Hallo,
Ik heb pas mijn rijbewijs gehaald en ik ben 19 jaar. Ik ben op zoek naar een e46 320i/323i sedan.
Ik ga er een kopen samen met mijn tweelingbroer en ons budget ligt tussen de 4k en 7k.
We hebben er eentje op het oog, die tekoop staat in EIndhoven, met 179k op de teller. (2003)
Is het toegestaan om link toetevoegen naar autoscout?
Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet als ik er een ga bekijken en/of testrit mee ga maken?
Ik ben op zoek naar eentje waar de km-stand onder de 180.000 is.
Is 180 teveel, waarbij allerlei onderdelen bijna aan vervanging toe zijn, of is dit goed te doen.
Wij zijn beide geïnteresseerd in het sleutelen aan de auto. Dus eigenlijk alle reparaties dat goed thuis te doen is met standaard reparaties, zou ideaal zijn. (wat natuurlijk niet al te duur is)
alvast bedankt,
Groetjes, Elmer!
E46 Sedan Eerste Auto Tips
- ZotacTiger
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32
Bedankt voor je reactie.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Er zijn ook niet veel e46 eigenaren hier.
Wij hebben er 2, een 320Ci en een 325Ci, dus wellicht kan mijn ervaring je wel op weg helpen. De 320 gekocht in 2015 met 150k, staat nu op 190k. De 325 in 2016 met 140k, nu 170k. Sinds de aankoop hebben wij redelijk wat zaken aangepakt, vaak preventief, achteraf soms geen overbodige luxe. Dit zijn zo uit mijn hoofd de zaken waar wij tegenaan liepen en hebben gecontroleerd bij één of beide auto's:
-draagarmen/rubbers/fusee
-compleet koelsysteem, waterpomp, thermostaat, radiateur bolt op aan de onderkant en kan gaan lekken, slangen uitgedroogd, reservoir kan lekken, sensor kapot
-distributieriemen, droogte scheuren
-inlaatslangen, lek, valse lucht
-carterventilatie, verstopt of lek, auto kan roken en olie verbruiken. Korte ritten zijn funest. Sowieso lusten deze blokken weleens olie. Kijk of de binnenkant van de uitlaattips vettig is van olie.
-oliesensor, geel olielampje gaat voor +-15 sec branden als de motor wordt gestart. Sensor doet het dan niet en je krijgt geen waarschuwing om +1L toe te voegen wanneer nodig.
-oliefilterhuispakking, gaat lekken
-ruitensproeipompje, lekt of sproeit niet
-diff rubbers, let op gebonk vanuit achter bij schakelen. Tevens kunnen de subframe ophangpunten scheuren, vaak bij de meer vermogende modellen. Moeilijk te zien, zelfs op een brug, tenzij het flinke scheuren zijn.
-hardyschijf, gelijktijdig met het diff rubber vervangen. Beweging in de aandrijflijn.
-glazen van de achterlichten laten los, worden vies en groene aanslag aan de binnenkant.
-kachelweerstand, kachel blaast dan onregelmatig, blaassnelheid kan niet ingesteld worden of blaast helemaal niet.
Verder zijn er nog andere voorkomende problemen, er is op het internet veel informatie en diy's te vinden over de e46. Gooi eens een kwartje in de zoekmachine. Ik vind de e46 een hele fijne auto, niet laten afschrikken, maar hou geld achter de hand voor onvoorzien/achterstallig onderhoud. Met jullie budget moet een mooie auto zeker lukken. Succes en veel plezier met de zoektocht
Wij hebben er 2, een 320Ci en een 325Ci, dus wellicht kan mijn ervaring je wel op weg helpen. De 320 gekocht in 2015 met 150k, staat nu op 190k. De 325 in 2016 met 140k, nu 170k. Sinds de aankoop hebben wij redelijk wat zaken aangepakt, vaak preventief, achteraf soms geen overbodige luxe. Dit zijn zo uit mijn hoofd de zaken waar wij tegenaan liepen en hebben gecontroleerd bij één of beide auto's:
-draagarmen/rubbers/fusee
-compleet koelsysteem, waterpomp, thermostaat, radiateur bolt op aan de onderkant en kan gaan lekken, slangen uitgedroogd, reservoir kan lekken, sensor kapot
-distributieriemen, droogte scheuren
-inlaatslangen, lek, valse lucht
-carterventilatie, verstopt of lek, auto kan roken en olie verbruiken. Korte ritten zijn funest. Sowieso lusten deze blokken weleens olie. Kijk of de binnenkant van de uitlaattips vettig is van olie.
