Beste forummers,
Onlangs voor een hele berg reparaties bij een BMW specialist in Apeldoorn geweest met mijn 316ti.
De monteur zei ook de vermogens softwarematig op te kunnen krikken.
Hij beweerde dat de 316ti enkel een geknepen 318ti (zelfde blok verder) waarbij hij voornamelijk software matig is geknepen.
Normaal kost het softwarematig vergroten van het vermogen €200, maar ik mocht dit voor €100 laten doen daar ik al een flinke bult geld heb uitgegeven daar.
Klopt dit verhaal? En scheelt het echt aanzienlijk qua vermogen? Cilinderinhoud lijkt me niet softwarematig te verhogen. De PK's weet ik niet.
Wat denken jullie en heeft misschien iemand ervaring?
E46: Softwarematig meer vermogen?
- Piet08
- VIP Driver
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
- Type Auto: 335d Xdrive
- Locatie: Overijsel
Ben benieuwd wie deze BMW specialist in Apeldoorn is? Dusseldorp?
Werk namelijk in Apeldoorn en is altijd handig om een goed adresje te hebben.
Werk namelijk in Apeldoorn en is altijd handig om een goed adresje te hebben.
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
- MarcelV
- Just getting started
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 02 jul 2017, 09:04
- Type Auto: BMW 340i HiExec M-Sport
Kijk hier eens (als ik het goede model heb gekozen):
http://www.unlimitedtuning.nl/chiptunin ... 15-pk.html
115 PK > 126 PK
168 NM > 181 NM
http://www.unlimitedtuning.nl/chiptunin ... 15-pk.html
115 PK > 126 PK
168 NM > 181 NM
2017 BMW F30 320i M-Sport
2018 BMW F30 340i M-Sport
2018 BMW F30 340i M-Sport
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
De Witte Autodiagnose.Piet08 schreef:Ben benieuwd wie deze BMW specialist in Apeldoorn is? Dusseldorp?
Werk namelijk in Apeldoorn en is altijd handig om een goed adresje te hebben.
Zou dit dan zijn waar de monteur op doelde. En is deze vermogenstoename €100 waard?MarcelV schreef:Kijk hier eens (als ik het goede model heb gekozen):
http://www.unlimitedtuning.nl/chiptunin ... 15-pk.html
115 PK > 126 PK
168 NM > 181 NM
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- VIP Driver
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
- Type Auto: E91 320 ede 2011
- Locatie: Flevoland
Ik denk zelf dat de vermogens toename niet of nauwelijks te merken is, bij een ongeblazen motor. Waarschijnlijk gaat je driveability wel omhoog. Of dat dat 100 euro waard is, is aan jezelf
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Voor €100 zou ik het zeker doen. Het gaat niet om de piekwaardes van koppel en vermogen, maar om het gebied onder de koppelcurve, waar de winst vaak zit bij de lagere en midden toeren. Hoe groter dat gebied onder de curve is, hoe beter de driveability. Meer koppel onderin levert niet meer piekvermogen of piek koppel op, maar wel degelijk meer rijplezier!
Iedereen vergelijkt het altijd maar met geblazen motoren, waar de winst veel groter is met chiptuning maar vroeger werd het chippen van ongeblazen motoren ook zat gedaan toen er nog relatief weinig ongeblazen benzine motoren waren. chiptuners bestaan al heel lang en zijn daar ervaren door geworden, en de resultaten waren toen ook de kosten waard voor veel mensen!
Iedereen vergelijkt het altijd maar met geblazen motoren, waar de winst veel groter is met chiptuning maar vroeger werd het chippen van ongeblazen motoren ook zat gedaan toen er nog relatief weinig ongeblazen benzine motoren waren. chiptuners bestaan al heel lang en zijn daar ervaren door geworden, en de resultaten waren toen ook de kosten waard voor veel mensen!
-
- Just getting started
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:47
- Type Auto: BMW E46 316ti
Misschien een beginnersvraag, maar hoe verhoogt meer koppel onderin de toeren de driveability? Het zorgt er toch enkel voor dat de auto wat sneller en makkelijker optrekt? En wat moet ik verstaan onder driveablity? Rijgemak?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Bonuskaart
- VIP Driver
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02
Eerlijk is eerlijk: ik kan me meestal best wel vinden in goede chiptuning, maar ik betwijfel of je die hier gaat halen. Sowieso is het een atmosferisch benzineblok waar je niet al te veel kunt winnen. Plus, oud beestje, dus extra voorzichtig zijn met tuning en tot de max rijden. Als je dat dan toch al niet gaat doen ivm de levensduur, ga je die 10pk er ook niet uit halen. Chippen is bij de E46 rendabeler op de diesels (en bij andere modellen ook, totdat je bij de jongere auto's met benzine-turbo's komt, alleen zit je daar weer met downsizing en vragen rondom de levensduur).
Maar bovenal: goede chiptuning, gebeurt op maat. Dwz: inlezen en de waarden aanpassen tot wat oké is. Niet een standaardprogramma erop knallen. Voor 100 euro kun je haast geen fatsoenlijke chiptuning op maat leveren.
Maar bovenal: goede chiptuning, gebeurt op maat. Dwz: inlezen en de waarden aanpassen tot wat oké is. Niet een standaardprogramma erop knallen. Voor 100 euro kun je haast geen fatsoenlijke chiptuning op maat leveren.
-
- Just getting started
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 mei 2016, 10:38
Maar chip"tunen" is eigenlijk "afstellen".
In principe precies het zelfde als wat je vroeger met je brommertje deed.
De ontsteking iets vroeger zetten, en een andere sproeier monteren zodat hij net wat beter/harder reed....niets meer of minder.
