Brommend geluid bij het op temperatuur komen e46 318i 2003 sedan facelift n42b20a

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Hallo allemaal,

Mijn auto maakt bij een koude buiten temperatuur tot plus/minus 12 graden een brommend/resonerend geluid wat trouwens ook lichtelijk te voelen is wanneer je in de auto zit. Naar mijn gevoel komt het uit de buurt van de multiriem en is het een van de aangedreven onderdelen daarvan. Het is geen absurd hard geluid meer iets op de achtergrond maar wel knap vervelend want je weet dat er iets mis is, of aan het gaan is. Wanneer ik dan wegrijd en een scherpe bocht maak dan wordt het geluid ook even wat heviger. Het rare is alleen dat zodra de motor warm is , dit geluid weg valt en de motor stil en strak loopt. Bij hogere buiten temperaturen heeft hij er bijvoorbeeld totaal geen last van gehad, maar nu de kou in het land trekt is gelijktijdig dit probleem opgedoken.
Ze hebben dit jaar (2 maanden terug) de multiriem vervangen en de spanrollen en andere draaiende delen nagekeken en niks vreemds geconstateerd maar sinds gister maakt hij nu dus dit geluid bij een koude start. Verder loopt de auto prima wanneer deze warm is (koud ook trouwens). Heeft iemand hier een idee wat het eventueel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Secundaire luchtpomp is mn 1e gedachte... maak es foto van je motorruimte?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

NOS schreef:Secundaire luchtpomp is mn 1e gedachte... maak es foto van je motorruimte?
Hallo NOS,

Bedankt voor uw reactie, excuus voor de late terugkoppeling. Hierbij een foto van mijn motorruimte waarnaar u vroeg. Ik heb geluisterd met de motorkap open tijdens een koude start, en kan nou niet exact bepalen waar het geluid nou vandaan komt. Wel heb ik een extra geluid erbij nu altans dat viel mij laatst op dat wanneer ik de auto koud start en dan wegrijd en scherp naar links of naar rechts stuur dat het geluid verandert naar een sterk schurend geluid wanneer ik dan de auto direct stilzet en van links naar rechts stuur dan hoor je het geluid af en toenemen tegelijk met de stuurbewegingen die ik maak. Heel vreemd vindt ik het wel en nadat de auto op temperatuur is dan loopt hij zoals in het eerste bericht gewoon stil en netjes.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Foto 3....overduidelijk. secundaire luchtpomp. Google het maar eens.
Dat zorgt voor je geluid. Vaak na x jaar gaat er water in zitten en zorgt corrosie ervoor dat ie kapot gaat. Meestal nog meer herrie. Ding is een aantal jaar door met name VAG en bmw gebruikt..
Je vraag zal zijn..kan het kwaad? Nee.
Kan ieb los gehaald worden? Ja
Gaat je MIL dan branden? Denk het wel.

Maar give it a shot. Koppel hem los..en je merkt het wel.
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Leg je hand maar op dat ding. Gewoon er boven op. Nietnin de buurt van je riem komen als je niet weet wat je doet. Dan zal jr merken wat er resoneert..

Dat andere geluid..gok je stuurbekrachtigingpomp.

Zet je motor uit en controleer je niveau. Die moet halverwege ongeveer zitten. Daarna je motor starten en sturen...hoor je hem zingen cq janken..dan hoor je je pomp. Dan uit doen..en snel je dop ervan lossen.
Zie je belletjes..duidelijke oorzaak..er zit lucht in wat ervoor zorgt dat je pomp gaat janken.
Is er geen lek..dan is je pomp zelf kapot.
Groene sticker of spul..shvi basis.
Geen of rode spul...atf.
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

1 nadeel..dat reservoir zit onder je motorcover die vanaf je grill richting je blok loopt. Waar dat BMW logo op staat. Van de voorkant gezien zit ie rechts (bijna zeker) . De dop bestaat uit een 5 of 6 sterrige dop. Zwart.....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Beste NOS,

Hartstikke bedankt voor uw reactie!

Ik ga dat eens testen wat u nu aandraagt met de hand op de pomp aanvoelen. Ik heb mij wat ingelezen over de secundaire luchtpomp en het lijkt inderdaad dat dat mijn probleem zou kunnen zijn. Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon de connector loshalen van de luchtpomp en dan zou het probleem moeten wegvallen. Ik zat zelf al te denken aan een nieuwe pomp als dat het euvel blijkt te zijn aangezien ik hem wel origineel wil houden. En hij er natuurlijk niet voor niks zit, maar zou het dan kunnen dat het membraam van de klep die naar de luchtpomp toe loopt volzit met opgebouwd roet? En dat dat ook voor problemen met een nieuwe pomp kan zorgen? Ik heb ook wat gezien over een complete delete van de secundaire luchtpomp maar is dat verstandig om te doen met het wisselvallige klimaat hier in de NL? Of zou die daar alleen maar op vooruit gaan?

Okee top ik ga even controleren of bij de stuurbekrachtiging inderdaad nog genoeg vloeistof in het reservoir zit! Het rare is wel dat na een 1a2 minuten het geluid weg is en alles in de stuurinrichting in ieder geval goed klinkt als ik het stuur vol naar links en rechts omgooi. Zou het kunnen dat het secundaire pomp geluid in combinatie met stuurhandelingen dat geluid kan veroorzaken?