-oliesensor, geel olielampje gaat voor +-15 sec branden als de motor wordt gestart. Sensor doet het dan niet en je krijgt geen waarschuwing om +1L toe te voegen wanneer nodig.
-oliefilterhuispakking, gaat lekken
-ruitensproeipompje, lekt of sproeit niet
-diff rubbers, let op gebonk vanuit achter bij schakelen. Tevens kunnen de subframe ophangpunten scheuren, vaak bij de meer vermogende modellen. Moeilijk te zien, zelfs op een brug, tenzij het flinke scheuren zijn.
-hardyschijf, gelijktijdig met het diff rubber vervangen. Beweging in de aandrijflijn.
-glazen van de achterlichten laten los, worden vies en groene aanslag aan de binnenkant.
-kachelweerstand, kachel blaast dan onregelmatig, blaassnelheid kan niet ingesteld worden of blaast helemaal niet.
Verder zijn er nog andere voorkomende problemen, er is op het internet veel informatie en diy's te vinden over de e46. Gooi eens een kwartje in de zoekmachine. Ik vind de e46 een hele fijne auto, niet laten afschrikken, maar hou geld achter de hand voor onvoorzien/achterstallig onderhoud. Met jullie budget moet een mooie auto zeker lukken. Succes en veel plezier met de zoektocht
-
- VIP Driver
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
^Dit dus. Het is een oudere auto dus hou rekening met reparaties.
Roest is geen onbekende (understatement) bij de E46. Daarnaast zijn er vaak problemen met het scheuren/barsten van allerlei onderdelen in het koelsysteem. (radiator, reservoir, slangen, aansluitining.) Dit is allemaal gemaakt van plastic en wordt na verloop van tijd dus broos.
De automaten zou ik mijden, de GM 5-traps is geen topper vwb betrouwbaarheid, al valt dat bij de benzinemodellen mee.
Verder deurfolie wat loslaat waardoor je water in het interieur krijgt, de eerdere modellen willen nog wel eens last hebben van een uitscheurend subframe. Veren die breken gebeurt ook regelmatig. Een 2003 6 cil benzine betekent een M54 motor. Als je een beetje pech hebt dan heb je 1-tje die stevig olie drinkt. Oorzaak is meestal de carterventilatie. Laat je echter niet meteen afschrikken door een (geel) olielampje wat gaat branden vlak nadat je de motor gestart hebt. Deze gaat branden als het oliepeil laag is, maar deze gaan heel veel stuk. Oplossing is vervangen (kost zo'n €70 ex montage, maar zit onderin het carter dus dan moet er ook nieuwe olie in). Ik heb bij mijn 330d het lampje uitgecodeerd. Zit gewoon een peilstok op en ding neemt niet een drup olie dus die sensor is ook niet zo hard nodig.
Als je verdere vragen hebt moet je BartB even een berichtje sturen, die heeft zo'n beetje alles aan zijn E46 al vervangen.
Als een 330d ook wat voor je is dan moet je mij even een berichtje sturen.
Roest is geen onbekende (understatement) bij de E46. Daarnaast zijn er vaak problemen met het scheuren/barsten van allerlei onderdelen in het koelsysteem. (radiator, reservoir, slangen, aansluitining.) Dit is allemaal gemaakt van plastic en wordt na verloop van tijd dus broos.
De automaten zou ik mijden, de GM 5-traps is geen topper vwb betrouwbaarheid, al valt dat bij de benzinemodellen mee.