Alleen doen ze het tegenwoordig bij auto's dmv het programmeren van andere waardes in jouw regeleenheid.
Tja, of het rendabel is.....dat bepaalt ieder voor zich.
Ik ben van mening dat het wel nut heeft, ook al heb je niet zoveel winst als bij geblazen motoren.
Jouw huidige auto wordt wel beter "afgesteld"(als ze het goed doen tenminste ), en dan rijdt hij wel beter/lekkerder.
gr.
Marvin
In principe precies het zelfde als wat je vroeger met je brommertje deed.
De ontsteking iets vroeger zetten, en een andere sproeier monteren zodat hij net wat beter/harder reed....niets meer of minder.
Alleen doen ze het tegenwoordig bij auto's dmv het programmeren van andere waardes in jouw regeleenheid.
Tja, of het rendabel is.....dat bepaalt ieder voor zich.
Ik ben van mening dat het wel nut heeft, ook al heb je niet zoveel winst als bij geblazen motoren.
Jouw huidige auto wordt wel beter "afgesteld"(als ze het goed doen tenminste ), en dan rijdt hij wel beter/lekkerder.
gr.
Marvin
BMW E90 325i 2006 Arctic Silver - 18" AEZ Antigua - K&N drop in filter - Mishimoto intake boot - Air scoops - Bilstein B8
- kevin78
- VIP Driver
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
- Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)
Wie gaat er nu bij een 316ti chiptuning op maat doen ?
Zonde van je geld..
Voor 100 euro zou ik het ook niet doen.. Misschien lult die vent maar wat. Met deze vermogens toenames is nauwelijks te merken... Dus zonder rollerbank weet je niks. Zonde van je 100 euro.
Zonde van je geld..
Voor 100 euro zou ik het ook niet doen.. Misschien lult die vent maar wat. Met deze vermogens toenames is nauwelijks te merken... Dus zonder rollerbank weet je niks. Zonde van je 100 euro.
535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
-
- Just getting started
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 mei 2016, 10:38
Ben het toch niet helemaal met je eens.
Als die voor die 100,- euro echt naar 318i vermogen gaat(of zeg dat er zoals hierboven wordt vermeld 10pk/13Nm bij komt), dan zal die 316Ti best lekkerder gaan rijden.
En als dat voor iemand die 100,- euro waard is.....
Kan wel een voorbeeld geven.
Ben vroeger altijd bezig geweest met Peugeotjes(205 rallye/GTI).
Die 205 1.3 8v rallye had 2 dubbele 40mm weber carburateurs (en 105pk standaard).
Als dat ding voor de APK moest, dan moest de uitstoot onder een bepaalde waarde zijn.
Maar...dan reed hij dus niet lekker.
Dus wat deed ik dan, na de APK ging hij naar iemand die in de racerij aktief was, en die stelde hem dan zo af dat hij goed reed(zonder rollenbank, dus puur op gehoor en het reageren op het gaspedaal!).
En met dat afstellen zal er op dat vermogen van 105pk misschien hooguit 3pk bijgekomen zijn, maar merken deed ik het zeker wel!
gr.
Marvin
Als die voor die 100,- euro echt naar 318i vermogen gaat(of zeg dat er zoals hierboven wordt vermeld 10pk/13Nm bij komt), dan zal die 316Ti best lekkerder gaan rijden.
En als dat voor iemand die 100,- euro waard is.....
Kan wel een voorbeeld geven.
Ben vroeger altijd bezig geweest met Peugeotjes(205 rallye/GTI).
Die 205 1.3 8v rallye had 2 dubbele 40mm weber carburateurs (en 105pk standaard).
Als dat ding voor de APK moest, dan moest de uitstoot onder een bepaalde waarde zijn.
Maar...dan reed hij dus niet lekker.
Dus wat deed ik dan, na de APK ging hij naar iemand die in de racerij aktief was, en die stelde hem dan zo af dat hij goed reed(zonder rollenbank, dus puur op gehoor en het reageren op het gaspedaal!).
En met dat afstellen zal er op dat vermogen van 105pk misschien hooguit 3pk bijgekomen zijn, maar merken deed ik het zeker wel!
gr.
Marvin
BMW E90 325i 2006 Arctic Silver - 18" AEZ Antigua - K&N drop in filter - Mishimoto intake boot - Air scoops - Bilstein B8
- kevin78
- VIP Driver
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
- Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)
Zeg ik toch ook? als die echt naar dat vermogen gaat is leuk ( niet bijzonder) maar daar kom je niet achter zonder rollerbank. Anders kan het ook gewoon placebo effect zijn en dan is het zonde van je 100 euro.
Vind wel knap als je 3 pk merkt.. Maar verschil tussen slecht lopen en lekker lopen merk je wel..
Vind wel knap als je 3 pk merkt.. Maar verschil tussen slecht lopen en lekker lopen merk je wel..
535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
- Piet08
- VIP Driver
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
- Type Auto: 335d Xdrive
- Locatie: Overijsel
Wat Marvin bedoeld met die Weber carburateurs kan ik me wel iets bij voorstellen.
Om aan de CO uitstoot te voldoen werd inderdaad luchtmengsel veranderd zodat de co uitstoot
binnen grenzen viel.
Mooi lopen deed de motor dan niet meer liep maar wat te gorgelen en pakte dan niet fijn op.
Om aan de CO uitstoot te voldoen werd inderdaad luchtmengsel veranderd zodat de co uitstoot
binnen grenzen viel.
Mooi lopen deed de motor dan niet meer liep maar wat te gorgelen en pakte dan niet fijn op.
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)