Welke olie te gebruiken voor mijn e46 318i n42b20a??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

Hallo allemaal,

Ik heb het een en ander al doorgespit op het net maar kom er toch niet helemaal uit.
Dit gaat namelijk over welke olie het beste is voor mijn motor? Ik lees verhalen van 0w30 en 0w40 dat dat erg in de smaak valt bij sommigen, maar als ik terug ga zoeken naar de voorgeschreven olie dan kom ik uit op de 5w30 en 5w40 olieën. Nu moet er natuurlijk een speciale spec olie in en dat zou dan gaan om een LL spec van BMW gaan alleen kom ik er nou niet uit welke dat precies zou moeten zijn voor mijn motor.

Nu heb ik tot mijn ergenis moeten constateren enkele dagen na de aanschaf van mijn 318i (april dit jaar) dat deze een olie probleem heeft. Aangezien hij gevarieërd tussen de 1 liter op 400 soms 500 km aan olie verbruikt. Dit is natuurlijk absurd hoog en daar ga ik binnenkort ook een flinke duit geld aan uitgeven en onderdelen voor laten vervangen. Denk aan de carterventilatie klepsteelrubbers en diverse pakkingen vervangen.

Nu gebruik ik eigenlijk al vanaf het moment dat ik het probleem heb geconstateerd MPM C3 DPF premium synthetic 5w30 LL-04 spec olie. En daar spint mijn motor nu nog steeds op, alleen heb ik het idee dat de motor toch wat soepeler zou moeten lopen. Denk aan behoorlijk luid nagelend geluid op bedrijfstemperatuur, en een kortstondige ratel met het koud starten van de motor.

Nu ben ik zeer benieuwd naar julie inbreng hierop en wat jullie gebruiken qua olie in dit blok of zouden adviseren aan mij. Waarop dit blok echt optimaal op zou moeten presteren.

Ik ben namelijk erg benieuwd naar de originele olie die in dit blok werdt gegoten welke viscositeit en welke LL spec deze heeft en of de LL-04 die ik er nu in gooi wel echt de juiste spec is. Ik heb mijn plaatselijke BMW dealer en automaterialen leverancier daarover toendertijd ook geraadpleegd en die vertelde mij dat dat prima kon de LL-04 maar dat die eigenlijk niet voorgeschreven staat als origineel.

Kunnen jullie mij hiermee verder helpen??

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Even je kenteken invullen bij Shell Lubematch en deze laat je meteen zien wat de standaard- premium- of alternatieve-olie voor je motor is.

-edit-
Ik verwacht dat je met de N42 motorolie naast LL04 zowel 0W30LL01/5W30LL01 ook zou moeten kunnen. Even het instructie boekje erbij pakken en je weet het. LL04 dekt in ieder geval LL01 ook af, maar andersom niet, dus de huidige olie die je nu gebruikt voldoet in ieder geval zeker.
Even kort door de bocht, als de olie LL04 heeft moet je er van uitgaan dat deze conform specificatie is van BMW en er dus in mag.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Lomp gezegd en kort door de bocht hebben de LL-01 doorgaans een grote aandeel 'ash content' dan de LL-04 oliën. En wederom kort door de bocht blijft de LL-01 olie daardoor wat langer goed. LL-04 olie is beter voor de (moderne) diesel blokken en werkt eveneens prima voor de benzine blokken, maar zou dan wat kortere verversingsintervallen aanhouden. Als je elke 15.000 km je olie+filter vervangt zit je sowieso wel goed.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Nog een interessant stukje over olie voor de bimmer:

https://www.bimmerworld.com/BMW-Engine-Oil/
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Daarom elk jaar verversen. Beste is er dan vanaf en zit je voor je gevoel gewoon goed. Tuurlijk kan je doorrijden..ik heb klanten die 5 jaar en 50.000 km ermee rijden. En dan hoor je..zie je wel..geen probleem hoor :duh:

Wat wil ik dan graag zeggen.. je hoeft ook je reet niet af te vegen. Elke dag een schone onderbroek en na een paar dagen merk je nog niks 8)

Kniert.. gelukkig weer ik ze steeds meer :ja:

