E46 Benzinemeter foute waarde

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Ik heb van de week met een lege tank langs de weg gestaan, lang verhaal kort:
Tank gaf nog 1/6e benzine te hebben, en volgens boordcomputer nog 70km te kunnen. Helaas...

Getankt en 150 km gereden:
Benzinemeter zit er op het oog wéér zo'n 80km naast.

Ik heb nu via de boordcomputer een waarde van +- 209314. Dit houd in 20.9 links, 31.4 rechts.
Eerste hits op Google: Waardes komen niet overeen omdat ze allebei op een andere manier meten? Onderste helft, bovenste helft? Geen idee, aannames.

Maar nu: Ik heb beide stekkers losgetrokken, met contact aan en uit. Even wachten en de waardes gaan naar 000000.
Stekker er weer in, gaan de waardes weer naar ongeveer 209314, het schommelt een beetje met de liter.
Als ik aan de wagen schud, schudden de cijfers mee.

Het gekke: Benzinemeter geeft ineens aan dat hij vol vol zit(in tegenstelling tot vòòr de test), maar heb 150 km gereden, dus hij zou bijna op 3/4e moeten zitten.


Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik ben vooral benieuwd hoeveel je kon tanken toen je stil stond langs de weg. Ik ben ook eens met 1/5de volle tank stil komen te staan. Ik kon daarna maar 50 liter tanken i.p.v. de (ruim) 63 liter die erin kunnen. Wat bleek; vlotter klopte gewoon, maar brandstof pomp was aan het overlijden. Hierdoor werd niet alle brandstof van de linker tankhelft naar de rechter tankhelft overgepompt (en vanuit de rechterhelft van je tank wordt de brandstof naar je motor gepompt), waardoor het dus leek alsof er geen brandstof meer was in de tank. Dit is een veel voorkomend probleem bij de E46
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Je BC waardes geven overigens het aantal liter in je linker tankhelft en rechter tankhelft weer. Dus links 20.9 liter en rechts 31.4 liter. Dat is normaal; eerst zou je linkerhelft geheel leeg moeten worden gereden en daarna je rechterhelft. Bij deze stand heb je dus zo'n 12 liter uit je tank gereden volgens je BC (63 (31.5+31.5) liter is volle tank).
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Ik kon 'm wel echt meer dan vol gooien. jerrycan van 10 liter, 35 km naar huis gereden en daar nogmaals 56 liter.
Ergens had ik wel beter moeten weten, ik heb 680 km gehaald op moment van stilvallen, en meestal tank ik bij 650 met nog 30 resterend.

Aan de andere kant, als je tellers je vertellen dat je nog doorkan, dan doe je dat :lol:
Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Misschien dan toch een niet goed functionerende vlotter? Hoe is het afgelopen?
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Nog geen tijd meer voor gehad, heb nu 200 km gereden, en hij geeft 3/4 aan wat 2/3 zou moeten zijn. Ik heb iets gelezen over waardes resetten omdat de ethanol ergens wat kan aantasten oid. Keep you posted
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

FritsieBMW schreef:Misschien dan toch een niet goed functionerende vlotter? Hoe is het afgelopen?
Ik heb nu 300 km gereden, dus om en nabij halve tank.
Waardes zijn nu:
6.0 / 14.7 en 22.3
6.1 / --0368
6.2 / --0345

Moet de linkerhelft volledig leeg zijn, of pompt hij benzine langzaam over van links naar rechts?
Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Hmm, dit soort waardes onder menu 6.0 kun je wel hebben als je net een paar bochten naar rechts hebt gemaakt (en er dus brandstof naar je linkertank wordt gegooid). Anders zou je rechtertankhelft waarde gewoon kort bij de 30-32 liter moeten zitten volgens mij; meen dat eerst de linkerhelft volledig leeg wordt gereden. Ik zal zelf terug van mijn werk even kijken hoe het bij de mijne zit (met 3 kwart volle tank overigens.). Als er in de linkerhelft continu 10 a 15 liter blijft zitten en je rechtertankhelft steeds leger geraakt dan verdenk ik de brandstofpomp erg sterk in ieder geval, zo ging het precies bij die van mij. Zorg dan dat je je rechterhelft van de tank niet leeg rijdt! Dan sta je dus namelijk nogmaals stil.
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Het ding wat alleen niet overeen komt, is dat jouw tank aangaf leeg te zijn,
en je 'm niet af kon tanken.

Bij mij zou ik nog 70 km kunnen, maar was de tank meer dan leeg, en dus ook 30km verder gekomen dan dat ik normaal zou rijden. Dus zou wellicht toch duiden op (als ik het grafiekje van vanmorgen erbij pak) dat het rode getal nu nagenoeg op 0 zou moeten staan en het euvel in de linkervlotter moet zitten?

6.0 / 14.7 en 22.3
6.1 / --0368
6.2 / --0345
Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik zou zeggen, rijd nog eens 20 liter uit je tank. Als je rechtertank dan bijna leeg is en de linker nog 10 liter of meer heeft, dan verdenk ik je brandstofpomp op 99,9%. Ik kan natuurlijk niet checken of die vlotterstanden kloppen. Het eerste kwart en laatste kwart is sowieso best lastig af te lezen van je dashboard (dus niet van de BC) hoeveel er nu nog in zit. 680 km op 1 tank vind ik overigens weinig om je tank geheel leeg te hebben (ik vermoed dus dat je tank nog niet geheel leeg was, ondanks je vorige bevindingen). Ik heb mijn 330i nooit helemaal leeg gereden, maar als ik dat zou doen zou ik bij deze zomerse temperaturen zeker 700 km halen en waarschijnlijk wel 750 km.
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Ja helaas wel, want er ging 10 liter met jerrycan in, en 35km later nog eens 56 liter. De e46 verbruikt 9.2 liter, rij altijd constant en tankt rond de 650km altijd weer 59 liter +
Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Gisteren getest, en op de snelweg kom ik zelden onder de 30 liter uit in de rechterhelft van de tank (alleen als ik abrupt van rijbaan verwissel).
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”