E46: Softwarematig meer vermogen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

De meesten lijken het principe van vermogensafgifte niet te willen snappen. Het draait helemaal niet om de piekwaardes (bij hoog toerental in een NA motor), het draait allemaal om het oppervlak onder de curve. Je krijgt misschien aan piekkoppel (stel 100Nm bij 4500rpm) er niks bij, maar als het koppel bij 3000rpm maar 80Nm was en dat gaat naar 95Nm dan ga je daar wel degelijk veel plezier aan beleven omdat dat een deel van de koppel curve omhoog trekt en dat is wat je voelt als je door de toeren heen trekt.


Gebruikersavatar
ZotacTiger
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32

Ik ben ook aan het overwegen om mijn 320ci te chippen. Heeft standaard 170 pk.
Er komt eerst nog een sport luchtfilter (K&N waarschijnlijk) en performance uitlaat (Magnaflow) op.
Ik ben dus benieuwd hoeveel vermogen ik er dan uit kan halen, en of dit de prijs waard is 008
Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Hoi, ik heb mijn 325ci laten chippen er zit wel een nieuwe uitlaat lijn onder en een k&n powerfilter op ( toen nog zonder cold air box dus dat hielp niet echt qua vermogen ) maar ik merkte wel degelijk effect toen ik hem liet remappen. Ik heb er ondertussen al een 2e remap bij laten doen, maar eerst dan even de cijfertjes na de eerste keer had de wagen 214 pk en 260 nm koppel orgineel 192 pk en 245 nm koppel helaas heb ik hem niet op de testbank gehad voor het remappen. Maar ik merkte toen wel degelijk een groot verschil en het grootste verschil heeft nog niemand het over gehad. De auto werd een heel stuk zuiniger terwijl je toch beter door gaat rijden vanwege de mooiere koppel curve ( je blijft toch een BMW rijder hea ) dus voor 100 euro zeg ik zeker doen en dan alleen al omdat je in korte tijd die 100 euro al terug hebt verdient aan de benzine!
Race it, break it, fix it, race it and break it again
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”