Dat hele cbs systeem is in leven geroepen door leasemaatschappijen. Die willen hoge intervallen ivm lage kosten. Net zoals verzekeringen en banken de financiële wereld bepalen.
Koop jij een leaseding na 5 jaar of 150.000 km..reken dan maar op flinke kosten. Veelal schijven op..schokbrekers op..wiellagers begin je te voelen bij goed stuurgedrag..en bij veel merken is het dpf filter aan de beurt. Succes particulier :ja:

Tip van flip..zoek er 1 die van een particulier is. Die zijn meestal zuiniger op de auto en beknibbelen minder op onderhoud.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik ben particulier en volg gewoon netjes mijn CBS. Nu 26000 km gereden, kan nog 9000km rijden volgens computer. Ergens rond de 20000km nog een litertje toe moeten voegen.
Eerder wisselen is in mijn optiek zonde van je geld en slecht voor het milieu .
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dus je gaat na 35K pas verversen??
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Als je bijna nieuw koopt, maakt dat toch niet uit?
Die problemen zijn voor de volgende :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik hou CBS aan, zal idd rond de 33k uitkomen. Laatste stukje wil nog wel eens wat sneller gaan uit ervaring.

@CreativeS, mijn e91 kocht ik bij 135k km en doorgereden tot 3 ton, deed ik precies dezelfde :wink:
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

@arjan Maar hoeveel kilometers rij je in een jaar?

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

h3b schreef:Even je kenteken invullen bij Shell Lubematch en deze laat je meteen zien wat de standaard- premium- of alternatieve-olie voor je motor is.

-edit-
Ik verwacht dat je met de N42 motorolie naast LL04 zowel 0W30LL01/5W30LL01 ook zou moeten kunnen. Even het instructie boekje erbij pakken en je weet het. LL04 dekt in ieder geval LL01 ook af, maar andersom niet, dus de huidige olie die je nu gebruikt voldoet in ieder geval zeker.
Even kort door de bocht, als de olie LL04 heeft moet je er van uitgaan dat deze conform specificatie is van BMW en er dus in mag.
Bedankt voor de info en de link! Jaa ik had ergens gevonden dat er LL-01 in hoort te gaan, maar aangezien dat een lastig verkrijgbare olie is bij de normale automaterialen zaken kon ik inderdaad op advies van slager automaterialen ook de LL-04 variant erin schenken die volstaat aan de norm inderdaad.

Jaa precies met de huidige olie mpm 5w30 LL-04 speel ik inderdaad op safe gezien deze het best aansluit op de voorgeschreven olie.

Alleen vroeg ik mij af of de andere variant die meerdere malen via mijn kenteken wordt geadviseerd namelijk de 5w40 LL-04 variant heel veel verschil kan maken om bijvoorbeeld het nagelende geluid een beetje in te perken. Of zou ik dan echt specifiek een 5w30 LL-01 gecertificeerde olie moeten halen/bestellen omdat deze degene is waar de motor origineel op hoort te draaien en dus echt alle nodige aditieven zou moeten hebben om de meest correcte smering voor het blok te geven?

De motor is natuurlijk een slijtage gevoelig apparaat zeker een met iets meer dan 2 ton achter de kiezen. En heeft naar mijn idee ook wat extra additieven nodig om deze bepaalde slijt gevoelige punten zoals de nokkenas, krukaslagers/schalen enz. enigzins te ontlasten en te versterken door die werkzame additieven uit de olie op te nemen. Zou er dan een olie op de markt zijn die juist ontwikkeld is voor de wat oudere motoren om deze dat steuntje zegmaar te geven? Of zou de iets dikkere 5w40 LL-04 olie van bijvoorbeeld Shell Helix Ultra juist die olie zijn die wonderen verricht op een wat ouder blok juist omdat deze wat dikker is?

Excuus voor de lap tekst haha, ben wel zeer benieuwd wat een goede plaatsvervanger zou kunnen zijn voor de 5w30 LL-04 die ik nu gebruik. En of er ook echt positieve resultaten mee te behalen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
BMW318iFacelift2003
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2018, 19:21
Type Auto: BMW E46 318I FACELIFT 2003

FritsieBMW schreef:Lomp gezegd en kort door de bocht hebben de LL-01 doorgaans een grote aandeel 'ash content' dan de LL-04 oliën. En wederom kort door de bocht blijft de LL-01 olie daardoor wat langer goed. LL-04 olie is beter voor de (moderne) diesel blokken en werkt eveneens prima voor de benzine blokken, maar zou dan wat kortere verversingsintervallen aanhouden. Als je elke 15.000 km je olie+filter vervangt zit je sowieso wel goed.
Aahh okee bedankt voor de info!