Bedankt voor het meedenken en kijken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Jaa klopt ik had hem gevonden! Moet daarvoor inderdaad de cover demonteren om daarbij te kunnen komen. Helaas kom ik daar vandaag niet meer aan toe. Dus denk ik dat ik me daar morgen even mee bezig ga houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Okee ik heb afgelopen week de covers van mijn motorruimte losgehaald. En ben toch achter wat mankementen gekomen.

Allereerst op foto 1
Het stuurbekrachtigingsreservoir deze is tot mijn schrik droog maar kan geen oorzaak vinden hiervan. Ik heb de leidingen gecontroleerd maar er is nergens een lek te bekennen. Heeft iemand van jullie hier toevallig al ervaring mee of een idee hierover? Btw het reservoir is ondertussen alweer gevuldAfbeelding

Dan op foto 2 en 3 helaas moeten constateren dat er een kabel is kapot geslagen. De vorige eigenaar heeft namelijk de multiriem er ruk opgelegd en die is gaan slijten dermate erg dat de riem versplinterde en dus een kabel heeft kapot geslagen. Gelukkig verder geen schade en enige tijd terug een nieuwe riem erop laten leggen door de bmw dealer. Nu is mijn vraag heeft iemand enig idee waar deze kabel voor is? Ikzelf denk van de oliepeilsensor aangezien deze al enige tijd niet goed functioneerd en de kabel langs het blok verder naar beneden loopt.

Dan komt foto 4 daar een beeld van de motorruimte. Helaas heeft een monteur of een ander in het verleden de bobinerail waar het draad doorheen loopt met enig geweld erafgetrokken en daardoor zijn er wat palletjes gebroken. Hierdoor lag deze dus enigzins los op de kleppendeksel en lag dus te ratelen. Deze heb ik zo goed mogelijk met een goed geplaatste tywrap kunnen vastzetten en voila geen trilling meer daarvan enigzins weer rust met optrekken haha. Ook zaten de schroeven van de houders van de motorcover met de oliefilteruitsparing los en was er 1 verbogen waardoor de pen er niet in viel. Deze weer rechtgezet en aangedraaid en voila ook daarvan geen nare bijgeluiden meer. Zie foto 5

Op foto 6 en 7 heb ik een stuk kunststof gevonden in de motorruimte. Deze lag los voor de ruitensproeiertank. Ik heb gezocht waar deze vandaan zou moeten komen, helaas geen enkel punt kunnen vinden waar deze zou moeten horen iemand misschien enig idee? Er staat wel een bmw logo op dus hij komt ergens uit mijn motorruimte vandaan.

En dan heb ik ook nog de secundaire luchtpomp gecontroleerd. Aan de leidingen heb ik geen scheuren kunnen ontdekken. Ook de as van de pomp zelf heb ik gecontroleerd en daar zit geen spelling en roest op. Ook met de motor starten draait de pomp soepel en schakeld hij netjes na 60 a 90 seconden uit geen geratel niks. Ben dus bang dat het geluid te verwijten is aan de stuurpomp zou dat kunnen dat het geluid toch alleen daarvan komt?

En dan als kers op de taart. Ik heb de laatste tijd last ervan dat mijn tellerbak aangeeft dat mijn motor te heet is (de naald staat in het rood) maar het rode lampje brand dan niet. Wanneer ik dan de motor uitschakel en het contact uitzet en de motor daarna opnieuw start geeft hij weer de juiste meting aan. Het koelvloeistof niveau heb ik gisteren nog gecontroleerd en deze is prima op peil. Het is 3 dagen terug begonnen en nu al 3 keer van de 10x rijden voorgekomen. Zou het kunnen dat er een connectie is met de kapotgeslagen draden die voor kortsluiting zorgen/hebben gezorgd?

Alvast hartstikke bedankt weer voor het meedenken en oplossingen aandragen!!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Draden gaan vrijwel zeker naar je electrisch waterpomp en of thermostaat.... helemaal zeker niet.
Nobody said it was easy....
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Aan foto 2 te zien mag je ook je rubber seals vervangen van de magneetventielen, die lekken aardig.
Elk magneetventiel heeft 2 rubbers (groen en zwart).
Werkje van 15 minuten en dan ziet dat er ook weer proper uit. Zie ook de instructie video hiervoor
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je stuurbekrachtigingsreservoir leeg gelopen was, kan ik me voorstellen dat die pomp schade heeft opgelopen (en dus herrie gaat maken) en mogelijk vervangen moet worden.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

h3b schreef:Aan foto 2 te zien mag je ook je rubber seals vervangen van de magneetventielen, die lekken aardig.
Elk magneetventiel heeft 2 rubbers (groen en zwart).
Werkje van 15 minuten en dan ziet dat er ook weer proper uit. Zie ook de instructie video hiervoor
Klopt! Staat op mijn lijstje genoteerd! Thanks voor de instructie video trouwens dat is wel een goede DIY!


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

NOS schreef:Draden gaan vrijwel zeker naar je electrisch waterpomp en of thermostaat.... helemaal zeker niet.
Aah okee dan weet ik in ieder geval een beetje waar ik moet zoeken zometeen langs de dealer en daar maar wat onderdelen en informatie halen

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Dutch79 schreef:Als je stuurbekrachtigingsreservoir leeg gelopen was, kan ik me voorstellen dat die pomp schade heeft opgelopen (en dus herrie gaat maken) en mogelijk vervangen moet worden.
Klopt inderdaad, moet alleen wel zeggen na het reservoir gevuld te hebben heb ik geen bijgeluiden meer. Hij stuurt nogsteeds heerlijk dus om de paar dagen maar even pijlen en kijken hoe het niveau blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”