Goedendag
Graag zou ik met jullie van gedachten wisselen over het volgende:
Sinds 30-11-2017 rijd ik in een BMW 318iS e36. Ondertussen ca 10000km mee gereden, KM-stand is nu 282.000km. Auto heeft oa veel last van roest bij de kriksteunen achter die gelast moeten worden voor ca 300 euro. Ook andere plekken is de auto roestig waar in de toekomst iets mee zal moeten gebeuren. Daarnaast is de airco kapot wat volgens de specialist ca 800euro gaat kosten om te maken. Nu wil het dat ik per 1-1 een andere baan heb en ik ca 15.000km per jaar ga rijden. Nu dus het dilemma:
- houd ik mijn huidige auto en laat ik de kriksteunen lassen en rijd ik er mee door. Ik verwacht dan toch wel aardig hoge onderhoudskosten de komende tijd (banden en remmen zijn bijna aan vervanging toe). Daarnaast rijd de auto gemiddeld 1:12....
- voor een andere auto gaan, dit zal waarschijnlijk E92 320i of een 120i worden, deze zijn zuiniger (gemiddeld 1:16) en ik zou voor een auto met een lagere Km-stand gaan
Vraag is vooral wat een goede timing is: nu gaan voor een andere om groot onderhoud aan mijn huidige auto te voorkomen en hopelijk nog wat te vangen voor de auto, of de auto nu laten lassen en voorlopig nog even doorrijden
Wat is verstandig
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Economisch gezien is dit total-loss.
Moeilijk dilemma, als je em niet laat repareren is de auto weinig waard, als je em wel laat repareren krijg je de kosten niet meer terug bij verkoop.
Misschien eerst eens langs een e92 om te kijken wat je nog terug krijgt voor de is? Heb je gelijk een beter beeld.
Moeilijk dilemma, als je em niet laat repareren is de auto weinig waard, als je em wel laat repareren krijg je de kosten niet meer terug bij verkoop.
Misschien eerst eens langs een e92 om te kijken wat je nog terug krijgt voor de is? Heb je gelijk een beter beeld.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Laten repareren en doorrijden is altijd goedkoper dan inruilen op een nieuwe auto. Zeker als je het doet voor het verbruik, om dat terug te verdienen ben je wel even bezig. Daarnaast zal de nieuwe auto ook (iets) duurder zijn in de verzekering.
Alleen als je betrouwbaarheid ook meeneemt in het geheel en je bent afhankelijk van de auto (of je hebt geen uitwijk) is inruilen wel verstandig, daarnaast is het natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk als je dat kunt doen
BMW's zijn over de jaren gelukkig steeds beter gaan rijden, elk model rijdt weer beter dan het model ervoor. Ik kan mij niet voorstellen dat je een stuk "afstand" gaat voelen.
Succes met kiezen
Alleen als je betrouwbaarheid ook meeneemt in het geheel en je bent afhankelijk van de auto (of je hebt geen uitwijk) is inruilen wel verstandig, daarnaast is het natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk als je dat kunt doen
BMW's zijn over de jaren gelukkig steeds beter gaan rijden, elk model rijdt weer beter dan het model ervoor. Ik kan mij niet voorstellen dat je een stuk "afstand" gaat voelen.
Succes met kiezen
-
- VIP Driver
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07
Nog even een vraag over onderhoud: welke rol speelt leeftijd (bouwjaar) in onderhoudskosten
Even een voorbeeld: ik heb een mooie E46 gevonden met 180.000km op de teller uit 2004, volledige historie erbij. Ter vergelijking heb ik een e92 met ook 180.000km op de teller gevonden uit 2009, ook met volledige historie. Is het nou zo dat een oudere auto automatisch zorgt voor meer onderhoudskosten? Heb dit een aantal keer gelezen op internet, dit zou komen door oudere rubbers etc. Maar klopt dit ook?
Even een voorbeeld: ik heb een mooie E46 gevonden met 180.000km op de teller uit 2004, volledige historie erbij. Ter vergelijking heb ik een e92 met ook 180.000km op de teller gevonden uit 2009, ook met volledige historie. Is het nou zo dat een oudere auto automatisch zorgt voor meer onderhoudskosten? Heb dit een aantal keer gelezen op internet, dit zou komen door oudere rubbers etc. Maar klopt dit ook?
-
- VIP Driver
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
- Type Auto: BMW F32 420i+
Misschien ook niet onbelangrijk. Met modernere auto's nemen ook de complexiteit van de storingen cq reparaties toe.
Dus dat lekker sleutelen aan je "oude" E36 gaat wat ingewikkelder worden als je richting een E-xx gaat
Dus dat lekker sleutelen aan je "oude" E36 gaat wat ingewikkelder worden als je richting een E-xx gaat
-
- VIP Driver
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 07 aug 2016, 22:07
haha ik sleutel zelf niet, de specialist doet alles, ik doe alleen zelf kleine dingetjes zoals paravaan vervangen en rubber van het schuifdak vervangen etc
ga zo even kijken bij een 118i sport Edition. Ben benieuwd wat ik er van vind
voordeel van de e92 waar ik laatst in gezeten heb was dat het net is alsof je in een nieuwere e36 gaat zitten qua zitpositie etc
ga zo even kijken bij een 118i sport Edition. Ben benieuwd wat ik er van vind
voordeel van de e92 waar ik laatst in gezeten heb was dat het net is alsof je in een nieuwere e36 gaat zitten qua zitpositie etc