Jaa klopt zoiets had ik ook al vernomen dat de LL-04 een wat minder lang "bruikbaarheids" leven heeft. Nu mik ik er om de 500km/week 1 litertje olie bij vanwege de lekkende klepseals enz. dus om die interval maak ik me niet al te druk nu. Die wordt maandelijks een soort van uitgevoerd zo, het enige wat ik nu wel doe is het oliefilter vervangen en sparen zodat de reparatie uitgevoerd kan worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Arjan schreef:Ik ben particulier en volg gewoon netjes mijn CBS. Nu 26000 km gereden, kan nog 9000km rijden volgens computer. Ergens rond de 20000km nog een litertje toe moeten voegen.
Eerder wisselen is in mijn optiek zonde van je geld en slecht voor het milieu .

Het is je goed recht hoor Arjan:)
Maar ik hoef geen auto waarvan ik weet dat er zo weinig ververst is. Neem de olie maar eens tussen je vingers. Veelal superschraal. Dopes zijn op...veel brandstof vaak ruikbaar ook.
Ik vind common sense meer waarde hebben dan een systeem dat dingen voor je berekend.
Stel dat cbs 55.000 km zegt..doe je dat dan ook??
De olie wordt veel gerecycled..maar snap je milieuissue.
Echter bij diesels..gaat Het dpf filter minder goed zn werk doen. Dus je milieuissue op dat punt laat weer te wensen over...
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

CreativeS schreef:Als je bijna nieuw koopt, maakt dat toch niet uit?
Die problemen zijn voor de volgende :mrgreen:

Bij vag kan ik je 10 tal voorbeelden geven.

De pompverstuiverblokken (kabelboom door de olie heen onder klepdeksel) en zijwaartse krachten op de injector) moesten een speciale 5w30 hebben. Maar omdat ze soms nogal olie verbruikte...en de intervallen hoog lagen (30000km) liepen ze vaak allemaal uit rond de 200000.
Reden was dat er verkeerde (goedkopere 5w30LL) in werd gedaan tussendoor omdat je portemonnee dan minder geraakt werd. Helaas zaten daar andere dopes in die de kabelbomen aantastte. En de dopes uit de goeie olie waren hun werking kwijt.
Dus voordeel van je lange interval was je kwijt. Maar nog erger...de injectoren sleten zo erg dat er afdichtingsissues kwamen de olie en diesel compartimenten rond de injectoren. Met als gevolg uitgelopen boringen in je kop oa. Nu was het principe mooi bedacht maar heb veel koppen zien sneuvelen. Mensen reden ondanks problemen veel door. Met als gevolg veel roetontwikkeling van verbrande olie. En het was te zien wie er elk jaar ververste.. die hadden minder gezeur. Veel klanten zeiden ook..da's voor de volgende. Want de issues kwamen pas na 150.000 km... maar die dat wel aan 2000 a 2500 euro reparaties. :wtf:
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

NOS schreef:
Reden was dat er verkeerde (goedkopere 5w30LL) in werd gedaan tussendoor omdat je portemonnee dan minder geraakt werd.
En dan ligt het aan de interval :lol: Nee joh je moet er wel de goeie olie in kieperen.
NOS schreef:Neem de olie maar eens tussen je vingers. Veelal superschraal. Dopes zijn op...veel brandstof vaak ruikbaar ook.
Praktijkvoorbeelden zijn altijd goed, maar ik zou dat toch iets wetenschappelijker onderbouwd willen zien :wink:
Als de olieleveranciers zeggen dat er 50k met de olie gereden kan worden zou ik dat ook doen. CBS zou daar met de huidige LL04 nooit naar rekenen natuurlijk, dat zal altijd zo rond die interval van 30k km schommelen
Blue Raccoon schreef:@arjan Maar hoeveel kilometers rij je in een jaar?
Ca 30k km per jaar, afgelopen jaar iets meer omdat retourtje Denemarken er nog bij kwam
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”