!
En goede olie en voldoende verversen!
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
Het werd me inderdaad aangeraden langere stukken te rijden.
Toch nog slecht nieuws. De carterventilatie is schoongemaakt, het interieurfilter is vervangen (staat los van dit probleem, maar zat helemaal verstopt en de auto besloeg constant van binnen), het blok is gefluscht en de olie is ververst.
Kosten nu al €260.
De garage wist mij te vertellen dat de auto koelvloeistof verliest dan wel verbruikt. De geur in de auto is geen verbrande olie, maar verbrande koelvloeistof. De witte rook is ook waarschijnlijk afkomstig van de verbrande koelvloeistof. Er is een liter bijgevuld. Het koelvloeistofniveau trekt ook weg bij het starten van de auto en komt weer terug op pijl bij het afzetten van de motor. Ook blijft het reservoir belachelijk lang onder druk staan. De koelvloeistof kan dus ook de reden zijn/flink bijdragen aan de sludge in de carter.
Mij werd aangeraden eerst het reservoir en het blok onder druk te zetten om een eventuele koppakking uit te sluiten dan wel aan te wijzen als schuuldige.
Als kers op de taart begint de ketting te knarsen, die zit er dus ook aan te komen.
Dit gaat een duur grapje worden...
Toch nog slecht nieuws. De carterventilatie is schoongemaakt, het interieurfilter is vervangen (staat los van dit probleem, maar zat helemaal verstopt en de auto besloeg constant van binnen), het blok is gefluscht en de olie is ververst.
Kosten nu al €260.
De garage wist mij te vertellen dat de auto koelvloeistof verliest dan wel verbruikt. De geur in de auto is geen verbrande olie, maar verbrande koelvloeistof. De witte rook is ook waarschijnlijk afkomstig van de verbrande koelvloeistof. Er is een liter bijgevuld. Het koelvloeistofniveau trekt ook weg bij het starten van de auto en komt weer terug op pijl bij het afzetten van de motor. Ook blijft het reservoir belachelijk lang onder druk staan. De koelvloeistof kan dus ook de reden zijn/flink bijdragen aan de sludge in de carter.
Mij werd aangeraden eerst het reservoir en het blok onder druk te zetten om een eventuele koppakking uit te sluiten dan wel aan te wijzen als schuuldige.
Als kers op de taart begint de ketting te knarsen, die zit er dus ook aan te komen.
Dit gaat een duur grapje worden...
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, klopt inderdaad dat het KVS-verlies wel n punt van zorg is icm sludge.
Als de KVS mengt met de olie dan gaat dat niet best zijn voor de smering, druk, PCV ed..
Maar even afwachten dan wat ze nog gaan vinden.
Oja, peilstok van kvs-reservoir kan inderdaad breken. Da's gewoon ouderdom. Je kunt aan de vlotter t niveau in principe ook aflezen.
Als de KVS mengt met de olie dan gaat dat niet best zijn voor de smering, druk, PCV ed..
Maar even afwachten dan wat ze nog gaan vinden.
Oja, peilstok van kvs-reservoir kan inderdaad breken. Da's gewoon ouderdom. Je kunt aan de vlotter t niveau in principe ook aflezen.
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
Klopt inderdaad. Ik hoop dan ook na het onder drukzetten meer zekerheid te hebben over wat het nou wel en niet kan zijn.
Ik heb de schik er zo langzamerhand wel van af.
Maar goed als het me €1000 kost heb ik daarna in ieder geval weer een betrouwbare auto. Bij verkoop of inruil is het altijd maar weer de vraag wat je ervoor terug krijgt.
Ik heb de schik er zo langzamerhand wel van af.
Maar goed als het me €1000 kost heb ik daarna in ieder geval weer een betrouwbare auto. Bij verkoop of inruil is het altijd maar weer de vraag wat je ervoor terug krijgt.
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Als de boel toch al open ligt voor je ketting (+ geleiders neem ik aan), check dan meteen je klepseals en neem die bij voorkeur mee in de reparatie. Via de persluchtmethode is dat niet heel veel extra werk meer.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Wat is je km-stand?
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
De ketting en geleiders laat ik doen bij een vriend van me, waarbij ik enkel de onderdelen betaal. Hij kan de persluchtmethode niet uitvoeren. Donderdag breng ik de auto naar een diagnosebedrijf die alles controleren (koppakking, klepseals, ventilatie en koelcircuit).h3b schreef:Als de boel toch al open ligt voor je ketting (+ geleiders neem ik aan), check dan meteen je klepseals en neem die bij voorkeur mee in de reparatie. Via de persluchtmethode is dat niet heel veel extra werk meer.
195xxx KMDutch79 schreef:Wat is je km-stand?