E46 320ci olie en koelvloeistof lekkage

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ZotacTiger
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32

Hallo allemaal,
Mijn 320ci uit 2002 lekt al een tijdje wat koelvloeistof en sinds kort ook wat olie.
Dit is mijn eerste auto/bmw, dus ik heb nog niet echt veel verstand van het M54 motorblok etc. 001

Ik kan niet goed zien waar de koelvloeistof precies uit lekt, maar het druppelt in ieder geval op de stabilisatorstang, en over/langs de AC compressor? Waarschijnlijk zit de lekkage wel aan de voorkant van het blok.

Over de olie lekkage gesproken, dit is pas begonnen als een lekkage. Eerst zweette hij alleen. Pas keek ik toevallig onder de auto, en zag dat er 2 druppels olie op het punt stonden om te vallen. Eentje hing aan de voorkant van het blok, de andere bij de olie carterplug. Dit heb ik nog niet eerder gehad met de 320ci.
Ik denk dat het misschien de carter pakking is, die lekt.

Aantal foto's: (laat me maar weten als je er niet wijs uitkomt)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Graag hoor ik tips, suggesties van jullie! ;)
Alvast bedankt,
en met vriendelijke groet,
Elmer :ja:


Lex-e46
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2018, 06:59

Toen ik zag dat mijn 325 olie lekte heb ik heel het onderblok afgespoten en de rest olie vrij gemaakt en toen de auto stationair laten draaien tot ik zag waar de olie vandaan kwam. Door de rijwind is het namelijk heel lastig te zien waar de olie vandaan komt. Omdat de olie dan verwaaid en je slecht kan zien waar het vandaan komt. Als je motor warm is hoor je dan geen sissend geluid ergens vandaan komen bij het blok?!
Race it, break it, fix it, race it and break it again
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Je hebt rode/roze kvs? anders zouden die druppels ook stuurbekrachtingsolie kunnen zijn. Olie aan de onderzijde kan van van alles komen dat boven je carterpan zit. De carterpan zelf lekt niet zo vaak
Gebruikersavatar
ZotacTiger
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32

Ik heb deze 320ci gekocht met rode kvs. Moet eigenlijk blauwe/groene zijn, dus zodra de lekkage is gevonden, wordt deze meteen met de juiste kvs vernieuwd. De rode vloeistof ruikt zoet/lekker, dus dit is wel kvs en geen olie van de stuurbekrachting. 008

Dus door de wind tijdens het rijden, zou het heel goed kunnen dat de olie van een olie filterhuis lekkage eindigd bij de carterplug? 001
Fijn om te horen dat de carterpakking niet vaak lekt, want ik dacht in de eerste instantie dat dit het probleem zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Tenzij je carterpan lekker aan het roesten is natuurlijk... :)
De carterpan van de Compact zit er wel aan te komen... maar dat wordt pas na de winter.
Worden er gelijk andere dingen aangepakt, omdat het subframe toch los moet.
Gebruikersavatar
ZotacTiger
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32

Mijn carterpan heeft gelukkig geen roest. Wat opzich logisch is, aangezien het aluminium is? :lol:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Aluminium oxideert ook :wink:
Gebruikersavatar
ZotacTiger
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:32

Ik ben trouwens vergeten te vermelden; ik had een tijdje geleden druk op het koelsysteem gezet, vanaf de radiatordop. En hierbij werd het nog steeds niet duidelijk waar hij kvs van lekte. Hij begon hierdoor niet hard te lekken, want erg raar is? Misschien dat de druk niet hoog genoeg was? De druk was net hoger dan gemiddeld, maar niet maximaal.
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”