Speling in stuur E46 touring (328i)

Plaats reactie
MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

Hoi,

Last van speling in stuur...
Gaat om een 328i touring vanaf nieuw tot en met 1 jaar terug dealer onderhouden, voor zijn leeftijd nog vrij netjes.
Recent naast de APK (zonder 1 puntje kwam ie daar doorheen) de spoortstangen, koppelstangen en stabilisatorstangrubbers laten doen (in Duitsland besteld, Meyle). Draagarmrubbers zijn ook nog vrij recent gedaan, draagarmen zelf etc zijn goed, velgen zijn recht, banden michelin zijn goed
Speling op stuur bleef.
Vandaag nog ff langs garage geweest, had zelf als boosdoener nog de ''flexible coupling'' (32306752957) van de besturing in gedachte. Bij garage dachten ze dat die nog ok was (visueel en sturen) maar volgens mij moet die die vastpakken en laten sturen om het echt te constateren? (ik zeg als leek dat op brug lastiger te zien is ook omdat er geen belasting op de wielen staat?)

Andere boosdoener is het stuurhuis, monteur had de stelschroef iets bijgesteld en ''leek'' de speling althans op de brug en op de grond minder, de wielen reageerden direct vanuit nulpunt

Maar tijdens rijden voelde ik gewoon weer de speling in stuur en reed zelfs slechter door afstelling van stelschroef stuurhuis, ging stuur niet of minder terugdraaien na bocht.
Begin volgende week ff terug om stelschroef iets terug te laten draaien lijtk mij.
En ik denk dan toch te beginnen met die ''flexible coupling'' om die te vervangen en daarna pas het stuurhuis (wordt dan wel een gereviseerde of 2e hands(gok))

Zojuist nog ff bij stilstand met lopende motor en staand naast deur ff snel stuur kort heen - en weer bewegen geeft toch een rammeltje, licht klunk/klunk geluidje. (in auto hoor je niks met rijden en sturen)

Iemand nog een suggestie?
Laatst gewijzigd door MennoW op 24 mei 2018, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.


MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

inmiddels iets wijzer...was dus niet de '' koppeling van het stuur'' maar wel het stuurhuis, nou kost een origineel stuurhuis 1700 euries, daar begin ik niet aan :wink:
Dan heb je nog gereviseerde, tja die vragen ook de hoofdprijs (althans dat vind ik), je hebt wel garantie dat wel en dan heb je nog de laatste keuze, via mp, sloop e.d. dan kom je er wel tegen 50 a 150 maarja die zijn net zo oud als de mijne (miss zit er wel net zoveel speling op...of lekken ze of...) en garantie tot de deur. En als ie er dan gemonteerd is en uitgelijnd en blijkt dan niet ok...

Dus ff zoeken via mijn gebruikelijke onderdelen sites en in Duitsland een nieuwe gekocht incl verz ex btw a 168... :wink:
(geen ruilonderdeel dus geen borg, zal heus wel iets minder als oem zijn maar hoeft ook geen 18 jaar meer mee te gaan....hoeft alleen paar jaar zonder speling te sturen :wink:

Kortom als straks voorzien is van nieuw stuurhuis en de al vernieuwde spoortstangen, koppelstangen stabilisatorstangrubbers dan moet ie wel lekker sturen lijkt mij :autotje spelen:
MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

heb ff ruim weekje geduurd met pinksteren ertussen het verzenden uit Duitsland maar het is binnen....

Morgenochtend ff naar garage brengen en gelijk ff andere (17 inch) velgen met verse bandjes eronder laten doen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zijn aardig wat verse onderdelen.
Wat is je km-stand?
Zijn ook meerdere forumleden die draagarmen tussen 2 en 3 ton onlangs hebben vervangen.
Heb zelf ook n set liggen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

hi
draagarmen waren nog goed (zijn ooit wel eens vervangen dat wel), draagarmrubbers wel vrij recent gedaan
277k gereden...trouwens 1 eigenaar, ex had deze destijds nieuw gekocht voor 147.000 guldentjes in 2000, nou ja 2 eigenaars dan met mij erbij :lol:

praktisch altijd op laatste jaar na dealer onderhouden geweest, gehele historie van a tot z aanwezig, vrij zeldzaam denk ik.
Vrijwel alle opties op sportstoelen na. Dus leer, el stoelen, lendesteunverstelling, navi, HK, schuifdak, xenon etc

Voor de rest nog stuks of 7 E46 gehad, maar speling, wegliggingsproblemen, rubbers etc ze hebben er allemaal last van gehad....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

147.000 guldentjes? Lijkt me wat veel voor een E46 :shock:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

heb de factuur ook nog...
is ook geen 316i zonder opties he :-)
rekening houdend met de inflatie kost een nieuwe 'gelijkwaardige' nu niet veel meer miss wel minder
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

160 euro voor een nieuw stuurhuis...

Ga je niet al vanzelf de bocht door??
Nobody said it was easy....
MennoW
Just getting started
Just getting started
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2018, 18:54

ff goed zoeken... blacklabel (TRW) rechtstreeks van producent (dus er zitten niet x aantal mensen tussen) en ex btw (Yountimer gebruik)
dezelfde zijn er ook voor circa 900, maar ik betaal altijd graag minder, dat is mijn hobby :P
hoeft overigens ook geen 18 jaar meer mee te gaan maar dat terzijde.

In de 318i had ik destijds dezelfde gebruikt, kwam ik gister ook achter, die zit er nu al 8 jaar in en doet het prima

zijn legio voorbeelden noem bv nemef hang en sluitwerk een cilinder voor 6 tientjes bij de gamma, terwijl exact dezelfde kwaliteit alleen staat er dan geen Nemef op maar kosten een fraktie daarvan.
(komen vanaf dezelfde band alleen gaan linksaf ipv rechts)
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”