Verder deurfolie wat loslaat waardoor je water in het interieur krijgt, de eerdere modellen willen nog wel eens last hebben van een uitscheurend subframe. Veren die breken gebeurt ook regelmatig. Een 2003 6 cil benzine betekent een M54 motor. Als je een beetje pech hebt dan heb je 1-tje die stevig olie drinkt. Oorzaak is meestal de carterventilatie. Laat je echter niet meteen afschrikken door een (geel) olielampje wat gaat branden vlak nadat je de motor gestart hebt. Deze gaat branden als het oliepeil laag is, maar deze gaan heel veel stuk. Oplossing is vervangen (kost zo'n €70 ex montage, maar zit onderin het carter dus dan moet er ook nieuwe olie in). Ik heb bij mijn 330d het lampje uitgecodeerd. Zit gewoon een peilstok op en ding neemt niet een drup olie dus die sensor is ook niet zo hard nodig.
Als je verdere vragen hebt moet je BartB even een berichtje sturen, die heeft zo'n beetje alles aan zijn E46 al vervangen.
Als een 330d ook wat voor je is dan moet je mij even een berichtje sturen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Edje
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
- Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
- Locatie: Wijchen
Ik heb een e46 330i gehad van 2003 met automaat. Had 119000 gelopen toen ik m kocht. Ik heb wat problemen gehad met de remmen voor, trillen met remmen. Schijven, blokken en remklauwrevisie heeft dit niet helemaal opgelost, bleek er ook speling in de ophanging te zitten. Verder een gebroken achterveer en wat gekloot met de navi (oem) en spiegelverstelling. Automaat bak gespoeld bij zf, maar dat is onderhoud. Verder niets, super fijne auto, zoop alleen als een ketter.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
- ZotacTiger
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32
Bedankt voor de informatieve reacties!
Ik ben geen fan van automaat, dus die was ik sws al van plan om te mijden
Ik ben geen fan van automaat, dus die was ik sws al van plan om te mijden
- BartB
- Facebook moderator
- Berichten: 6582
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
- Type Auto: E87 130i LCI
Hahaha bedankt ThysThys schreef:
Als je verdere vragen hebt moet je BartB even een berichtje sturen, die heeft zo'n beetje alles aan zijn E46 al vervangen.
Als je intresse hebt in een 320ci met m54 en 198k km moet je mij even een berichtje sturen.
Olie verbruik zoals thys noemt is bij de mijne ongeveer 1 liter op 4/5k km. Dat is normaal bij deze motoren.
. Der schönste Buchstabe der Welt.
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Dat is verbruik is inderdaad normaal voor de m54. Die van mij doet hetzelfde.
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Mijn Z4 verbruikte destijds helemaal niks, ook een M54
- ZotacTiger
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik wil graag een sedan, dus een Ci gaat hem helaas niet worden
Heeft iemand hier ervaring met LSD's voor de e46?
Zijn er mogelijkheden die geen fortuin kosten?
Ik wil graag een sedan, dus een Ci gaat hem helaas niet worden
Heeft iemand hier ervaring met LSD's voor de e46?
Zijn er mogelijkheden die geen fortuin kosten?
-
- VIP Driver
- Berichten: 16597
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Een goedkoop sper zoals bij de E36 gaat niet lukken. Ik zou een losse sperklok zoeken op internet en die ergens laten inbouwen.
Mfactory maakt ze en is niet al te duur, kwaliteit is e goed.
Mfactory maakt ze en is niet al te duur, kwaliteit is e goed.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- ZotacTiger
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32
Wat kost zoiets ongeveer?
Ik heb namelijk geen idee
Ik heb namelijk geen idee
- BartB
- Facebook moderator
- Berichten: 6582
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
- Type Auto: E87 130i LCI
Losse sperklok van Mfactory zoals thys zegt kost ongeveer 800 euro ex verzending en inbouw.
Je gaat wel over de 1k heen dus voor het sper.
Hardemann motorsport is bekend met het inbouwen van deze differentielen.
http://store.teammfactory.com/products/ ... AT%2FMT%29
Je gaat wel over de 1k heen dus voor het sper.
Hardemann motorsport is bekend met het inbouwen van deze differentielen.
http://store.teammfactory.com/products/ ... AT%2FMT%29
. Der schönste Buchstabe der Welt.