Probleem motor olie + grom geluid?

Plaats reactie
Unscaredy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:35
Type Auto: 316i 2002 Automaat

Hallo!

Ik bezit een bmw 316i 1.6 17xx cc Automaat van 2002.

Sinds kort heb ik een probleem waarbij ik bijna om de 3-4 dagen motorolie moet bijvullen. Bij het kijken van oliepeilstok zag ik een zeer klein aantal geel/wit slijm/vloeistof aan de tip van mijn oliepeilstok. (dacht dat het een koppaking is maar dat was niet zo).

Mijn motor maakt ook een grommend geluid na aantal minuten (wanneer motor warm genoeg is). Dit gebeurt alleen maar tussen de 2000-3000 toerental (ZIE VIDEOS met geluid)

- Koelvloeistof bleef altijd hetzelfde (geen lekkage)
- Geen spoor van lekkage motorolie (grond van garage,.. )
- tijdens een rit van 1 uur - geen overheat symptomen (peil bleef altijd in midden)
- Geen fault codes

Iemand een idee wat dit veroorzaakt??


VIDEO 1: https://www.youtube.com/watch?v=Vp1bmgIuwWk

VIDEO 2: https://www.youtube.com/watch?v=HD23K0D6Ej8


Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Hoe ziet de binnenkant van je olievuldop eruit? En de slang van je carterventilatie aan de binnenzijde?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Unscaredy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:35
Type Auto: 316i 2002 Automaat

Dop ziet er zeer fijn uit en binnenkant van olievulling ook..

Ik rij vandaag eens langs de garage om te zien hoe het met de carterventilatie gaat..

Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik zou inderdaad je carterventilatie systeem inspecteren.

Verder geen sporen van olie lekkage als het spatscherm onderzijde verwijdert? Onderkant blok is schoon dus?

Ook geen blauwe walm bij gasgeven?
Unscaredy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:35
Type Auto: 316i 2002 Automaat

Gelukkige nieuwjaar!

Had een operatie achter de rug dus kon niet reageren.

* Het probleem ivm olie dat mysterieus ?? verdwijnt is momenteel/tijdelijk opgelost!
- Blijkt dat bij vorige onderhoud de garagist de schroef na het leeglopen van mijn motorolie scheef heeft ingedraaid. Volgens mijn nieuwe garagist: Bij het parkeren / in en uitrijden van mijn auto zie ik natuurlijk geen lekkage meer aangezien deze allemaal op spatbord ligt en traag terug verdikt waardoor het niet meer lekt. Bij het rijden (wanneer motor opgewarmt is) begint olie weer zeer vloeibaar te worden en begint deze dan zeer snel te lekken waardoor ik om de paar dagen weer olie moet inkappen.

* Grommend geluid is ook momenteel opgelost
- Een beugel onderaan zat los en is kapot. Deze heeft mijn garagist even wat gebogen zodat het toch tijdelijk vast zit.. geen geluid meer..

Resterend probeelm:
Bij het stilstaan (rode licht) schommelt mijn toerental soms eens van 700-1000 rpm hierdoor schommeld mijn auto wel eens. Sinds kort had ik eens zo'n busje gebruikt voor het tanken en deze fenomeen was toch wel voor even niet te bespeuren.. maar nu weer terug (na een halve tank).. Enig idee wat dit kan betekenen?


- Ik heb niet veel kunnen rijden met mijn auto door mijn ingreep.. binnen een week of 2 ben ik terug op de weg (kan niet wachten :nou: ) en zal ook zoals afgesproken, naar mijn nieuwe garagist gaan... Wat kan ik aan hem vragen om de bovenstaande probleem misschien te kunnen vinden? (Hij was nochtans diegene die aanbevolen had om zo'n busje te gebruiken bij het tanken).
Plaats reactie

Terug naar “E21-E46: Technisch/Vragen/Onderhoud”